2014-07-17, 16:43
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Med sådana priser så känns det som att det skulle finnas en risk för "svartaborter" där diverse oseriösa aktörer utför aborter för lägre summor.

Något som direkt riskerar redan utsatta personers hälsa och liv.

Vill man minska antalet aborter bör man nog istället öka ansatserna för att utbilda unga ang. preventivmedel samt ev. subventionera unga tjejers preventivmedel.
Citera
2014-07-17, 16:44
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det är inte bara folk som inte använder preventivmedel som gör abort. Det finns inget preventivmedel som skyddar till 100 %. Det betyder att man kan bli gravid trots att man använder skydd.

För det andra, vad ska abortavgiften gå till? Ska man öronmärka pengarna till något specifikt, eller ska pengarna gå till statskassan och kunna användas till vadsomhelst, eller hur har ts tänkt sig? Jag vill dock inte se en sådan avgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
Tycker man bör ha någon/några gratis-aborter och att det sedan kostar pengar. Självklart får den privata marknaden sköta det och då är 10k nog alldeles för mycket om det blir konkurrens. Några tusenlappar kommer nog prislappen hamna på.

Men hallå! Det kostar redan pengar att göra en abort, såvida man inte är under 20!!
Citera
2014-07-17, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Men hallå! Det kostar redan pengar att göra en abort, såvida man inte är under 20!!

Jag har inte sagt något om att det är gratis.....? Det enda jag sa var att det inte kostar 10 tusen idag, att jag inte vill se en sådan avgift och så undrade jag var dessa pengar skulle gå om man inför avgiften. Det är inte samma sak...
Citera
2014-07-17, 16:58
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Jag har inte sagt något om att det är gratis.....? Det enda jag sa var att det inte kostar 10 tusen idag, att jag inte vill se en sådan avgift och så undrade jag var dessa pengar skulle gå om man inför avgiften. Det är inte samma sak...

Nej en avgift på 10K skulle bara leda till svartaborter och det gagnar ingen. Jag tycker TS frågeställning är ganska märklig och ogenomtänkt. Tror heller inte att han är medveten om att en abort faktiskt redan kostar pengar i Sverige.
Citera
2014-07-17, 17:11
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dembele
Här i sverige bryr sig ingen om skydd då alla vet att det bara är att gå till doktorn att göra abort

mvh

Ursäkta..?

Du verkar inte medveten om att det är ett medicinskt ingrepp och med dem finns alltid risker, exempelvis sterilitet. Många tycker att det är väldigt jobbigt att behöva gå igenom en abort och i de senare aborterna är det inte bara det emotionella strulet man går igenom utan det är även påfrestande för kroppen.

Om du tycker att folk ska ha ett "straff" för att de utgör en abort så tycker jag att aborten i sig är "straffet"

ska vi prata ekonomiska påfrestningar inom sjukvården kunde du ju ta upp alla onödiga fylleslagsmål som slutar på akuten, alkoholförgiftningar, dumma olyckor i trafiken för att folk inte kan hålla hastigheten etc. Ska vi införa avgift för det med?

Vi har valt att sjukvården ska finansieras av oss alla för att alla ska ha tillgång till den. Själv tycker jag att det är riktigt bra att abort inte ska behöva vara en ekonomisk fråga.
Citera
2014-07-17, 17:48
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Ja fast då handlar det om normal patientavgift på några hundralappar, inte tio tusen kronor.
Risken med införa sådana avgifter som TS föreslår är ju dock att det kan bli osäkra svartaborter för dem som inte har råd så jag tror inte att idén är bra.
Citera
2014-07-17, 18:44
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkkA-IjD
Vad säger du om dom som är i en såpass dålig ekonomisk sits så att de inte kan punga ut 10k för en abort? Ska dom tvingas till att föda en unge och därmed hamna i en ännu värre situation än vad dom var i från början? Och vad händer med ungen?
Då lever de redan på marginalerna o kan självklart få bidrag från soc för aborten. Då kan det villkoras vilket gör att de skyddar sig nästa gång. Dessa bidrag finns redan för glasögon samt tandvård.
Om du nu tänker frågan: Ska staten behöva betala för aborter? Ja i så fall gör den det redan.

