Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Detta blir mitt sista svar till dig kring detta. Orkar egentligen inte svara alls, men för att räta ut några frågetecken och eventuella missförstånd så skriver jag ett sista inlägg om detta. Jag får känslan av att vi missuppfattar varandra på tok för mycket för att kunna föra en vettig diskussion.
Nej för fan, ge inte upp nu. Det är ju nu du börjar öppna upp dig.
Jag missförstår dig med flit eftersom du uttrycker dig svepande och otydligt. Jag försöker få dig att vara mer specifik.
Citat:
Jupps, det kanske man kan säga.Du invände tidigare mot att DNA-molekylerna skulle ha någon form av tankeverksamhet, vilket jag håller med om och tycker är förnuftigt. Jag antar därför att du inte heller tror att evolutionen (som är ett fenomen) har någon form av tankeverksamhet(?). Jag tror att medvetandet bara är ännu en metod för organismer* att överleva och sprida sig. Det gynnar organismens spridning om den är medveten om sin miljö, men det är inte mer än så.
Evolutionen har ingen tankeverksamhet, men den har en tydlig strävan i en tydlig riktning.
Trots att evolutionen inte har tankeverksamhet så kan den ha ett mål. På samma sätt som vatten inte har tankeverksamhet men ändå alltid har samma mål. Att återvända till havet.
Klyschigt, men funkar ändå som liknelse.
Det är inte ett felaktigt påstående att evolutionens mål och livets mening på planeten jorden , är så hög form av medvetande som möjligt.
Citat:
* = DNA-molekylen. Hörde en liten historia någonstans, som jag inte minns var det kom ifrån. Kan ha varit Richard Dawkins, Bill Nye eller någon helt random. Berättar den på ett uselt sätt då jag inte kommer ihåg den, men sammanfattningen var ungefär;
Kroppens delar bråkade om vem som var viktigast. Hjärnan sa att denne var viktigast, för utan denna så hade resten av kroppen inte ens varit medvetna om sinm existens. Hjärtat skrattade och sa att hjärnan hade inte ens överlevt utan hjärtat, så hjärtat var viktigast. * Så fortsatte det * Men sedan kom DNA-molekylen och sa "Ni är alla ingenting annat än verktyg jag använder".
Du återberättar inte uselt. Det var en usel historia från början. Jag hoppas den berättades på ett dagis, för den historien var på bebisnivå.
Dna har ju ingen vilja och det kan inte prata. Vad ska det tjäna till att lägga till fantasiegenskaper till verkligheten, det gör ju allt bara mer otydligt.
Oseriöst av en ateist att tillskriva verkligheten egenskaper som den inte har, det är ju det han anklagar religiösa för.
Citat:
Anledningen till att jag ens skrev till dig från första början var just för att förklara att evolutionen inte har någon tankeverksamhet eller specifikt mål. Jag uppfattade det som att du påstod att evolutionen har "medvetande" som mål, vilket jag invände mot.Menade snarare att organismer tävlar om resurser
Men evolutionen har ju ett mål. Survival of the fittest. Starkast överlever. Målet är att utveckla egenskaper som gynnar artens överlevnad.
Människans medvetande är den mest framgångsrika egenskapen hittills. Och den är så enorm att vi är helt ohotade bland djur.
Om evolutionens syfte är att utveckla egenskaper som är framgångsrika, så är vårt medvetande evolutionens syfte.
Håller du med om att syfte kan likställas med mål i detta sammanhang?
Annars kan du byta ut ordet syfte mot mål, det blir inte felaktigt för det.
Citat:
Jag ser det som så självklart att den omgivande miljön måste vara rätt att jag trodde att jag inte ens skulle behöva nämna det. Men ja, självklart måste miljön vara rätt.
Men du skrev att det enda dna gör är att kopiera sig själv, och det är inte sant. Det är en cell som kopierar dna. På sin höjd kan man säga att en kopia av dna kopierar en annan kopia av dna. Men det är varken en tydlig eller korrekt beskrivning.
För att dna ska kunna kopieras krävs ett avancerat biologiskt maskineri som endast finns i celler.
Det är inte alls vad du sa.
