Citat:
Ursprungligen postat av
Sgt.Bland
Ja vi lever ju trots allt i ett rättssamhälle så alla har ju rätt till en rättvis rättegång. När det gäller själva gärningen så tror jag inte att det är ett planerat mord det handlar och då är nog livstid inte aktuellt överhuvudtaget. Man kan dömas till dråp eller mord på ett likgiltighetsuppsåt också om våldet är tillräckligt grovt men straffet blir ju mildare isf. BO har ju troligen avlidit av någon form av direkt våld så att GM skulle komma undan med vållande känns inte speciellt troligt. Visst kan BO ha fått en smäll av hammaren och ramlat baklänges och brutit nacken men läckorna tyder inte på ett sånt scenario. Men det finns inga vittnen mer än några grannar som har hört bråk i lägenheten så RMU måste stödja åklagarens historia om hen yrkar på mord med ett likgiltighetsuppsåt. Att åklagaren skulle luta sig mot ett direkt uppsåt känns inte speciellt troligt enligt min åsikt iaf. Det finns ett svartsjukemotiv och viss planering också men det känns ändå för tunt för att hålla för en fällande dom.
Med tanke på vad som blev utgången av styckmordsmålet i Boden - 10 års fängelse och
mord förvandlat till dråp i hovrätten - så skulle jag inte direkt bli överraskad ifall
tjejen här slipper undan med något liknande.
Hon kanske går helt fri, vem fan vet...?
Hon lägger fram en sån övertygande snyfthistoria inför både tings- och hovrätt att man
bara inte kan döma stackaren...
Det råkade sig lite illa...däkan blev för provocerad och kunde inte styra sig. Tappade
greppet helt. Offret skuldbeläggs, Jonna framkallar medlidsamma tårar hos samtliga
ledamöter och så vips får hon promenera ut i friheten igen, helt jävla ostraffad
och med ett hemlighetsfullt litet leende i sitt väna lilla ansikte...