Citat:
Ursprungligen postat av
Cognitive Dissident
Så när en företrädare för ett parti skriver något i samma partis officiella partiorgan ska man inte tolka det som att hen uttalar sig å partiets vägnar?
Det är snarare Framåt som ska tolkas som något av ett officiellt partiorgan. Man kan läsa detta på Realistens hemsida:
Citat:
Tidningen Realisten är en nyhetstidning som vilar på en realistisk idébas. Tidningen ägs av det politiska partiet Svenskarnas parti, men ideologiska avvikelser från partiet förekommer. Tidningen ska ses som ideologiskt fristående och publicerar nyheter och artiklar utifrån ett brett spektra.
Vi söker ständigt efter nya skribenter. Du behöver inte vara ansluten till Svenskarnas parti för att skriva för oss. Det viktiga är att du har något intressant att förmedla.
Citat:
När kan man veta vad som är partiets åsikter och vad som bara är privatpersoner (som råkar företräda partiet och ha tillgång till deras egna mediakanaler) som uttrycker sina privata åsikter.
Det framgår väldigt tydligt enligt mig. Det som publiceras/publicerats på partiets hemsida är i första hand det som ska ses som partiets officiella ståndpunkter.
Citat:
Och om man inte ska tolka det som partiets åsikter, betyder det att partiets ledande skikt inte har något inflytande över partiets politik då det ju bara är deras privata åsikter som inte bör fläcka partiet
Jag förstår inte riktigt vad du menar men det råder högt tak inom partiet gällande områden där det inte tagits tydlig ställning. Vad jag vet är detta citat från en intervju med Jacobsson det närmaste SvP kommit en officiell ståndpunkt gällande Israel:
Citat:
Partiet har inte tagit ställning i Israel-Palestinakonflikten, eller några andra utländska konflikter av den karaktären heller för den delen mer än att vi anser att de svenska trupper som finns utomlands borde tas hem, eftersom vi svenskar måste lösa de svenska problemen först och främst innan vi över huvud taget kan överväga att lägga oss i internationella konflikter och på så sätt bli indragna i dem. Eftersom partiet inte har någon officiell linje i frågan så kan det givetvis diskuteras fritt och jag har exempelvis hört såväl åsikten att det ligger i svenskarnas intressen att det finns en judisk stat så att judar i Sverige har någonstans att återvandra eller utvandra till, som åsikten att palestinierna borde få tillbaka sitt land från judarna.
Det finns alltså ingen fastslagen ståndpunkt och en fri diskussion om det hela är därmed acceptabel, något jag tycker är rimligt.