Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-19, 14:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har, tidigt i tråden, *sett före detta arbetskamrater till JH beskriva henne som lätt personlighetsstör i form av att [b]förakta människor som hon inte direkt hade vinning av*.

Jag har läst hela kedjan men kan inte minnas att jag läst något sådant. Kan någon bekräfta NurseRatcheds påstående?
Citera
2014-07-19, 14:36
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag har läst hela kedjan men kan inte minnas att jag läst något sådant. Kan någon bekräfta NurseRatcheds påstående?

Jag kan bekräfta det påståendet, har följt hela tråden och det var någon som jobbat med Jonna tidigare som berättade det i början av tråden någonstans.
Citera
2014-07-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Detta är definitivt en detalj hon vetat på förhand, hon har ju själv varit i samma sits tidigare.

Har hon varit tillsammans med JA så har hon såklart sovit över och vet hur hans rutiner ser ut.

Om JA lämnar dörren olåst när han har nattgäster som förväntas lämna lägenheten efter honom så är det självklart att Jonna vet om det.

JH visste säkert om de rutiner JA hade. Om han brukade ge sig av utan att låsa dörren eller inte när han hade nattgäster som var kvar i lägenheten. Brukade han gå utan att låsa så kanske en nattgäst lät det få förbli olåst, en annan kanske föredrog att själv se till att låsa efter honom? Man kan undra hur det var den här morgonen?
Citera
2014-07-19, 14:52
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Hela hennes 'plan' bygger alltså på en förhoppning att ytterdörren skall vara olåst? Om den varit låst då?
Oavsett om JH haft span på lägenheten 24/7 i flera månader så är detta en detalj hon aldrig någonsin skulle kunnat veta på förhand.

JH kanske tog en chansning eller så visste hon kanske av egen erfarenhet att JA inte låste dörren när han åkte till jobbet när en flickvän fanns kvar i bostaden, om denne flickvännen inte sov. JH har
ju själv varit JA:s flickvän och säkert vaknat tillsammans med JA. Hade dörren varit låst kanske LL:s liv sparats. Hon hade ju haft "span" innan på bostaden och räknade med att LL strax skulle åka och att detta var ett lämpligt försökstillfälle. Hade dörren varit låst kan man ANTA att JH inte ringde på dörren efter tidigare händelse, enligt. denna tråd, om att JH blivit utslängd av LL om än under besvär. Vem säger att INTE JH har testat att ta sig in i bostaden förut eller försökt senare om denna ödesdigra dag gått i stöpet? Tillfället gör brottet!!
Citera
2014-07-19, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeOldeFart
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden då den växer så satans fort, men tänkte bara flika in att jag jobbade med JH i cirka 1.5 år.
Blev chockad över att det var ett styckmord, men blev inte så överraskad som man kanske borde blivit över att hon haft ihjäl någon. (men så vet jag ju heller inga detaljer)

Jag och några arbetskamrater samtalade ibland om att hon hade konstiga vibbar. Väldigt trevlig och socialt kompetent så det var inget som stack ut direkt, men ändå. Hon var lite av en "user", kom in och kvittrade som en fågel och var hur trevlig som helst mot alla. När hon sen insåg att någon inte hade något att erbjuda/nåt hon hade nytta av så slutade den personen existera och hon slutade helt enkelt hälsa eller låtsas om att personen existerade, direkt. Och i slutändan så låtsades hon bara om de som var nyttiga/användbara typ.

Mönstret upprepades ganska exakt när vi förflyttades till ny fabrik med nya arbetskamrater vilket såklart var intressant att se. Det var till och med en annan arbetskamrat som fixade ihop henne med JN, haha.

Citat:
Jag kan bekräfta det påståendet, har följt hela tråden och det var någon som jobbat med Jonna tidigare som berättade det i början av tråden någonstans.

Detta var vad en gammal arbetskamrat sa om henne.
Citera
2014-07-19, 14:57
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie

Ja där var det.

