Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-19, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Varför spinna vidare på att JA skulle få skulden? Det var aldrig JH:s avsikt med det som hittills framkommit. Hon kunde lämnat LL i lägenheten och satt honom i ett taskigt läge, förmodligen häktad.
Grannarnas vittnesuppgifter om skrik och hans ankomst till arbetsplatsen med färdrutt inräknad hade sedan släppt honom fri, kanske.
En rättsläkare skulle kanske på sin höjd diffa en timma plus/minus, utefter temperatur i rummet/kroppen/likstelhet=tiden vid frånfället om inte offret levt en längre tid. Men JH:s avsikt var att röja väg till JA:s hjärta, hålla sanningen borta för honom.
Knappast har JA bankat ner LL och sen beställt bortforsling av JH.

JAs hjärta skulle bli JHs både med en plan A, B och C. Men det blir lättare när han sitter inne oskyldig till mord. JAs hjärta blir i vart fall inte lätt att få om man själv sitter inne, skyldig till mord.

Ok JH uppsökte vårdcentral pg. av en mord/styck-skada. Vilket definitivt innebär att hon lämnat DNA på brottsplatsen. Såvida hon inte jagat hjort efter mordet eller täljt trägubbar i snickeboa. "larsingvarsfru kanske inte vet vad DNA är men det vet JH som har gått natur och sett CSI. "larsingvarsfru" kanske i en fb tråd kan tänka bort blodspår, men inte JH som står med en kropp och eget DNA på platsen och måste tänka snabbt. Går liksom inte att ba torka bort med Lambi, Kökstork eller Svinto för den delen heller. Måste duscha kroppen, spola avloppet, svabba golvet och transportstycka den om man inte får bärhjälp. Stadsbud? Nej dom är nog dyra. I alla fall om man ska flytta unga kvinnolik.

Allt efter att planen förändras och framtida fynd måste utesluta henne själv så förändrar hon åtgärder. Tyder på passion.

Ps. En militär anfallsplan överlever aldrig första kontakten med fienden.
Senast redigerad av Isocksnow 2014-07-19 kl. 05:08.
Citera
2014-07-19, 05:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Om man ska gå efter vad tidningarna skriver så ska det ju här handla om ett regelrätt
överfall. ( När mannen hade gått till jobbet ska 24-åringen har överfallit sin kärleksrival i badrummet genom att slå henne i huvudet med hammare. Därefter misstänks hon ha huggit offret ett flertal gånger med kniv. http://www.expressen.se/nyheter/24-ariga-kvinnan-kan-ha-psykisk-storning/)
Alltså en intet ont anandes LL blir attackerad med hammarslag och förmodligen ramlar
hon i golvet därefter.
Således verkar inte angreppet med hammaren ha föregåtts av något gräl utan
JH ger sig beslutsamt på offret så fort hon fått möjlighet till det.

Hur långt tid det går tills kniven är framme vet vi ju inte.
Men med en kanske medvetslös, svårt skadad LL, så blir det i alla fall att Jonna H. inte
besinnar sig utan väljer alltså att gå vidare. På nytt ger hon sig på sitt offer och
måste ju rimligen begripa att det här inte kan sluta på ett bra sätt.

Dråp? Eller mord?

Det står inget om att LL hade någon hammare, någon kniv, något verktyg alls.

Det låter som om bara JH haft hammare och bara JH haft kniv.

Låter inte så mycket som ett slagsmål mellan två personer tycker jag. Utan mer som du säger en regelrätt överfall.

Dessutom ska minst ett hammarslag vara i bakhuvudet.

Så nog har den otäcka lilla Jonna mördat LL. Det är vad hon är misstänkt för och det på sannolika skäl. Den högre misstankegraden och Mats Nylén hos polisen säger att bevisläget är gott och att de har goda förhoppningar om att lösa det här. Bevisläget är gott alltså.
Citera
2014-07-19, 06:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Jag har en uppfattning. Det är endast en uppfattning och inget facit. Men det har ju ingen annan här heller.

JH: Motiv. Svartsjuka. Hon vill markera mot LL. Ge igen från senast, på krogen, samt att hon "tar" andras killar. JA vill hon hålla utanför. Dels är detta en sak mellan "girls". Sedan vill hon inte förnedra sig inför JA. Visa sig sårbar.

Men hur ska hon konfrontera LL, utan att späka sig för JA?
JH bevakar JAs lägenheten, för hemma hos LL kan hon stöta på föräldrar till LL. JA lägenhet är bättre. När LL är själv kvar i lägenheten, kan hon konfrontera henne på tu man hand.

