2014-07-16, 22:01
Medlem
JanneKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Vilken prisklass tänker du? Mina Conistons klarade av att hålla mina fötter torra trots att jag behövde pulsa i snön hela vägen till skolan ibland. Meermin har ju lite av en look-a-like om du är ute efter något billigare. Sen tycker jag att Meermin har snygga kängor i mocka också om det är av intresse. Det ska ju faktiskt vara lättare att underhålla på vintern.

Hoppas dina fötter får en fantastisk vinter.

Jag kan sträcka mig till en budget på 3 000 - 5 000 svenska riksdaler, då tanken är att finna något som kommer ge mig glädje och nytta i många år framöver. Ska genast ta en titt på Conistons! Mocka och chuckor - snyggt som det är! - är snarare något som jag ser mig bära under höst och vår, när växtlivet håller på att vissna och senare återupplivas. Jag tänkte mig något som slutar högre upp på foten. Hittills har jag hittat ett par kängor från Carmina som verkligen tilltalar mig (Balmoral boots i grain-kombo hos SkoAB), men då dessa inte fylls på förrän i september så har jag gott om tid att leta efter andra möjligheter.

Och tack, dina med!
Citera
2014-07-16, 22:04
Medlem
JanneKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Kängor i kombinerat slätt skinn och grain visades upp av flera forumdeltagare i våras/vintras. Oxfordkängor verkar också ha blivit mer populärt, en stark kandidat för den som söker elegans i snöslasket. Chuckas i mocka eller grain och Coniston-varianter är återkommande.

Skinn och grain-kombon är sannerligen väldigt snyggt, åtminstone på kängor. I andra utföranden har det dock fått mig att rygga tillbaka av förskräckelse.
Citera
2014-07-16, 22:22
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Jag kan sträcka mig till en budget på 3 000 - 5 000 svenska riksdaler, då tanken är att finna något som kommer ge mig glädje och nytta i många år framöver. Ska genast ta en titt på Conistons! Mocka och chuckor - snyggt som det är! - är snarare något som jag ser mig bära under höst och vår, när växtlivet håller på att vissna och senare återupplivas. Jag tänkte mig något som slutar högre upp på foten. Hittills har jag hittat ett par kängor från Carmina som verkligen tilltalar mig (Balmoral boots i grain-kombo hos SkoAB), men då dessa inte fylls på förrän i september så har jag gott om tid att leta efter andra möjligheter.

Och tack, dina med!
Säk på Coniston i den här tråden och du skall finna. Glöm inte bort Alfred Sargent Cambridge. Det är coniston-kopian jag så småningom kommer köpa.
Citera
2014-07-16, 22:25
Medlem
Wedgies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Grymt. De är ju hur läckra som helst, och AC är bland de finare Goodyear-randsydda RTW-skor man kan köpa.

De är onekligen sjukt snygga! Och även med tull och moms på 1500 så känns de "prisvärda" om man ser till vad de normalt ligger på.

Blev en skofylld vår det här...
Citera
2014-07-17, 00:07
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Tusen tack för svar. Jag tror att jag är ute efter någon lite "roligare" sko. Gärna mer mot det ljusbruna hållet och skulle dom ha någon mönstrad detalj är heller inte det någon nackdel. Vet ni något?

edit: Dessa med gummisula hade jag beställt inom 5 minuter

Verkar som om 7L har lite mer utsmyckade oxfordskor med gummisula (visserligen inte Dainite studded, men det spelar kanske ingen roll?), t.ex. de här. Finns kanske fler om du gräver djupare.
Citera
2014-07-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Mina damer och herrar! Vad använder ni för skor under vinterhalvåret när marken är täckt i vitt och allting känns hemskt? Finns det några eleganta alternativ till ett par kängor från Biltema, som både passar in i klassiskt stil såväl som skyddar de gamla apostlahästarna från det stundtals brutala vädret?

Edit: Oops missade budgeten
Senast redigerad av Lucky Strike 2014-07-17 kl. 01:42.
Citera
2014-07-17, 03:59
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Säk på Coniston i den här tråden och du skall finna. Glöm inte bort Alfred Sargent Cambridge. Det är coniston-kopian jag så småningom kommer köpa.

