2014-07-17, 17:18
Medlem
Att föröka sig är meningen med livet!
Citera
2014-07-17, 17:51
Medlem
proconsuls avatar
Petitio principii eller "begging the question" - ett argumentationsfel. Frågan förutsätter att det finns en mening att finna, vilket naturligtvis inte är rimligt att anta såvida man inte är religiös eller nåt.
Citera
2014-07-17, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Petitio principii eller "begging the question" - ett argumentationsfel. Frågan förutsätter att det finns en mening att finna, vilket naturligtvis inte är rimligt att anta såvida man inte är religiös eller nåt.

Ja, det där är ju din uppfattning. eller ska man säga "tro"..

(alltså om du nu tror att det inte finns någon mening med livet, så kan man undra varför du ens bryr dig om att läsa och svara i den här tråden)?
Citera
2014-07-17, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
...

(alltså om du nu tror att det inte finns någon mening med livet, så kan man undra varför du ens bryr dig om att läsa och svara i den här tråden)?
Good question.
Citera
2014-07-18, 07:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ja, det där är ju din uppfattning. eller ska man säga "tro"..

Nej, det är en allmänt vedertagen princip. Citat från Wikipedia: Begging the question means "assuming the conclusion (of an argument)", a type of circular reasoning. This is an informal fallacy where the conclusion that one is attempting to prove is included in the initial premises of an argument, often in an indirect way that conceals this fact.

Varför skulle jag inte läsa och svara i den här tråden? Menar du tex att jag som anti-rasist inte skulle kunna posta något i en rasist-tråd? Vill du att alla som postar här ska hålla med varandra och tycka likadant?
Citera
2014-07-18, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej, det är en allmänt vedertagen princip. Citat från Wikipedia: Begging the question means "assuming the conclusion (of an argument)", a type of circular reasoning. This is an informal fallacy where the conclusion that one is attempting to prove is included in the initial premises of an argument, often in an indirect way that conceals this fact.

Varför skulle jag inte läsa och svara i den här tråden? Menar du tex att jag som anti-rasist inte skulle kunna posta något i en rasist-tråd? Vill du att alla som postar här ska hålla med varandra och tycka likadant?
.
.
En av världens mest ställda filosofiska fråga.. och som sagt, jag gillar den och tycker den hör hemma i ett filosofiforum.
.
Du tyckte visst att frågan var lite fel ställd, kanske du kan bidra med någon bra formulering?
.
(Du är en humanist, kan jag anta, eftersom du tar ett humanistiskt exempel som jämförelse - dock är det vilseledande att blanda in andra ämnen. Säkert också nån princip)..
Citera
2014-07-18, 09:31
Bannlyst
Just därför att livet inte har någon mening så är det ju bra att man talar om detta i en sådan här tråd. Människor som tar till sig det slipper att bli besvikna i ett sökande efter något som inte finns.
Citera
2014-07-18, 10:34
Medlem
Ja, det är klart om människor tror att det ska bli ett enkelt svar. Ungefär som ett barn som vill ha sin nalle. Men det finns ju fler som gillar själva frågeställningen, och gillar att fundera över livet. Tycker det är viktigt att ställa frågor om livet.

Det här är väl en av de äldsta och mest ställda filosofiska frågorna, och sammanfattar olika aspekter av livet. Många stora tänkare, livsåskådningar har sysslat med denna fråga..
Citera
2014-07-18, 10:50
Bannlyst
Universum har inte uppkommit kausalt, så redan där är det omöjligt att förklara något. Sedan har en del materia fått förmåga att reproducera sig, och det är det som kallas liv. Det har inte heller skett med någon som helst avsikt. Den döda materien har naturligtvis inte fattat ett beslut att bli levande. Man frågar heller inte vad det är för mening med ett träds tillvaro eller en hunds. Hela frågeställningen är absurd och antropocentrisk.
Citera
2014-07-18, 11:20
Medlem
Så då finns det någon som vet hur universum INTE uppkommit. Det är faktiskt inte illa, snart kommer du kanske på hur det uppkommit också. Och så ett bidrag om vad liv är. Det är ju också bra, alltså bara tanken på att man kan definiera liv är ju uppmuntrande - även om definitionen kanske är lite tunn för mångas smak. En kristall som växer - förökar den sig då?
välkommen till tankarna om livet
kanske det finns olika sätt att närma sig stora tankar, ett sätt för mig är att försöka expandera mitt medvetande, och ta in olika aspekter
ser fram mot fler förslag
Citera
2014-07-18, 11:36
Bannlyst
Kausalitet finns ju bara när det finns tid, rum och materia. Om universum har en början, så kan inte denna förklaras kausalt, eftersom orsaken skulle finnas "utanför" tid, rum och materia. Observera att jag måste använda citationstecken, eftersom redan begreppet "utanför" här inte används i sin vanliga betydelse av rumslighet.

Levande materia har två sorters reproduktion: dels att skapa nya individer av sig själv dels att reparera skador på sin egen individ inom vissa gränser. En kristall har inte den förmågan.
Citera
2014-07-18, 17:07
Medlem
Citat:
Trevlig tråd, med den gamla frågan, och min erfarenhet är att man visst kan förstå stora och svåra gåtor. så jag har slutat säga att: Det kan man inte veta, och sådant liknande.
.
Men början till frågan tycker jag skulle vara att först få reda på vad som menas med Livet? Tror ju att det faktiskt finns något så stort som Livet. Ungefär som energi i universum också finns, bara förändras. Men jag tror inte Livet är bara sån fysikalisk energi.
.
Jag försökte finna svar på vad kärlek är, och då tyckte jag mig se att dom två begreppen Livet-Kärlek var så lika, att jag inte kunde skilja dom åt.

Håller med dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Just därför att livet inte har någon mening så är det ju bra att man talar om detta i en sådan här tråd. Människor som tar till sig det slipper att bli besvikna i ett sökande efter något som inte finns.

Väljer du att inte ge livet en mening så kommer du inte se någon heller.
Det är klart att för en sten har en människa ingen mening. Men för oss människor är det inte så. Vi bryr oss om någon nära dör eller vi får en dödlig sjukdom.
Ingen skulle förmodligen sakna oss om vi försvann ur existensen. Men vem bryr sig om vad en sten tycker?

Varför är det bra att berätta för folk att livet inte har någon mening? Redan där ger du "livet har ingen mening" en mening i sig. Du vill inte att de ska slösa bort sina liv. Där gav du livet en mening.

Jag tycker helt tvärtom. Sökandet är en del av meningen. När man har funnit en del som bara känns rätt, ja då håller du fast vid det. Det låter flummigt och är svårt att svara konkret. Men kärlek är ett nyckelord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in