Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-06, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gardsjogatan6
Tror faktiskt inte Aftonbladet kände till vad som ligger i papperspaketen. Mer än möjligen något som har med mordet att göra. Som även "VI" vet.

Väldigt dåligt av POLISEN om de fraktar den styckade LL på sådant sätt.

VEM är Poliskällan som läcker som ett såll? dyker upp en "gammal" kompis på min näthinna... Som gärna satte dit sina grannar/vänner...Känns nästan som om det är han...

Det är väldigt dåligt av polisen om det är så. Men ibland gör poliser konstiga saker och mer än så.

Den här du pratar om, är det någon som löst alla tungans band sen tidig barndom eller?
Citera
2014-07-06, 14:23
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Var har du läst det?

Jag har tidigare visat en bild när Marinas kvarlevor bars bort på bår i Spekeröd. Här är en bild på ett förmodat mordoffer som bars bort från en fyndplats i Kalmar igår. Bår används, annat är oetiskt.
Annat är inte oetiskt, det är t.ex. helt ok att direkt använda en kista. Har man fått en nära anhörig mördad och styckad känns val av transport tämligen irrelevant.
Någon rimlig förklaring till vad som skulle ha funnits i paketen ännu?
Citera
2014-07-06, 14:40
Medlem
BillBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Vad säger att Aftonbladet visste vad det var i paketen?

Om det nu var så att det var kroppsdelarna, varför bar man inte dessa i papperspaket på en bår under ett täckelse?

Ja, de anledningar Knut-Evert (eller hens poliskälla) anger som skäl till att hygiensäck inte användes förklarar verkligen inte varför man skulle använda kärran istället för bår och inte heller bristen på täckelse.
Citera
2014-07-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det är väldigt dåligt av polisen om det är så. Men ibland gör poliser konstiga saker och mer än så.

Den här du pratar om, är det någon som löst alla tungans band sen tidig barndom eller?

Ja så kan man uttrycka det gällande den personen. Ingen jag skulle snacka "hemlisar" med iaf. Dvs om man inte vill att hela BYN ska veta det inom en 10 min.
Citera
2014-07-06, 15:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Håller med Lalajalaj, Åklagaren måste ju dessutom även fixa ett ordentligt bevisläge. Och det gör man definitivt inte på en förmiddag.
så även om JH har erkänt en liten del o berättat om händelsen så MÅSTE polisen/Åklagaren "gräva" djupt så att inte JH kommer undan med något så att ev straff blir för kort/långt.
Nu anser jag att hon borde få livstid x4 o besöksförbud. Men det är ju orimligt....tyvärr.
Ja vi lever ju trots allt i ett rättssamhälle så alla har ju rätt till en rättvis rättegång. När det gäller själva gärningen så tror jag inte att det är ett planerat mord det handlar och då är nog livstid inte aktuellt överhuvudtaget. Man kan dömas till dråp eller mord på ett likgiltighetsuppsåt också om våldet är tillräckligt grovt men straffet blir ju mildare isf. BO har ju troligen avlidit av någon form av direkt våld så att GM skulle komma undan med vållande känns inte speciellt troligt. Visst kan BO ha fått en smäll av hammaren och ramlat baklänges och brutit nacken men läckorna tyder inte på ett sånt scenario. Men det finns inga vittnen mer än några grannar som har hört bråk i lägenheten så RMU måste stödja åklagarens historia om hen yrkar på mord med ett likgiltighetsuppsåt. Att åklagaren skulle luta sig mot ett direkt uppsåt känns inte speciellt troligt enligt min åsikt iaf. Det finns ett svartsjukemotiv och viss planering också men det känns ändå för tunt för att hålla för en fällande dom.
Citera
2014-07-06, 16:09
Medlem
Grandiosos avatar
Läsvärd och tankeväckande liten text:

"Galen av svartsjuka"

Rent psykologiskt kan den förklaras genom att den svartsjuka personen t ex aldrig riktigt blivit
sedd, uppmärksammad och bekräftad som litet barn. Hon har aldrig känt sig riktigt omtyckt.
Utan snarare lite utanför.
Det ger en känsla av att inte veta om man är vald eller inte. Att man lever med en risk att bli
utanför, även om den vuxna kärleksrelationen inte är på det viset.
Ofta är det gamla mönster från barnets värld som spökar för oss. Att leva kvar i den
känslovärlden och låta gamla upplevelser styra det vuxna livet är rent ut sagt förödande
för det vuxna livet.
Den som lider av svartsjuka skulle må väldigt mycket bättre av att ta reda på vilka
hjärnspöken som sätter igång cirkusen.

