Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Trevlig tråd, med den gamla frågan, och min erfarenhet är att man visst kan förstå stora och svåra gåtor. så jag har slutat säga att: Det kan man inte veta, och sådant liknande.
.
Men början till frågan tycker jag skulle vara att först få reda på vad som menas med Livet? Tror ju att det faktiskt finns något så stort som Livet. Ungefär som energi i universum också finns, bara förändras. Men jag tror inte Livet är bara sån fysikalisk energi.
.
Jag försökte finna svar på vad kärlek är, och då tyckte jag mig se att dom två begreppen Livet-Kärlek var så lika, att jag inte kunde skilja dom åt.
Håller med dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Just därför att livet inte har någon mening så är det ju bra att man talar om detta i en sådan här tråd. Människor som tar till sig det slipper att bli besvikna i ett sökande efter något som inte finns.
Väljer du att inte ge livet en mening så kommer du inte se någon heller.
Det är klart att för en sten har en människa ingen mening. Men för oss människor är det inte så. Vi bryr oss om någon nära dör eller vi får en dödlig sjukdom.
Ingen skulle förmodligen sakna oss om vi försvann ur existensen. Men vem bryr sig om vad en sten tycker?
Varför är det bra att berätta för folk att livet inte har någon mening? Redan där ger du "livet har ingen mening" en mening i sig. Du vill inte att de ska slösa bort sina liv. Där gav du livet en mening.
Jag tycker helt tvärtom. Sökandet är en del av meningen. När man har funnit en del som bara känns rätt, ja då håller du fast vid det. Det låter flummigt och är svårt att svara konkret. Men kärlek är ett nyckelord.