2014-07-17, 22:22
Medlem
Just att någon ger en komplimanger som är tydligt sexuella är nog något som många tjejer kan ta illa upp av. Just för att man så många gånger råkat ut för de som går över gränsen.

Men om man nu tar något som är mindre sexuellt laddat så beror mottagandet på HUR man levererar det. Och då inte bara exakta ord och om man går eller ej.

Kroppsspråk och röstläge etc är otroligt viktigt. Respektfullt inläsande av mottagarens respons..

Jag letar inte partners eller ligg på stan. Alltså vill jag inte bemötas av krav på fortsatt interaktion på stan.
Om en kille respektfullt säger "Jag ville bara tala om för dig att du är väldigt vacker, nu går jag och det var allt jag ville..." kan jag om det känns genuint känna att det var trevligt och kul.
Om en kille klär av mig med blicken, kommer för nära fysiskt och påtalar att jag är vacker och vill ha mitt nummer eller liknande blir jag bara irriterad.
Speciellt iom att få av de snubbarna ger sig om man inte är väldigt kylig.
Jag har inga problem med att vara dominant och fräsa ifrån med kroppsspråk, blick etc. Jag jobbar med stora djur.
Däremot känner jag att jag på fritiden, när jag omges av människor som ska förstå mitt talspråk inte vill behöva slösa energi på mer än ett verbalt "nej/inte intresserad/hej då".
Och jag har många tjejkompisar som inte alls har förmågan att slå på "fuck off"-energi som därför kan behöva ta rejält mycket mer slisk, tjat etc.

Jag tycker absolut svenskar borde ge mer komplimanger. Men iom att allt här är så knutet till att ge komplimang för att få ligga och inte en naturlig del av vardagen som i vissa andra länder blir det ofta rätt fel. Man har inte finess nog.
Citera
2014-07-18, 01:36
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langehanenberg
Just att någon ger en komplimanger som är tydligt sexuella är nog något som många tjejer kan ta illa upp av. Just för att man så många gånger råkat ut för de som går över gränsen.

Men om man nu tar något som är mindre sexuellt laddat så beror mottagandet på HUR man levererar det. Och då inte bara exakta ord och om man går eller ej.

Kroppsspråk och röstläge etc är otroligt viktigt. Respektfullt inläsande av mottagarens respons..

Jag letar inte partners eller ligg på stan. Alltså vill jag inte bemötas av krav på fortsatt interaktion på stan.
Om en kille respektfullt säger "Jag ville bara tala om för dig att du är väldigt vacker, nu går jag och det var allt jag ville..." kan jag om det känns genuint känna att det var trevligt och kul.
Om en kille klär av mig med blicken, kommer för nära fysiskt och påtalar att jag är vacker och vill ha mitt nummer eller liknande blir jag bara irriterad.
Jag har inga problem med att vara dominant och fräsa ifrån med kroppsspråk, blick etc. Jag jobbar med stora djur.
Däremot känner jag att jag på fritiden, när jag omges av människor som ska förstå mitt talspråk inte vill behöva slösa energi på mer än ett verbalt "nej/inte intresserad/hej då".
Och jag har många tjejkompisar som inte alls har förmågan att slå på "fuck off"-energi som därför kan behöva ta rejält mycket mer slisk, tjat etc.

Jag tycker absolut svenskar borde ge mer komplimanger. Men iom att allt här är så knutet till att ge komplimang för att få ligga och inte en naturlig del av vardagen som i vissa andra länder blir det ofta rätt fel. Man har inte finess nog.

Här ligger nog knuten. Svenkar har ingen finess och vet inte hur man uppför sig i några sammanhang alls. Krydda det med feminism och man har en illasmakande soppa.
Citera
2014-07-19, 11:32
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Div Personangrepp

Jag har försökt att förstå "var du kommer ifrån" dvs vilka erfarenheter du har som gör dig så hätskt i frågan. Som du känner till så är jag en smula intresserad av Psykologi
I början fick jag det intrycket att du gick strosande på stan och ideligen blev stoppad för din stora skönhets skull. Men tjejer som råkar ut för det brukar inte vara så hätska. Och brukar heller inte ha så stora problem att lägga det på en rimlig nivå.

