2014-07-16, 23:21
Medlem
Adobes avatar
Intressant, hur exakt fungerar denna spärrfunktion?
Det går inte alls att avsintallera eller liknande? inte ens att byta konto?

Jag har en iPad mini (inte nog så jättelångt ifrån ipad 4 på tal om inställningar?) som jag fick från jobbet, som jag knappt använder mycket. På denna kunde jag simpelt byta konto (apple ID) utan problem. Nu var den ju inte låst eller liknande heller, men hur satans låser man en ens?

Sedan för övrigt så antar jag väl att egentligen hade denna Engelskman redan låst denna iPad 4 för länge sedan med störst trolighet, bara så att TS polare aldrig loggade in på nätverket och därav kunde göra vad fan man ville.
Så fort TS drog på wifi/nätverk så blev den alltså låst då ägaren hade valt det.

Vad skulle ha hänt om nu wifi/internet var nedkopplad och TS eller hans kompis redan hade försökt avinstallera alternativt även bytt Apple ID (om nu just apple ID har någon betydelse?) INNAN dom slog internet? Då hade det väl ändå fungerat, eller?

Hur som helst TS, om vi bortser från moraliska aspekter, så varje gång man hittar någon telefon eller annan elektronikdel (även dator), formentera så fort som möjligt och helst se till så den har på flygplansläge/urkopplad från nätet, det är ändå en ganska självklarhet.

Just nu så är troligen TS spårad ganska så bra, ägaren har nog garanterat koordinaterna på vart dennes iPad 4 just nu befinner sig då internet slagits på.

[[edit]]
Sjukt många inlägg som egentligen är off topic på denna tråd och även liknande trådar, moral kommer upp som egentligen inte är topic.
Om man inte vill gå topic och har bara några ord att säga som "tattare" och liknande, så är det väl bara att strunta i att skriva.
Det är lite som när anti-rasister går till SD's torgmöten och protesterar tycker jag.
Delvis förstår jag även det med moraliska biten att rätt vore att TS lämnar tillbaka iPad:en, samtidigt så har ju personen som tappat den sitt eget ansvar för denna pryl och får ta konsekvenserna.
Om jag tappar min telefon så har jag mig själv att skylla, jag förväntar mig inte att någon ska ge tillbaka den till mig i detta samhälle, självklart skulle jag bli glad men samtidigt så lär man sig av misstag.
Nu vet nog ändå ägaren vart TS bor, och om nu ägaren är inte allt för långt borta så kanske TS får hembesök
Senast redigerad av Adobe 2014-07-16 kl. 23:31.
Citera
2014-07-16, 23:26
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Det enda tattigare än en tjuv är en inkompetent tjuv som saknar ambitioner.

Du har betalat för en stulen... ...jag menar "hittad" telefon, som nu slutat fungera. Hoppas du missat viktiga samtal(inte för att jag tror att du av alla människor skulle få några sådana)! Skadeglädjen värmer mitt hjärta.

Padda
Citera
2014-07-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Intressant, hur exakt fungerar denna spärrfunktion?
Det går inte alls att avsintallera eller liknande? inte ens att byta konto?

Jag har en iPad mini (inte nog så jättelångt ifrån ipad 4 på tal om inställningar?) som jag fick från jobbet, som jag knappt använder mycket. På denna kunde jag simpelt byta konto (apple ID) utan problem. Nu var den ju inte låst eller liknande heller, men hur satans låser man en ens?

Sedan för övrigt så antar jag väl att egentligen hade denna Engelskman redan låst denna iPad 4 för länge sedan med störst trolighet, bara så att TS polare aldrig loggade in på nätverket och därav kunde göra vad fan man ville.
Så fort TS drog på wifi/nätverk så blev den alltså låst då ägaren hade valt det.

Vad skulle ha hänt om nu wifi/internet var nedkopplad och TS eller hans kompis redan hade försökt avinstallera alternativt även bytt Apple ID (om nu just apple ID har någon betydelse?) INNAN dom slog internet? Då hade det väl ändå fungerat, eller?

Hur som helst TS, om vi bortser från moraliska aspekter, så varje gång man hittar någon telefon eller annan elektronikdel (även dator), formentera så fort som möjligt och helst se till så den har på flygplansläge/urkopplad från nätet, det är ändå en ganska självklarhet.

Just nu så är troligen TS spårad ganska så bra, ägaren har nog garanterat koordinaterna på vart dennes iPad 4 just nu befinner sig då internet slagits på.

1. Nej, den går inte att avinstallera eller byta konto utan att först låsa upp med samma konto som den en gång låstes med.

2. Om du aktiverar Find My iPad i din iPad med ditt Apple ID så kommer ditt företag, under förutsättning att de inte har provisionerat den, inte kunna låsa upp den utan ditt konto.

3. Activation Lock i sig själv är inte nätverksberoende. En enhet som är låst med Activation Lock kommer fungera problemfritt både utan och med nätverk TILLS man försöker aktivera enheten igen, vilket inte går att göra utan nätverk.

4. Activation Lock kan inte stängas av utan att man anger rätt konto vilket måste valideras mot Apples servrar. Activation Lock kan alltså inte stängas av utan att enheten har nätverk. Man kan inte heller byta Apple ID för Activation Lock utan att först stänga av Activation Lock.

