2014-07-19, 13:24
Medlem
Blondiemans avatar
Läs mer på www.bus.se
Citera
2014-07-19, 13:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposed
Jag tänkte ju självklart att han "utvecklade" det hela till att göra en fake blogg :P
Begreppet identitetsstöld brukar dock användas i dessa situationer.

Citat:
Ursprungligen postat av polisen.se
Identitetsstölder, eller så kallade id-kapningar, kan handla om att någon använder ditt namn, personnummer och hemadress för att beställa varor på internet. Bedragaren går sedan till ett utlämningsställe i närheten av din bostad, visar upp en id-handling - som kan vara falsk - och hämtar ut varan.

Id-kapning kan också handla om att dina personuppgifter används för att få ut bank- eller kreditkort, lån, speltjänster eller för att köpa varor på kredit i butiker.
Citera
2014-07-19, 13:25
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annavaz
Det gör ju alla bloggare i dag utan nåt händer och dom är dessutom inte anonyma.

Hälften av alla bilister skiter i att blinka i rondellerna. En mindre företeelse men det betyder inte att det är lagligt. Du är verkligen 14 år.
Citera
2014-07-19, 13:26
Medlem
Annavazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Läs mer på www.bus.se
Hon är inte svensk och vet inte vem jag är, anmälan ska göras i hennes hemland.
Citera
2014-07-19, 13:27
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det gör ju alla bloggare i dag utan nåt händer och dom är dessutom inte anonyma.
Så bara pga. att många personer urinerar i parker så är det ok? Är det ok att ladda ned upphovsrättsskyddat material? Är det ok att köra bil utan bälte? Är det ok att cykla på enkelriktade vägar?
Citera
2014-07-19, 13:30
Medlem
Annavazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Så bara pga. att många personer urinerar i parker så är det ok? Är det ok att ladda ned upphovsrättsskyddat material? Är det ok att köra bil utan bälte? Är det ok att cykla på enkelriktade vägar?
Nej, jag fattar väl att det är olagligt om det står så.
Tänkte bara hur allvarligt det är eftersom hon inte bor i Sverige, kommer utländsk polis begära ut min id från ip-nummer?
Citera
2014-07-19, 13:33
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Tänkte bara hur allvarligt det är eftersom hon inte bor i Sverige, kommer utländsk polis begära ut min id från ip-nummer?
Varför ska polisen blandas in? Bättre att sköta det civilrättsligt.
Citera
2014-07-19, 13:35
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
För personen har sagt hon ska anmäla mig redan.

Grattis, du har stulit bilder av en amerikansk medborgare på en amerikansk bildtjänst. Bra där.

Gissa var en eventuell rättegång kommer att hållas? B)
Citera
2014-07-19, 13:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Detta är civilrättsliga frågor. Polisen blandas inte in. Ja, svenska internetleverantörer är skyldig att lämna ut personuppgifter om de efterfrågas.
Citera
2014-07-19, 13:36
Medlem
Blondiemans avatar
vad heter din blogg?
Citera
2014-07-19, 13:43
Medlem
Annavazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Detta är civilrättsliga frågor. Polisen blandas inte in. Ja, svenska internetleverantörer är skyldig att lämna ut personuppgifter om de efterfrågas.
Är dom väl inte om inte straffet ligger på 2 år har jag läst.
Citera
2014-07-19, 13:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Är dom väl inte om inte straffet ligger på 2 år har jag läst.

53 § Den som beträffande ett litterärt eller konstnärligt verk vidtar åtgärder, som innebär intrång i den till verket enligt 1 och 2 kap. knutna upphovsrätten eller som strider mot föreskrift enligt 41 § andra stycket eller mot 50 §, döms, om det sker uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, till böter eller fängelse i högst två år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in