Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2014-07-16, 11:56
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexGermania
Om man inte bryr sig är det bättre att helt enkelt hålla tyst än att känna ett behov av att berätta för alla hur lite man bryr sig.

Artikeln skrevs på grund av debatten som uppstod till följd av den socialdemokratiska partiledarens Facebook-inlägg.

Citat:
Alla konflikter där juden har en central roll ÄR relevanta även för oss i Sverige

Nej, faktiskt inte. Konflikten mellan judarna och palestinierna borde vara irrelevant för svenska nationalister, det är deras konflikt och har aldrig varit vår. Visst, du får gärna, i likhet med den extremt svenskfientliga vänstern, stötta palestinierna och gasta om "Solidaritet med Palestina" men jag skiter personligen fullkomligt i palestiniernas öde, jag bryr mig om svenskarna och våra brödrafolk.
Citera
2014-07-16, 12:00
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neolitikum
Vi har förstått att SvP är ett parti för att fånga upp missnöjda Sd:are, inte ett parti för den etablerade nationella rörelsen.
Så långt är vi överens.

Nja, du har nog missförstått mig. SvP bör fokusera på svenskarna, inte på den arabiska sidan i en konflikt som inte vi är en del av och som vi inte bör bli en del av. Jag skrev ju dock också att Björns tankar inte nödvändigtvis ska tolkas som partiets officiella ståndpunkter.
Citera
2014-07-16, 12:06
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Nja, du har nog missförstått mig. SvP bör fokusera på svenskarna, inte på den arabiska sidan i en konflikt som inte vi är en del av och som vi inte bör bli en del av. Jag skrev ju dock också att Björns tankar inte nödvändigtvis ska tolkas som partiets officiella ståndpunkter.

Så när en företrädare för ett parti skriver något i samma partis officiella partiorgan ska man inte tolka det som att hen uttalar sig å partiets vägnar?

När kan man veta vad som är partiets åsikter och vad som bara är privatpersoner (som råkar företräda partiet och ha tillgång till deras egna mediakanaler) som uttrycker sina privata åsikter.

Och om man inte ska tolka det som partiets åsikter, betyder det att partiets ledande skikt inte har något inflytande över partiets politik då det ju bara är deras privata åsikter som inte bör fläcka partiet (ifall det är något man inte råkar hålla med om... antar att det går jättebra att låta det färga av sig på partiet om det är åsikter man faktiskt håller med om)?
Citera
2014-07-16, 12:17
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Konflikten är mellan två rasfrämmande folkgrupper som jag inte har någon som helst skyldighet att värna och den judiska makt och det judiska/judiskinspirerade inflytande vi ser i västvärlden idag har överlag mycket lite med Israel att göra.
Ni som fattar hur dumt det här uttalandet är borde tänka på att MrSkargards åsikter inte bara accepteras utan är dominerande och styrande inom SvP idag. Människor som avviker kallas splittrare. Det är väldigt allvarligt.
Senast redigerad av baggebo1 2014-07-16 kl. 12:19.
Citera
2014-07-16, 12:21
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Så när en företrädare för ett parti skriver något i samma partis officiella partiorgan ska man inte tolka det som att hen uttalar sig å partiets vägnar?

Det är snarare Framåt som ska tolkas som något av ett officiellt partiorgan. Man kan läsa detta på Realistens hemsida:

Citat:
Tidningen Realisten är en nyhetstidning som vilar på en realistisk idébas. Tidningen ägs av det politiska partiet Svenskarnas parti, men ideologiska avvikelser från partiet förekommer. Tidningen ska ses som ideologiskt fristående och publicerar nyheter och artiklar utifrån ett brett spektra.

Vi söker ständigt efter nya skribenter. Du behöver inte vara ansluten till Svenskarnas parti för att skriva för oss. Det viktiga är att du har något intressant att förmedla.

Citat:
När kan man veta vad som är partiets åsikter och vad som bara är privatpersoner (som råkar företräda partiet och ha tillgång till deras egna mediakanaler) som uttrycker sina privata åsikter.

Det framgår väldigt tydligt enligt mig. Det som publiceras/publicerats på partiets hemsida är i första hand det som ska ses som partiets officiella ståndpunkter.

