2014-07-23, 02:14
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Men offentlighetsprincipen har funnits länge i Sverige.

Detta är knappast första gången som en psykiskt sjuk människa lever rövare med offentlighetsprincipen.

Känns som att detta bara är ett problem i en mindre stad som Kalmar, hur hanterar större städer med mer erfaret folk dessa människor?
Citera
2014-07-23, 04:17
Medlem
Loxuss avatar
Kanske dags att fixa nån modernare lösning så att det bara är att skicka iväg handlingar digitalt med några klick?

Anställ en person som scannar in dokument istället så blir det nog bättre i längden.

Det rättfärdigar ju dock inte LPs sinnessjuka beteende.
Citera
2014-07-23, 07:58
Medlem
Jag har fått en present i PM!
En samling mail till/från kommunen under två dagar i januari:
https://anonfiles.com/file/53bb2b12cf66f8a25ac78ee04282d97b

Trots att Linda uppenbarligen avskyr kommunen så vill hon tydligen gärna arbeta inom densamma. Tyvärr får hon inte den specialservice hon önskar och blir såklart kränkt.

Ta på gummistövlarna innan ni läser, det är mycket skit att vada igenom...
Citera
2014-07-23, 10:09
Medlem
Mullrets avatar
Undrar varför kommunen inte har avsatt en person som sysslar med detta max 1 timme / dag. Så hade alla ärendena lagts på hög.. I alla fall till LP. De som är mer seriösa kunde fått förtur.
Citera
2014-07-23, 10:41
Medlem
nationalizten88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus
Kanske dags att fixa nån modernare lösning så att det bara är att skicka iväg handlingar digitalt med några klick?

Anställ en person som scannar in dokument istället så blir det nog bättre i längden.

Det rättfärdigar ju dock inte LPs sinnessjuka beteende.

Hade dom rutin på att göra pdf av alla handlingar så skulle det nog lösa det mesta av problemet.
Fast jag tror att det största problemet blir en ändlös ström av förfrågningar till olika nämnder och förvaltningar över det som står i dokumenten....
Citera
2014-07-23, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Undrar varför kommunen inte har avsatt en person som sysslar med detta max 1 timme / dag. Så hade alla ärendena lagts på hög.. I alla fall till LP. De som är mer seriösa kunde fått förtur.
Hon har sjukt bråttom. Som exempel:

14 januari 2014 18:40
Citat:
Hej! Vilka öppettider har kommunarkivet och var ligger det? Kan man besöka det utan att boka tid?

15 januari 2014 11:49
Citat:
Detta är en fråga jag ställt som Kalmar kommun och Kenth uppenbarligen inte ska/vill svara på. Är den en fråga som ska ignoreras eller besvaras? Vilka regler gäller och vilka rättigheter har jag? Ni får klargöra detta. Ring mig!
"Hej! Vilka öppettider har kommunarkivet och var ligger det? Kan man besöka det utan att boka tid?"

Hon har inte fått svar på flera timmar alltså och känner då hur hennes medborgerliga rättigheter sätts i gungning. Svaret måste fram snabbt, helst med ett personligt telefonsamtal!

Den nya "rättshaveritjänsten" är ju till för att hålla jämnt skägg med LP så att ordinarie personal kan ägna sig åt seriöst arbete. Att lägga hennes ärenden på hög hjälper nog inte då hon snabbt verkar explodera om inte hon får förtur och därigenom belastar hon kommunen med ännu fler mail.
Ett visst mått av effektivisering vore det väl att digitalisera allting men man vet ju inte på förhand vad hon ska begära ut. Sedan kräver hon kopior på all intern korrespondens ang hennes förfrågningar/klagomål/skitsnack så att hon kan följa upp ännu fler "rättsövergrepp". I länken ifrågasätter hon ju antal och utplacering av dagvattenbrunnar på en viss gata, hon oroar sig visst för vattenplaning...
Senast redigerad av Livsmissbrukare 2014-07-23 kl. 10:54.
Citera
2014-07-23, 12:33
Medlem
nationalizten88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

Hon har inte fått svar på flera timmar alltså och känner då hur hennes medborgerliga rättigheter sätts i gungning. Svaret måste fram snabbt, helst med ett personligt telefonsamtal!

Den nya "rättshaveritjänsten" är ju till för att hålla jämnt skägg med LP så att ordinarie personal kan ägna sig åt seriöst arbete. Att lägga hennes ärenden på hög hjälper nog inte då hon snabbt verkar explodera om inte hon får förtur och därigenom belastar hon kommunen med ännu fler mail.
Ett visst mått av effektivisering vore det väl att digitalisera allting men man vet ju inte på förhand vad hon ska begära ut. Sedan kräver hon kopior på all intern korrespondens ang hennes förfrågningar/klagomål/skitsnack så att hon kan följa upp ännu fler "rättsövergrepp". I länken ifrågasätter hon ju antal och utplacering av dagvattenbrunnar på en viss gata, hon oroar sig visst för vattenplaning...

