2015-05-09, 08:23
Medlem
dxdps avatar
Gick på 225 mg/dag, slutade tvärt, märkte inte av något negativt.
Citera
2015-05-09, 11:52
Medlem
Smellmysockss avatar
Alltid bättre att sluta tvärt, ta smällen direkt. Tramsa runt och trappa ner är bara ett sätt att förlänga ev biverkningar som uppstår dvs något mindre biverkningar men över betydligt längre tid. Dra ut tanden snabbt = ont som fan. Dra ut tanden lite varje dag i tre veckor = ont som nästan fan i tre veckor.
Citera
2015-05-23, 16:15
Medlem
allegragellers avatar
Jag tänkte att jag kopierar in den text jag skickade till Läkemedelsverket idag i den här tråden då kanske någon annan som har svårt att sluta med Venlafaxin kan få lite tröst/stöd...

"Jag började ta Venlafaxin (Effexor) kring 2010 mot återkommande depressioner (jag har tidigare tagit Seroxat, Fluoxetin och Voxra men alla preparat har slutat verka efter olika lång tid).

Effekten av Venlafaxin var god i början och jag stod på 75X3 mg i cirka 3 år då jag började uppleva biverkningar i form av koncentrationssvårigheter, förvirring och minnesluckor. Jag började då fasa ut Venlafaxin väldigt långsamt under nästan 2 år och jag är nu nere på 37,5 mg.

Min depression och ångest har inte kommit tillbaka under denna nedtrappningsperiod, däremot har jag upplevt fysiska symptom varje gång jag har sänkt dosen som varit obehagliga såsom mardrömmar, diarréer, ont i kroppen och humörsvängningar.

När jag nu de senaste veckorna har försökt att helt upphöra med Venlafaxin har det visat sig vara omöjligt att sköta jobb och privatliv i samband med att medicinen går ut ur kroppen. Jag har fått börja äta 37,5 mg Venlafaxin igen, mot min vilja. Jag har drabbats av häftiga gråtattacker och aggressionsutbrott, jag har vattniga diarréer varje dag, feber och frossa, ont i kroppen samt yrsel och blixtrande sensationer i ansiktet samt hjärnan (s.k. brain-zaps).

Jag är frustrerad och arg och vid sökningar på nätet i olika hälsoforum läser jag otaliga berättelser från andra som har försökt sluta med Venlafaxin som liknar mina biverkningar. Jag är särskilt upprörd över att det i alla texter,på FASS och på läkemedelsföretagens hemsidor, pratas om "utsättningssymptom" då det i verkligheten handlar om en kraftig abstinens som jag antar kan jämföras med ett narkotikamissbruk.

Det är högst osäkert om jag hade accepterat att börja ta detta läkemedel om det varit tydligt i informationen att det skulle bli ett helvete att sluta med den. Jag menar att läkemedelsverket bör ta sitt ansvar och uppdatera sin information kring preparatet Effexor/Venlafaxin samt ta fram ett avgiftningsprogram för oss som är drabbade av denna medicins oacceptabla biverkningar."
Citera
2015-08-28, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
pratas om "utsättningssymptom" då det i verkligheten handlar om en kraftig abstinens

Ahh.. Där sa du något.. Så skulle jag nog beskriva det med faktiskt.
Jag har haft Venlafaxin i 2 år.. Har haft låg dos, 75 mg.
Tänkte sluta en dag när jag hade glömt ta tabletten och jäklar vilken brainzap eller yrsel. Klarade en halv dag bara sen var det att ta tabletten igen.

Kört 37,5 mg ett tag nu för att tillslut sluta..
Vad jag märkt är att doseringen inte spelar så stor roll. Tar jag inga alls så kommer yrseln. Öppnar jag upp kapseln och bara tar några få korn ur tabletten så klarar jag mig bra..
Helt sjukt men så är det.

