Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-19, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Hamilkar ställde, tidigare i tråden, en intressant fråga, ungefärligen:
"Vem är egentligen JH". Vem är hon innerst inne?

FUP:et kommer nog delvis underlätta våra spekulationer.
Jag har för mig att jag i tråden läst att JH är ett sladdbarn, och en smula bortskämd, kanske lite van att få sin vilja igenom. Stämmer detta?
Hon tycks samtidigt haft en relativt god relation till föräldrar, storesyskon och syskonbarn, samt även ett flertal goda vänner.

Att brädas av en rival och därefter, på lokal, bli offentligt förödmjukad/örfilad av denne, skulle nog även hos mig väcka lite småmordiska känslor. Förhoppningsvis skulle jag kunna tygla dem (?)
Jag har, tidigt i tråden, sett före detta arbetskamrater till JH beskriva henne som lätt personlighetsstör i form av att förakta människor som hon inte direkt hade vinning av.

Om det här skulle räcka till en diagnostiserad personlighetsstörning vet jag naturligtvis inte men det ger, i alla fall mig, anledning att misstänka att hon har en empatistörning.
Citera
2014-07-19, 12:55
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gardsjogatan6
Jag skulle INTE vända mig om och gå in i lägenheten.
LL borde väl inte släppt in henne helt i lägenheten?
och har det förkommit bråk dem emellan så inte VÄNDER man sig om o låter Fienden komma bakifrån... Eller tänker jag galet? Jag skulle nog inte öppna helt utan hålla i dörren och väggen. Hållit spjärn, Känns mer som att JH kanske första träffen träffat sidan av skallen,...

Ett scenario som då kan förklara det inledande hammarslaget är att JH gjort det som är kutym i samband med catfights. Hon har helt enkelt tagit tag i LLs hår och dragit ner huvudet. Ett slag med hammare blir då naturligt en träff i bakhuvudet.
Citera
2014-07-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
JAs hjärta skulle bli JHs både med en plan A, B och C. Men det blir lättare när han sitter inne oskyldig till mord. JAs hjärta blir i vart fall inte lätt att få om man själv sitter inne, skyldig till mord.

Ok JH uppsökte vårdcentral pg. av en mord/styck-skada. Vilket definitivt innebär att hon lämnat DNA på brottsplatsen. Såvida hon inte jagat hjort efter mordet eller täljt trägubbar i snickeboa. "larsingvarsfru kanske inte vet vad DNA är men det vet JH som har gått natur och sett CSI. "larsingvarsfru" kanske i en fb tråd kan tänka bort blodspår, men inte JH som står med en kropp och eget DNA på platsen och måste tänka snabbt. Går liksom inte att ba torka bort med Lambi, Kökstork eller Svinto för den delen heller. Måste duscha kroppen, spola avloppet, svabba golvet och transportstycka den om man inte får bärhjälp. Stadsbud? Nej dom är nog dyra. I alla fall om man ska flytta unga kvinnolik.

Allt efter att planen förändras och framtida fynd måste utesluta henne själv så förändrar hon åtgärder. Tyder på passion.

Ps. En militär anfallsplan överlever aldrig första kontakten med fienden.

Det där med vårdcentralen är väl ingenting vi egentligen vet utan bara någonting som framkommit av en arbetskollega till Jonna?
Citera
2014-07-19, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Gillar ditt "JH följer efter, vild av raseri, för LL satte kniv mot hennes "bara" kniv."

JH blir vild av raseri för LL satte kniv mot hennes "bara" kniv.

Hade JH alltså både hammare och kniv?

Och sen efter att JH styckat LL skriver du att "Men sedan går något snett". Du tycker inte att det är rätt mycket som gått snett redan innan JH har slagit hammaren i bakhuvudet på LL, stuckit en kniv i henne, injicerat henne med alkohol och sågat henne itu med en fogsvans?

Angående ditt notera på nytt, så verkar polisen anse att de har ett bra bevisläge för vad som har hänt och att Jonna här misstänkt på den högre misstankegraden för mord. Så det är inte säkert att det bara är genom förhör de har ett bra bevisläge. Det kan finnas mycket annat som bevisar vad lilla Jonna har sysslat med här.

Min teori är att polisen lyckats sticka hål på vissa delar av Jonnas berättelse genom förhör med grannar och när man undersökt JA´s lägenhet, Jonna kan ha glömt en bloddroppe här, en bloddroppe där.
Citera
2014-07-19, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det har du rätt i, man vänder sig om och går inåt i lägenheten med besökaren efter sig. PANG!

Det har jag missat, var kommer uppgiften om att JH varit i lägenheten tidigare och inte velat lämna den? Var JH där ensam då eller var JA ensam där eller var både JH och JA hemma då?

Det har stått i tidningen om att vittnesförhör uppgett att Jonna tidigare dykt upp oinbjuden och att Lovisa då har haft svårt för att få henne därifrån, det tolkar jag som att hon dykt upp när endast Lovisa varit där för om JA är hemma så är det faktiskt hans sak att få Jonna därifrån.
Citera
2014-07-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardsjogatan6
Jag skulle INTE vända mig om och gå in i lägenheten.
LL borde väl inte släppt in henne helt i lägenheten?
och har det förkommit bråk dem emellan så inte VÄNDER man sig om o låter Fienden komma bakifrån... Eller tänker jag galet? Jag skulle nog inte öppna helt utan hålla i dörren och väggen. Hållit spjärn, Känns mer som att JH kanske första träffen träffat sidan av skallen,...

Jag tror inte Lovisa släppt in Jonna i lägenheten, jag tror Jonna överrumplad henne när hon öppnat dörren för att lämna lägenheten.
Citera
2014-07-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Hamilkar ställde, tidigare i tråden, en intressant fråga, ungefärligen:
"Vem är egentligen JH". Vem är hon innerst inne?

