2014-07-17, 21:25
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Av regeringen eller rebellerna?

Ukraina är ansvariga för ukrainska luftrummet, så det torde vara tämligen självklart.
2014-07-17, 21:28
Medlem
joppes avatar
Vet man om planet har skjutits ned, eller kan det vara andra orsaker att det har störtat?
2014-07-17, 21:28
Medlem
rex144s avatar
amerikaner har allt inspelat på band , deras sateliter filmar hela tiden området och dessutom har de AWACS plan hela tiden i luften, de är strategiskt stationerade i Rumänien
2014-07-17, 21:33
Medlem
HappySadHarrys avatar
Det kommer att tjafsas om vem som är direkt ansvarig för nedskjutningen av planet men vad har det för betydelse? Är de 200+ civila på planet mer värda än de 200+ civila på marken som dött?

Kanske de på planet inte dog förgäves utan att de kan rikta världens ögon mot fascistjuntans slakt på civila medborgare som bara vill bli fria nog att styra sitt eget öde.
2014-07-17, 21:34
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
När du skriver att det var 23 amerikanska medborgare ombord så är det nästan så man börjar tro på en gudomlig rättvisa. Grym och outgrundlig. Ungefär som att den som sår död också skall få skörda död.

Någon skulle kalla detta för instant karma!

Själv tror jag att det är rent statistiskt borde ögonbrynen höjas att samma flygbolag drabbas av två fullständiga flygkrascher på så kort tid!

Malaysia är ett mycket korrupt land och jag skulle sätta mina pengar på att det är helt enkelt grovt fusk med underhållet under lång tid...

Skall jag ansluta mig till de fanatiska stollars förmåga att fabulera och spekulera, så kan jag sträcka mig till en hemlig extremistisk muslimsk pilotsammansvärjning...

Där piloterna svurit på att begå en självmordskrasch med planet varje gång antalet amerikanska passagerare överstiger 20 personer!

Hur som helst så beklagar jag sorgen för alla de drabbades familjer!

RIP!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
En luftvärnsmissil spränger inte planet i bitar. Den tar upp ett hål i sidan, skadar vingen eller rodret. Bara i Hollywood-filmer ser du ett plan sprängas i ett svampmoln på 10.000 meters höjd. Piloterna försökte nog i det sista att rädda det skadeskjutna planet.

Det ryska An-26 planet blev skadeskjutet och fyra besättningsmedlemmar lyckades hoppa med fallskärm. Högsta prioritet är nog inte att slänga sig på radion och meddela att man blivit beskjuten.

Som bekant så finns det inga fallskärmar på passagerarplan.

1. Det beror ju på vilket system som avses. Manpads har laddningar på 2kg, AA missiler 2-50kg. Höghöjdsluftvärn runt 100-1000kg. En B777:a blir nog förvandlad till smådelar av allt över 200kg, särskilt på 11km där du är 5mm aluminium från döden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Innan det blev känt att det var ett passagerarplan som skjutits ned skröt ryska separatister på VKontakte (ryska facebook) om att de skjutit ned ett ukrainskt militärflygplan på just den platsen. De har förstås rensat bort inläggen nu men cachade versioner finns kvar som de inte har kontroll över:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_iGM8NwBVssJ:vk.com/wall-57424472_7256

Strelkov har uttalat sig om detta.
Google-översatt:

"
Information about the downed plane was taken from a forum where locals socialize and militias. At the time of publication, all users thought that was hit by another AN-26 Kiev post about Nazis and fearfulness, bipolar world, already in all walked on many Public antimaydana movement. Information about the destruction of the aircraft Igor Gunmen not confirmed. We remind you that in our pablike posts Strelkova II published with a special banner "arrows indicate." All other messages we collect from public sources, as well as diaries of militias and eyewitnesses. CAM STRELKOV written only on a single forum, we are only here to duplicate his messages are always accompanied by their special banners. If the banner is not, the message is not from small and open source."

http://vk.com/strelkov_info?w=wall-57424472_7256
2014-07-17, 21:35
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ukraina är ansvariga för ukrainska luftrummet, så det torde vara tämligen självklart.

Jag har ett vagt minne att rebellerna sagt att det är en no fly zone. Vilket som, kanske är det märkligt att man i Kiev börjar pusha flygen norrut från Krim trakten till denna riskfyllda zon, där man förlorar 1-2 flyglan om dagen?
2014-07-17, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om terroristerna/separatisterna faktiskt ligger bakom en nedskjutning, så innebär detta per definition att de har tillgång till avancerade vapenssystem med robotfönster/räckvidder som gör alla spekulationer om flyghöjder och flygkorridorer irrelevanta.
Förstår inte hur du menar. Vad spelar det för roll om de har avancerade vapensystem eller inte?
2014-07-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det beror ju på vilket system som avses. Manpads har laddningar på 2kg, AA missiler 2-50kg. Höghöjdsluftvärn runt 100-1000kg. En B777:a blir nog förvandlad till smådelar av allt över 200kg, särskilt på 11km där du är 5mm aluminium från döden.

Eftersom det ukrainska An-26 planet blev skadeskjutet och kraschen nästan är identisk (blev ej sprängd i smådelar) så kan man anta att samma typ av vapen användes.

Dessutom kan man öka räckvidden på dessa vapen genom att minska laddningen.
2014-07-17, 21:38
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Jag har ett vagt minne att rebellerna sagt att det är en no fly zone. Vilket som, kanske är det märkligt att man i Kiev börjar pusha flygen norrut från Krim trakten till denna riskfyllda zon, där man förlorar 1-2 flyglan om dagen?

Vad rebellerna säger eller inte säger är naturligtvis helt irrelevant när det kommer till vem som har ansvaret över luftrummet, det fattar du väl?

Däremot kan man ju tycka att flygbolagen skulle ha följt situationen och inte flugit över området, men det är lätt att vara efterklok. Oftast sker ju inget så högt upp.
2014-07-17, 21:41
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vad rebellerna säger eller inte säger är naturligtvis helt irrelevant när det kommer till vem som har ansvaret över luftrummet, det fattar du väl?

Däremot kan man ju tycka att flygbolagen skulle ha följt situationen och inte flugit över området, men det är lätt att vara efterklok. Oftast sker ju inget så högt upp.

Första delen av ditt svar är komisk.

Andra delen, eller hur =)

Och varför pusha dom längre norrut? När ens egna plan flyger som gråstenar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in