2014-07-22, 21:23
Medlem
Lobunos avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Hatuey

Citat:
Eventually the Spaniards succeeded in capturing him. On February 2, 1512,[2] he was tied to a stake and burned alive at Yara.[1]

Before he was burned, a priest asked him if he would accept Jesus and go to heaven. Las Casas recalled the reaction of the chief:

[Hatuey], thinking a little, asked the religious man if Spaniards went to heaven. The religious man answered yes... The chief then said without further thought that he did not want to go there but to hell so as not to be where they were and where he would not see such cruel people.
Citera
2014-07-22, 22:17
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Alltså, nordamerikas Red Cloud och Sitting Bull konverterade ju till katolicismen. Helt utan köttkonservers hjälp.

Det gäller så klart även sydamerikas indianer.

Dina missförstånd hjälper ingen. Du sår splittring.
Wikipedia skriver:
Citat:
In 1883, rumors surfaced that Sitting Bull had been baptized into the Catholic Church. James McLaughlin, Indian agent at Standing Rock Agency, dismissed these reports, saying that "The reported baptism of Sitting-Bull is erroneous. There is no immediate prospect of such ceremony so far as I am aware."
Citera
2014-07-23, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Wikipedia skriver:

Jag kanske drev iväg, minns inte varför jag började yra om indianer, men notera att jag talade om Sitting Bull och Red Cloud:

Citat:
In 1884 he and his family, along with 5 other chiefs, converted and were baptized as Catholic by Father Joseph Bushman

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Cloud

Bilden med Sitting Bull och hans gigantiska krucifix är för övrigt snygg:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/57/En-chief-sitting-bull.jpg
Senast redigerad av Tubbo 2014-07-23 kl. 21:11. Anledning: Formulering och tillägg.
Citera
2014-07-23, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Efter att var det 12 miljoner nordamerikanska indianer dött?

Lätt att konvertera då för att förhoppningsvis den vite mannen skall låta ens barn leva.

Du måste fråga dig själv vad det är du romantiserar. Det är såklart svårt med historiska uppskattningar, men jag fattar inte hur 250.000 människooffer per år kan vara mer önskvärt än evolutionens gång.

https://en.wikipedia.org/wiki/Human_sacrifice_in_Aztec_culture
Citera
2014-07-24, 00:16
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Nej. Det är, och kommer alltid vara, ondska att skära hjärtan ur folk levande, vare sig det är katoliker eller indianer som utför dådet.

Ja, det är naturligtvis alltid ont. Eller i varje fall sjukt.

Det är också ondska att beordra sina undersåtar att offra sina egna barn med samma kniv även om man i sista stund säger "jag ville bara testa din tro".

Det är även ondska att skära av fullt fungerande kroppsdelar på spädbarn, förinta hela städer och dess befolkning, låta björnar massakrera barn, samt mycket annat din låtsaskompis påstås ha hittat på.

Kom igen, hitta på lite härliga bortförklaringar nu!
Citera
2014-07-24, 00:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ja, det är naturligtvis alltid ont. Eller i varje fall sjukt.

Det är också ondska att beordra sina undersåtar att offra sina egna barn med samma kniv även om man i sista stund säger "jag ville bara testa din tro".

Det är även ondska att skära av fullt fungerande kroppsdelar på spädbarn, förinta hela städer och dess befolkning, låta björnar massakrera barn, samt mycket annat din låtsaskompis påstås ha hittat på.

Kom igen, hitta på lite härliga bortförklaringar nu!

Ok. Om du ger mig lite tid att hitta på bortförklaringar, så ska jag ge dig lite tid att hitta på bortförklaringar till att ateister mördade fler människor under ett århundrade, än vad religiösa lyckades med under två årtusenden.
Citera
2014-07-24, 00:52
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ok. Om du ger mig lite tid att hitta på bortförklaringar, så ska jag ge dig lite tid att hitta på bortförklaringar till att ateister mördade fler människor under ett århundrade, än vad religiösa lyckades med under två årtusenden.

Vad, Sovjet? Nu blir det väl ändå ganska off topic, men det var i det fallet kommunister som trakasserade och mördade miljoner, inklusive diverse religiösa. Anledningen var såklart att organiserad religion ansågs utgöra ett hinder för den kommunistiska utopin, inget annat. Att skylla det på ateism som sådan vittnar om en komplett och fullständig brist på förståelse av begreppet.

Hur många människor har mördats i din guds namn skulle du gissa på?

Edit: ahh, just det, bortförklaringen med. Befolkningstillväxt, infrastruktur och effektiva vapen. Tänk så många påven skulle mördat om han haft monopol på atombomber under de där två tusen åren. Vi hade garanterat varit katoliker hela högen.
Senast redigerad av iSlash 2014-07-24 kl. 00:56.
Citera
2014-07-24, 00:58
Avslutad
Citat:
Vad, Sovjet? Nu blir det väl ändå ganska off topic, men det var i det fallet kommunister som trakasserade och mördade miljoner, inklusive diverse religiösa. Anledningen var såklart att organiserad religion ansågs utgöra ett hinder för den kommunistiska utopin, inget annat. Att skylla det på ateism som sådan vittnar om en komplett och fullständig brist på förståelse av begreppet.

Hur många människor har mördats i din guds namn skulle du gissa på?

Edit: ahh, just det, bortförklaringen med. Befolkningstillväxt, infrastruktur och effektiva vapen. Tänk så många påven skulle mördat om han haft monopol på atombomber under de där två tusen åren. Vi hade garanterat varit katoliker hela högen.

Men oj. Kräver du att jag ska kunna skilja på ateism och ideologi, så att du inte ska behöva ta ansvar för kommunisternas massmord?

Ok. Får jag kräva det samma av dig?
Citera
2014-07-24, 01:06
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Men oj. Kräver du att jag ska kunna skilja på ateism och ideologi, så att du inte ska behöva ta ansvar för kommunisternas massmord?

Ok. Får jag kräva det samma av dig?

Javisst, jag lovar att skilja på ateism och ideologi.

Hur går det med bortförklaringarna du utlovade? Du vet, t ex den om huruvida det alltid är ondska att förstöra hela städer och dess befolkning? Finns det några undantag?
Citera
2014-07-24, 01:10
Avslutad
Citat:
Javisst, jag lovar att skilja på ateism och ideologi.

Hur går det med bortförklaringarna du utlovade? Du vet, t ex den om huruvida det alltid är ondska att förstöra hela städer och dess befolkning? Finns det några undantag?

Du gav mig just bortförklaringen.

Om du kan skilja mellan ateism och ideologi, så kan du säkert skilja mellan teism och ideologi också.

Eller?
Citera
2014-07-24, 01:13
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Du gav mig just bortförklaringen.

Om du kan skilja mellan ateism och ideologi, så kan du säkert skilja mellan teism och ideologi också.

Eller?

Ledsen, men jag förstår inte, förklara gärna. Förstöra städer, är det teism eller ideologi? Och är det alltid ondska eller finns det undantag?

Edit: självklart förstår jag att det är svårt för dig att svara på. Antingen får du idiotförklara din gud eller dig själv. Verkligen ingen lätt situation.
Senast redigerad av iSlash 2014-07-24 kl. 01:15.
Citera
2014-07-24, 01:16
Avslutad
Citat:
Ledsen, men jag förstår inte, förklara gärna. Förstöra städer, är det teism eller ideologi? Och är det alltid ondska eller finns det undantag?

Förklara för mig istället. Kommunisterna avlivade ett par hundra miljoner människor inom loppet av ett par årtionden.

Med det bagaget så fattar jag inte hur du kan klaga på troende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in