FUP:et kommer nog delvis underlätta våra spekulationer.
Jag har för mig att jag i tråden läst att JH är ett sladdbarn, och en smula bortskämd, kanske lite van att få sin vilja igenom. Stämmer detta?
Hon tycks samtidigt haft en relativt god relation till föräldrar, storesyskon och syskonbarn, samt även ett flertal goda vänner.

Att brädas av en rival och därefter, på lokal, bli offentligt förödmjukad/örfilad av denne, skulle nog även hos mig väcka lite småmordiska känslor. Förhoppningsvis skulle jag kunna tygla dem (?)

Jonna köpte i augusti förra året hus tillsammans med JN, det tog (enligt vissa uppgifter i media) slut runt en månad senare men båda valde att bo kvar "som inneboende" då detta var mer praktiskt (kanske ekonomiskt, svårt att hitta nytt osv).

Jag har inte läst Jonnas blogg men så vitt jag kunnat förstå från inlägg här så har hon senaste året gått upp en hel del i vikt bland annat pga mycket skräpmat, hon har lagt av med sitt stora intresse (ridning), köpt hus och det har tagit slut med killen hon köper huset tillsammans med. Är det då kanske dessutom han som varit den som gjort slut så kanske hon varit lite deprimerad sen och tröstätit mm?

Hon träffar JA (hur tror jag inte har framgått) och dom inleder någon sorts relation, det "tar slut" och JA bjuder återigen in Lovisa (kompis från tonåren och ex) i sitt liv och detta kan inte Jonna acceptera.

Förmodligen har alla hennes motgångar samlats på hög och sen har Lovisa varit den som fått bägaren att rinna över.

Om man ska tro media från igår eller förrgår så misstänks en psykiskt störning hos Jonna både nu och när brottet begicks och en person med en psykisk störning kan säkert få för sig att Lovisa då är anledningen till att hon mår som hon mår och försvinner Lovisa så försvinner en del av hennes problem.
Senast redigerad av Ztartrax 2014-07-19 kl. 13:42.
Citera
2014-07-19, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har, tidigt i tråden, sett före detta arbetskamrater till JH beskriva henne som lätt personlighetsstör i form av att förakta människor som hon inte direkt hade vinning av.

Om det här skulle räcka till en diagnostiserad personlighetsstörning vet jag naturligtvis inte men det ger, i alla fall mig, anledning att misstänka att hon har en empatistörning.

förakta människor som hon inte direkt hade vinning av.

Låter som en stor del av de tjejer som går ut på krogen på helgerna och endast visar intresse för de killar som bjuder dem på drinkar och som dem kan ha en viss användning för.
Citera
2014-07-19, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag tror inte Lovisa släppt in Jonna i lägenheten, jag tror Jonna överrumplad henne när hon öppnat dörren för att lämna lägenheten.

Hon skall alltså ha lämnat sig själv helt öppen i ett hyreshus med flertal boende och där samtliga boende på andra våningar kommer passera henne på sin väg ut? Och detta kring en tid där dom flesta är i rörelse som har jobb/barn osv. För att vara 'planerat' är det i så fall enormt korkat. Samma gäller att hon skulle överfalla någon direkt i det här trapphuset, akustiken i hyreshus är generellt ofta väldigt hög i trapphus.
Citera
2014-07-19, 14:17
Medlem
Baborskas avatar
MIN teori: JH hade förmodligen ingen nyckel då hon fick vänta till kl. 06.00. Dörren till bostaden kan ha varit olåst då LL var uppe å ifärd med att ställa sig iordning för att åka och jobba. Hon kan ha haft lite "soft music i bakgrunden och inte hörde när dörren öppnades av JH. Har man en medhavd hammare i näven har man inte direkt "snälla" avsikter med besöket och smyger sig in så ljudlöst in som möjligt. JH lyssnade kanske genom dörren för att kunna lokalisera vart i bostaden LL befann sig. Låt säga att LL nynnade med i en låt och var helt "absorberad" för att få så bra sminkning som möjligt.
Citera
2014-07-19, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
MIN teori: JH hade förmodligen ingen nyckel då hon fick vänta till kl. 06.00. Dörren till bostaden kan ha varit olåst då LL var uppe å ifärd med att ställa sig iordning för att åka och jobba. Hon kan ha haft lite "soft music i bakgrunden och inte hörde när dörren öppnades av JH. Har man en medhavd hammare i näven har man inte direkt "snälla" avsikter med besöket och smyger sig in så ljudlöst in som möjligt. JH lyssnade kanske genom dörren för att kunna lokalisera vart i bostaden LL befann sig. Låt säga att LL nynnade med i en låt och var helt "absorberad" för att få så bra sminkning som möjligt.

Hela hennes 'plan' bygger alltså på en förhoppning att ytterdörren skall vara olåst? Om den varit låst då?
Oavsett om JH haft span på lägenheten 24/7 i flera månader så är detta en detalj hon aldrig någonsin skulle kunnat veta på förhand.
Citera
2014-07-19, 14:29
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Hela hennes 'plan' bygger alltså på en förhoppning att ytterdörren skall vara olåst? Om den varit låst då?
Oavsett om JH haft span på lägenheten 24/7 i flera månader så är detta en detalj hon aldrig någonsin skulle kunnat veta på förhand.

Detta är definitivt en detalj hon vetat på förhand, hon har ju själv varit i samma sits tidigare.

Har hon varit tillsammans med JA så har hon såklart sovit över och vet hur hans rutiner ser ut.

Om JA lämnar dörren olåst när han har nattgäster som förväntas lämna lägenheten efter honom så är det självklart att Jonna vet om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in