Citat:
Ursprungligen postat av
riquelme
Den som sett flest matcher på plats. Den andra kan ju inte veta vad det innebär att vara Chelseasupporter, oavsett hur fanatisk man är hemma i Arboga. Det är känslan av att vara en del av ett sammanhang, en stolthet för sitt lokala lag. Att en Chelseasupporter i Upplands Väsby skall få en biljett på en londonsbos bekostnad till lagets största match någonsin känns ju bara fel. Men men, om man inte fattar den logiken tror jag inte vi kommer mycket längre här.
Det handlar inte nödvändigtvis om logik här.
Jag tror de flesta förstår att en involverad supporter på plats som har laget som sin största glädjekälla bör gå först, men biljetter har inte riktigt en tendens att läsa känslor då de är döda objekt.
Jag tror att det finns många lokala supportrar som har en betydligt mindre glöd för laget än vissa från utlandet, och då kan man använda tidigare logik och argumentera för att det utländskt baserade supportern kanske borde gå före.
Säg att det finns X antal biljetter, och att X-Y biljetter blir kvar där Y är den mängd supportrar som både är "riktiga", lokala och har råd att gå på finalen. Vem bör få dessa kvarvarande biljetter om vi ser på detta ur ett moraliskt perspektiv?
Personligen skulle jag svara att de som glöder för laget mest oavsett plats, inte de som råkar få tillgång till biljetterna men mest går på matcherna eftersom polarna gör det, eller för att de förväntas gå, eller pga status eller andra sekundära anledningar.
Vad jag försöker säga är att Hazard inte bör gå på bekostnad av en London-bo som är en alltid närvarande och lojal del av CFC's supporterskap, men att det finns andra London-bor och frekventa matchbesökare som han har moralisk rätt att gå före (om han nu är ett Die-Hard fan).
Chelsea och många andra lag kämpar för att bli globala, då är det bara rätt att globala supportrar också får chansen att delta i CFC's och andra klubbars historie-skapande. Reciprocity och sånt.