Citat:
Ursprungligen postat av
FUP-12
Apropå senaste blogginlägget...
Det är ju rätt så många led mellan det som den ivriga bloggaren helt korrekt har pekat ut – att åklagarna i rätten hävdade en felaktig uppkoppling vid en given tidpunkt – och att detta skulle ha någon betydelse för domstolens bedömning.
Det skulle ungefär se ur så här:
1. Felaktigheten skulle ha misskrediterat JJ:s vittnesmål vad gäller förehavandena den 20/5. (Vilket inte är säkert, det framgår åtminstone inte av domen.)
2. Detta skulle i sin tur ha även ha gällt alla övriga tillfällen där JJ ger KJ alibi. (Vilket är långt ifrån säkert.)
3. Dessa tillfällen skulle ha utgjort ett heltäckande alibi för KJ under perioden den 17:e – 20:e maj. (Vilken ingen har påstått och vilket motbevisas av telefonkontakter som visar att KJ och JJ knappast befann sig på samma plats.)
4. Den 17:e – 20:e är det enda tillfälle som benen kan ha transporterats till FP 1. (Vilken inte är säkert givet osäkerheten i vittnesmålet den 18:e eller den 19 maj och trots att domstolen resonerar att denna tidpunkt är mer sannolik.
Jag kan föreställa mig fall där en sådan här felaktig uppgift skulle kunna ha en helt avgörande betydelse. Jag kan till och med peka på ett fall där en sådan uppgift har haft en avgörande betydelse – Kalamarksmordet.
I detta fall tycker jag dock att det är lite för många led mellan det som konstaterats och de slutsatser som dras.
Jag måste dock påpeka att jag är långt ifrån nöjd med att sådana här felaktigheter förekommer i utredningen, men jag är inte heller beredd att dra så pass långtgående slutsatser utifrån denna enskilda iakttagelse.
Dessutom har jag svårt för Många-bäckar-små-logiken i resonemangen som förs.
Ge mig hellre en rejäl tuva som stjälper ett stort lass…
(Nu fick jag slut på allmogeuttryck, så jag slutar här.)
Nu måste du lägga till att åklagarna kastat Maria R i slasken som gav KJ alibi för natten 18-19/5.
Jag vet inte om du ser hela sammanhanget här?
Kombinationen att att man spanat på KJs hemma adress och föräldrarnas adress 20/5 och sommarstugan men inte kunnat hitta KJ blir ju riktigt löjligt när åklagarna försöker styrka polisens spaning genom att placera KJ på villovägar.
Nu när det är bevisat att KJ varit där JJ uppgett... vad säger det om spaningen?
Många har klagat på de som kollar på detaljerna först... att man måste kunna se helheten och det är det viktiga.
Men vad händer när någon granskar detaljerna och det visar sig att många av dom är fel? Klart som fan att det påverkar helhetsbilden då.
Spanade man på KJ 20/5?
Hur påverkar det rättens bedömning att man letat efter KJ på alla kända platser men att det var omöjligt att hitta han? Att Åklagarna styrker detta med hjälp av felaktigt analyserad telefonkommunikation?
När det i själva verket sjabblat med ytterligare ett spaningsdygn och telefonlistor