• 1
  • 2
2014-07-21, 03:28
Medlem
Hej, som rubriken lyder har jag liite ont i visdomstanden. Ser in i munnen att den håller på växer fram.
Jag läser så mycket på internet att om man blir lite infekterad så kan man kvävas för att skiten svullnar i halsen o grejer. Också att man MÅSTE dra ut dom. Men, det gör väl ändå ont när dom ska fram? Med eller utan problem..

Får inget direkt svar på min fråga känns det som.. Tacksam för svar
Citera
2014-07-21, 03:38
Medlem
Fixade även en bild, på : tand
Citera
2014-07-21, 03:54
Medlem
StandardViktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feba
Hej, som rubriken lyder har jag liite ont i visdomstanden. Ser in i munnen att den håller på växer fram.
Jag läser så mycket på internet att om man blir lite infekterad så kan man kvävas för att skiten svullnar i halsen o grejer. Också att man MÅSTE dra ut dom. Men, det gör väl ändå ont när dom ska fram? Med eller utan problem..

Får inget direkt svar på min fråga känns det som.. Tacksam för svar

Vet inte själv vad det beror på men ta kontakt med närmaste tandläkare!
Citera
2014-07-21, 04:20
Medlem
Det går över ska du se. Inget att bry sig om.
Citera
2014-07-21, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Det går över ska du se. Inget att bry sig om.

Exakt hur jag tänker just nu. Ändå skönt att höra det ifrån någon som talar ur erfarenhet
Citera
2014-07-21, 04:54
Medlem
krokons avatar
Jag har 2 visdomständer som numera är helt framme. Jag minns att det gjorde ont i början när de trängde sig igenom huden och skaffade sig plats i munnen.
Numera har jag inga problem alls med mina visdomständer.

Lycka till
Citera
2014-07-21, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feba
Exakt hur jag tänker just nu. Ändå skönt att höra det ifrån någon som talar ur erfarenhet

Visst kan det göra lite ont ibland, men även om det skulle göra riktigt ont så finns det inte så mycket dom kan göra just då. Så länge du inte får hemsk ont, inte kan äta och andra symptom som feber så finns det ingen anledning att stressa. Du går väl på en kontroll hos tandläkaren ändå ibland? Fråga då hur det står till med den. Men fram tills dess kan du ignorera det.
Citera
2014-07-21, 05:01
Medlem
Ockletts avatar
Vad lustigt. Har samma problem själv. Min första börjar tränga sig ut nu.
Citera
2014-07-21, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Vad lustigt. Har samma problem själv. Min första börjar tränga sig ut nu.

Åh fan! Vilka symptom upplever du?
Mina symptom:

Svidande känsla över tandens yta samt kinden.
Ont i käken när jag öppnar munnen.
Lite värk ibland, annars mest denna svidande.

Tack för alla svar!
Citera
2014-07-21, 07:43
Medlem
SkepticalHippos avatar
Lugn, har fått alla fyra visdomständer. Det gjorde ont då de kom fram och jag kvävdes inte. Kan lova att du blir varnad i form av extrem svullnad och varproduktion i god tid innan halsen täpper igen och jag har aldrig hört om någon med liknande problem.

Däremot har jag nu även dragit alla fyra visdomständerna. De är i sämre material än övriga tänderna så det blir lätt hål i dem. Då det blir hål är det bara att dra skiten, de är skräptänder.
Citera
2014-07-21, 11:12
Medlem
En del får ont när deras visdomständer växer fram, andra får det inte.
En del har problem med dem hela livet...o andra har inga problem alls.
Att de skulle vara av sämre kvalisort stämmer inte alls. Anledningen till att en del får hål i dem är för att de inte sköter sina tänder.
Det är lätt att skylla på att de är av sämre kvalitet när det i själva verket är dålig munhygien och dåliga kostvanor som ligger bakom.

Mina visdomständer har inte kommit fram helt än och jag är över 30 år. Ibland sätter de igång och växer och då får jag ont o det svullnar men det lugnar ner sig efter någon/några dagar.
Jag har ryckt en av dessa tänder men de andra är inte helt framme så orkar inte med att rycka dem då det ska skäras o hållas på i truten, för att få ut dem.

Den tand som avlägsnades var av prima kvalitet och tog med sig en bit av tandbenet när den rycktes.
Tandläkaren fick ta i som bara den för att få loss den.
Citera
2014-07-21, 11:18
Medlem
Opererade ut min sista i överkäken för två veckor sedan, fick bakterier i/runt så den behövde avlägsnas. 900 för en spolning och 2400 för urdragningen men värt som fan att inte lukta bajs/var i munnen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in