Framförallt med Svenska män (som jag skrev) så är det lätt att få dom att komma av sig. Man kan svara på frågor och tala med främmande män med denna uppsyn - och då säger ingen ett skit till en.

http://res.moviezine.se.s3-external-3.amazonaws.com/36d5c/36d5cea05e5a92afadc1bc04a1636d2e/strea_l.jpg

För friska människor är djur i det att de kan läsa signaler. Sedan finns det ju män som inte kan men de är inte i majoritet. Så därför fick jag inte ihop dina erfarenheter.

Jag tycker de är av relevans för trådens ämne. För killen frågar efter ifall det är en bra ide.
Jag har sagt nej, för det är rätt troligt att han blir bitchigt bemött om det är en tjej som är trött på den typen av uppmärksamhet.

Det kan ju vara intressant för honom och andra (uppenbarligen eftersom det ställts frågor till oss båda) att veta varför vissa av oss (du och jag) reagerar så jättestarkt på detta. Och jag tycker nog att efter att jag förklarat det så har det lett till ökad förståelse.

Jag tolkar dig nu (när jag har mer fakta så som det om Egypten) att både du och jag har rätt extrema erfarenheter av uppvaktning, du utomlands och jag i en tuff miljö på min arbetsplats.

Sensmoralen av denna tråd tycker jag verkar vara att de flesta unga tjejer skulle gilla att deras utseende fick komplimanger (de är ju ändå i majoritet i tråden) men tjejer som har dålig erfarenhet av att bli objektifierade som människor gör en sådan association av allt tal om deras kroppar.

Så länge det inte är någon som man känner sig trygg med.

Jag tror också att extremt snygga tjejer kan vara lite trötta på uppmärksamheten. Men de brukar gilla den nånstans också. Är i alla fall min erfarenhet. Vad de däremot inte gillar är den personen som går fram. Det är inte ett bra sätt att ta kontakt med en sådan tjej. Det säger ju sig självt egentligen. En tjej vill känna sig unik, och också så intresserad hon sig för en kille som hon upplever som "unik" inte som "alla andra"

Så det är bra att TS funderar lite över detta. För det handlar ju om hur man tar kontakt. Och det är ju olika på olika tjejer vad som funkar.
Citera
2014-07-19, 11:38
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av langehanenberg

Helt perfekt skrivet. Bra sammanfattning

Ang Bold så tycker jag att den blicken räcker så länge folk är nyktra. Och inte har en allvarlig oförmåga till socialt samspel, och det jag velat få fram är att nog fler kvinnor skulle må bra av en sådan självkänsla att de kan plocka fram den där blicken. Den markerar så tydligt ointresse.

Nu behöver man inte se sur ut som på bilden, men att stänga av ögonen är en väldigt stark signal. Man kan ha en väldigt vänlig röst om man har otillgänglig ögon.

Kanske lättare för oss som jobbar med djur att vara medvetna om vårt kroppsspråk. Och också snabbare läsa av andras.
Citera
2014-07-19, 11:39
Medlem
Allt behöver inte vara så gravallvarligt. Slänger en kille fram en klumpig kommentar om snygga ben så är det väl bara att kommentera tillbaka: "Tack detsamma!" och återgå till viktigare saker/det man höll på med innan det plötsliga omdömet.

Förstår inte problemet.
Citera
2014-07-19, 12:16
Medlem
Gertrud1s avatar
Svarar på det som är relevant för diskussionen
Citat:
inte har rätt att känna mig förolämpad när jag blir sextrakasserad på vägen till jobbet eftersom det tydligen MÅSTE FINNAS något i mitt beteende som gör mig själv skyldig till detta.
Jag har inte pratat om skuld överhuvudtaget. Jag har heller inte sagt att du inte har rätt att känna dig förolämpad om du blir behandlad illa.
Jag har nog mera menat att det går att få män att komma av sig - även den värsta sorten.

Citat:
Män klarar, så vitt jag tolkar din beskrivning av mig kontra dem, inte av att låta bli att sextrakassera kvinnor, utan det är rentav synd om dem som gör det för de måste få chansen att växa kulor på detta sätt.

Du klumpar ihop allt till svart eller vitt hela tiden och missar att se nyanser.
Dessutom du är så oerhört hätsk så du missar att se det från något annat perspektiv än ditt eget.
Så det är väl snarare du som "gör om det jag skriver" och demoniserar mig dessutom

ALLA män sextrakasserar inte kvinnor. Män är olika. Unga män behöver kanske få mer kunskap vad som är lämplia sätt att närma sig kvinnor. Men kvinnor är olika. Du kan inte applicera din verklighet på hela världen. Som du ser i tråden så skulle en kroppslig komplimang göra vissa tjejer glada.
Det finns inte en sanning

Citat:
Du lär väl inte uppskatta din egen medicin, men jag undrar, vad är egentligen ditt syfte med att genom att skjuta ner andra kvinnor samtidigt som du använder dig själv som jämförelsematerial framhäva dig som bättre? För det är väl inte så att du är en husneger?

