2014-07-17, 21:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
det kommer knappast gå så långt att svenska kanaler sänds på arabiska. att en tidning som är en döende konst väljer att locka kunder med ett annat språk betyder knappast att invandrare inte behöver lräa sig svenska

Knappast otroligt, då vi sänt på finska i flera årtionden. Blir araber en tillräckligt stor grupp ser jag inte varför inte SVT skulle börja med detta. Som tur är slipper man numera betalaliens, så jag skiter i vilket.
Citera
2014-07-17, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghetero
Det är kul att allt fler människor i landet kan ta del utav sveriges sämsta tidning. Kommer aftonbladet att prova detsamma?

Jag insåg precis att detta kommer växa. När läsarna sviker griper man efter det politiska initiativet. DN leker ju redan polis och äger romfrågan. Aftonbladet börjar kanske med soppkök för illegala invandrare eller liknande. Det gäller att köra in en fot i politiken där pengarna finns. Urrk uk urk...
Citera
2014-07-17, 21:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theRulerOfBethos
Vet inte om detta nämnts tidigare i tråden, men för att dra en teori. Kan det möjligtvis finnas någon ekonomisk vinst för Expressen i detta i form av pengar de kan mjölka ut från skattkistan? Om ingen frivilligt vill betala för tidningen längre så gäller det att hitta ett finurligt sätt att få staten att betala pengarna istället. Om presstödet inte räcker så handlar det om att hitta en annan metod att lura i politikerna att man är en relevant institution som är värd att stödjas. Genom att publicera artiklar på långtbortistanska kan man både få det till att man hjälper till med integration och att man sprider "demokratiska värderingar" till våra mindre demokratiskt bevandrade "gäster". När annons- och försäljningsinkomster inte längre fungerar så kan de alltid hitta nya sätt att mjölka ut pengar från gamla (o)hederliga staten.

Det luktat lite så iaf. Blir det så, vägrar jag betala skatt och kör en svart bana.
Citera
2014-07-17, 21:18
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Den.Lille
Knappast otroligt, då vi sänt på finska i flera årtionden. Blir araber en tillräckligt stor grupp ser jag inte varför inte SVT skulle börja med detta. Som tur är slipper man numera betalaliens, så jag skiter i vilket.
kunde egentligen inte bry mig mindre om tv heller, förstår inte varför man skulle välja att kolla på något som pumpar ut reklam och skitprogram 90% av tiden de sänder framför streaming
Citera
2014-07-17, 21:26
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
hur mycket påverkan tror du en tidning har på integrationen? snarare bättre att invandrare kan ta del av svenska nyheter och lära sig mer om vårat samhälle. om de inte kan svenska läser de inte nyheterna, om de står på deras språk så kommer de iaf ta del av våra nyheter, andas och räkna till 10, världen kommer inte gå under.
Med tanke på hur stor påverkan media har på den politiska opinionen (kolla F!) så är det inte otänkbart att de även påverkar integrationen i nämnvärd grad.
Citera
2014-07-17, 21:40
Medlem
pozies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Med tanke på hur stor påverkan media har på den politiska opinionen (kolla F!) så är det inte otänkbart att de även påverkar integrationen i nämnvärd grad.
hur har du tänkt dig att en artikel från expressen ska påverka integrationen? känns väldigt långsökt
Citera
2014-07-17, 21:43
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
hur har du tänkt dig att en artikel från expressen ska påverka integrationen? känns väldigt långsökt
Det är väl mer om detta fortsätter och eskalerar. Som invandrare kanske man inte tycker språket är viktigt att lära sig, om allting ändå anpassas.
Citera
2014-07-17, 21:50
Medlem
pozies avatar
Citat:
Det är väl mer om detta fortsätter och eskalerar. Som invandrare kanske man inte tycker språket är viktigt att lära sig, om allting ändå anpassas.
jag är otroligt tveksam till att invandrare säger, "näe expressen har vissa artiklar på svenska, så varför ska jag lära mig språket? jag ska ju ändå bara bo här, handla i butiker, jobba/plugga, fungera i samhället."

väldigt många här gråter ut över en sån liten löjlig sak så jag skrattar så jag gråter.

som jag sa innan så är det större chans att de faktiskt lär sig saker om samhället och får information. men sen har ju flashback "eliten" en tendens att grina över allt som har med invandrare att göra
Citera
2014-07-17, 21:59
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
jag är otroligt tveksam till att invandrare säger, "näe expressen har vissa artiklar på svenska, så varför ska jag lära mig språket? jag ska ju ändå bara bo här, handla i butiker, jobba/plugga, fungera i samhället."

väldigt många här gråter ut över en sån liten löjlig sak så jag skrattar så jag gråter.

som jag sa innan så är det större chans att de faktiskt lär sig saker om samhället och får information. men sen har ju flashback "eliten" en tendens att grina över allt som har med invandrare att göra
Vad roligt att du ser det på det sättet, men jag delar inte din uppfattning. Vi får väl se hur det utvecklas.
Citera
2014-07-17, 22:04
Medlem
H8erfisternators avatar
Den är körd i google translate, värdelös översättning
Citera
2014-07-17, 22:17
Medlem
pozies avatar
Citat:
Vad roligt att du ser det på det sättet, men jag delar inte din uppfattning. Vi får väl se hur det utvecklas.
alla har rätt till sin egna uppfattning jadå, kommer säkert inte bli mindre. tidningarna kommer ta till alla medel för att locka fler läsare, det kommer spridas som löpeld med flertalet artiklar där man kan ändra språk
Citera
2014-07-17, 22:28
Medlem
Citat:
märka det kommer vi göra eftersom de kommer finnas framför oss, men varför man ska bry sig att vissa artiklar i en tidning översätts till andra språk är bara efterblivet. det är ju knappast så att alla i sverige pratar svenska. jag tycker snarare det är en bra ide då invandrare kan ta del om nyheter om sverige och förstå dem helt och hållet eftersom det är på deras modersmål. finns inget negativ med det här.

sverige kommer knappast gå under för detta, så alla kan ju tagga ner lite. det kommer inte bli ett till språk i sverige bara för att en tidning expanderar språket.

hur mycket påverkan tror du en tidning har på integrationen? snarare bättre att invandrare kan ta del av svenska nyheter och lära sig mer om vårat samhälle. om de inte kan svenska läser de inte nyheterna, om de står på deras språk så kommer de iaf ta del av våra nyheter, andas och räkna till 10, världen kommer inte gå under.

det handlar nog snarare om att locka fler läsare, att tidningarna inte funnits på andra språk tidigare är jag förvånad över. antagligen kommer de komma fler språk om detta visar sig gynnande, annars slopar de hela iden.

Jag vill iaf att de som befolkar mitt land ska prata svenska, visst du kanske föredrar ett samhälle där folk pratar alla möjliga olika språk men det får stå för dig. Är inte särskilt upprörd över att Expressen skriver på arabiska i sin skräptidning, jag är snarare bedrövad över att det bor en stor arabisktalande minoritet i mitt land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in