2014-07-16, 23:01
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur kommer det sig att du avskyr akademiker, kontorsjobb och dylikt så otroligt mycket förresten?
Det är inte arbetena i sig jag har något emot det är mentaliteten som ofta medföljer. Det eviga revirspissandet och att den "sanna" kollegiala gemenskapen saknas då man hellre ställer sig in sig hos de högre hönsen än är solidarisk mot kollegorna, när det blåser åt fel håll. Tyvärr kommer människors sämsta sidor fram i sådana typer av jobb.
Citera
2014-07-17, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drak999
Hej,
En av mina kollegor fyller 40 om ett par dagar. Alla på kontoret ska bidra med 1500 kronor till hans firande är tanken.
Man ska lägga pengarna i en låda på jobbet och skriva sitt namn på ett stort gratulationskort och gör man inte det vad jag förstått får man inte vara med på själva firandet.

Till problemet:
Jag blev klar med högskolestudier nu i våras och började arbeta där i början på denna månad. Kalle, som vi kan kalla födelsedagsherrn, var inte sen att ge mig ett ordentligt välkomnande. Jag började på en måndag och fredagen samma vecka bjöd Kalle mig (Endast mig, vi var 6 från kontoret som gick ut tillsammans) på middag och flera glas vin och drinkar trots att jag sa att jag gärna betalar själv. Han insisterade dock och sade att han mindes hur det var innan man fick den första lönen efter högskolan, och då kändes det faktiskt helt okej att bli bjuden på så mycket.

Hur som helst, jag har väldigt ont om pengar och skulle väl kunna skrapa ihop 1500 till firandet men jag har egentligen varken lust eller råd. Dessutom kanske notan under kvällen gick på 900-1000 kronor vilket skulle innebära att jag går back minst 500 kronor på detta. Jag bad ju faktiskt inte honom att bjuda mig på allt det där och om jag fick bestämma skulle jag aldrig bränna den summan på krogen.

Vad säger ni? Är det fel av mig att inte bidra till kassan och kommer jag för alltid i deras ögon vara en snålis? Vill ju göra ett bra intryck på mina nya arbetskamrater samtidigt som jag inte vill bli ruinerad.

1500 ??? Outa då gärna det företag här. Eller skicka ett privat PM. Vill veta vilka man skall undvika göra affärer med. Lovar det stannar hos mig.
Citera
2014-07-17, 01:19
Medlem
Maowdigs avatar
Citat:
Jo men lite ge och ta tycker jag ändå gäller, framförallt på en arbetsplats. Nu skulle ju dock pengarna gå till en aktivitet, så egentligen betalar man mestadels för sig själv även om man blir bunden till en viss plats, aktivitet och sällskap. Förstår din poäng, svårbedömt om man kan jämföra krogrundan där han bjöd mig och födelsedagsfirande där jag betalar för mig själv på det som jag gjorde.
Ja men herregud. Då är det ju inte ens till karln själv du betalar utan du betalar ju till dig själv. Du har även en lön på 38 000 som kommer in. Nu tycker jag bara att du tar och betalar.
Citera
2014-07-17, 06:21
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Om du läste TS inlägg ovan så är det ingen present utan någon form av aktivitet. Så de där 1500 kr är betalas för egen aktivitet och splittandet av kollegans kostnad förmodar jag. Men oavsett väldigt kostsamt och jag hade aldrig deltagit på en aktivitet som kostar så mycket.

Absolut korrekt!

Vad jag dock heller aldrig har hört talas om men det kan vara en helt unik sammansättning av anställda på det företaget är följande. När "jippo" skall genomföras för en anställd så har det i min värld alltid varit företaget som står för det exceptionella.
Aldrig att jag har hört talas om den väldigt höga summan 1500 spänn per skalle för att göra ett "företagsjippo".

Men vafan, jag har haft fel förr och ibland varje dag. Alltid så hör och lär man sig något nytt.
Citera
2014-07-17, 21:32
Medlem
Regina.Spektors avatar
Citat:
Vad säger ni? Är det fel av mig att inte bidra till kassan och kommer jag för alltid i deras ögon vara en snålis? Vill ju göra ett bra intryck på mina nya arbetskamrater samtidigt som jag inte vill bli ruinerad.

Om det är rätt eller fel kan bara du svara på. Hur känner du, vill du satsa på det här jobbet?

Vill du inte vara med helt enkelt, säg att du ska vara bortrest, passa någons hund eller hitta på någon annan ursäkt. Beklaga och lova att du kommer vara med på nästa jippo. Gör ingen cirkus av det utan säg bara att det är så.
Citera
2014-07-18, 00:40
Medlem
Det finns en väldigt väldigt enkel lösning på ditt problem. Är du socialt inkompetent likt många andra i denna tråd som säger att du borde stanna hemma sjuk?

1) Lägg ner en summa, låt oss säga 500 kr.
2) Prata med dina arbetskollegor och förklara att du har det tufft denna månad då du just börjat jobbet men la ner det du kunde avspara utan att behöva svälta och att du gärna vill vara med då du ser det som en bra chans att få lära känna dina kollegor bättre.
3) Säg att du bjuder på några rundor vid nästa after work som sker efter du fått första lönen.

