2014-07-17, 21:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Innan det blev känt att det var ett passagerarplan som skjutits ned skröt ryska separatister på VKontakte (ryska facebook) om att de skjutit ned ett ukrainskt militärflygplan på just den platsen. De har förstås rensat bort inläggen nu men cachade versioner finns kvar som de inte har kontroll över:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_iGM8NwBVssJ:vk.com/wall-57424472_7256

Sedan 1-2 timmar tillbaks så har det börjat dyka upp tweets och retweets av bilder från östra Ukraina på just det LV-robotsystem som avses i de flesta diskussioner här och på andra håll - och då i "separatisternas" ägo.

Även retweets av bilder på LV-systemen tidigare utlagda av separatiststyrkor.
2014-07-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Innan det blev känt att det var ett passagerarplan som skjutits ned skröt ryska separatister på VKontakte (ryska facebook) om att de skjutit ned ett ukrainskt militärflygplan på just den platsen. De har förstås rensat bort inläggen nu men cachade versioner finns kvar som de inte har kontroll över:

https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:_iGM8NwBVssJ:vk.com/wall-57424472_7256

Stämmer, separatisterna tog på sig nedskjutningen av det "militära planet". När man sedan insåg vilket jävla misstag man gjort så tog man bort allting och ändrade versionen till att det var Ukraina.

På ryska kanaler säger man att planet "kraschat", ingenting om att det skjutits ned av Ukraina.

Det råder just nu en stor förvirring mellan Ryssland och separatisterna och det är ganska uppenbart att de inte synkroniserat sina versioner.

Som jag tidigare påpekat, Ukraina hade alla plan på marken eftersom Ryssland tidigare under dagen sköt ner ett Su-25.

Det lutar allt mer åt att det var Ryssland eller separatisterna (med ryska vapen) som sköt ner planet i ett fruktansvärt klantigt misstag.

Kommer få svåra konsekvenser och USA kan precis ha fått en anledning till att skicka "assistans" som man säger till Ukraina. Militära transporter kan bli en möjlighet för att skicka ett budskap till Ryssland.

Det gjorde man i Georgien.
2014-07-17, 21:16
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Idag förstår vi varför Carl Bildt inte kan bli utrikespolitisk talesman för EU.
Killen gör skarpa uttalanden utan att ha bevis.
CB:s uttalande i Aktuellt var nog bland det mest obalanserade jag hört. Tänk en gång i tiden beundrade jag honom...
Nu riskerar våldet att accentueras - förnuft och is i magen krävs för att undvika katastrofen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Givetvis tar de inte fel på det där viset. Däremot så kan det ju vara ett försök att skrämma Putin. Däremot skulle ju endast en svensk nazist tro på något som hollywood kokat ihop för en film och tro att Putin skulle gå bananas bara för det.

Jag tror inte på det överhuvudtaget, det är ju RT!
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Som jag tidigare påpekat, Ukraina hade alla plan på marken då Ryssland tidigare under dagen sköt ner ett Su-25.

Det lutar allt mer åt att det var Ryssland eller separatisterna (med ryska vapen) som sköt ner planet i ett fruktansvärt klantigt misstag.

Att Ukrainsk jakt skjutit ned planet kan avfärdas med mycket hög sannolikhet, ett flertal nationer inklusive Ryssland och USA har radartäckning över det aktuella området och ett sådant scenario skulle ha varit offentligt vid det här laget.
2014-07-17, 21:17
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
CB:s uttalande i Aktuellt var nog bland det mest obalanserade jag hört. Tänk en gång i tiden beundrade jag honom...
Nu riskerar våldet att accentueras - förnuft och is i magen krävs för att undvika katastrofen.

En makalös girigbuk, som följer sina amerikanska herrar. Tyvärr, måste jag säga att han är skälet till att man tvekar om (m).
2014-07-17, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
tja, det är väl bara terroristsympatisörer som kan glädjas över att oskyldiga civila mördas kallblodigt......

Men fortfarande så måste vi få bekräftat att planet verkligen skjutits ned.

Vi vet inte ännu om svenskar funnits med på planet. Men vi kan vara säkra på att såväl asiater, amerikaner och européer omkommit.

Om planet skjutits ned, antingen av Ryssland eller av de terrorister som Ryssland då försett med avancerade vapen och kanske utbildad personal, ja då kommer verkligen Ryssland att få det hett om öronen!

Dessutom kommer Ukraina då att få massiv hjälp ifrån väst.

Men skulle ett Ukrainsk förband skjutit ned planet, om någon nedskjutning överhuvudtaget skett, så skulle, utan tvekan istället Ukraina istället få det besvärligt.
Det kunde ha varit separatisterna och det kunde ha varit Ukraina. Men tycker du inte att det verkar skumt att Ukraina har låtit planet flyga ett område som tidigare varit stängd om jag kommer ihåg rätt?

Har området varit stängd, någon som vet?
2014-07-17, 21:20
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Det kunde ha varit separatisterna och det kunde ha varit Ukraina. Men tycker du inte att det verkar skumt att Ukraina har låtit planet flyga ett område som tidigare varit stängd om jag kommer ihåg rätt?

Hela området var stängt under 7500 meter, men inte så högt upp.
2014-07-17, 21:20
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius

Känner precis samma.
Kallade honom Kung Carl för 15 år sedan.

Nu talar USA om att ingen rök kom från planet innan nedslaget.

Pension för Carl.....
2014-07-17, 21:23
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Hela området var stängt under 7500 meter, men inte så högt upp.

Av regeringen eller rebellerna?
2014-07-17, 21:25
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm

Om terroristerna/separatisterna faktiskt ligger bakom en nedskjutning, så innebär detta per definition att de har tillgång till avancerade vapenssystem med robotfönster/räckvidder som gör alla spekulationer om flyghöjder och flygkorridorer irrelevanta.
2014-07-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Känner precis samma.
Kallade honom Kung Carl för 15 år sedan.

Nu talar USA om att ingen rök kom från planet innan nedslaget.

Pension för Carl.....

En luftvärnsmissil spränger inte planet i bitar. Den tar upp ett hål i sidan, skadar vingen eller rodret. Bara i Hollywood-filmer ser du ett plan sprängas i ett svampmoln på 10.000 meters höjd. Piloterna försökte nog i det sista att rädda det skadeskjutna planet.

Det ryska An-26 planet blev skadeskjutet och fyra besättningsmedlemmar lyckades hoppa med fallskärm. Högsta prioritet är nog inte att slänga sig på radion och meddela att man blivit beskjuten.

Som bekant så finns det inga fallskärmar på passagerarplan.
Senast redigerad av Pobedarov 2014-07-17 kl. 21:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in