Citat:
Ursprungligen postat av
Vompan
I början av 70-talet gick en tv-serie som hette "Nu seglar Pip-Larssons"
Ledmotivet var: "Adjö, farväl för sista gång - jag avsked av dig tar" Men vem sjöng???
Låtens författare är okänd enligt visboken den gavs ut i år 1903, men har sjungits in av ett flertal kända artister. Många versioner finns på Spotify.
Vad heter då denna visbok från 1903 där texten till hela låten står?
Och vad heter de olika artister som sjungit in låten?
Det talar jag inte om för dig, du måste lära dig hitta på egen hand! Därför jag ska ge dig några knep:
Skriv följande i adressfältet:
www.google.se Då kommer du till Google, en så kallad ”söksida” eller ”sökmotor”. Det finns en långsmal ruta mitt i sidan. Där skriver du in frasen du nämnde: "Adjö, farväl för sista gång - jag avsked av dig tar" och så klickar du på ”Sök” eller tryck på knappen ”Enter” på ditt tangentbord. Då kommer det upp en massa numrerade text-bitar ev. även bilder, s.k. sökresultat. Skumma igenom sökresultaten, när du hittar nåt som ser bekant ut med det du letar efter – för det kommer du att göra – så för du muspekaren över det textpartiet som verkar intressant för det du söker. Muspekaren – som i vanliga fall ser ut som en pil – kommer då att förvandlas till en pekande hand(!) Det betyder att du hittat en LÄNK, alltså en väg till en annan sida. När du klickar på det stället där muspekaren förvandlas till en pekande hand så kommer du till den sidan som den länkar till. Jag visste inte att det fanns en tidigare version av Pip-Larssons från tidigt 70-tal, men det visade sig ju mkt riktigt stämma. Genom att skriva in texten du minns från låten så hittade jag som sagt att kompositören är okänd, men att låten finns i en visbok fr 1903 och är insjungen av flera kända artister. ALLT detta genom att använda
www.google.se och det där knepet att klicka när muspekaren blir till en pekande hand. Du har en ny, mycket spännande värld att upptäcka.
Lycka till!