2014-06-10, 21:14
Medlem
Hej!
En snabb fråga! När jag letar objektiv på prisjakt så har alla objektiven en brännvidd som framgår i dess namn, hur vet jag om det är denna brännvidd jag kommer att få i min crop-kamera(Canon) eller om jag måste multiplicera den med 1,6?
Citera
2014-06-10, 22:29
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fajo
Hej!
En snabb fråga! När jag letar objektiv på prisjakt så har alla objektiven en brännvidd som framgår i dess namn, hur vet jag om det är denna brännvidd jag kommer att få i min crop-kamera(Canon) eller om jag måste multiplicera den med 1,6?
Har du en cropkamera måste du alltid multiplicera objektivets brännvidd med 1.6
Citera
2014-06-10, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Har du en cropkamera måste du alltid multiplicera objektivets brännvidd med 1.6

Alltid? Även med kit-objektivet 18-55 mm?
Citera
2014-06-10, 23:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fajo
Alltid? Även med kit-objektivet 18-55 mm?

Ja. Men nu är crop kamerorna så vansinnigt mycket mer vanliga än fullformatare, så snart får man väl börja räkna tvärt om...
Citera
2014-06-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Ja. Men nu är crop kamerorna så vansinnigt mycket mer vanliga än fullformatare, så snart får man väl börja räkna tvärt om...

Okej! Tack så mycket för bra svar på dumma frågor!

Nu blir det lättare att välja objektiv i framtiden :-)
Citera
2014-06-11, 13:24
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper

Nej, för det är ju inte bara ett nummer, utan handlar ju faktiskt om objektivets konstruktion.
Exempelvis en 50mm är och kommer alltid vara en 50mm, oavsett om du sätter den på en halv- eller fullformatare, eller mellanformatare för den delen (där man ju faktiskt räknar "tvärt om", d.v.s. dividerar istället för att multiplicera). Vad det sen effektivt innebär är en annan femma.
Citera
2014-06-11, 15:41
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Nej, för det är ju inte bara ett nummer, utan handlar ju faktiskt om objektivets konstruktion.
Exempelvis en 50mm är och kommer alltid vara en 50mm, oavsett om du sätter den på en halv- eller fullformatare, eller mellanformatare för den delen (där man ju faktiskt räknar "tvärt om", d.v.s. dividerar istället för att multiplicera). Vad det sen effektivt innebär är en annan femma.

Jo, jag var lite sarkastisk, det framgick nog inte helt.

Min poäng är väl mer att det inte är någon mening att räkna om för det allra flesta. "En 50mm gör följande på min crop kamera, hur hade det sett ut på en fullformatare" blir mindre och mindre viktigt.

Det har ju till och med varit spekulationer runt om Nikon skulle överge fullformatet, men det tror jag inte kommer att hända. Jag tycker fortfarande bättre om att pilla med filerna från mina fullformatare än från mina crop kameror. Kan inte sätta fingret på vad det är, men dom känns fylligare...
Citera
2014-07-14, 12:55
Medlem
PlanetenJordens avatar
Hej!

Jag har kört länge nog nu med mitt 18-55mm kitobjektiv och tänkte byta upp mig.
Jag har blivit tipsad om att köpa ett 35mm objektiv, men kan ju fota 35mm med mitt kitobjektiv med.
Är det något skillnad? Förutom att man inte kan zooma med det fasta 35mm objektivet?
Citera
2014-07-14, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetenJorden
Hej!

Jag har blivit tipsad om att köpa ett 35mm objektiv, men kan ju fota 35mm med mitt kitobjektiv med.
Är det något skillnad? Förutom att man inte kan zooma med det fasta 35mm objektivet?

Bländaren.

Vad är största bländare på zoom objektivet?
På fasta har du 1.8 eller bättre antagligen..
Citera
2014-07-14, 14:47
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanetenJorden
Hej!

Som tidigare nämnts är ett fast objektiv snabbare, ofta 1.8 eller 1.4 om du betalar mer. Alltså bättre i dåligt ljus. Det betyder också att du kan göra bakgrunden suddig (en del kallar det för Bokeh).

Dessutom, eftersom ett fast objektiv är mycket enklare i konstruktionen än ett zoom objektiv är det nästan alltid skarpare. Ganska mycket skarpare också.

Sen är det ren filosofi...om du inte kan zooma in och ut använder du skallen på ett helt annat sätt (och fötterna.. )
Citera
2014-07-14, 21:51
Medlem
Roddarens avatar
Om Du går på ett fast objektiv i 35 eller 50 mm brännvidd finns det mycket att välja på. Själv har jag ett Zeiss planar T 50 med bländare 1,4 och släpper igenom duktigt med ljus vilket innebär att jag nästan aldrig behöver använda blixten ens innomhus. Nackdelen med just mitt objektiv är att det är manuell fokus så det kan vara lite bökigt med saker som rör sig men för porträtt och dylikt funkar det utmärkt. Om du har budgeten till det skulle jag rekommendera Sigmas nya 35 och 50:a De går på 7500 kr men är riktigt skarpa. Om du inte vill lägga så mycket pengar kan du få ett nytt från tusenlappen och uppåt om du går på Nikon eller Canons egna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2436786

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?...s=l=s178648500
Citera
2014-07-14, 22:37
Medlem
PlanetenJordens avatar
Tack för alla svar ! Nu är jag snäppet mer införstådd i det hela !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in