Tids nog får JH ett lämpligt tillfälle. JH har tagit med sig en hammare, för att kompensera längd och vikt, i kommande fighten. Ja, om det blir handgemäng, vill säga. JH kan inte veta i förväg.
Tillfället uppenbarar sig och JA är på väg till sitt jobb och JH tar sig in i trapphuset och till lägenheten. Ringer på.

LL ser i ögonhålet vem som kommer på besök. Hon beväpnar sig med en kniv från köket, för kanske ser hon att JH har en hammare. Då är en kniv bra att ha.
LL känner sig säker från föregående fight och släpper in JH. Frågar i dörren vad JH vill?

"Vi måste snacka ut" säger JH.
Ok, kom in då...(LL har ju sin kniv, så vad kan hända henne?)
Väl inne så går diskussionen fram och tillbaka.

LL tröttnar och säger åt JH att gå.
JH höjer hammaren och slår kanske mot LL.

LL höjer armen i försvar. Tar smällen mot armen.
LL pekar med kniven mot JH och säger, "stick annars....!"

JH greppar om kniven och i tumultet som utbryter, händer det som inte ska hända.

Slag med hammaren och slutligen också kniven, använd av JH. JH tycker, "smaka på kniven själv du!"
LL, skadad nu av hammare och sedan kniv, backar undan. JH följer efter, vild av raseri, för LL satte kniv mot hennes "bara" kniv.

En stöt av JH och LL får ett svårt sår och faller ihop, av smärta och rädsla. Skriker?
JH ser att det inte är mycket rörelse på LL och får panik. Är hon död eller? JH vill därifrån.

JH sticker hem och duschar. Ringer JN(som är på arbetet) och ber om hjälp. Men ingen hjälp kan JH få.
Vad göra?

Lever LL fortfarande i lägenheten? Kanske, kanske inte. Troligen inte.
Tillbaka igen, till lägenheten. Men vad göra där?
Ta bort LL. JA ska inte få se detta.
Ta med spruta med alkohol, för att illustrera fylla, som ett alternativ. (märklig ide...)
Ta med såg, om JH måste flytta på LL i delar. Ingen får se detta. LL måste försvinna.
Gamla grannen som "ser dåligt", kanske JH kan lura genom att spela LL.
Lugna grannar med samtal.
Kör LLs bil. Ser ut som om LL lever och åker iväg.

So far...
Men sedan går det snett.
Om min teori ovan är närheten av att träffa verkligheten, var det då uppsåt att döda som var ingångsvärdet för JH, när hon åkte till lägenheten, denna förfärliga morgon?

Notera på nytt. Vare sig jag eller någon annan vet exact vad som hände, just nu. Endast JH och ev Polisen i sina förhör.

Gillar ditt "JH följer efter, vild av raseri, för LL satte kniv mot hennes "bara" kniv."

JH blir vild av raseri för LL satte kniv mot hennes "bara" kniv.

Hade JH alltså både hammare och kniv?

Och sen efter att JH styckat LL skriver du att "Men sedan går något snett". Du tycker inte att det är rätt mycket som gått snett redan innan JH har slagit hammaren i bakhuvudet på LL, stuckit en kniv i henne, injicerat henne med alkohol och sågat henne itu med en fogsvans?

Angående ditt notera på nytt, så verkar polisen anse att de har ett bra bevisläge för vad som har hänt och att Jonna här misstänkt på den högre misstankegraden för mord. Så det är inte säkert att det bara är genom förhör de har ett bra bevisläge. Det kan finnas mycket annat som bevisar vad lilla Jonna har sysslat med här.
Citera
2014-07-19, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Okej. Var har du händelseförloppet med hammaren ni attack 1 och kniven i attack 2?

Om det är sant lär väl visa sig men enligt Aftonbladets källa så slog lilla Jonna LL i bakhuvudet med en hammare och sen ska Jonna ha berättat att hon hämtat en kniv i lägenheten och huggit LL flera gånger med den.

Citat:
När den 22-åriga kvinnan, som befann sig ensam i lägenheten, öppnade dörren överföll 24-åringen henne med en hammare hon haft med sig. Hon slog sin kärleksrival i bakhuvudet så att hon föll till marken.

Sedan hämtade, enligt vad Aftonbladets källa uppger att 24-åringen berättat i förhören, en kniv inne i lägenheten och knivhögg 22-åringen flera gånger.

Hon lämnade sedan lägenheten, och den döende 22-åriga kvinnan, och åkte hem, en resa på ett par mil.

