Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Jag har dels mina tvivel om att det skulle vara så omöjligt med separata sulor till varje läst. Priset skulle garanterat gå upp, och definitivt mer än försumbart, men jag har svårt att tro att priset skulle gå upp så mycket att det inte finns en marknad för det. Jag hade nog kunnat punga ut en femhundring för detta, och jag har svårt att se att tillverkningskostnaden skulle öka med mer än så.
Vidare borde det kunna fixas när man limmat dit sulan med något lödkolvsliknande verktyg. Man smälter helt enkelt bara bort en skåra.
Hade det bara varit till varje läst kanske det varit möjligt, men det skulle ju som sagt behövas olika sulor till se olika storlekarna också då en sula kanske skulle funka för två storlekar bara, och olika vidderna, skulle krävas väldigt många olika versioner. Och tror du överskattar efterfrågan på gummisulor med nedsänkt söm, då det inte påverkar funktionen så mycket att det är något som man bryr sig om.
Att göra en skåra i sulan när den väl är på plats är en helt annan sak, och klart mer möjligt. Problemet är att gummit är väldigt svårarbetat. Ex därför alla som syr avlappssömmen för hand antingen bara limmar dit sulan helt, eller som vass syr söm bara vid tån, då sylspetsarna går sönder när man gör hål i gummit. Nån sorts lödkolvslösning kanske skulle vara möjlig, om än kanske svårt att då till snyggt, men tror inte det finns just för att efterfrågan inte är så stor på det. Det läckraste, och som jag vet att man försökt göra, är ritsnedläggning på gummisulor. Men alldeles för svårt att få till snyggt.