5. Vilket ändå inte fungerar med Activation Lock. Även om du hittar en avstängd iPhone och formaterar den utan att någonsin koppla upp den mot ett nätverk så kommer det bara resultera i att telefonen behöver aktiveras, vilket alltså inte går om man inte först låser upp Activation Lock med samma konto som det låstes med.
Citera
2014-07-16, 23:46
Medlem
Och bara för att detta är Flashback där alla har jättepenisar och är superhackers.

Ja, det skulle gå att kringå Activation Lock om man kunde knäcka datatrafiken mellan enheten och Apples servrar och sen komma på ett sätt att fejka denna trafik så man kan lura enheten att tro att den pratar med Apples servrar samt skicka den data som enheten behöver för att bli aktiverad.

Än så länge är detta dock inte gjort.
Citera
2014-07-16, 23:55
Medlem
Det har sagts flera gånger hur man låser upp enheten. Det kan som sagt endast utföras av ägaren själv. Svårare än så är det inte.

Eftersom du har hans nummer är det förmodligen bäst att antingen ringa upp honom alternativt lämna in den till polisen och hoppas på hittelön. Annars kan du väl snacka med din polare och se om inte han har lust att ge tillbaks pengarna, för du fick väl kvitto och begärde öppet köp?

När du slog på nätverket hos dig så skapades också ett spår där din position på en fin kartbild, från vilken IP-adress du kopplade upp dig på nätet tillsammans med datum och tid. Om ägaren är smart så rapporterar vidare till polisen och om du har otur så har de alldeles för lite att göra såhär i semestertider så de faktiskt letar upp dig och knyter adressen till ditt abonnemang.

Bor du i villa så ser ägaren själv var du finns, är det ett flerbostadshus så har han några fler lägenheter att knacka på hos.
Citera
2014-07-16, 23:59
Medlem
Se på fasen, I stand corrected. Det verkar vara hackat nu.

http://www.cultofmac.com/280450/here...issing-iphone/
Citera
2014-07-17, 01:19
Medlem
ZEPMPs avatar
Det går inte.

Skrev om detta i förrgår.
Citat:
Ursprungligen postat av ZEPMP
Det går inte.

Om de har find my phone påslaget måste du aktivera den i itunes med login och lösen. Ingen har knäckt det. Du hämtar helt enkelt ut en brickphone. Om den är påslagen kan man däremot ta bort den tidigare ägaren utan lösen och bara med ID. Och det hittar du lätt genom att sätta på personal hotspot/wifi. Har dock på flera ställen läst om att några hackers i filippinerna som kan komma förbi aktiverningen för 200 dollar. Men det är antagligen phishing för att få folk lurade på både pengar och iPhone.

Har en fråga om detta med, visst kan man väl få hittegods om ingen hämtar ut efter ett tag? Efter 3 månader är det ens egen. Brukar man då få en lapp/kvitto av polisen att man äger hittegodset? Har ett svagt minne av att man fick ett beviskvitto när man fick ta över cyklar. Jag har nämligen själv en upphittad iPhone 4S som nu blivit min, men fick inget kvitto eller liknande som bekräftar det så är lite osäker vad jag ska säga om jag går till en apple butik med den.
(FB) "Stjäla" upphittade saker från polisen

edit: iofs tror jag att jag läste att Ipad 4 var ett undantag? Vet inte.
Citera
2014-07-17, 05:30
Medlem
Ring... bättre än bli fast. Du är redan avslöjad. Apple har din IP-adress. ..
Blå nisse knackar din dörren.... kostar mer än 500 kr. Tingsrätt å brottoffer...

Ring ägare som får betala 500 kr plus frakt kostnad...

Sen du jobbar och köper ny ..... hedervärt eller hur ?
Citera
2014-07-17, 05:37
Medlem
"Hope of mankind"

OT: Så tycker jag att ts ska lämna tillbax den. Om det "inte skulle vara möjligt" är det väl bara att försöka sälja vidare den!
Citera
2014-07-17, 08:14
Medlem
JBernards avatar
Du kan inte låsa upp den och ägaren vet vilken adress den finns på. Otur.
Citera
2014-07-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Det fungerar lyckligtvis inte längre. Det gällde förr, men inte det längre. TS enda alternativ är att låsa upp den

https://discussions.apple.com/message/23484222

Det effektivaste sättet är nog att lämna tillbaka skiten och lägga eventuell hittelön i spargrisen till en egen iPad.

Jag blir glad när jag läser sånt här. TS är 500 kr fattigare (om han inte får hittelön) och anslöt den stulna iPaden till internet. Fattas bara att TS hade tagit nakenbilder på sig själv, som ägaren sedan fick synkat till sig och lade upp på Facebook.

Bara den forna ägaren kan låsa upp den, så det blir som sagt dit TS måste vända sig

Ser ut som Apple ligger ett par steg före oss "tattare" då
Citera
2014-07-17, 12:05
Bannlyst
Ni är tamejfan idioter som skriver i den här tråden ni borde bli bannade! Han vill veta hur man låser upp den inte ha en jävla massa töntar som gråter och vill att TS lämnar tillbaka den.

http://dator8.info/8/2012/01/hur-til...-losenord.html

Hittade en ipad3 som tillhörde någon liten 18 årig tjej nyligen. Gjorde på samma sätt nu är den min och tänker inte lämna tillbaka den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in