2014-07-14, 23:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonped
Morsning korsning!

Någon här som har tips på ett par billigare oxfordskor med dainitesula? Hitta dessa från meermin som är vettiga i pris men tyvärr i grain leather vilket jag inte vill ha. I övrigt tycker jag de är schysta.

Herring Knightsbridge, 2264 kr. Eller skulle de vara just ljusbruna?
Citera
2014-07-14, 23:28
Medlem
bleus avatar
Citat:
Morsning korsning!

Någon här som har tips på ett par billigare oxfordskor med dainitesula? Hitta dessa från meermin som är vettiga i pris men tyvärr i grain leather vilket jag inte vill ha. I övrigt tycker jag de är schysta.

God afton,

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&colset=1&styleid=1976&shoeid=7364&brandi d=6&catid=42&oldcolid=3914&stype=0&colourid=3915
Citera
2014-07-14, 23:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bleu
God afton,

http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&colset=1&styleid=1976&shoeid=7364&brandi d=6&catid=42&oldcolid=3914&stype=0&colourid=3915

Hehehe, "great mind thinks alike", eller vad är det de säger?
Citera
2014-07-14, 23:34
Bannlyst
dom med spännen var något nytt och snyggt
Citera
2014-07-14, 23:44
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Herring Knightsbridge, 2264 kr. Eller skulle de vara just ljusbruna?

Citat:
Ursprungligen postat av bleu
God afton,

Tusen tack för svar. Jag tror att jag är ute efter någon lite "roligare" sko. Gärna mer mot det ljusbruna hållet och skulle dom ha någon mönstrad detalj är heller inte det någon nackdel. Vet ni något?

edit: Dessa med gummisula hade jag beställt inom 5 minuter
Citera
2014-07-15, 01:42
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Nja, argumentet är ju inte riktigt att det "ser bättre ut" i alla lägen. Snarare beror det på vilken typ av sko och vilket intryck man är ute efter. Nättare (och i viss mån mer formella skor) brukar ha 270-welt eftersom klacken på så sätt blir nättare och följer ovanlädrets former mer. Argumentet kan tas till sin spets i fallen med durksydda skor och limmade sk "patent-skor", där ju hela skon blir väldigt nätt (kanske för nätt i vissa fall) eftersom ju ingen welt finns alls. Jämför detta med de många skor som har 360-welt och där estetiken är tänkt att vara mer casual (och informell) - många derby-kängor, EG Dover och JL William har exempelvis en 360-welt.

Utan att vara någon expert är jag dock rätt säker på att det ändå går att byta "hela klacken", trots en 270-welt. Men hur detta går till och exakt hur klacken då är sydd lämnar jag över med varm hand till någon med mer kunskap på området att förklara...
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Att man gör 270-rand beror helt enkelt på att du ju kan byta slitdelen på klacken ändå, där behövs inte randen och avlappssömmen på samma sätt, och att klacken ju ändå är fäst med pligg hela väggen in till slitsulan genom ovanlädret.

Det finns lite olika varianter av hur man gör det på handgjorda skor, ibland syr man randen runt hela skon men syr inte avlapp i den, en annan variant är att man syr ovanlädret direkt i bindsulan (som här: http://elrodshoes.files.wordpress.com/2013/05/elrod-shoes-handsewn-english-welt.jpg ), och sen kör på en separat klackbas. RTW-tillverkare som kör Goodyear-randsöm syr inte alls hälen oftast, utan fäster bara med pligg, då det ju är billigast. När det väl är dags för helomsulning kan man byta hela sulan ändå, sliter bara bort klack och pligg och drar loss sulan.

Rent krasst kan man alltså egentigen säga att det är 360-rand som är ett estetiskt val, för funktionen tillför inget mot 270..
Hjältar!
Citera
2014-07-15, 22:53
Medlem
bleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Hehehe, "great mind thinks alike", eller vad är det de säger?

Haha, precis JD!