Citat:
Resurser i form av andra ämnen behövs också.Det handlar bara om kemi. Och ja, självklart måste molekylerna befinna sig bland rätt ämnen och miljö. Jag har ingenstans menat att ett bord är rätt miljö. Får känslan av att du med mening missuppfattar vad jag har att säga.
Man kan även säga att det handlar om biologi, fysik, eller matematik. Det skulle inte vara felaktigt. Däremot är det felaktigt att säga att det bara handlar om kemi.
Att lägga till resurser är inte heller tillräckligt, inte ens tillsammans med miljö.
Om jag har dna, rätt miljö i form av temperatur, tryck, ljus etc. och även rätt proportioner av alla nödvändiga ämnen, så kan jag ändå inte skapa den fortlöpande reaktion som reproducerar dna. Det krävs en livsform också.
Så att påstå att det endast handlar om kemi blir inte en rättvis beskrivning av det som sker när livet utvecklas.
Bara för att du eller någon annan inte förstår hur livet fungerar så kan du inte reducera livsprocessen och dess evolution till något som passar dig.
Faktum är att ingen ännu har förstått vad liv är, varför det finns eller hur det uppstod. Men det betyder ju inte att vi måste låtsas som att vi vet genom att häva ur sig kategoriska påståenden som att det bara handlar om kemi.
Jag missförstår dig lite grann med flit, men bara för att du är så lätt att missförstå. Jag försöker peka på bristerna i ditt resonemang för att du ska vara tydligare.
Jag är här för att diskutera och förhoppningsvis lär jag mig något på vägen. Mitt mål är inte att ha rätt utan att utvecklas.
Om du vill fortsätta att diskutera så kan du utgå ifrån att jag inte är okunnig om naturvetenskapliga ämnen.
Du måste uttrycka dig mer specifikt än att allt handlar om kemi.
Citat:
Nåja, jag känner inte själv till hela processen i exakt detalj, men är du intresserad av detaljerna så kan du läsa t.ex. här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Replikation
Ajdå, du känner inte till hela processen, men ändå gör du väldigt stora anspråk på att veta dess roll i evolutionen? Och utifrån din okunskap om dna-replikation så påstår du att allt handlar om kemi?
Jag ska vara snäll och inte häckla dig för detta eftersom du nu tog dig tid att utveckla ditt svar.
Citat:
Utöver DNA, så har vi också enklare molekyler och processer såsom RNA (som man misstänker även är föregångaren till DNA) och även sådana saker som prioner.
Jag är som sagt inte helt okunnig på biologi, så du kan inte namedroppa olika beståndsdelar i celler och få mig att tro att det betyder något.
Citat:
Ur många aspekter, ja. Ur andra aspekter, nej. (Tittar man på medvetande så, nej).
Inget annat levande djur har någon artegen egenskap som överträffar människans medvetande i fråga om evolutionära fördelar.
Citat:
Om du undrar vilka aspekter man kan titta på, så kan vi nämna bland annat överlevnadschanser, artens ålder, antal mutationer, antal generationer, antal arter, spridning, skydd och anpassning för miljöförändringar, medvetande (den aspekt du tycks vilja titta på) eller t.ex. position i näringskedjan. Sedan kan man också dela upp det i släkten, familjer, arter, raser och allt vad man vill.Vilken löjlig och onödig kommentar. Men du finner orsaken för mitt
användarnamn bland mina startade trådar.
Som sagt , människan är helt ohotad i sin förmåga att överleva.
Människan har utökat livet med en ny dimension. Vi har förmågan att manifestera vårt medvetandes tankar i vår fysiska omvärld. Vi skapar våra förutsättningar istället för att lyda under dem. Ett simpelt exempel är våra uppvärmda bostäder genom vilka vi skapar våra förutsättningar för att bo i kalla områden.
Vår medvetandegrad har gjort att vi ligger så långt före alla andra arter att man nästan kan påstå att vi har vunnit. Evolutionen har hittat den starkaste egenskapen som gör en art helt dominerande. Ingen art kan sätta sig upp mot oss. Vår intelligens övervinner alla andra evolutionära fördelar som har utvecklats.
På artnivå, inte individnivå.
Flashbackdegenerator var för att reta upp dig lite och få lite mer ansträngning i dina svar. Det verkar ha hjälpt lite iaf.