Det finns mer negativt om Jonna också, bland annat från grannar som tyckt att hon haft häftigt humör och kunnat bli otrevlig. Skvaller som vi inte vet om det stämmer men någon efterlyste ju tidigare lite mer om Jonna som person.
Citera
2014-07-19, 15:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden då den växer så satans fort, men tänkte bara flika in att jag jobbade med JH i cirka 1.5 år.
Blev chockad över att det var ett styckmord, men blev inte så överraskad som man kanske borde blivit över att hon haft ihjäl någon. (men så vet jag ju heller inga detaljer)

Jag och några arbetskamrater samtalade ibland om att hon hade konstiga vibbar. Väldigt trevlig och socialt kompetent så det var inget som stack ut direkt, men ändå. Hon var lite av en "user", kom in och kvittrade som en fågel och var hur trevlig som helst mot alla. När hon sen insåg att någon inte hade något att erbjuda/nåt hon hade nytta av så slutade den personen existera och hon slutade helt enkelt hälsa eller låtsas om att personen existerade, direkt. Och i slutändan så låtsades hon bara om de som var nyttiga/användbara typ.

Mönstret upprepades ganska exakt när vi förflyttades till ny fabrik med nya arbetskamrater vilket såklart var intressant att se. Det var till och med en annan arbetskamrat som fixade ihop henne med JN, haha.
Intressanta uppgifter.

edit. Och så har naturligtvis någon annan redan hunnit leta fram det här inlägget från
långt bak i tråden...
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-19 kl. 15:06.
Citera
2014-07-19, 15:03
Medlem
Cocinellas avatar
Här kommer lite mer om Jonna från en skribent:

https://www.flashback.org/sp49280446

Citat:
Mordet i Askersund
Hej!
Jag väntar på att mitt konto ska gå och använda och kan därför inte skriva i tråden än. Men jag är bekant med Jonna och vet att hon i vintras gjort slut med Jonathan men att dom fortfarande bor ihop - SAMTIDIGT som hon träffat en ny kille i Askersund vid namn Jonas. Denne Jonas jagar även, vilket kan göra att han har viss vana av styckning mm. Jonna själv är trevlig men kan vara väldigt vass och "tända till" lätt.
Vill bara framföra detta så folk vet, och du får hemskt gärna skriva det i tråden, eller hålla det för dig själv.
Citera
2014-07-19, 15:08
Medlem
Cocinellas avatar
Mer inlägg om Jonna som person men även om Lovisa:

https://www.flashback.org/sp49281314

Citat:
Enligt JN och JH:s granne är JN släppt, alltså är JH och JA anhållna.
Infon kommer genom mina föräldrar som bor i samma samhälle som JH/JN, dom hade pratat med grannen till JH/JN tidigare ikväll som hade träffat en skakad och mycket ledsen JN.
Enligt grannen bor JH och JN på samma adress men har separerat någon gång runt December.
Jag själv känner ingen av dom tre, men har jobbat med BO, och kan bara säga att det är sjukt tragiskt..
En oerhört glad, trevlig och väluppfostrad (skulle nästan kunna säga pryd) tjej.
JH har riktigt dåligt rykte i området, har fått mindre utbrott gentemot grannar över bagateller och dylikt.
Vissa har tom gått omvägar kring deras hus för att det ibland har känts olustigt att gå förbi..

Det var tyvärr allt jag hade, återkommer om jag får höra något mer som kommer från en vettig källa.

Skribenten hade fel om vem som var släppt, vet inte vad det gör för sanningshalten i resten.

Edit: Mer info från samme skribent:

https://www.flashback.org/sp49281615
Citat:
Jag såg det med, därför jag skrev vad jag fått reda på här. Skriver inte speciellt ofta i sådana här forum, men vill bidra när jag kan.
Infon kommer som sagt ifrån deras granne, huruvida han talar sanning eller inte kan inte jag avgöra då det var mina föräldrar som talade med honom och jag numer bor på annan ort.
I det här fallet väljer jag dock att tro på grannen före kvällspressen, men det är upp till var och en vad man vill tro.
Förhoppningsvis får vi mer info av mer insatta personer under morgondagen..
Att JH verkat instabil gentemot grannar kan jag däremot till 100% underteckna.