Till anonped, nu vet jag inte men jag kan tänka mig att du är ganska ny skofascist? Iaf, att köpa något "roligt" är väl generellt ingen bra utgångspunkt, bättre isf är att köpa "användbart". En punched cap toe som du länkar till är iofs inte särskilt extravagant och funkar förmodligen bra i vardagen.

Vill dock lyfta en varningens finger, har personligen ingen erfarenhet av Meermin men om de inte har din storlek i lager kan det ta väldigt lång tid till att de skickas, flera månader har användare på forumet vittnat om.

Om du har möjlighet skulle jag rekommendera att besöka fysiska butiker för att testa dig fram vilken läst, storlek och vidd som passar dig bäst. Eftersom Meermin inte saluförs i Sverige kan det bli svårt, de kommer dock vara representerade i en trunk show i Sthlm 20:e september.

Och till sist, spontanköp (5 min) kan sluta väl men oftast inte.
Citera
2014-07-16, 17:51
Medlem
JanneKs avatar
Mina damer och herrar! Vad använder ni för skor under vinterhalvåret när marken är täckt i vitt och allting känns hemskt? Finns det några eleganta alternativ till ett par kängor från Biltema, som både passar in i klassiskt stil såväl som skyddar de gamla apostlahästarna från det stundtals brutala vädret?
Citera
2014-07-16, 19:13
Medlem
Vingummis avatar
Citat:
Tusen tack för svar. Jag tror att jag är ute efter någon lite "roligare" sko. Gärna mer mot det ljusbruna hållet och skulle dom ha någon mönstrad detalj är heller inte det någon nackdel. Vet ni något?

edit: Dessa med gummisula hade jag beställt inom 5 minuter
Jag måste faktiskt avvika lite från det som sagts i tråden tidigare, att man ska undvika att köpa en roligare sko och istället köpa en "tråkig" mer formell sko. Köp en sko du tycker är snygg och som du kommer att använda mest på kort sikt.

Jag fick rekommendationen att köpa ett par svarta cap-toe oxfords till studenten. Visst hade det varit det mest klassiska och det mest formella, men användningsområdet för dessa hade varit väldigt smalt. Köpte istället ett par monks från meermin som jag i dagsläget kan använda till lite vad som helst, allt från kavaj och uddabyxor till jeans och stickad tröja.

Bär du kostym mycket, så köp ett par mer formella bruna oxfords. Om inte, slå till på ett par semi-brogues.

Kolla second-hand så kan du hitta mycket bra, både på blocket och tradera. Annars är AE Fifth Avenue riktigt prisvärda om du drar hem dem från USA. Alternativet är att köpa ett par meermin och lägga på en slitsula i gummi på dem.

Hoppas du fick lite hjälp!
Citera
2014-07-16, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK
Mina damer och herrar! Vad använder ni för skor under vinterhalvåret när marken är täckt i vitt och allting känns hemskt? Finns det några eleganta alternativ till ett par kängor från Biltema, som både passar in i klassiskt stil såväl som skyddar de gamla apostlahästarna från det stundtals brutala vädret?

Vilken prisklass tänker du? Mina Conistons klarade av att hålla mina fötter torra trots att jag behövde pulsa i snön hela vägen till skolan ibland. Meermin har ju lite av en look-a-like om du är ute efter något billigare. Sen tycker jag att Meermin har snygga kängor i mocka också om det är av intresse. Det ska ju faktiskt vara lättare att underhålla på vintern.

Hoppas dina fötter får en fantastisk vinter.
Citera
2014-07-16, 21:25
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneK

Kängor i kombinerat slätt skinn och grain visades upp av flera forumdeltagare i våras/vintras. Oxfordkängor verkar också ha blivit mer populärt, en stark kandidat för den som söker elegans i snöslasket. Chuckas i mocka eller grain och Coniston-varianter är återkommande.
Citera
2014-07-16, 21:30
Medlem
Stayrudes avatar
http://www.blocket.se/stockholm/Herrskor__Bruna_brouges_stl__UK_6__Stora__54707385 .htm?ca=11&w=1
Funkar dessa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in