2014-07-19, 13:10
Medlem
Annavazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Då tar man reda på vem du är.
Hur gör nån det?
Citera
2014-07-19, 13:15
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annavaz
Hur gör nån det?

Men kom igen nu... Är vi på denna basic-nivå alltså?.

Skulle polismyndigheten eller den drabbade personen inte tycka att det var lönt att lägga ned arbetet som krävs att få ifatt dig så stängs troligtvis din blogg ned istället.
Citera
2014-07-19, 13:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Hur gör nån det?
Låt oss säga på detta sättet, beviskraven är lägre i tvistemål än i brottmål. Det måste inte vara ställt bortom all rimlig tvivel att det är du som lagt upp någonting på Facebook, att det är din blogg, att det är du som skrivit ett inlägg osv.
Citera
2014-07-19, 13:16
Medlem
Annavazs avatar
Men personen är inte svensk och bor inte i Sverige, alltså den jag tagit instagrambilderna från.
Citera
2014-07-19, 13:18
Medlem
Annavazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Låt oss säga på detta sättet, beviskraven är lägre i tvistemål än i brottmål. Det måste inte vara ställt bortom all rimlig tvivel att det är du som lagt upp någonting på Facebook, att det är din blogg, att det är du som skrivit ett inlägg osv.
Står inte vem som skriver bloggen, liten anonym blogg.
Citera
2014-07-19, 13:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Men personen är inte svensk och bor inte i Sverige, alltså den jag tagit instagrambilderna från.
Varför löser du inte problemet på ett vettigt sätt? Istället för att utreda huruvida det är olagligt, om polisen kommer att stänga ned din kassa fjortisblogg, om det är möjligt att spåra dig, om du kommer förlora i rättegång, så frågar du helt enkelt personen som tagit bilderna om det är ok för dig att publicera dem på din blogg. Självklart anger du då också upphovsrättsinnehavarens namn.
Citera
2014-07-19, 13:19
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Ja, det är olagligt.

Det spelar ingen roll var personen bor, det är bara att kontakta lämplig juridiskt ombud att driva målet.

Dessutom, flashback har en sökfunktion, det finns MASSOR AV TRÅDAR gällande bildrättigheter. Din fråga är inte unik.
Citera
2014-07-19, 13:19
Medlem
Annavazs avatar
Citat:
Varför löser du inte problemet på ett vettigt sätt? Istället för att utreda huruvida det är olagligt, om polisen kommer att stänga ned din kassa fjortisblogg, om det är möjligt att spåra dig, om du kommer förlora i rättegång, så frågar du helt enkelt personen som tagit bilderna om det är ok för dig att publicera dem på din blogg. Självklart anger du då också upphovsrättsinnehavarens namn.
För personen har sagt hon ska anmäla mig redan.
Citera
2014-07-19, 13:20
Medlem
Man kanske kan köpa bilderna av Instagram? Jag vet inte så mycket om tjänsten, men det står ju att de får rätt att använda bilder som laddats upp och även sublicensiera dem.
Citera
2014-07-19, 13:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
För personen har sagt hon ska anmäla mig redan.
Jahapp, då har du skitit i det blå skåpet. Alla vet ju om att det är olagligt att använda andras upphovsrättsskyddade bilder.
Citera
2014-07-19, 13:23
Medlem
Annavazs avatar
Citat:
Jahapp, då har du skitit i det blå skåpet. Alla vet ju om att det är olagligt att använda andras upphovsrättsskyddade bilder.
Det gör ju alla bloggare i dag utan nåt händer och dom är dessutom inte anonyma.
Citera
2014-07-19, 13:23
Medlem
xposeds avatar
Citat:
Utveckla gärna hur du får det till identitetsstöld.

Jag tänkte ju självklart att han "utvecklade" det hela till att göra en fake blogg :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in