2014-07-23, 09:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Ja, men det är för osäkert och går inte att lägga till grund för något.

Visst är det så, och precis lika osäkert som att KJ skulle dumpat kroppsdelar vid vissa tidpunkter. KJ kan ha haft möjlighet, dock går inte det heller att lägga till grund för något, blir bara spekulation.
Citera
2014-07-23, 09:30
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Han kan ha bytt alternativt raderat kortet innan han hördes.
Han anade troligen att dom skulle norpa mobilen för honom.

Ja. Ingetdera kräver direkt Einsteins IQ-nivå.
Citera
2014-07-23, 10:15
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Har du koll på när polisen fick veta att G038 inte va blod?

FUP s. 337
2013-09-13

Säkert före det datumet men det var då : Materialet har återgått.

Bagagerumsmatta (G038). Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod kunde inte påvisas.
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-23 kl. 10:17.
Citera
2014-07-23, 10:47
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Apropå senaste blogginlägget...

Det är ju rätt så många led mellan det som den ivriga bloggaren helt korrekt har pekat ut – att åklagarna i rätten hävdade en felaktig uppkoppling vid en given tidpunkt – och att detta skulle ha någon betydelse för domstolens bedömning.

Det skulle ungefär se ur så här:

1. Felaktigheten skulle ha misskrediterat JJ:s vittnesmål vad gäller förehavandena den 20/5. (Vilket inte är säkert, det framgår åtminstone inte av domen.)

2. Detta skulle i sin tur ha även ha gällt alla övriga tillfällen där JJ ger KJ alibi. (Vilket är långt ifrån säkert.)

3. Dessa tillfällen skulle ha utgjort ett heltäckande alibi för KJ under perioden den 17:e – 20:e maj. (Vilken ingen har påstått och vilket motbevisas av telefonkontakter som visar att KJ och JJ knappast befann sig på samma plats.)

4. Den 17:e – 20:e är det enda tillfälle som benen kan ha transporterats till FP 1. (Vilken inte är säkert givet osäkerheten i vittnesmålet den 18:e eller den 19 maj och trots att domstolen resonerar att denna tidpunkt är mer sannolik.

Jag kan föreställa mig fall där en sådan här felaktig uppgift skulle kunna ha en helt avgörande betydelse. Jag kan till och med peka på ett fall där en sådan uppgift har haft en avgörande betydelse – Kalamarksmordet.

I detta fall tycker jag dock att det är lite för många led mellan det som konstaterats och de slutsatser som dras.

Jag måste dock påpeka att jag är långt ifrån nöjd med att sådana här felaktigheter förekommer i utredningen, men jag är inte heller beredd att dra så pass långtgående slutsatser utifrån denna enskilda iakttagelse.

Dessutom har jag svårt för Många-bäckar-små-logiken i resonemangen som förs.

Ge mig hellre en rejäl tuva som stjälper ett stort lass…

(Nu fick jag slut på allmogeuttryck, så jag slutar här.)

Nu måste du lägga till att åklagarna kastat Maria R i slasken som gav KJ alibi för natten 18-19/5.

Jag vet inte om du ser hela sammanhanget här?
Kombinationen att att man spanat på KJs hemma adress och föräldrarnas adress 20/5 och sommarstugan men inte kunnat hitta KJ blir ju riktigt löjligt när åklagarna försöker styrka polisens spaning genom att placera KJ på villovägar.

Nu när det är bevisat att KJ varit där JJ uppgett... vad säger det om spaningen?

Många har klagat på de som kollar på detaljerna först... att man måste kunna se helheten och det är det viktiga.
Men vad händer när någon granskar detaljerna och det visar sig att många av dom är fel? Klart som fan att det påverkar helhetsbilden då.

Spanade man på KJ 20/5?

Hur påverkar det rättens bedömning att man letat efter KJ på alla kända platser men att det var omöjligt att hitta han? Att Åklagarna styrker detta med hjälp av felaktigt analyserad telefonkommunikation?

När det i själva verket sjabblat med ytterligare ett spaningsdygn och telefonlistor
Senast redigerad av Namibia1 2014-07-23 kl. 10:55.
Citera
2014-07-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
FUP s. 337
2013-09-13

Säkert före det datumet men det var då : Materialet har återgått.

Bagagerumsmatta (G038). Mattan undersöktes avseende blodbesudlingar, men blod kunde inte påvisas.