Ett par timmar senare återvände hon dock - och styckade den döda 22-åriga kvinnans kropp - lade delarna i kassar som hon bar ner till sin bil.
Sedan åkte hon till jobbet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19126150.ab
Citera
2014-07-19, 08:59
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
JAs hjärta skulle bli JHs både med en plan A, B och C. Men det blir lättare när han sitter inne oskyldig till mord. JAs hjärta blir i vart fall inte lätt att få om man själv sitter inne, skyldig till mord.

Ok JH uppsökte vårdcentral pg. av en mord/styck-skada. Vilket definitivt innebär att hon lämnat DNA på brottsplatsen. Såvida hon inte jagat hjort efter mordet eller täljt trägubbar i snickeboa. "larsingvarsfru kanske inte vet vad DNA är men det vet JH som har gått natur och sett CSI. "larsingvarsfru" kanske i en fb tråd kan tänka bort blodspår, men inte JH som står med en kropp och eget DNA på platsen och måste tänka snabbt. Går liksom inte att ba torka bort med Lambi, Kökstork eller Svinto för den delen heller. Måste duscha kroppen, spola avloppet, svabba golvet och transportstycka den om man inte får bärhjälp. Stadsbud? Nej dom är nog dyra. I alla fall om man ska flytta unga kvinnolik.

Allt efter att planen förändras och framtida fynd måste utesluta henne själv så förändrar hon åtgärder. Tyder på passion.

Ps. En militär anfallsplan överlever aldrig första kontakten med fienden.

Hoppsan! Där gjorde du det lätt för dig i din utredning. Det är inte alls säkert att JH:s skada uppkom vid mordtillfället, utan kan vara från styckningen. Den borde tagit mer kraft än logik att utföra. I din teori har bara JH lämnat platsen efter brottet, LL orörd.
Kanske hade teknikerna hittat DNA på kropp eller ytor runtomkring, kanske inte. Mordvapen tog JH säkerligen med sig. Det klart att JA hade blivit frihetsberövad, tills teknikerna hade hittat bevis och analyserat prover. Det tar tid. Lägg till att JH:s DNA, fingeravtryck inte fanns fanns i polisens rullor före mordet. Det kunde varit ev. mobiltrafik, krogbråk och känd svartsjuka + span som till sist hade ringat in JH och det hade säkerligen tagit tid. Om hon inte hade erkänt innan..
Citera
2014-07-19, 10:38
Medlem
Jag tycker det är konstigt att LL släppte in JH öht om det stämmer att JH hade varit där vid ett tidigare tillfälle, då det varit svårt att få henne att lämna lägenheten. Hade jag varit LL så hade jag tyckt att det var en konstig tid att komma på "besök", och jag hade säkert ringt till JA och berättat att JH stod utanför dörren och ringde på. Men men det är ju jag det..

Vet man hur lång tid det tog från det att JA lämnat lägenheten tills JH ringde på? Kanske tittade inte LL i ögat utan trodde att det var JA som kom tillbaka för han hade glömt nåt, eftersom det väl inte är så vanligt att det kommer besökare vid den tiden? Kanske kände JH på dörren och upptäckte att den var olåst och bara smög in?

Om JH var intresserad av att vinna tillbaka JA så är det ju konstigt att söka upp LL beväpnad med en hammare för att antingen "tala ut" eller skrämmas lite. Det borde ju knappast ökat hans intresse för henne utan snarare tvärtom. Så om hennes avsikter inte var onda, så undrar man ju hur hon hade tänkt förklara detta för honom.

Om det ringer på dörren och man öppnar för en besökare så backar man väl i regel inte tillbaka in i hallen, utan vänder sidan eller ryggen till ett ögonblick så besökaren kan komma in? I synnerhet om man inte sett någon hammare.
Citera
2014-07-19, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moncalisa

Om det ringer på dörren och man öppnar för en besökare så backar man väl i regel inte tillbaka in i hallen, utan vänder sidan eller ryggen till ett ögonblick så besökaren kan komma in? I synnerhet om man inte sett någon hammare.

Det har du rätt i, man vänder sig om och går inåt i lägenheten med besökaren efter sig. PANG!

Det har jag missat, var kommer uppgiften om att JH varit i lägenheten tidigare och inte velat lämna den? Var JH där ensam då eller var JA ensam där eller var både JH och JA hemma då?
Citera
2014-07-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det är just det som vi inte vet, det har stått i tidningen både om överfall i badrummet och att Jonna ska ha attackerat direkt när Lovisa öppnat lägenhetsdörren. Så 2 versioner (minst) finns från av själva attacken finns från media...

