2014-07-17, 08:56
Medlem
WalterSullivans avatar
Oppigårds skulle man nästan kunna säga är Sveriges bästa bryggeri i nuläget, allt dem gör är så jävla gott och av hög kvalitet. Gillar deras Indian Tribute som fan med dess söta tropiska frukter i smaken, Thurbo Double är mycket lik i smaken men med mycket mer beska och lite tydligare karaktär av apelsin tyckte jag. Amarillo är också en pärla

Nån som provat Fatboy Brown och Easter ale? Rätt svåra o hitta
Senast redigerad av WalterSullivan 2014-07-17 kl. 09:08.
Citera
2014-07-17, 12:15
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Oppigårds skulle man nästan kunna säga är Sveriges bästa bryggeri i nuläget, allt dem gör är så jävla gott och av hög kvalitet. Gillar deras Indian Tribute som fan med dess söta tropiska frukter i smaken, Thurbo Double är mycket lik i smaken men med mycket mer beska och lite tydligare karaktär av apelsin tyckte jag. Amarillo är också en pärla

jo. de håller kvalitet, inget snack om den saken. lite tråkiga i längden kanske, men det är ju sett ur mitt perspektiv.

ja, easter ale är lite svår då det är en påskbryggd, men den är ganska bra, 3/5.

fatboyen var väl sådär. är dock ingen jättefantast av brown ales.
Citera
2014-07-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan

Fatboy och Easter Ale är dom två sämsta jag druckit från Oppigårds.

Fatboy är en öl som är bryggd åt Akkurat och finns där tillfälligt då och då men som även släpptes på bolaget i våras (tillfälligt) om jag minns rätt. Easter Ale är ju en säsongsöl och finns varje påsk.
Citera
2014-07-17, 14:07
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Fatboy och Easter Ale är dom två sämsta jag druckit från Oppigårds.

Fatboy är en öl som är bryggd åt Akkurat och finns där tillfälligt då och då men som även släpptes på bolaget i våras (tillfälligt) om jag minns rätt. Easter Ale är ju en säsongsöl och finns varje påsk.
tycker du att eastern är så dålig eller syftar du mer på deras repertoar över lag?

att kalla den sämst är att ta i, den är ju absolut inte dålig.
Citera
2014-07-17, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tycker du att eastern är så dålig eller syftar du mer på deras repertoar över lag?

att kalla den sämst är att ta i, den är ju absolut inte dålig.

Jämfört med deras andra öl tycker jag Fatboy och Easter är dom sämsta. Inget konstigt med det. Om man jämför Eastern med liknande öl är den väl helt okej, det samma gäller Fatboy. Men det är Oppigårds sämsta öl som jag har druckit iaf.
Citera
2014-07-18, 20:31
Medlem
Brilles avatar
Hej! Planerar att inom kort besöka belgo baren eller pressklubben i Stockholm och vill ha tips på vad man bör testa? Är relativt ny inom belgisk öl, så vad ska man börja med och vad får man absolut inte missa? Tacksam för tips!

Mvh
Citera
2014-07-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille
Hej! Planerar att inom kort besöka belgo baren eller pressklubben i Stockholm och vill ha tips på vad man bör testa? Är relativt ny inom belgisk öl, så vad ska man börja med och vad får man absolut inte missa? Tacksam för tips!

Mvh

Oj. urvalet är ju rätt stort. vad för typ av belgiska öl har du provat? Det är ju rätt stora variationer i t ex en strong ale, saison och lambic t ex.

Men jag skulle försöka hitta någon av de flesta olika stilar.

Men några exempel på belgare jag gillar är Rochefort 10 (en av mina absoluta favoriter), struise pannepot, duchesse de bourgogne, tripel Karmeliet, Boon Kriek, Kwak (god, men glaset det serveras i gör det lite roligt) Carolus cuvee.

det finns helt enkelt för mycket gott så det är omöjligt att lista men JAG tycker iaf inte du ska missa Rochefort 10 (fruktansvärt bra öl) samt Tripel Karmeliet. Sedan är det bara att gå bananas och försöka prova så mycket gott man har råd med. Belgiska öl är ju helt fantastiskt. Spec när man börjar utforska spontanjästa rackare
Citera
2014-07-19, 19:28
Medlem
Var på grillparty hos farsan igår när han drog fram en http://www.ratebeer.com/beer/gouden-carolus-cuvee-van-de-keizer-blauw-blue/6170/. Tror till och med att det var min flaska som han hade hittat. God var den i alla fall, riktigt mjuk och fin med härlig sötma. Tror det var en från 2012 som rök, men har en kvar någonstans.
Citera
2014-07-19, 20:25
Medlem
Monster35s avatar
Jag kan rekommendera er heineken till grillad oxfile det blir jättegott till.
Citera
2014-07-19, 20:43
Medlem
gr6810s avatar
Jag dricker nu en Oppigårds Indian Tribute blandad med en Weihenstephaner Hefe Weissbier, och konstaterar att WeissIPA är sommarens dryck!

Citat:
Ursprungligen postat av Monster35
Jag kan rekommendera er heineken till grillad oxfile det blir jättegott till.
Jag tror att om man ska dricka en lager till grillat kött så är det bättre med en Vienna lager som till exempel Brooklyn Lager, men jag hade nog helst valt en belgisk dubbel som en Westmalle Dubbel.
Senast redigerad av gr6810 2014-07-19 kl. 20:46.
Citera
2014-07-19, 20:47
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gr6810
Jag dricker nu en Oppigårds Indian Tribute blandad med en Weihenstephaner Hefe Weissbier, och konstaterar att WeissIPA är sommarens dryck!

Lärt dig av Manker? Ska också testa det någon dag har jag tänkt!
Citera
2014-07-19, 20:51
Medlem
ManJuices avatar
Förresten, är det någon av er som ägnar sig åt ölbryggning med delmäskning/helmäskning alternativt med satser?

Känns som om man är jätteintresserad av öl så borde man kunna ta det ett steg längre. Någon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in