Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-18, 15:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Någon som hade en bild på den ... kvinnan?

http://bayimg.com/JapCfAAFf
Citera
2014-07-18, 16:21
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Varför lustmord?

Varför inte några extra slag av hat för?

Hon verkar ju ha hunnit med så mycket annat den här dagen, varför inte slå sönder fejan på rivalen för?

Alltså, om JH uppfattade att LL redan var död så har hon ju ingen anledning att slå mer (bortsett från att dölja identitet). Hon har ju redan dödat LL, "problemet är borta". JH är också antagligen helt utmattad när LL är död då hon troligtvis använt all sin styrka. När man börjar få ut saker genom att förstöra utseendet på liket så är det för att man gillar det, inte för att man hatar personen. Personen är ju redan borta. Det beteendet, att skända lik, är i princip alltid länkar till sadister som tycker om att vältra sig i mordet. Då fortsätter de att misshandla kroppen även när de vet att BO är död. Det är ganska ovanligt att mördare beter sig så, de har en "annorlunda" syn på döda kroppar än de flesta mördare. Jag har svårt att se att JH velat göra något med LL:s kropp efter att hon dött. Däremot har hon varit tvungen för att dölja gärningen. Då har hon gjort det som hon funnit nödvändigt, inget mer.
Citera
2014-07-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Alltså, om JH uppfattade att LL redan var död så har hon ju ingen anledning att slå mer (bortsett från att dölja identitet). Hon har ju redan dödat LL, "problemet är borta". JH är också antagligen helt utmattad när LL är död då hon troligtvis använt all sin styrka. När man börjar få ut saker genom att förstöra utseendet på liket så är det för att man gillar det, inte för att man hatar personen. Personen är ju redan borta. Det beteendet, att skända lik, är i princip alltid länkar till sadister som tycker om att vältra sig i mordet. Då fortsätter de att misshandla kroppen även när de vet att BO är död. Det är ganska ovanligt att mördare beter sig så, de har en "annorlunda" syn på döda kroppar än de flesta mördare. Jag har svårt att se att JH velat göra något med LL:s kropp efter att hon dött. Däremot har hon varit tvungen för att dölja gärningen. Då har hon gjort det som hon funnit nödvändigt, inget mer.

Du anser att hon hade uppsåtet att döda och när hon klarat av att mörda LL så var hon klar med detta och la ifrån sig verktygen.

Det är möjligt att det var så.
Citera
2014-07-18, 16:36
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Du anser att hon hade uppsåtet att döda och när hon klarat av att mörda LL så var hon klar med detta och la ifrån sig verktygen.

Det är möjligt att det var så.

Om hon mördade så tror jag att det var på detta sätt. Jag är fortfarande mer inne på att JH inte planerade att döda LL, utan att något helt enkelt spårade ut väl på plats, alltså dråp eller misshandel som gick snett. Men samma gäller där ang. behandlingen av den döda kroppen.
Citera
2014-07-18, 16:41
Medlem
Citat:
Om hon mördade så tror jag att det var på detta sätt. Jag är fortfarande mer inne på att JH inte planerade att döda LL, utan att något helt enkelt spårade ut väl på plats, alltså dråp eller misshandel som gick snett. Men samma gäller där ang. behandlingen av den döda kroppen.

Du tror alltså att det spårade ur på något sätt men när JH dödat LL klart så har hon lagt ifrån sig verktygen och ansett sig vara klar med det hon höll på med?
Citera
2014-07-18, 16:50
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Du tror alltså att det spårade ur på något sätt men när JH dödat LL klart så har hon lagt ifrån sig verktygen och ansett sig vara klar med det hon höll på med?

Ja, bortsett från det JH behövde göra för att dölja brottet. Det med sprutan (som var en korkad idé) och styckningen (som endast var för transport).
Citera
2014-07-18, 16:57
Medlem
Citat:
Ja, bortsett från det JH behövde göra för att dölja brottet. Det med sprutan (som var en korkad idé) och styckningen (som endast var för transport).

Så det var knappast frågan om något bråk mellan de två då. JH slog och när hon dödat LL så behövde hon bara dölja brottet. Fick en korkad idé om att spruta in alkohol i en död kropp men annars så agerade hon lugnt och metodiskt och styckade kroppen och körde i väg med den.