Edit2: Fortsättning på samma:

https://www.flashback.org/sp49281737

Citat:
Som nämnts tidigare, stört sig på saker så som barn som leker mm vilket utmynnat i hot mot grannar, tror dock inte att någon polisanmälan gjorts.
Hon ska även ha fått utbrott för att någon i området matade hennes katt och anklagat denne för att ha försökt stjäla katten genom att mata den. När en annan granne försvarade "kattmataren" vart det riktigt olustig stämning där uttrycket "jag kan göra köttfärs av dig" användes.
Jag bor ju inte kvar där så det är det enda konkreta jag har i nuläget.
Senast redigerad av Cocinella 2014-07-19 kl. 15:13.
Citera
2014-07-19, 15:14
Medlem
Citat:
Ja där var det.

Det finns mer negativt om Jonna också, bland annat från grannar som tyckt att hon haft häftigt humör och kunnat bli otrevlig. Skvaller som vi inte vet om det stämmer men någon efterlyste ju tidigare lite mer om Jonna som person.

Hittade detta :

2014-06-25, 09:32 #2090
Huckelberryfin
Avstängd
Huckelberryfins avatar
Reg: Jan 2012

Prata med en på jobbet om detta mord... han har tydligen en kompis som känner båda dessa tjejer väldigt väl... han sa att tydligen var JH så snäll och gullig utåt ingen tjej man skulle kunna tro något illa om, men de som kände henne väl visste att det bara var en fasad.

Nu vet jag inte om detta är sant! eftersom jag inte känner vare sig hans vän eller dessa människor! men jag litar på honom.
Citera
2014-07-19, 15:15
Medlem
Citat:
Detta är definitivt en detalj hon vetat på förhand, hon har ju själv varit i samma sits tidigare.

Har hon varit tillsammans med JA så har hon såklart sovit över och vet hur hans rutiner ser ut.

Om JA lämnar dörren olåst när han har nattgäster som förväntas lämna lägenheten efter honom så är det självklart att Jonna vet om det.

Skulle kunna rada upp säkert minst tio variabler som slår det där påståendet i bitar. Särskilt den delen där du väljer att använda dig av 'definitivt'

Inte säkert att JA någonsin lämnade JH ensam i lägenheten på morgonen när han gick till jobbet, eftersom hon hade hundar och dyl är det mycket möjligt dom alltid lämnade samtidigt.

Svårt för JH att veta vilken fas av JA och LL's relation befann sig i också, har han gett LL nyckel för att kunna låsa om sig?

Vad hade hon gjort om LL lämnat tillsammans med JA? Suttit vakt ytterligare några nätter?

Varför just denna morgon? Och varför denna tiden?

Om nu planen varit hela tiden att mörda LL så är det svårt att se hur man kan ha gjort detta genomförande mer korkat än vad JH lyckats med här.

JH bodde även fortfarande ihop med sin fd. sambo JN borde inte han ha reagerat på att JH (utöver dom timmar hon jobbar) saknades större delen av nätterna? Om hon nu suttit och spanat över ett längre tidsspann så som grannar påstår sig ha noterat.

---------------------

Har det funnits någon sorts 'planering' att mörda i detta redan från början så är det enormt dumt genomfört, det får Ragnar Nilsson's planering då han tog sina två syskon och sin styvfar av daga att framstå som närmast det "perfekta brottet"

Trots att det fallet också är i sanning ett exempel på enormt bristfällig planering och korkat genomförande.
Citera
2014-07-19, 15:17
Medlem
LeeVans avatar
"Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av nie

Stort tack till er som bidrog! I den belysningen blir det enklare att få ihop ett o annat. Då finns där nog någon form av antisocial personlighetsstörning inklusive empatistörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in