Citat:
Och om man inte ska tolka det som partiets åsikter, betyder det att partiets ledande skikt inte har något inflytande över partiets politik då det ju bara är deras privata åsikter som inte bör fläcka partiet

Jag förstår inte riktigt vad du menar men det råder högt tak inom partiet gällande områden där det inte tagits tydlig ställning. Vad jag vet är detta citat från en intervju med Jacobsson det närmaste SvP kommit en officiell ståndpunkt gällande Israel:

Citat:
Partiet har inte tagit ställning i Israel-Palestinakonflikten, eller några andra utländska konflikter av den karaktären heller för den delen mer än att vi anser att de svenska trupper som finns utomlands borde tas hem, eftersom vi svenskar måste lösa de svenska problemen först och främst innan vi över huvud taget kan överväga att lägga oss i internationella konflikter och på så sätt bli indragna i dem. Eftersom partiet inte har någon officiell linje i frågan så kan det givetvis diskuteras fritt och jag har exempelvis hört såväl åsikten att det ligger i svenskarnas intressen att det finns en judisk stat så att judar i Sverige har någonstans att återvandra eller utvandra till, som åsikten att palestinierna borde få tillbaka sitt land från judarna.

Det finns alltså ingen fastslagen ståndpunkt och en fri diskussion om det hela är därmed acceptabel, något jag tycker är rimligt.
Citera
2014-07-16, 12:24
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Ni som fattar hur dumt det här uttalandet är borde tänka på att MrSkargards åsikter inte bara accepteras utan är dominerande och styrande inom SvP idag. Människor som avviker kallas splittrare. Det är väldigt allvarligt.

Vad är dumt med det uttalandet egentligen? Menar du att en majoritet av alla mäktiga judar i Europa är sionister? Eller menar du att dem flesta maktjudarna är israeliska medborgare? Eller är din poäng att Israel styr dessa maktjudar?
Citera
2014-07-16, 12:27
Medlem
RexGermanias avatar
Citat:
Jag förstår inte riktigt vad du menar men det råder högt tak inom partiet gällande områden där det inte tagits tydlig ställning. Vad jag vet är detta citat från en intervju med Jacobsson det närmaste SvP kommit en officiell ståndpunkt gällande Israel:

Det finns alltså ingen fastslagen ståndpunkt och en fri diskussion om det hela är därmed acceptabel, något jag tycker är rimligt.

Jacobssons uttalande låter mer genomtänkt och acceptabelt så tack för att du postade den informationen.
Citera
2014-07-16, 12:39
Medlem
Citat:
Det är snarare Framåt som ska tolkas som något av ett officiellt partiorgan. Man kan läsa detta på Realistens hemsida:

Det framgår väldigt tydligt enligt mig. Det som publiceras/publicerats på partiets hemsida är i första hand det som ska ses som partiets officiella ståndpunkter.

Okej, stryk ordet officiell då, för partiorgan rör det ju sig om oavsett vad du säger.

Oavsett om det är partiets officiella åsikt eller ej så månste man väl tolka vad dess (ledande) företrädare säger/skriver som relevant för hur partiet som helhet förhåller sig till en fråga?
Citera
2014-07-16, 12:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Okej, stryk ordet officiell då, för partiorgan rör det ju sig om oavsett vad du säger.

Oavsett om det är partiets officiella åsikt eller ej så månste man väl tolka vad dess (ledande) företrädare säger/skriver som relevant för hur partiet som helhet förhåller sig till en fråga?

Du får tolka hur du vill så länge du inte tolkar fel. Om du tolkar Björns artikel som en officiell ståndpunkt från partiet så rör det sig om en feltolkning vilket framgår av Jacobsson-citatet.
Citera
2014-07-16, 12:58
Medlem
Citat:
Du får tolka hur du vill så länge du inte tolkar fel. Om du tolkar Björns artikel som en officiell ståndpunkt från partiet så rör det sig om en feltolkning vilket framgår av Jacobsson-citatet.

Om jag röstar på Svp, vet jag då hur Björkqvist kommer förhålla sig i frågan som folkvald? Eftersom hans åsikt inte är partiets så kommer han inte låta den influera sitt agerande, eller?
Om jag kryssar honom för att jag gillar hans åsikt i just den frågan, kommer han då låta det påverka hans agerande?