Och, om allt kvinnligt är så förkastligt, varför har du valt en kvinnlig avatar och nick?

Nu har ju du bestämt i ditt eget huvud, vem jag är, och vad jag gör. Och anser dig ha tolkningsföreträde dessutom. Och det imponerar väl inte riktigt. det känns lite omoget att anse att din starkt känslomässigt färgade upplevelse av mig - skulle vara den stora sanningen om Gertrud.

Jag framhäver mig inte som bättre, jag pekar på en annan väg, eftersom det verkar vara ett så stort problem för dig och som du verkar lida av. Du kan inte ändra världen men du kan ändra på dig själv, det är det första man får lära sig i en terapi. Men det är kanske överkurs att förvänta sig att människor som inte gått i terapi skall förstå vad det handlar om.

Jag har som sagt varit nyfiken på "var du kommer ifrån" för är det så starka känslor inblandade så brukar det röra sig om en privat problematik snarare än topic.

Att du går så till personangrepp och ger mig tillmälen tyder ju också på det. Jag har inte angripit dig jag har försökt förstå varför du har denna starka ståndpunkt. Och är så orubblig.
Citera
2014-07-19, 12:32
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Eh, jag skulle bli förolämpad och äcklad.

Jag gillar givetvis inte att du tar dig rätten att stå och bedöma mig när jag gör mina ärenden som om jag vore ett stycke kött. Jag kan emellertid inte hindra mig. Men att du skulle komma och BERÄTTA om detta du gjort för mig och förvänta dig en positiv reaktion på det är kaskadspya.

Nej, det vore inte kul. Nej, jag skulle inte bli glad, skulle bli grymt irriterad.

Måste säga att en sak som gör det hela rätt märkligt är att du själv skapat en tråd där du undrar hur du ska föra fram ett förslag om sporadiskt sex till en bekant? TS talar om en komplimang, inte ett förslag till sex. På vilket sätt är det bättre att föra fram ett förslag om sex till någon som kanske ser dig som en vän då du är i ett förhållande än att endast ge en genuin komplimang till en främling? Och hänvisa nu inte till "alla män vill ligga". Jag tycker inte det är så bekvämt att få sexuella inviter av kvinnor jag inte vill ha att göra med på det sättet, även om det är en person jag känner. Blir en väldigt konstig stämning av det och jag hade hellre sett att en okänd individ gör så då man aldrig behöver träffas mer igen.

Om man bara vill göra saker som får positiva reaktioner hos folk så kan man glömma att man får en tjej eftersom en tjej aldrig kan bli intresserad av en sådan person som endast ställer sig in och aldrig riskerar att bli avvisad.
Citera
2014-07-20, 08:45
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Jag har försökt att förstå "var du kommer ifrån" dvs vilka erfarenheter du har som gör dig så hätskt i frågan. Som du känner till så är jag en smula intresserad av Psykologi
I början fick jag det intrycket att du gick strosande på stan och ideligen blev stoppad för din stora skönhets skull. Men tjejer som råkar ut för det brukar inte vara så hätska. Och brukar heller inte ha så stora problem att lägga det på en rimlig nivå.

Framförallt med Svenska män (som jag skrev) så är det lätt att få dom att komma av sig. Man kan svara på frågor och tala med främmande män med denna uppsyn - och då säger ingen ett skit till en.

http://res.moviezine.se.s3-external-3.amazonaws.com/36d5c/36d5cea05e5a92afadc1bc04a1636d2e/strea_l.jpg

För friska människor är djur i det att de kan läsa signaler. Sedan finns det ju män som inte kan men de är inte i majoritet. Så därför fick jag inte ihop dina erfarenheter.

Jag tycker de är av relevans för trådens ämne. För killen frågar efter ifall det är en bra ide.
Jag har sagt nej, för det är rätt troligt att han blir bitchigt bemött om det är en tjej som är trött på den typen av uppmärksamhet.