Dessutom låter 1500:- helt jävla sanslöst mycket oavsett arbetsplats. Kan även tillägga att så gott som alla, även rika, vet hur det känns att sakna pengar till och från. Investeringar, bilköp, lån för köpa nytt sommarställe etc. kan svida ordentligt i plånboken och tvinga ner folk med hög lön till att leva fattigt ett tag. Därmed borde dina kollegor definitivt ha förståelse över din situation.
Citera
2014-07-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Förklara gärna lite närmare varför du tycker som så.

Du verkar inte lite bitter

Fast nu är TS ny på jobbet, och om traditionen är den som TS säger så är det inte speciellt smart att sätta sig upp mot exakt alla på kontoret i en sån här situation. I en perfekt värld hade det så klart funkat, men nu pratar vi om verkligheten och sannolikheten att han totalt bränner alla sina broar är ganska hög. Den risken vill man inte ta när man är ny på jobbet.
Grupperingen på diverse kontor brukar vara ganska stark och jag har svårt att se hur en nykomling ska kunna gå in och förändra någonting. Det är bättre att gilla läget och sen börja dra lite i diverse trådar och se om det finns fler som håller med, alternativt direkt gå och fråga någon som han jobbat med hur han ska göra i den här situationen.

Att bara kliva in, bröla "JAG ÄR HULKEN. GE ER NU" och sen förvänta sig att alla ska knäböja för honom är knappast realistiskt. Det du sen kallar "man vinner i längden på att vara ärlig mot sig själv" beror nog mer på om man vill behålla sitt jobb eller vårda sitt ego.

Hur kommer det sig att du avskyr akademiker, kontorsjobb och dylikt så otroligt mycket förresten?
Skitsnack, har aldrig bidragit med en krona till firanden och har alltid undanbett mig firanden när jag själv fyllt år. Har aldrig någonsin blivit utfryst för detta. Om denna arbetsplatsen har en sådan mentalitet skulle jag byta jobb direkt.
Är själv tjänsteman.
Citera
2014-07-18, 14:05
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Skitsnack, har aldrig bidragit med en krona till firanden och har alltid undanbett mig firanden när jag själv fyllt år. Har aldrig någonsin blivit utfryst för detta. Om denna arbetsplatsen har en sådan mentalitet skulle jag byta jobb direkt.
Är själv tjänsteman.

Wow du later verkligen som ljuspunkten pa arbetsplatsen.
Citera
2014-07-18, 14:11
Medlem
Lykros avatar
1500kr?
Det låter på tok för mycket
10kr var på sin höjd om du är NÄRA VÄN med person.

Vet du knappt vad personen heter och denne verkar vara en slösare så skulle jag inte gett något.

Om du ger nu så kommer nästa persons födelsedag inom kort där det krävs ytterligare 1500 och sedan kort därefter fyller nästa och så ska den ha 1500.

Säg stopp redan nu medans du kan!
Citera
2014-07-18, 16:12
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
Är själv tjänsteman.
Exakt min tanke, du låter som en tjänsteman som behållit ditt vett och sans och inte krökt ryggen till pannan når golvet likt Kausti och andra kontorsnissar på forat. De är sååå rädda att faktiskt stå upp för sig själva och påtala ett rent vansinne vilket 1500 spänn för en aktivitet är. Är en aktivitet så dyr så ska företaget stå för det.
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Wow du later verkligen som ljuspunkten pa arbetsplatsen.
Nej rattvisaebra är en sund person med sunda värderingar och ryggrad, som inte matas med vilken skit som helst.
Citera
2014-07-19, 02:51
Medlem
Arga.Apans avatar
Man brukar väl chipa in en femtioribba på sin höjd? 1500? Aldrig.

Edit: Det är inte så att TS missuppfattat detta? Kanske 1500 är målet totalt på säg 50 pers? Dessutom brukar väl arbetsgivaren stå för en present när det vankas fyrtioårsfirande?
Senast redigerad av Arga.Apan 2014-07-19 kl. 02:54.
Citera
2014-07-19, 09:04
Medlem
Synd man såg den här tråden först nu. Hoppas det gick bra för TS att reparera skadan! Berätta gärna hur du gjorde detta?

Även om jag inte känner igen situationen exakt så tycker jag nog att det lät som ett solklart val att betala 1500 och se fram emot aktiviteten. Att TS gick på flashback och frågade om råd framför alternativet att ventilera sina funderingar med folk på arbetsplatsen får mig att undra över TS personlighet..

För övrigt blir jag ärligt talat upprörd av snåltänkandet bland folk här i tråden... Upplevelser borde i min mening utgöra en större del av de flestas budget. Jag ser dagligen folk lägga 1500 på betydligt mer ovärda saker... och att TS sen följde rådet att lägga 1/3 av vad dom andra lade .. Att få 37k som nyexad är ingen jävla rättighet i det här landet. Jag tror man får ge och ta lite ibland. Att satsa lite extra på gemensamma aktiviteter då och då är nog billigt och trevligt sätt att knyta bra kontakter för framtiden, speciellt om man jobbar i en lukrativ branch.

Min erfarenhet är att teamwork-kapaciteten (som även inbegriper rövslickeriet uppåt i ledet) i de flesta fall är viktigare än vad man är kapabel att göra för faktiskt arbete. Kan väl iof vara olika i andra brancher men överlag verkar det stämma.

Detta är mina egna reflektioner. Jag vet tyvärr inte vad TS har för ambitioner, vad han är för typ av person, eller hur det igentligen ser ut på arbetsplatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in