Citat:
Ursprungligen postat av
Herr gurka
Vad är egentligen argumentet för en 270-graders welt? Är tanken att du aldrig kommer byta hela klacken? Och hur är skon sydd runt klacken?
EDIT: Argumentet är naturligtvis att det ser bättre ut. Jag menar självfallet varför man inte behöver randsy runt klacken.
Att man gör 270-rand beror helt enkelt på att du ju kan byta slitdelen på klacken ändå, där behövs inte randen och avlappssömmen på samma sätt, och att klacken ju ändå är fäst med pligg hela väggen in till slitsulan genom ovanlädret.
Det finns lite olika varianter av hur man gör det på handgjorda skor, ibland syr man randen runt hela skon men syr inte avlapp i den, en annan variant är att man syr ovanlädret direkt i bindsulan (som här:
http://elrodshoes.files.wordpress.com/2013/05/elrod-shoes-handsewn-english-welt.jpg ), och sen kör på en separat klackbas. RTW-tillverkare som kör Goodyear-randsöm syr inte alls hälen oftast, utan fäster bara med pligg, då det ju är billigast. När det väl är dags för helomsulning kan man byta hela sulan ändå, sliter bara bort klack och pligg och drar loss sulan.
Rent krasst kan man alltså egentigen säga att det är 360-rand som är ett estetiskt val, för funktionen tillför inget mot 270.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tsawyer
Jag är öppen till andra förslag på liknande skor! Tyvärr hade Loake 1880 Canon en annorlunda ton i lädret som jag inte gillade.
Var kan man köpa AE för 50%? Går de att beställa till Sverige?
I USA kostar de halva priset. Importavgifter och grossister gör att priserna är det dubbla här. Då du får betala tull och moms på USA-köp blir de inte särskilt prisvärda om man köper därifrån ändå, om än lite billigare än i butik här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wedgie
Hmm, verkar som jag råkat köpa ett par Anthony Cleverley Bode i Bourbon calf. Dumma LeatherSoul och deras Last Pair-reor. Men 3500 kr (plus frakt och ev tull/moms) för ett par skor som normalt kostar norr om 10 000 kr lät rent dumdristigt att hoppa. Försöker jag intala mig själv iallafall. Sen har jag också varit svårt sugen på ett par skor i musem calf, även om dessa inte verkar ha skinn från Ilcea.
Grymt. De är ju hur läckra som helst, och AC är bland de finare Goodyear-randsydda RTW-skor man kan köpa.