Det kan ju vara intressant för honom och andra (uppenbarligen eftersom det ställts frågor till oss båda) att veta varför vissa av oss (du och jag) reagerar så jättestarkt på detta. Och jag tycker nog att efter att jag förklarat det så har det lett till ökad förståelse.

Jag tolkar dig nu (när jag har mer fakta så som det om Egypten) att både du och jag har rätt extrema erfarenheter av uppvaktning, du utomlands och jag i en tuff miljö på min arbetsplats.

Sensmoralen av denna tråd tycker jag verkar vara att de flesta unga tjejer skulle gilla att deras utseende fick komplimanger (de är ju ändå i majoritet i tråden) men tjejer som har dålig erfarenhet av att bli objektifierade som människor gör en sådan association av allt tal om deras kroppar.

Så länge det inte är någon som man känner sig trygg med.

Jag tror också att extremt snygga tjejer kan vara lite trötta på uppmärksamheten. Men de brukar gilla den nånstans också. Är i alla fall min erfarenhet. Vad de däremot inte gillar är den personen som går fram. Det är inte ett bra sätt att ta kontakt med en sådan tjej. Det säger ju sig självt egentligen. En tjej vill känna sig unik, och också så intresserad hon sig för en kille som hon upplever som "unik" inte som "alla andra"

Så det är bra att TS funderar lite över detta. För det handlar ju om hur man tar kontakt. Och det är ju olika på olika tjejer vad som funkar.

Saken är ju den att varje gång du ska utreda "var någon kommer ifrån" så går du till riktigt låga personangrepp. Jag skulle aldrig få för mig att göra det själv mot någon som inte redan gått så långt som du (i vanlig ordning) har gjort mot mig. Du försöker inte reda ut vilka tankegångar argument grundas på eller vilka erfarenheter och kunskaper som leder till dem, utan du börjar uteslutande psykologisera individen för att visa på vilka sätt denna är mentalt defekt och därmed inte går att ta på allvar. Det är förstås en oerhört stötande approach och ibland undrar jag om du inte ens märker det själv?

Mina inlägg i tråden har ju inte enbart handlat om att på bästa sätt hjälpa TS att få fitta. Jag driver en annan agenda. Det är sant att min frustration och ilska över mäns trakasserande av kvinnor i offentliga miljöer inte grundas på svenska förhållanden i första hand. Problemet är att vi riskerar att få dessa förhållanden som min ilska och rädsla grundas i även i Sverige. De förekommer redan i flera av våra förorter. Egypten är bara paradexemplet, eftersom det är ett land där kvinnor gruppvåldtas på öppen gata utan att någon gör något eller bryr sig, och där kvinnorna själva får skulden för detta. Men klimatet att en kvinna som rör sig på gatan utan manligt sällskap är ett sexuellt tillgängligt byte som inte förtjänar någon respekt finns i större delen av Mellanöstern och norra Afrika, även i södra Afrika även om den där är något mindre sexistisk och mer desperat.

Jag vet inte om det är någon nyhet för dig, men stora mängder personer från dessa kulturer har flyttat till Sverige på senare år. Jag är inte emot invandring, tvärtom jag är för öppna gränser, men det betyder ju inte att man kan blunda för problemen detta för med sig. Dessutom har vi baserat på bilden man får av flashback en kultur bland många unga män som är extremt misogyn och där kvinnor betraktas som någon sorts främmande varelser som inte behöver behandlas med samma respekt som män. Vi har redan idag en situation i vissa förorter där kvinnor faktiskt inte kan röra sig ute utan att bli sextrakasserade upprepade gånger. Detta är INTE ett icke-problem som bara baseras i min defekta personlighet.

Sen skulle min överslagsräkning från tråden säga att de flesta kvinnor som svarat inte skulle uppskattat denna uppvaktning, även om det finns några som säger sig ha gjort det, och att de flesta som skrivit att kvinnor kommer gilla detta är män.

Hursomhelst, du anser alltså att det är ogenomtänkt av mig att ta chansen att visa min ståndpunkt i frågan i en tråd där jag får chansen att resonera med män som kan tänkas bete sig på detta vis. Istället borde jag tänka på vad jag har på mig när jag går ut och vilken kroppshållning jag har samt se till att inte svara främlingar trevligt? Det tycker du är ett mer genomtänkt sätt att agera mot problemen?
Citera
2014-07-20, 08:56
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Svarar på det som är relevant för diskussionen

Jag har inte pratat om skuld överhuvudtaget. Jag har heller inte sagt att du inte har rätt att känna dig förolämpad om du blir behandlad illa.
Jag har nog mera menat att det går att få män att komma av sig - även den värsta sorten.

