2014-07-18, 07:43
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag har dels mina tvivel om att det skulle vara så omöjligt med separata sulor till varje läst. Priset skulle garanterat gå upp, och definitivt mer än försumbart, men jag har svårt att tro att priset skulle gå upp så mycket att det inte finns en marknad för det. Jag hade nog kunnat punga ut en femhundring för detta, och jag har svårt att se att tillverkningskostnaden skulle öka med mer än så.

Vidare borde det kunna fixas när man limmat dit sulan med något lödkolvsliknande verktyg. Man smälter helt enkelt bara bort en skåra.

Hade det bara varit till varje läst kanske det varit möjligt, men det skulle ju som sagt behövas olika sulor till se olika storlekarna också då en sula kanske skulle funka för två storlekar bara, och olika vidderna, skulle krävas väldigt många olika versioner. Och tror du överskattar efterfrågan på gummisulor med nedsänkt söm, då det inte påverkar funktionen så mycket att det är något som man bryr sig om.

Att göra en skåra i sulan när den väl är på plats är en helt annan sak, och klart mer möjligt. Problemet är att gummit är väldigt svårarbetat. Ex därför alla som syr avlappssömmen för hand antingen bara limmar dit sulan helt, eller som vass syr söm bara vid tån, då sylspetsarna går sönder när man gör hål i gummit. Nån sorts lödkolvslösning kanske skulle vara möjlig, om än kanske svårt att då till snyggt, men tror inte det finns just för att efterfrågan inte är så stor på det. Det läckraste, och som jag vet att man försökt göra, är ritsnedläggning på gummisulor. Men alldeles för svårt att få till snyggt.
Senast redigerad av AlisterG 2014-07-18 kl. 07:46.
Citera
2014-07-18, 09:51
Medlem
zala's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Var tredje dag eller oftare. Funkar till allt.
Det känns som en grov överdrift enligt mig. Ser fördjävligt ut med ljusa byxor och ett par svarta oxfords under sommarhalvåret i min mening.
Citera
2014-07-18, 12:47
Medlem
AlisterGs avatar
När man talar om trollet, eller vad man ska säga.. Daniel Wegan som jobbar på Gaziano & Girlings bespokeavdelning visade precis upp den läckraste och bästa lösningen på ritsnedläggning på gummisula jag någonsin sett: http://i.imgur.com/TvliwvK.jpg

Ritsen är skuren från sidan. Borde gå att göra på en Dainitesula också, åtminstone på skor där man har lite marginal in till "plupparna".
Senast redigerad av AlisterG 2014-07-18 kl. 13:25.
Citera
2014-07-18, 13:02
Medlem
Nytt jobb kräver nya skor. Tänkte införskaffa mig ett (eller två) par att använda dagligen.
Vilka använder sig av shell cordovan? Lobb, Alden och?
Citera
2014-07-18, 13:08
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucky Strike
Nytt jobb kräver nya skor. Tänkte införskaffa mig ett (eller två) par att använda dagligen.
Det gör väl nästan alla tillverkare från något slags mellansegment och uppåt?
Citera
2014-07-18, 13:09
Medlem
Wedgies avatar
Citat:

Carmina. Men Horween dras med massiva leveransproblem, med tillgångsbrist och prishöjningar till följd.
Citera
2014-07-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Det gör väl nästan alla tillverkare från något slags mellansegment och uppåt?

Ahh? Kan ha fått det om bakfoten. Trodde horweens produktion var ganska liten?
Citera
2014-07-18, 13:31
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
När man talar om trollet, eller vad man ska säga.. Daniel Wegan som jobbar på Gaziano & Girlings bespokeavdelning visade precis upp den läckraste och bästa lösningen på ritsnedläggning på gummisula jag någonsin sett: http://i.imgur.com/TvliwvK.jpg

Ritsen är skuren från sidan. Borde gå att göra på en Dainitesula också, åtminstone på skor där man har lite marginal in till "plupparna".

Coolt!

Citat:

Vad du än gör, köp inte ett par att använda dagligen.
Citera
2014-07-18, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog

Vad du än gör, köp inte ett par att använda dagligen.

Köper nog två par att alternera med. Nej jag är medveten om att skor behöver vila men det spelar ingen större roll. Ska bara ha dem till jobbet. Orkar inte lägga ner allt för mycket kärlek på ett par skor jag har för formalitetens skull, inte estetiken
Citera
2014-07-18, 15:17
Medlem
bleus avatar
Citat:

Citat:
Köper nog två par att alternera med. Nej jag är medveten om att skor behöver vila men det spelar ingen större roll. Ska bara ha dem till jobbet. Orkar inte lägga ner allt för mycket kärlek på ett par skor jag har för formalitetens skull, inte estetiken

Ursäkta om jag lägger mig i men hänger inte riktigt med... Du ska köpa nya skor för att ha till jobbet som följer någon form av klädkod, vilken innebär cordovan? Om du inte nödvändigtvis behöver cordovan skulle jag rekommendera att köpa tre par i kalvskinn ist vilket borde bli ungefär samma prisklass.
Citera
2014-07-18, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
Ursäkta om jag lägger mig i men hänger inte riktigt med... Du ska köpa nya skor för att ha till jobbet som följer någon form av klädkod, vilken innebär cordovan? Om du inte nödvändigtvis behöver cordovan skulle jag rekommendera att köpa tre par i kalvskinn ist vilket borde bli ungefär samma prisklass.

Jobbet kräver inte cordovan (vilket jobb har sådana krav?). Jag gillar cordovan. Jag gillar inte kalvskinn. Pris är ganska oväsentligt.
Citera
2014-07-18, 15:39
Medlem
bleus avatar
Citat:
Jobbet kräver inte cordovan (vilket jobb har sådana krav?). Jag gillar cordovan. Jag gillar inte kalvskinn. Pris är ganska oväsentligt.

Ok, jag missuppfattade dig när du skrev "...ett par skor jag har för formalitetens skull..." Men det är klart, känns ju märkligt med ett sådant krav det det var därför jag blev lite fundersam.

Om priset är oväsentligt är ju valmöjligheterna stora så lycka till med dina inköp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in