Jag har för mig att den upplysningen kom tidigare. Jag kan ha helt fel i det.
In i halva september för att konstatera att G038 inte va blod, det tycker jag är lång tid.
Dom borde varit ivrigare än så.
Någon som vet när mattan skickades till SKL?
Citera
2014-07-23, 10:53
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Jasså... hur gick det till?

Menar du att det är löst rättsligt? För inte mycket är uppklarat iaf.

Du tror inte att hennes familj vill kunna begrava hela sin dotter? Det finns mycket som är obesvarat.
Mycket snack om MB. Måste väl finnas fler aktuella? Tänker då på dem hon lurat, utpressat och hotat anmäla. AF tex eller han med busskortet. Fanns en som hotat henne på karaten. KJ kan inte genomfört detta helt själv, en sak som är säkert, men vem hjälpte honom? Vem är närmast? AB?
Jag tror att mordet sett annorlunda ut om MB låg bakom.
Någon skrev att det finns tre transor inblandade, vilka är detta? Den i Skellefte har jag noterat men de andra?
Citera
2014-07-23, 10:57
Medlem
Citat:
Nu måste du lägga till att åklagarna kastat Maria R i slasken som gav KJ alibi för natten 18-19/5.

Jag vet inte om du ser hela sammanhanget här?
Kombinationen att att man spanat på KJs hemma adress och föräldrarnas adress 20/5 och sommarstugan men inte kunnat hitta KJ blir ju riktigt löjligt när åklagarna försöker styrka polisens spaning genom att placera KJ på villovägar.

Nu när det är bevisat att KJ varit där JJ uppgett... vad säger det om spaningen?

Många har klagat på de som kollar på detaljerna först... att man måste kunna se helheten och det är det viktiga.
Men vad händer när någon granskar detaljerna och det visar sig att många av dom är fel? Klart som fan att det påverkar helhetsbilden då.

Spanade man på KJ 20/5?

Hur påverkar det rättens bedömning att man letat efter KJ på alla kända platser men att det var omöjligt att hitta han? Att Åklagarna styrker detta med hjälp av felaktigt analyserad telefonkommunikation?

När det i själva verket sjabblat med ytterligare ett spaningsdygn och telefonlistor

Att man ändrar spaningsdatum på KJ inför sittande rätt, det måste ju va jävligt unikt.
Citera
2014-07-23, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Kroppsdelarna vid Gula huset och däromkring placerades ut eller man kan kalla det planterades ut, långt efter att VB blev mördad.
Allt "sunt förnuft" och logik säger att KJ planterade aldrig några kroppsdelar där i Gula huset och däromkring. Det fanns inte något motiv för det, om han nu skulle haft några kroppsdelar att plantera och hade heller inte ensam fysiskt kunnat utföra det. Sedan ansåg han själv att han var under spaning den tiden när kroppsdelarna placerades ut.

(------)

Om blodet hade kontrollerats av polisen och det visat sig att den kontrollen överensstämde med hundens Uno att blodet kom från VB när hon levde, hade det inte varit möjligt att väcka åtal mot KJ.

En del tänkvärt i och för sig men du måste nog gå bortom allt "sunt förnuft" och även en hel del av logiken om du ska begripa det här fallet och varför en styckdräpare gör som han gör. Dom tänker inte alltid som du gör.
Citera
2014-07-23, 11:05
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Apropå senaste blogginlägget...

Det är ju rätt så många led mellan det som den ivriga bloggaren helt korrekt har pekat ut – att åklagarna i rätten hävdade en felaktig uppkoppling vid en given tidpunkt – och att detta skulle ha någon betydelse för domstolens bedömning.

Det skulle ungefär se ur så här:

1. Felaktigheten skulle ha misskrediterat JJ:s vittnesmål vad gäller förehavandena den 20/5. (Vilket inte är säkert, det framgår åtminstone inte av domen.)

2. Detta skulle i sin tur ha även ha gällt alla övriga tillfällen där JJ ger KJ alibi. (Vilket är långt ifrån säkert.)

3. Dessa tillfällen skulle ha utgjort ett heltäckande alibi för KJ under perioden den 17:e – 20:e maj. (Vilken ingen har påstått och vilket motbevisas av telefonkontakter som visar att KJ och JJ knappast befann sig på samma plats.)

4. Den 17:e – 20:e är det enda tillfälle som benen kan ha transporterats till FP 1. (Vilken inte är säkert givet osäkerheten i vittnesmålet den 18:e eller den 19 maj och trots att domstolen resonerar att denna tidpunkt är mer sannolik.

Jag kan föreställa mig fall där en sådan här felaktig uppgift skulle kunna ha en helt avgörande betydelse. Jag kan till och med peka på ett fall där en sådan uppgift har haft en avgörande betydelse – Kalamarksmordet.