Du klumpar ihop allt till svart eller vitt hela tiden och missar att se nyanser.
Dessutom du är så oerhört hätsk så du missar att se det från något annat perspektiv än ditt eget.
Så det är väl snarare du som "gör om det jag skriver" och demoniserar mig dessutom

ALLA män sextrakasserar inte kvinnor. Män är olika. Unga män behöver kanske få mer kunskap vad som är lämplia sätt att närma sig kvinnor. Men kvinnor är olika. Du kan inte applicera din verklighet på hela världen. Som du ser i tråden så skulle en kroppslig komplimang göra vissa tjejer glada.
Det finns inte en sanning

Jo, när du beskriver att problemet skulle upphöra om jag skulle ändra på mitt beteende eller utseende så placerar du ju solklart upphovet till problemet hos mig? Du säger ju att det är jag som ska ta ansvaret för situationen och uppfostra män? Det betyder ju att skulden för hur situationen hamnar hos mig och inte dem.

Ärligt talat tror jag inte ens du har en aning om vad den värsta sorten är när du skriver så? Du menar alltså att när en kvinna blir våldtagen är det för att hon inte agerat på rätt sätt för att få männen att komma av sig? (Dvs hennes eget fel). Du vet att det finns män som inte slutar ens efter pepparspray i ögonen?

Jag har VERKLIGEN inte skrivit att alla män beter sig på detta sätt. Tvärtom, i Sverige är det lyckligtvis än så länge en oerhört liten minoritet, och så vill jag att det ska förbli. Det är ju just det som är grejen här, när de allra flesta män inte har ett dugg svårt att förstå hur man behandlar kvinnor med respekt och låter bli att hota och kränka dem, hur kommer det sig då att det är mitt beteende som är upphov till att den lilla minoriteten inte klarar detta? Varför anta att det är mig det är fel på istället för dem?

Citat:
Nu har ju du bestämt i ditt eget huvud, vem jag är, och vad jag gör. Och anser dig ha tolkningsföreträde dessutom. Och det imponerar väl inte riktigt. det känns lite omoget att anse att din starkt känslomässigt färgade upplevelse av mig - skulle vara den stora sanningen om Gertrud.

Jag framhäver mig inte som bättre, jag pekar på en annan väg, eftersom det verkar vara ett så stort problem för dig och som du verkar lida av. Du kan inte ändra världen men du kan ändra på dig själv, det är det första man får lära sig i en terapi. Men det är kanske överkurs att förvänta sig att människor som inte gått i terapi skall förstå vad det handlar om.

Jag har som sagt varit nyfiken på "var du kommer ifrån" för är det så starka känslor inblandade så brukar det röra sig om en privat problematik snarare än topic.

Att du går så till personangrepp och ger mig tillmälen tyder ju också på det. Jag har inte angripit dig jag har försökt förstå varför du har denna starka ståndpunkt. Och är så orubblig.

Varför tror du att jag kallade det för din egen medicin? Det är ju exakt så du i princip alltid beter dig i varenda tråd där dina åsikter skiljer sig från någon annans? Du psykologiserar fram en bild av en skadad, knepig individ och sen vägrar du släppa den bilden oavsett vad som dyker upp, och tar till allehanda skamgrepp för att bevisa att den personen är sådan och inte själv är kapabel att se det.

Om det är att försöka förstå min ståndpunkt att berätta att jag är mesig, svag, och har dålig hållning, så är det väl i högsta grad att försöka förstå din ståndpunkt att mena att du använder andra kvinnor som jämförelseobjekt för att framhäva dig som bättre?

Skillnaden är att jag åtminstone angriper dina åsikter, ståndpunkter och medvetna beteenden, medan du i vanlig ordning angriper aspekter av någons personlighet som de varken kan hjälpa eller motbevisa att de har...