Teori 1.
Om LL släppt in JH så borde hon "backat" in mot badrummet. När man öppnar lägenhetsdörren så har man en "liten" hall med garderober o hatthyllan på HÖGER SIDA. Kan vara typ 1,5mx 1m bred. Dock så är det en ganska "hög" tröskel in mot badrummet så där måste man kolla sig för. (har själv "snubblat" in där flera ggr.)

teori 2.
Och leker vi med tanken att JH har kommit in "själv" när LL fixar sig. Så står man med vänstersida ut mot hallen. om hon ex sminkar sig.
men då måste hon haft nyckel då kan man ju fråga varför JH väntade på portlåset. så egen nyckel teori tror jag inte på.

Teori 3
Olåst... om nu inte låsen är bytta sedan jag bodde där så var man tvungen att använda nyckeln för att låsa. så Ja, det kan vara så att JA inte låste dörren när han for. LL var ju vaken o uppe så varför låsa?

Men jag förundras över att INGEN granne ringde polisen... Så lyhört som det är.
Man hör när grannen "lägger av en smygare" och speciellt vid toaletten. Hör man bråk/tumult kl 06 så tidigt. en vardags morgon. Och kl 6 så är ju de flesta gamla vakna o de som ska börja jobba kl 07 likaså. Det är ett TYST o lugnt hus . "Inga små barn som härjar". Dock kan ju tv apparater vara på högt då flera gamla bor där.

Vidare tror jag att LL inte kunde göra något efter ett slag i huvudet. Så JH har övertaget.
Citera
2014-07-19, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det har du rätt i, man vänder sig om och går inåt i lägenheten med besökaren efter sig. PANG!

Det har jag missat, var kommer uppgiften om att JH varit i lägenheten tidigare och inte velat lämna den? Var JH där ensam då eller var JA ensam där eller var både JH och JA hemma då?

Jag skulle INTE vända mig om och gå in i lägenheten.
LL borde väl inte släppt in henne helt i lägenheten?
och har det förkommit bråk dem emellan så inte VÄNDER man sig om o låter Fienden komma bakifrån... Eller tänker jag galet? Jag skulle nog inte öppna helt utan hålla i dörren och väggen. Hållit spjärn, Känns mer som att JH kanske första träffen träffat sidan av skallen,...
Citera
2014-07-19, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardsjogatan6
Jag skulle INTE vända mig om och gå in i lägenheten.
LL borde väl inte släppt in henne helt i lägenheten?
och har det förkommit bråk dem emellan så inte VÄNDER man sig om o låter Fienden komma bakifrån... Eller tänker jag galet? Jag skulle nog inte öppna helt utan hålla i dörren och väggen. Hållit spjärn, Känns mer som att JH kanske första träffen träffat sidan av skallen,...

JH kan väl ha sagt att hon skulle hämta något som hon glömt kvar i lägenheten? Anledningen till att jag inte hade släppt in JH öht är för att det kunde bli svårt att få ut henne igen. Om det stämmer att det inträffat en gång tidigare. JH kanske inte hade mord i blick eller verkade fientligt inställd när LL öppnade dörren, utan istället tvärtom? Så det fanns kanske ingen anledning att vara på sin vakt? Även om det förekommit "bråk" dem emellan så kanske det inte varit så allvarligt att LL inte skulle våga vända ryggen till, om hon aldrig såg hammaren. Hur skulle hon då kunna veta vilka förödande konsekvenser det skulle få?
Citera
2014-07-19, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie

Att JH varit i lägenheten innan och varit svår att få ut har stått nånstans i tråden. Sen om det är en sanning eller inte vet jag ej. Det framkom inte om också JA var där då eller endast LL.
Citera
2014-07-19, 12:06
Medlem
FruGondols avatar
Hamilkar ställde, tidigare i tråden, en intressant fråga, ungefärligen:
"Vem är egentligen JH". Vem är hon innerst inne?

FUP:et kommer nog delvis underlätta våra spekulationer.
Jag har för mig att jag i tråden läst att JH är ett sladdbarn, och en smula bortskämd, kanske lite van att få sin vilja igenom. Stämmer detta?
Hon tycks samtidigt haft en relativt god relation till föräldrar, storesyskon och syskonbarn, samt även ett flertal goda vänner.

Att brädas av en rival och därefter, på lokal, bli offentligt förödmjukad/örfilad av denne, skulle nog även hos mig väcka lite småmordiska känslor. Förhoppningsvis skulle jag kunna tygla dem (?)
Senast redigerad av FruGondol 2014-07-19 kl. 12:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in