Jag gillar faktiskt förslaget.
Beroende på landsting så kostar i dag en provrörsbefruktning mellan 10-25 000kr. Första ungen gratis.
Ska det kosta att skaffa barn för somliga så vore det lika rätt att kosta för att bli av med en.
Citera
2014-07-17, 19:07
Medlem
insectqueens avatar
Citat:
I öst länder som Bulgarien, Rumänien, Ukraina, vitsryssland m.m. kostar det att göra abort. Där tänker människorna ett o annat innan man knullar utan skydd.. Här i sverige bryr sig ingen om skydd då alla vet att det bara är att gå till doktorn att göra abort
mvh

Just dom länderna är ju föredömen som vi borde likna i så stor utsträckning som möjligt. Det är klart dom gravida kvinnorna ska bekosta sina egna aborter. Inte ska dina föräldrars pengar gå till sjukvård av saker som är självförvållande pga slarv tex abort, drogöverdoser och idrottsskador.

Massvis med länder har förbud mot abort och det är allmänt känt att dom i dessa länder använder skydd i större utsträckning. Vi får hoppas att du får gehör för dina ideer så att dina föräldrar har råd att höja din veckopeng.
Mvh
Citera
2014-07-17, 21:13
Medlem
Incendios avatar
Nej, abort missbrukas inte i Sverige. Var du nu fått den uppgiften ifrån....

Nej, abort används inte heller som preventivmedel. Det är för det första omöjligt och jag lovar dig att det skulle vara ytterst, ytterst få som tänker att "jaja, det är ju bara att blöda Stockholms blodbad i flera veckor plus smärta, ingen biggie i jämförelse med att använda p-medel". Jag har inte gjort någon abort, men genomgått ungefär samma behandling efter ett av mina missfall och jag lovar att det är en biggie. En stor sådan.

Nej, abort borde inte kosta något. Det är en mänsklig rättighet med säkra och tillgängliga aborter för alla. Det ska inte bli en klassfråga av det. Speciellt inte när oönskade barn som dessutom då skulle födas in i en utsatt situation inte skulle gagna någon.
Kostnaden är en piss i Nissan. Hur mycket tror du inte att alla oönskade barn kommer kosta samhället på sikt, under en hel livstid? Barn som växer upp i en utsatt miljö löper högre risk för både det ena och det andra mindre trevliga, lägg därtill hur känslan av att vara oönskad och i värsta fall dåligt behandlad, och samhället kommer lastas med många, många människor som inte kan fungera på ett ultimat sätt.
Även adoptivbarn löper högre risk för att drabbas av mindre trevliga grejer så det argumentet känns inte fullvärdigt om vi snackar ur kostnadssynpunkt.

Och om vi tänker på fler följder av att en del av befolkningen plötsligt inte kan göra abort, vad händer då? Osäkra aborter, oönskade barn, vi går bakåt i jämställdheten, troligen kommer ohälsan bland gravida kvinnor öka osv, osv. Önskvärt? Knappast.

Sen kan det vara dags att släppa det där med att man bara blir gravid om man har oskyddat sex. Not so much.
Citera
2014-07-17, 22:03
Medlem
Citat:
abort missbrukas katastrofalt här i sverige läste att det handlar om närmare 100000 aborter varje år

http://www.socialstyrelsen.se/statis...eramne/aborter

Get your facts staight!
Citera
2014-07-17, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swegreek
http://www.socialstyrelsen.se/statis...eramne/aborter

Get your facts staight!

Exakt , dessutom vore avgift idioti. För vad? De flesta aborter utförs idag med tabletter och barnmorskaövervakning.Det är redan en liten kostnad om man jfr sjukvård i stort.
Citera
2014-07-19, 00:10
Medlem
kitschis avatar
Varför avgiftsbelägga just aborter inom vården? Det finns en hel rad av "självförvållade" tillstånd som idag ger vård med offentliga medel, då borde dessa också betalas av patienten?

Exempel är all vård som har med drog- och alkoholintag att göra (ojojo, nu snackar vi pengar), vällevnadssjukdomar, olycksfall om man utsatt sig för fara, trafikolyckor där skador blivit värre pga vårdslöshet/avsaknad av bälte eller hjälm eller alkoholpåverkan. Listan kan göras hur lång som helst.

Nej jag är tämligen säker på att du hakat upp dig just på abortkostnad för att du är:
-Ung och omogen
-Av manligt kön
-Rädd för feminism
-Inskränkt

Förresten, vem skulle betala för aborten; kvinnan, mannen (måste vara en sån inblandad) eller hur tänkte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in