Men du håller fast vid ståndpunkten att sextrakasserier på öppen gata är den utsatta kvinnans privata problematik och inte har något med mäns beteende att göra?
Citera
2014-07-20, 09:14
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2
Måste säga att en sak som gör det hela rätt märkligt är att du själv skapat en tråd där du undrar hur du ska föra fram ett förslag om sporadiskt sex till en bekant? TS talar om en komplimang, inte ett förslag till sex. På vilket sätt är det bättre att föra fram ett förslag om sex till någon som kanske ser dig som en vän då du är i ett förhållande än att endast ge en genuin komplimang till en främling? Och hänvisa nu inte till "alla män vill ligga". Jag tycker inte det är så bekvämt att få sexuella inviter av kvinnor jag inte vill ha att göra med på det sättet, även om det är en person jag känner. Blir en väldigt konstig stämning av det och jag hade hellre sett att en okänd individ gör så då man aldrig behöver träffas mer igen.

Om man bara vill göra saker som får positiva reaktioner hos folk så kan man glömma att man får en tjej eftersom en tjej aldrig kan bli intresserad av en sådan person som endast ställer sig in och aldrig riskerar att bli avvisad.

Vad är det som är märkligt? Att jag är en kvinna som trots att jag ibland vill knulla med någon har mage att beklaga mig över sextrakasserier? Imponerande arbete du lagt ner med profilerandet av mig iaf, med tanke på att tråden du talar om är två år gammal...

Jag har inte försökt argumentera för att man aldrig får komma med förslag om sex, eller aldrig får ta kontakt med någon med sådana tankar i bakhuvudet.

Det finns två aspekter av detta:

1. Takt och ton i hur man lägger fram förslaget.

2. Omständigheterna kring var och när man gör det.

När man vill lägga fram ett sånt förslag bör man försöka göra det på ett sätt som känns bekvämt och trevligt för den tilltänkte, snarare än att vara så plump och respektlös att man förolämpar, vilket ju "snygga ben" i högsta grad gör. Man bör inte heller resonera så som jag antar att TS resonerat "Även om några blir förbannade/ ledsna så gör det inget så länge jag får knulla nr 78". Man ska göra sitt bästa för att visa respekt för andra människor menar jag. Jag skulle inte alls bli förbannad eller äcklad om en bekant la fram ett sånt förslag till mig på ett taktfullt sätt. Däremot kanske det skulle kunna bli obekvämt, men det skulle jag inte hålla till dennes nackdel så länge han gjorde sitt bästa för att sköta det snyggt. Har faktiskt fått ganska många sexuella förslag från bekanta genom åren och kan inte minnas att jag någonsin blivit stött av det.

Den andra aspekten är också viktig, ska man komma med sådana försök i omständigheter där personen inte kan välja bort att vara, inte utan att göra stora offer i sin personliga bekvämlighet, så kräver det ännu mycket mer takt och finkänslighet. På gatan, på bussen, i hissen, etc, är sådana platser. Platser där personen man ger sig på måste vara för att t.ex ta sig till jobbet eller hem eller göra nödvändiga ärenden. Själv skulle jag aldrig komma med sådana förslag utan att personen först gått med på att träffa mig privat, vilket betyder att han har möjlighet att tacka nej redan där utan att någonsin få några sexuella förslag alls. Till skillnad från "snygga ben" där man fått en sexuell kommentar utan att ha gett personen minsta lilla skäl att tro annat än att man finner dennes umgänge motbjudande. Men jag har inte ens sagt att du inte "får" ta kontakt med kvinnor på gatan. Om du, som du själv föreslog istället ger en komplimang på dennas klädstil, känner av vibbarna och om hon är positiv, småpratar lite, för att sen fråga om hon vill ta en fika, ja då är det helt OK enligt mig. Så länge du är finkänslig för om hon är obekväm och vill bli av med dig, och så länge du är respektfull och trevlig så är det fine. Att kommentera en främlings kropp på ett sexuellt sätt är varken respektfullt eller trevligt.
Citera
2014-07-20, 09:37
Medlem
fuckedupseriously2s avatar
Citat:
Vad är det som är märkligt? Att jag är en kvinna som trots att jag ibland vill knulla med någon har mage att beklaga mig över sextrakasserier? Imponerande arbete du lagt ner med profilerandet av mig iaf, med tanke på att tråden du talar om är två år gammal...

Har inte profilerat dig utan kommer ihåg tråden eftersom det hela stack ut i mängden. Var på den tiden jag försökte förstå varför ingen kunde vara intresserad av mig. Iaf: det är inte just att du är kvinna, det är just för att jag ser brister i din logik.

Citat:
Jag har inte försökt argumentera för att man aldrig får komma med förslag om sex, eller aldrig får ta kontakt med någon med sådana tankar i bakhuvudet.