Var går gränsen mellan privata åsikter och partiets åsikter? Hur kan man som väljare veta hur det kommer påverka förd politik?
Citera
2014-07-16, 14:39
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Vad är dumt med det uttalandet egentligen? Menar du att en majoritet av alla mäktiga judar i Europa är sionister?
Ja? Det är väl uppenbart? Och de som inte är krigshetsarsionister är avväpnamotståndetsionister. Judar leder båda sidorna och ser till så att världen aldrig sätter stopp för terrorstaten Israel. Fundera på varför bojkotterna mot Israel aldrig blommar ut.
Citat:
Eller menar du att dem flesta maktjudarna är israeliska medborgare? Eller är din poäng att Israel styr dessa maktjudar?
Israel är den organiserade judenhetens terrorbas från vilken alla operationer utgår. Du kan inte göra någon distinktion mellan "israeliska medborgare" och judar. Alla judar har rätt till israeliskt medborgarskap om de ansöker (t.ex. om de gör sig skyldiga till grova brott i värdlandet och behöver fly) vilket gör att alla judar i hela världen i praktiken ÄR israeliska medborgare. Det är sån monumental okunskap som ligger bakom uppdelningen mellan "sionistiska judar och ickesionistiska judar" eller mellan "israeler och andra judar". Judenheten är EN. Judarna styr både Israel och västvärlden. Israel är en livsfarlig stat som har bunkrat massförstörelsevapen i över ett halvt sekel. Dessa har de tänkt använda mot dem som försöker stoppa judarnas agenda var på jorden dessa motståndare än befinner sig. Israel tar emot pedofiler, organhandlare, miljardsvindlare och all världens avskum för att de inte ska kunna dömas i värdländerna som alla andra ickejudar. Israel är ett hot mot alla nationalister överallt och måste motarbetas på alla sätt. En nationalist kan inte vara "neutral" inför Israel.

I Sverige fattar nästan ingen det här och som jag sa så har den senaste tidens diskussioner fått mig att chockeras av okunskapen som råder. Jag trodde inte det var så illa, men det är det. Jag ger upp "den nationella rörelsen" nu. Den är hopplös.
Citera
2014-07-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ja? Det är väl uppenbart? Och de som inte är krigshetsarsionister är avväpnamotståndetsionister. Judar leder båda sidorna och ser till så att världen aldrig sätter stopp för terrorstaten Israel. Fundera på varför bojkotterna mot Israel aldrig blommar ut.

Detta stämmer, åtminstone i stora drag. Jag tror iof att det finns judar i väst som faktiskt tror på det liberala budskap som de i många fall predikar men samtidigt så är väldigt många av dem sionister (dvs judiska nationalister) som försvarar Israel och dess intressen oavsett om de i andra fall är liberaler eller inte.

Citat:
Israel är den organiserade judenhetens terrorbas från vilken alla operationer utgår.

Vilka belägg har du för detta? Även om Israel säkert är viktigt för många judar så har jag personligen alltid uppfattat Israel som av väldigt begränsad betydelse för den judiska makten. Israel är ett mål som jag ser det och oftast inte ett redskap även om det kan vara det. Visst är Israel en tillflyktsort för judar som behöver fly när de har begått brott och liknande i väst men i övrigt så har jag svårt att se Israel som särskilt betydelsefull för den judiska makten. Men du kanske har information som säger något annat?

Citat:
Det är sån monumental okunskap som ligger bakom uppdelningen mellan "sionistiska judar och ickesionistiska judar" eller mellan "israeler och andra judar". Judenheten är EN. Judarna styr både Israel och västvärlden.

Givetvis finns det judar som inte ställer upp på allt som andra judar eller Israel gör men i grund och botten stämmer detta påstående.

Citat:
En nationalist kan inte vara "neutral" inför Israel.

Jag vet som sagt inte om jag ser Israel i sig som så särskilt viktig för judarnas makt i västvärlden vilket gör Israel mindre betydelsefullt för oss. Personligen så tycker jag förstås att israels behandling av palestinierna är avskyvärd men jag tycker inte att vi ska lägga energi åt att ändra något som är betydelselöst för oss. Att israel existerar (inte nödvändigtvis staten Israel men att territoriet finns) är dessutom positivt då det innebär att det finns en plats att deportera judarna till om vi någonsin kommer i en position att kunna agera mot judarna och den judiska maktstrukturen i väst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in