2014-07-15, 15:21
Medlem
Jag har haft en depression sedan drygt tio år och provat en rad olika mediciner mot detta. Sedan två år tillbaka tar jag Venlafaxin (75 mg), som jag tar dagtid efter lunch. Det största problemet med denna medicin som jag upplever är den extrema tröttheten som den ger. Jag orkar inte göra något vettigt överhuvudtaget första timmarna efter intag. För att jag ens ska hålla mig vaken måste jag dricka stora mängder kaffe, vilket i sin tur påverkar sömnen negativt (har även svåra sömnproblem till följd av depressionen).

Pga av detta har jag beslutat mig för att sluta med medicinen. Jag har försökt läsa på så mycket jag orkat om detta och förstått att denna medicin kan ge väldigt svåra utsättningssymptom, särskilt om man trappar ned för snabbt. Därför har jag gått tillväga så att jag öppnat kapslarna och tagit ut ett "korn" ur dessa varje vecka. Just nu är jag nere på minus 20 korn. I början gick detta ganska bra och jag kände inte av några svårare utsättningssymptom. Sedan några veckor har jag dock börjat känna en allt större oro. Känner mig också konstant lite "febrig", som om jag håller på att bli sjuk.

Jag har inte räknat hur många korn varje kapsel innehåller, men det borde var minst 50 st. Det innebär att det i denna takt skulle ta ca. ett år till att trappa ut medicinen helt. Detta känns ganska hopplöst då jag inte vet om jag orkar må så här ett helt år till.

Några frågor:

1. Någon här som själv lyckats sluta med Venlafaxin? Hur såg ert nedtrappningsschema ut i så fall?

2. Är det ett bra sätt att trappa ned på med denna medicin så som jag beskrivit? Eller är det bättre att t.ex. ersätta Venlafaxin med annan likvärdig medicin som t.ex. Cymbalta (om man upplever att den inte ger lika svåra biverkningar)?
Citera
2014-07-16, 10:33
Medlem
75 mg är ju så låg dos, så den kan man sluta med rakt av bara
Citera
2014-07-16, 12:47
Medlem
Ocelots avatar
Hade aldrig slutat med den rakt av, konsultera din läkare om en plan..
Citera
2014-07-16, 20:20
Medlem
heinos avatar
Citat:
Någon här som själv lyckats sluta med Venlafaxin? Hur såg ert nedtrappningsschema ut i så fall?

Jag gjorde som du beskriver. Öppnade kapslarna och tog mindre lite mindre korn varje dag. 1 månad kanske. Tycker det gick bra förrutom de sk. blixtarna i huvudet.
Citera
2014-07-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khaini
75 mg är ju så låg dos, så den kan man sluta med rakt av bara

Citat:
Ursprungligen postat av Ocelot
Hade aldrig slutat med den rakt av, konsultera din läkare om en plan..

Det var just detta råd, att sluta rakt av, som jag fick av min läkare. Jag testade detta i en vecka och har aldrig mått så dåligt i hela mitt liv. Så mitt förtroende för läkare/psykiatriker i dessa frågor är inte särskilt högt...

Citat:
Ursprungligen postat av heino
Jag gjorde som du beskriver. Öppnade kapslarna och tog mindre lite mindre korn varje dag. 1 månad kanske. Tycker det gick bra förrutom de sk. blixtarna i huvudet.

Vilken dos (mg) startade du med? Hur många korn tog du bort varje dag?
Citera
2014-07-17, 14:28
Medlem
Så du sitter och plockar bort de små jävla kornen varje dag? Be läkaren skriva ut 37,5 mg's kapslar istället
Citera
2014-07-18, 00:48
Medlem
Sluta aldrig tvärt. Som någon annan nämnde: Be din läkare att skriva ut 37.5, ta denna låga dosen i minst 2 veckor.
Har du provat voxra?? Bra mot depressioner.
Citera
2014-07-18, 20:21
Medlem
heinos avatar
Citat:
Vilken dos (mg) startade du med? Hur många korn tog du bort varje dag?
Jag gick ifrån 75 mg till hälften ca 37,5 mg ganska snabbt. Sedan plockade jag bort lite mer för varje dag. Men har inget minne över exakt hur mga och hur länge men ungefär någon månad spred jag ut nedtrappningen på. Nej sluta inte tvärt. Men skönt att bli av med skiten.
Lycka till.
Citera
2014-07-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Sluta aldrig tvärt. Som någon annan nämnde: Be din läkare att skriva ut 37.5, ta denna låga dosen i minst 2 veckor.
Har du provat voxra?? Bra mot depressioner.

Alright, får be min läkare skriva ut 37,5.

Nej, aldrig provat Voxra. Hur skiljer sig den mot Venlafaxin?

Citat:
Ursprungligen postat av heino
Jag gick ifrån 75 mg till hälften ca 37,5 mg ganska snabbt. Sedan plockade jag bort lite mer för varje dag. Men har inget minne över exakt hur mga och hur länge men ungefär någon månad spred jag ut nedtrappningen på. Nej sluta inte tvärt. Men skönt att bli av med skiten.
Lycka till.

Tack för svar!
Citera
2014-07-19, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cealus
Alright, får be min läkare skriva ut 37,5.

Nej, aldrig provat Voxra. Hur skiljer sig den mot Venlafaxin?

Voxra har effekt på dopaminet och noradrenalin, medan venlafaxin effekt är på serotonin och noradrenalin.
När man har depressioner så brukar dopaminet vara sänkt. Dopaminet kan bla öka motivationen och pigga upp.
Citera
2015-05-08, 23:03
Avslutad
För 40 dagar sedan så slutade jag med 300 mg Venlafaxin efter mer än 10 år, helt utan uttrappning, och undrar om jag borde vara tillbaka i mitt gamla jag vid det här laget?

Hur som helst, i början var jag ett totalt känslomässigt vrak. Kunde börja storgråta av en sorgsen låt, för att skratta i lyckorus kort därefter av nåt roligt klipp.

Men nu känns den där överkänsligheten fortfarande latent under ytan om än inte lika påtagligt. Även om det är evigheter sen jag var omedicinerad
så är känns det inte som mitt naturliga jag. Detta har som konsekvens att jag måste passa mig för påfrestande situationer. Sitta hemma och överreagera på saker är väl ok, men slipper helst offentliga sammanbrott.

Någon som har egna erfarenheter som liknar mina? Dvs att ha slutat efter hög dos och lång tid?
Citera
2015-05-08, 23:09
Medlem
gato12s avatar
[quote=farfar|53281307]
Hur som helst, i början var jag ett totalt känslomässigt vrak. Kunde börja storgråta av en sorgsen låt, för att skratta i lyckorus kort därefter av nåt roligt klipp. [quote]

Slutade CT. Hamnade till sängs och bölade framför Harry Potter filmer. Och jag gillar verkligen inte dem i vanliga fall. Men jag började igen. Med medicinen alltså. Fast nu går jag på Cymbalta.
Senast redigerad av gato12 2015-05-08 kl. 23:13.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in