2014-07-17, 12:46
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Efter att nu ha tittat på några modeller som jag blivit tipsad om - tack för det, gentlemän! - (bland annat Coniston & Cambridge) så måste jag konstatera att Balmoralsen från Carmina jag nämnde fortfarande är min favorit. Men det har lett till en fråga: är Carmina-kängan mer eller mindre allsidig än de andra kängorna? Jag tänker mig - kanske felaktigt, så upplys mig! - att Balmoralsen går att använda med såväl kostym som ledigare klädsel som innefattar chinos, jeans, ull- och flanellbyxor (det förra mer passande än de senare?), medan exempelvis Coniston passar bättre till de ledigare alternativen men inte alls till kostym, vare sig det är en formell sådan i tunn ull eller en i tweed/flanell. Vad anser experterna?

Jag önskar förövrigt att man kunde gå in i en skoaffär, säga att man vill ha en sko och få svaret "Givetvis herrn, vill ni ha den i svart eller brunt?".

Som vanligt beror allt det här på vad du ska använda skorna till. Coniston (och Cambridge) är ju inte skor som är reella alternativ till Carmina-kängan. De har helt olika användningsområden. Det ena är ju en derby-känga, helt i grain, med storm welt och dubbel dainite-sula, medan det andra är en bal boot, med slätt läder nedtill, med flat welt och enkel dainite-sula (väl?). Mao rör det sig om en formell känga i jämförelse med en informell sådan.

Så, för att svara på dina fråga: nja. Allsidigheten har helt med användningsområdena att göra. Jag skulle absolut inte använda Coniston till en kostym i ett fint ulltyg, men kanske till en i tweed. Å andra sidan skulle jag inte använda carmina-kängorna till jeans i samband med ruskväder under höst och vinter. Till uddakavaj går det nog jämnt ut, helt beroende på vad det rör sig om för material och färger, men med en liten fördel för carmina-kängorna.
Citera
2014-07-17, 12:54
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Efter att nu ha tittat på några modeller som jag blivit tipsad om - tack för det, gentlemän! - (bland annat Coniston & Cambridge) så måste jag konstatera att Balmoralsen från Carmina jag nämnde fortfarande är min favorit. Men det har lett till en fråga: är Carmina-kängan mer eller mindre allsidig än de andra kängorna? Jag tänker mig - kanske felaktigt, så upplys mig! - att Balmoralsen går att använda med såväl kostym som ledigare klädsel som innefattar chinos, jeans, ull- och flanellbyxor (det förra mer passande än de senare?), medan exempelvis Coniston passar bättre till de ledigare alternativen men inte alls till kostym, vare sig det är en formell sådan i tunn ull eller en i tweed/flanell. Vad anser experterna?

Jag önskar förövrigt att man kunde gå in i en skoaffär, säga att man vill ha en sko och få svaret "Givetvis herrn, vill ni ha den i svart eller brunt?".
Lite länkar kanske?
Citera
2014-07-17, 18:44
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jag fick en liten fundering. För ca ett och ett halvt år sedan köpte jag ett par C&J med gummisula och har använt dem flitigt sedan dess. Dock har stygnen mer eller mindre försvunnit på slitdelen av sulan, och detta kom efter en ganska kort tid. Nu håller det ju visserligen ihop ändå, men jag fick ändå en fundering. Varför gjuter man inte ett spår i gummisulan att lägga sömmen i? Eftersom man ändå fixar mönster i sulan kan väl inte det vara så jäkla svårt?

Jag laddade upp en bild för att visa. Den röda linjen visar områden där sömmen är borta.
http://s28.postimg.org/g60b6x0vh/picture_13.png

Därför att det varierar massvis i var sömmen hamnar på olika modeller och storlekar. Man använder en och samma Dainite-sula till många olika storlekar, och skär sedan till kanterna. Precis som med lädersula helt enkelt. Så här ser "råvaran" ut: dainite studded sole
Citera
2014-07-17, 22:22
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Därför att det varierar massvis i var sömmen hamnar på olika modeller och storlekar. Man använder en och samma Dainite-sula till många olika storlekar, och skär sedan till kanterna. Precis som med lädersula helt enkelt. Så här ser "råvaran" ut: dainite studded sole
Aha, där ser man. Men borde det inte finnas en efterfrågan på det här? Visst skulle priset gå upp lite, men om man snackar om skor i prisklassen 5k tror jag inte så många skulle bry sig nämnvärt om priset ökade med en hundring eller två.
Citera
2014-07-17, 22:37
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Aha, där ser man. Men borde det inte finnas en efterfrågan på det här? Visst skulle priset gå upp lite, men om man snackar om skor i prisklassen 5k tror jag inte så många skulle bry sig nämnvärt om priset ökade med en hundring eller två.

Nja, alltså det är ju tekniskt nästan omöjligt. Man kan inte göra sulor speciellt för varje läst, storlek, vidd osv hos ens en enda tillverkare, det hade kostat massvis och pristillägget blivit väldigt stort, plus att det skulle krävas millimeterprecision när man limmar dit sulan för att skåran ska hamna exakt under randen.
Citera
2014-07-17, 22:46
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Nja, alltså det är ju tekniskt nästan omöjligt. Man kan inte göra sulor speciellt för varje läst, storlek, vidd osv hos ens en enda tillverkare, det hade kostat massvis och pristillägget blivit väldigt stort, plus att det skulle krävas millimeterprecision när man limmar dit sulan för att skåran ska hamna exakt under randen.
Hmmm, jag känner mig tveksam, men samtidigt känns du som en auktoritet man inte ska tjafsa med inom det här ämnet.

Jag får ta ett snack med Davidsson helt enkelt, men tack så mycket för svaren.
Citera
2014-07-17, 23:14
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Hmmm, jag känner mig tveksam, men samtidigt känns du som en auktoritet man inte ska tjafsa med inom det här ämnet.

Jag får ta ett snack med Davidsson helt enkelt, men tack så mycket för svaren.

Det är lugnt, du behöver inte tro mig. Men får jag fråga vad det är du känner dig tveksam till? Hur tänker du dig att det ska gå till?
Citera
2014-07-17, 23:15
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag skulle absolut inte använda Coniston till en kostym i ett fint ulltyg, men kanske till en i tweed.

Du? Nej, det hade du inte.
Citera
2014-07-18, 00:11
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Det är lugnt, du behöver inte tro mig. Men får jag fråga vad det är du känner dig tveksam till? Hur tänker du dig att det ska gå till?
Jag har dels mina tvivel om att det skulle vara så omöjligt med separata sulor till varje läst. Priset skulle garanterat gå upp, och definitivt mer än försumbart, men jag har svårt att tro att priset skulle gå upp så mycket att det inte finns en marknad för det. Jag hade nog kunnat punga ut en femhundring för detta, och jag har svårt att se att tillverkningskostnaden skulle öka med mer än så.

Vidare borde det kunna fixas när man limmat dit sulan med något lödkolvsliknande verktyg. Man smälter helt enkelt bara bort en skåra.
Citera
2014-07-18, 00:12
Medlem
Vingummis avatar
Hur ofta använder ni era svarta oxfords? Tillställning, klädsel osv.
Citera
2014-07-18, 00:29
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Så gott som enbart till tillställningar som kräver mörk kostym.
Citera
2014-07-18, 00:49
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vingummi
Var tredje dag eller oftare. Funkar till allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in