Är det ungefär så du uppfattar händelseförloppet eller har jag missuppfattat något?
Citera
2014-07-18, 17:16
Medlem
Grandiosos avatar
Jonna the butcher borde kanske försöka anlita en viss manlig stjärnadvokats tjänster
så stiger måhända hennes chanser att komma så lindrigt undan som möjligt.
Thomas Olsson, utsedd till årets jurist 2013, lyckades fixa till så att en annan omtalad
svensk styckmördare, "bara" dömdes för "styckdråp" - en helt ny benämning gudbevars
i svenska domstolar - och fick ett fängelsestraff på 10 år (5, 6 år i praktiken att avtjäna).

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=98&grupp=19361&artikel=57 66068
http://www.dagensjuridik.se/2013/04/han-ar-arets-jurist-2013-da-vaxte-det-fram-en-rattsordning-som-levde-sitt-eget-liv

Och den där hyllade Olsson gillar ju att ta sig an fall av den här exceptionella karaktären
så varför inte? Det här kan nog locka.
Citera
2014-07-18, 17:26
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om det stämmer att hon har spanat ett flertal gånger från bilen så tror jag att åklagare kommer att köra stenhårt på att det är planerat.

Visst verkar någonting vara väldigt planlagt eller kartlagt eller planerat.
Frågan bara vad som är planerat.
Glöm inte att man kan planera en misshandel också.
Citera
2014-07-18, 17:37
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipinene
Styckmordet: Misstänkt kvinna kan lida av psykisk störning
http://na.se/nyheter/askersund/1.2565257-styckmordet-misstankt-kvinna-kan-lida-av-psykisk-storning

Den 24-åriga Kumlakvinnan kan ha lidit av en störning även vid tidpunkten då mordet begicks.
Resultatet av undersökningen betyder att kvinnan kommer att få genomgå en större rättspsykiatrisk undersökning efter en eventuell rättegång.

Se där ja.
Men törs man lita på det som står i pressen?
Min teori var att det var ett bråk som gick över styr.
Citat:
Enligt uppgift till NA ska ett bråk ha spårat ur. Motivet tros vara svartsjuka.

Men jag har inte trott att JH skulle vara psykiskt störd. Ser inte så på bilder eller bloggar.
Men kan man missta sig.
Om vi bortser från den ev psykiska störningen för stunden i spekulation om påföljd.

Vad kan det bli för fällande dom och påföljd i det som nu sägs?
Citera
2014-07-18, 17:41
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Läs det där stycket så pass många gånger som behövs tills dess att all information i dess innehåll äntligen har registrerats i ditt huvud. Så behöver du ej rikta ytterligare inlägg åt mitt håll fortsättningsvis.

För det finns bara två skäl till dina helt felaktiga påståenden gällande vad jag skrivit i tråden, antingen är du för ointelligent för att tolka skriven text. Eller så ljuger du medvetet och kommer med direkt lögnaktiga påståenden gällande meddebattörer.

Ursäkta att man lägger sig i.
Men var det inte långa utläggningar av Ztartrax som man kanske syftar till?
Han hade en novell om både det ena och det andra. Sid 509 ca.
Citera
2014-07-18, 17:43
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Så det var knappast frågan om något bråk mellan de två då. JH slog och när hon dödat LL så behövde hon bara dölja brottet. Fick en korkad idé om att spruta in alkohol i en död kropp men annars så agerade hon lugnt och metodiskt och styckade kroppen och körde i väg med den.

Är det ungefär så du uppfattar händelseförloppet eller har jag missuppfattat något?

Jag kör på samma linje som innan. Det enda jag sagt idag är ju att jag inte tror att hon med flit velat förstöra den döda kroppens skönhet eller liknande. Att hon inte skändat den döda kroppen av hat, lust eller någon annan känsla, utan allt som gjordes efter att JH förstått att LL var död var att försöka städa upp röran och dölja brottet. Jag tror fortfarande att JH var panikslagen snarare än lugn samt att hon fann händelsen hemsk och traumatisk. Jag tror också att hon känner skuld och skam samt att hon ångrar det hon gjort. Det för att hon gav upp så snabbt samt inte velat sätta dit någon annan för brottet. Jag tror inte att JH är en psykopat, svårt psykiskt sjuk/störd vid brottet eller sadist. Hon är relativt normal som tappade kontrollen för en stund. Den här stora rättspsykiatriska undersökningen som hon nu ska genomföra tror jag beror på att själva händelsen skadat hennes psyke. Innan och under brottet så var hon inte svårt sjuk/störd, men hon kanske är det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in