http://www.lenag.se/Svartsjuka.pdf

Och lite film på det: https://www.youtube.com/watch?v=QBYwRexrkfA
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-06 kl. 16:13.
Citera
2014-07-06, 16:20
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja vi lever ju trots allt i ett rättssamhälle så alla har ju rätt till en rättvis rättegång. När det gäller själva gärningen så tror jag inte att det är ett planerat mord det handlar och då är nog livstid inte aktuellt överhuvudtaget. Man kan dömas till dråp eller mord på ett likgiltighetsuppsåt också om våldet är tillräckligt grovt men straffet blir ju mildare isf. BO har ju troligen avlidit av någon form av direkt våld så att GM skulle komma undan med vållande känns inte speciellt troligt. Visst kan BO ha fått en smäll av hammaren och ramlat baklänges och brutit nacken men läckorna tyder inte på ett sånt scenario. Men det finns inga vittnen mer än några grannar som har hört bråk i lägenheten så RMU måste stödja åklagarens historia om hen yrkar på mord med ett likgiltighetsuppsåt. Att åklagaren skulle luta sig mot ett direkt uppsåt känns inte speciellt troligt enligt min åsikt iaf. Det finns ett svartsjukemotiv och viss planering också men det känns ändå för tunt för att hålla för en fällande dom.
Med tanke på vad som blev utgången av styckmordsmålet i Boden - 10 års fängelse och
mord förvandlat till dråp i hovrätten - så skulle jag inte direkt bli överraskad ifall
tjejen här slipper undan med något liknande.
Hon kanske går helt fri, vem fan vet...?
Hon lägger fram en sån övertygande snyfthistoria inför både tings- och hovrätt att man
bara inte kan döma stackaren...
Det råkade sig lite illa...däkan blev för provocerad och kunde inte styra sig. Tappade
greppet helt. Offret skuldbeläggs, Jonna framkallar medlidsamma tårar hos samtliga
ledamöter och så vips får hon promenera ut i friheten igen, helt jävla ostraffad
och med ett hemlighetsfullt litet leende i sitt väna lilla ansikte...
Citera
2014-07-06, 16:41
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Med tanke på vad som blev utgången av styckmordsmålet i Boden - 10 års fängelse och
mord förvandlat till dråp i hovrätten - så skulle jag inte direkt bli överraskad ifall
Hon lägger fram en sån övertygande snyfthistoria inför både tings- och hovrätt att man
bara inte kan döma stackaren...
Det råkade sig lite illa...däkan blev för provocerad och kunde inte styra sig. Tappade
greppet helt. Offret skuldbeläggs, Jonna framkallar medlidsamma tårar hos samtliga
ledamöter och så vips får hon promenera ut i friheten igen, helt jävla ostraffad
och med ett hemlighetsfullt litet leende i sitt väna lilla ansikte...
Ja det är väl ingen tillfällighet att JH har en kvinnlig advokat kan man tänka. Det är ju helt klart att det kommer att bli mycket tårar i rätten. JHs liv är ju redan till stora delar förstört och kommer aldrig att bli sig likt igen. Sen när det gäller bodenmålet så är jag inte speciellt påläst om det men om jag inte minns helt fel så fastställdes dödsorsaken till uppemot tio knivhugg i bröstet men ändå så blev det dråp som dom. Något större motiv finns väl inte i bodenmålet mer än att KJ är en sjuk jävel och dödade för skojs skull men det är ju många andra som åker dit för mord för ungefär samma sak. Det kan ju vara så att HR tyckte synd om KJ för att han är lite psyksjuk/förståndshandikappad men annars så borde det nog varit mord för honom. I detta fallet så är det ju en tjej som är GM och då öppnas ju helt andra möjligheter för försvaret att få till en mildare dom. Rivalitet (svartsjuka, tidigare slagsmål mellan BO och GM), ärlig strid, gråtvals osv.
Citera
2014-07-06, 18:31
Medlem
BarbraZues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag vet inte hur länge som är normalt. Här finns inget att utreda tycker jag. Mördaren har erkänt. Inga tveksamheter alls tycker jag. Detta hade jag kunnat lösa på en förmiddag.

Allt måste väl bevisas även om man erkänner- Det är inte alls ovanligt med erkännade. vad vet vi kanske fanns någonmer delaktig även om jag helt säkert inte tror det förståss
Citera
2014-07-06, 18:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Lovisa var en riktigt snygg tjej och har ett helt oemotståndligt leende som visas här
bland bilderna av henne. Hon ser snäll ut.
Jag vet inte vad det ger att blanda in offrets utseende. Både misstänkt och offer är tjejer som ser/såg bra ut, i vart fall på bild. Det är i sig mycket ovanligt i mordfall, men jag kan inte riktigt se betydelsen för själva mordet. Om ful tjej är avundsjuk på snygg tjej kan utseendet spela roll för mordmotivet, men det är väsentligt mindre troligt om en snygg tjej har ihjäl en annan snygg tjej.
Citera
2014-07-06, 19:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Med tanke på vad hon sägs ha medgivit är det svårt att tänka sig ett för henne lindrigare utfall än grovt vållande till annans död, och den mer realistiska diskussionen i rubriceringsfrågan är om hon kan presentera en historia som gör att dråp är ett rimligt utfall.
Citera
2014-07-06, 20:20
Medlem
fingercuffss avatar
Citat:
Tror faktiskt inte Aftonbladet kände till vad som ligger i papperspaketen. Mer än möjligen något som har med mordet att göra. Som även "VI" vet.

Väldigt dåligt av POLISEN om de fraktar den styckade LL på sådant sätt.

VEM är Poliskällan som läcker som ett såll? dyker upp en "gammal" kompis på min näthinna... Som gärna satte dit sina grannar/vänner...Känns nästan som om det är han...

Det tackar vi för, varför försöker du outa honom/henne? mordet är redan löst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in