Linda verkar inte ha lärt sig använda google... Jag skrev in följande sökning: "Kommunarkiv kalmar"
första träffen ger följande svar:

Kalmar kommunarkiv

Skeppsbrogatan 53
Box 611, 391 26 Kalmar
Tel: 0480-45 00 49, 0480-45 00 48, 0480-45 02 17
E-post: kl-kommunarkivet@kalmar.se

Besökare är välkomna måndag-fredagar kl. 09.00-15.30
Kommunarkivet kan vara obemannat på grund av tjänstgöring på annan plats.
Ring därför gärna före besöket och boka en tid.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---
Citera
2014-07-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Men offentlighetsprincipen har funnits länge i Sverige.

Detta är knappast första gången som en psykiskt sjuk människa lever rövare med offentlighetsprincipen.

Känns som att detta bara är ett problem i en mindre stad som Kalmar, hur hanterar större städer med mer erfaret folk dessa människor?

Har också funderat på det där... vore ju nästan konstigt om det var första gången ett psykfall missbrukade sina rättigheter. En anledning kan ju vara att i en större stad så hade hon gått under och/eller stått på gatan sedan länge.
Mindre städer har ofta bättre (läs: mindre belastade) sociala skyddsnät så i en stad som Kalmar kan hon tramsa runt ostört och leva på sjukbidrag och skattepengar hur mycket som helst. Vilket ger henne tid över att fantisera ihop konspirationsteorier och trakassera myndigheter....
Citera
2014-07-23, 19:22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare

O.o känner mig konstig nu som tycker 3 arbetsdagar är ok svarstid.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Torde finnas regler om att mygling inte är tillåten.
Citera
2014-07-23, 20:05
Avslutad
Nja, snygg o snygg... Hon ser väl ut som vilken tjej som helst. Men jag känner flera s.k. "mulliga modeller" som gått mycket längre. Jag tycker inte hon är ful o så, men inte så särskilt uppseendeväckande heller...
Citera
2014-07-23, 20:58
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Har också funderat på det där... vore ju nästan konstigt om det var första gången ett psykfall missbrukade sina rättigheter. En anledning kan ju vara att i en större stad så hade hon gått under och/eller stått på gatan sedan länge.
Mindre städer har ofta bättre (läs: mindre belastade) sociala skyddsnät så i en stad som Kalmar kan hon tramsa runt ostört och leva på sjukbidrag och skattepengar hur mycket som helst. Vilket ger henne tid över att fantisera ihop konspirationsteorier och trakassera myndigheter....

Kanske vet inte. En teori jag har är att i små städer, vet de inte hur de ska hantera dessa psykfall eftersom det är såpass ovanligt. Det finns ingen bredare erfarenhet.

I storstäderna är dessa psykfall vanligare, de har därmed en rutin hur de ska hanteras.

Någon i Kalmar kanske ska ringa en kollega i Stockholm eller Göteborg å fråga hur dom gör.
Senast redigerad av Cobra Mk III 2014-07-23 kl. 21:47.
Citera
2014-07-23, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Kanske vet inte. En teori jag har är att i små städer, vet de inte hur de ska hantera dessa psuykfall eftersom det är såpass ovanligt. Det finns ingen bredare erfarenhet.
I storstäderna är dessa psykfall vanligare, de har därmed en rutin hur de ska hanteras.
Någon i Kalmar kanske ska ringa en kollega å fråga hur dom gör.
Jag utgör från att det redan är gjort och att inte minst SKL är kontaktade.
En annan grej som slog mig är att rättshaverister kanske äts upp i det större flöde som en större kommun rimligtvis måste ha? Jag har ingen aning om hur mycket arbete det innebär att förse kreti och pleti med det de önskar i större kommuner. Är det ett femtiotal ärenden om dagen med allt från protokoll från fullmäktige till snöröjningsbudgeten så kanske 20-30 idiotförfrågningar i veckan typ receptionistens CV kan slinka med. Även om det är samma avsändare på frågorna så kanske inte alla trycker på larmknappen, speciellt om en viss del av din anställning är beroende av arbetet galningen ändå skapar.
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
haha, men skall man se det positivt sa skapar hon ju jobb iaf
Kanske är sant på fler ställen i landet...
Jag har faktiskt lite svårt att tro att LP skulle vara helt unik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in