Kör på Cambridge, kommer också införskaffa mig dessa. Riktigt bra bang for the buck!
Citera
2014-07-17, 08:12
Medlem
hoodogs avatar
Jag har också ett par Coniston och kan absolut rekommendera dem som dåligt-väder-känga. Jag har postat lite bilder på dem här: (FB) Tråden för oss skofascister v2.0 (diskussioner om kvalitetsskor /Mod).

Cambridge verkar vara ett mycket bra alternativ, särskilt pga priset. Däremot har jag aldrig sett dem IRL, och de produktbilder jag sett på modellen har varierat från suveränitet till riktigt tråkgt intetsägande. Därför skulle iaf jag försöka se skorna på riktigt innan jag köpte dem. Eller åtminstone vara mentalt förbered på att bekosta en retur om de inte visade sig motsvara de vackrare produktbilderna.
Citera
2014-07-17, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jag har också ett par Coniston och kan absolut rekommendera dem som dåligt-väder-känga. Jag har postat lite bilder på dem här: (FB) Tråden för oss skofascister v2.0 (diskussioner om kvalitetsskor /Mod).

Cambridge verkar vara ett mycket bra alternativ, särskilt pga priset. Däremot har jag aldrig sett dem IRL, och de produktbilder jag sett på modellen har varierat från suveränitet till riktigt tråkgt intetsägande. Därför skulle iaf jag försöka se skorna på riktigt innan jag köpte dem. Eller åtminstone vara mentalt förbered på att bekosta en retur om de inte visade sig motsvara de vackrare produktbilderna.

Jag tycker Cambridge ser för "grainiga" ut för min del. Vill man ha den looken så tror jag nog dom passar ypperligt.

Får jag fråga om du har kapat skosnörena på dina Conistons? Tycker det är rätt osmickrande när dom hänger ut nedanför byxorna. Egentagen bild som postats här förut.
Citera
2014-07-17, 10:53
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillamore
Får jag fråga om du har kapat skosnörena på dina Conistons? Tycker det är rätt osmickrande när dom hänger ut nedanför byxorna. Egentagen bild som postats här förut.

Nä, det har jag inte gjort. Men jag förstår vad du menar. Jag brukar snöra dem rätt löst i skaftet och göra en lös dubbelknut längst upp - det brukar bli bra längd då.

Härlig bild förresten! Det är nästan så att man börjar längta lite till hösten...
Citera
2014-07-17, 12:27
Medlem
JanneKs avatar
Efter att nu ha tittat på några modeller som jag blivit tipsad om - tack för det, gentlemän! - (bland annat Coniston & Cambridge) så måste jag konstatera att Balmoralsen från Carmina jag nämnde fortfarande är min favorit. Men det har lett till en fråga: är Carmina-kängan mer eller mindre allsidig än de andra kängorna? Jag tänker mig - kanske felaktigt, så upplys mig! - att Balmoralsen går att använda med såväl kostym som ledigare klädsel som innefattar chinos, jeans, ull- och flanellbyxor (det förra mer passande än de senare?), medan exempelvis Coniston passar bättre till de ledigare alternativen men inte alls till kostym, vare sig det är en formell sådan i tunn ull eller en i tweed/flanell. Vad anser experterna?

Jag önskar förövrigt att man kunde gå in i en skoaffär, säga att man vill ha en sko och få svaret "Givetvis herrn, vill ni ha den i svart eller brunt?".
Citera
2014-07-17, 12:43
Medlem
kinesarsles avatar
Jag fick en liten fundering. För ca ett och ett halvt år sedan köpte jag ett par C&J med gummisula och har använt dem flitigt sedan dess. Dock har stygnen mer eller mindre försvunnit på slitdelen av sulan, och detta kom efter en ganska kort tid. Nu håller det ju visserligen ihop ändå, men jag fick ändå en fundering. Varför gjuter man inte ett spår i gummisulan att lägga sömmen i? Eftersom man ändå fixar mönster i sulan kan väl inte det vara så jäkla svårt?

Jag laddade upp en bild för att visa. Den röda linjen visar områden där sömmen är borta.
http://s28.postimg.org/g60b6x0vh/picture_13.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in