Det finns två aspekter av detta:

1. Takt och ton i hur man lägger fram förslaget.

2. Omständigheterna kring var och när man gör det.

När man vill lägga fram ett sånt förslag bör man försöka göra det på ett sätt som känns bekvämt och trevligt för den tilltänkte, snarare än att vara så plump och respektlös att man förolämpar, vilket ju "snygga ben" i högsta grad gör. Man bör inte heller resonera så som jag antar att TS resonerat "Även om några blir förbannade/ ledsna så gör det inget så länge jag får knulla nr 78". Man ska göra sitt bästa för att visa respekt för andra människor menar jag. Jag skulle inte alls bli förbannad eller äcklad om en bekant la fram ett sånt förslag till mig på ett taktfullt sätt. Däremot kanske det skulle kunna bli obekvämt, men det skulle jag inte hålla till dennes nackdel så länge han gjorde sitt bästa för att sköta det snyggt. Har faktiskt fått ganska många sexuella förslag från bekanta genom åren och kan inte minnas att jag någonsin blivit stött av det.

Okej, det kan vara så att jag fungerar väldigt annorlunda. Men för mig är det aldrig bekvämt om sånt här förekommer med bekanta åt nåt håll. Därför försöker jag att aldrig ha sådana baktankar om bekanta, rumskompisar, kurskamrater, arbetskamrater, grannar etc. Även om jag inte gillar om en tjej skulle komma med en plumpt förslag på stan skulle jag föredra det eftersom jag inte känner personen och behöver hantera det sedan.

Citat:
Den andra aspekten är också viktig, ska man komma med sådana försök i omständigheter där personen inte kan välja bort att vara, inte utan att göra stora offer i sin personliga bekvämlighet, så kräver det ännu mycket mer takt och finkänslighet. På gatan, på bussen, i hissen, etc, är sådana platser. Platser där personen man ger sig på måste vara för att t.ex ta sig till jobbet eller hem eller göra nödvändiga ärenden. Själv skulle jag aldrig komma med sådana förslag utan att personen först gått med på att träffa mig privat, vilket betyder att han har möjlighet att tacka nej redan där utan att någonsin få några sexuella förslag alls. Till skillnad från "snygga ben" där man fått en sexuell kommentar utan att ha gett personen minsta lilla skäl att tro annat än att man finner dennes umgänge motbjudande. Men jag har inte ens sagt att du inte "får" ta kontakt med kvinnor på gatan. Om du, som du själv föreslog istället ger en komplimang på dennas klädstil, känner av vibbarna och om hon är positiv, småpratar lite, för att sen fråga om hon vill ta en fika, ja då är det helt OK enligt mig. Så länge du är finkänslig för om hon är obekväm och vill bli av med dig, och så länge du är respektfull och trevlig så är det fine. Att kommentera en främlings kropp på ett sexuellt sätt är varken respektfullt eller trevligt.

Skulle du föredra att en man du känner lämnade komplimangen om benen på ett sexuellt sätt?
Citera
2014-07-20, 09:46
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckedupseriously2

Okej, det kan vara så att jag fungerar väldigt annorlunda. Men för mig är det aldrig bekvämt om sånt här förekommer med bekanta åt nåt håll. Därför försöker jag att aldrig ha sådana baktankar om bekanta, rumskompisar, kurskamrater, arbetskamrater, grannar etc. Även om jag inte gillar om en tjej skulle komma med en plumpt förslag på stan skulle jag föredra det eftersom jag inte känner personen och behöver hantera det sedan.

Skulle du föredra att en man du känner lämnade komplimangen om benen på ett sexuellt sätt?

Min poäng var väl att man ska undvika att formulera sitt förslag plumpt överhuvudtaget? Sen är det klart att det kan bli lite obekvämt, men obekvämt och respektlöst är inte samma sak. Och om damen ifråga sköter det snyggt borde det inte bli huvudsakligen ditt problem att "hantera det sedan", det borde hon göra.

Om det är en man som har goda skäl att tro att jag ett sådant intresse av honom så kan en sådan kommentar vara uppskattad. Skulle det åtminstone vara i en social situation där raggning är normalt så som krogen eller hemmafest där alkohol är inblandat, skulle jag visserligen inte bli glad men inte heller förolämpad eller äcklad.

Vad är det logiska felet? Att om någon som helst förslag om sex får förekomma borde de få förekomma närsomhelst, hursomhelst, allt annat är ologiskt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in