I detta fall tycker jag dock att det är lite för många led mellan det som konstaterats och de slutsatser som dras.

Jag måste dock påpeka att jag är långt ifrån nöjd med att sådana här felaktigheter förekommer i utredningen, men jag är inte heller beredd att dra så pass långtgående slutsatser utifrån denna enskilda iakttagelse.

Dessutom har jag svårt för Många-bäckar-små-logiken i resonemangen som förs.

Ge mig hellre en rejäl tuva som stjälper ett stort lass…

(Nu fick jag slut på allmogeuttryck, så jag slutar här.)
Missade du det här inlägget? (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)
KJ har alibi för tiden 17-20 maj. Det finns inga oredovisade kontakter under perioden mellan KJ och JJ där de befann sig på olika platser och ingen annan ger KJ alibi.

Domstolen avfärdar JJ:s vittnesmål lite väl lättvindigt, det går att läsa mellan raderna att den tror JJ ljuger.

Nu har bloggaren bara skrapat ytan på ett isberg. Hur många fler fel kan det finnas i FUP? Vi får hoppas att den kan, och fortsätter att, granska FUP.
Citera
2014-07-23, 12:18
Medlem
Återigen har en person friats efter en fällande dom i tr (falkagård mordet) jag är medveten om att många fällande domar i tr. förvandlas till helt friande domar senare i Hr. Jag är dock inte insatt i ovan nämnda fall men undrar om någon har koll på hur många fällda domar i tr sedermera blir till helt friande domar i Hr?

Vi vet också att det upptäcks felaktigheter i fuppar efter/under en rättegång där det oftast handlar om slarv, men i detta fall är felaktigheterna grövre än enkom slarv.
Nu är ju dock kJ dömd i Hr för dråp trots den miserabla fu som vi tagit del av - visst han är sannolikt inblandad, men det som stör mig är att polis och åk inte fullföljt alla de lösa trådarna som ändock finns i utredningen, de har inte varit objektiva nog utan förbestämt sig för kJ som gm. Jag förstår att blodet i sonatan har en stor betydelse och rentav en avgörande roll i den fällande domen.
Jag är övertygad om att när benen hittades och kJ häktades så beslutade man att det bara kan vara den dömde och ingen annan som utfört brottet.

Under resans gång koncentrerade man sig på att hitta så mycket bevisning mot kJ som möjligt, men man gav upp när man hade tillräckligt för en fällande dom vilket också (med mycket tur) man lyckades med i Hr. Jag tror att ful var helt övertygad om att man skulle antingen få ett erkännande eller att man skulle hitta mord- och styckningsplatsen. När detta inte lyckades och när kjs bostad inte hade använts vid mordet eller vid styckningen kämpade man bara med att få honom dömd.

Domen är också ett slarvigt hopkok av indicier samt spekulation över gärningen där man blivit påverkad av kjs udda personlighet och egenheter att man är övertygad om att det måste vara han eftersom han är så pass egendomlig - brottets karaktär är indirekt talande för en kufisk, oorganiserad samt en avvikande person.

Har någon statistik över hur många gm blivit dömda på indicier där varken mordvapen eller mordplats hittats?
Citera
2014-07-23, 12:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
den miserabla fu som vi tagit del av

Du och flera här är polis va? Och varit med i förundersökningen? annars kan man väl inte tagit del i fu, bara fup eller är det samma sak?
Citera
2014-07-23, 12:39
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oswin
Du och flera här är polis va? Och varit med i förundersökningen? annars kan man väl inte tagit del i fu, bara fup eller är det samma sak?

Du har rätt, finns inte en käft i denna tråd som tagit del av allt förundersökningsmaterial, bara det protokoll som är sammanställt för åtalet.

Alla jävla lösa ändar som folk pratar om är med största sannolikhet redan utredda och rapporterna därifrån hamnade med största sannolikhet i slasken, tillsammans med alla andra otaliga utredningar som gjorts i detta ärende men som inte lett någonstans.

Folk begriper inte att i näst intill alla fall så frias inte folk i HR för att de är oskyldiga utan för att HR bedömer att bevisen inte räcker till en fällande dom.

Det finns inget kvar att utreda i detta fall, rätt person är dömd, dock till ett löjligt lågt straff, och alla oegentligenheter som man lyckas hitta är sannolikt inga medvetna oegentligheter utan förmodligen slarv och sådant som kan förklaras med material som vi inte har tillgång till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in