Det är när jag byter fokus med blicken som det känns illa.. Påminner om yrseln man kan få när man ställer sig upp för fort.
Citera
2015-08-29, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tjosansa

Det är när jag byter fokus med blicken som det känns illa.. Påminner om yrseln man kan få när man ställer sig upp för fort.

Lustig sensation med yrseln och brainzaps. Tydligen triggas det igång när man för ögonen åt sidorna.
Jag själv upplever även illamående när jag sätter ut SRI.

Tog bort cipralex rakt av en gång efter 4 års bruk. Hade brainzaps ett helt år efteråt även om de minskade efterhand. Obehagligt är det.
Citera
2015-09-01, 21:30
Medlem
Isets avatar
Har nu, temporärt, uppehåll på venlafaxin o om det inte vore så jävla illa att det är den enda antidepressiva jag haft som faktiskt ger påtaglig effekt hade jag stått längst fram i ledet för att förbjuda skiten. Måste dock ha över rekommenderad maxdos Läkarna som håller mig med medicinen har dock alltid varit tydliga med att venlafaxin inte är en medicin dom gärna skriver ut just pga svårigheterna när man ska sluta, de ger den helst bara till folk som kommer ha den mycket länge o där alla andra mediciner inte gett önskat resultat.

Sjuk som en hund blir jag utan den, här missas inga piller...sluta med benzo? Inga problem! Venlafaxin? Det borde finnas plats på avgiftning för det!
Citera
2015-09-02, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Har nu, temporärt, uppehåll på venlafaxin o om det inte vore så jävla illa att det är den enda antidepressiva jag haft som faktiskt ger påtaglig effekt hade jag stått längst fram i ledet för att förbjuda skiten. Måste dock ha över rekommenderad maxdos Läkarna som håller mig med medicinen har dock alltid varit tydliga med att venlafaxin inte är en medicin dom gärna skriver ut just pga svårigheterna när man ska sluta, de ger den helst bara till folk som kommer ha den mycket länge o där alla andra mediciner inte gett önskat resultat.

Sjuk som en hund blir jag utan den, här missas inga piller...sluta med benzo? Inga problem! Venlafaxin? Det borde finnas plats på avgiftning för det!

Det viktiga är att man sakta trappar ut mediciner av den här typen. Din läkare kan hjälpa dig med ett uttrappningsschema. Man kan även addera en SSRI-medicin med mycket lång halveringstid, t.e.x. Fluoxetin, som man står på samtidigt som man trappar ner dos av Venlafaxin. Fluoxetin sätter sedan i princip ut sig själv p.g.a. sin halveringstid. Att addera två serotonergt verkande mediciner är dock inget för amatören.

Att du behöver ha långt över maxdos kan bero på att du metaboliserar läkemedlet i en mycket snabb takt vilket gör att du behöver en större dos för att få effekt, det behöver inte vara farligare per se, eller generera mer biverkningar. Läkemedlet är dessutom gjort för att doseras högt eftersom att dess "dual action-funktion" inte fungerar på lägre doser. Jag känner till ett par patienter som står på 600 mg per dag.
Senast redigerad av OddLingjaerde 2015-09-02 kl. 17:27.
Citera
2015-09-02, 22:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Har nu, temporärt, uppehåll på venlafaxin o om det inte vore så jävla illa att det är den enda antidepressiva jag haft som faktiskt ger påtaglig effekt hade jag stått längst fram i ledet för att förbjuda skiten.

Slutade tvärt för 5 månader sen efter att ha stått på 300 mg i över ett årtioende. Skulle aldrig kunna tänka mig att göra det bara för temporärt uppehåll.

Kollade mina dagbogsanteckningar, tyckte det fortfarande var tufft c:a en månad efter utsättandet. Efter c:a två månader är anteckningarna började jag uttrycka en del hoppfullhet.

Sen kan det ha varit annan skit som pågick samtidigt som påverkade, men även om själva grundstämningsläget var helt ok ganska kort tid efteråt, så kände jag mig känslomässigt överkänslig lååång tid efteråt.
Citera
2015-09-04, 09:47
Medlem
Jag minns när jag slutade med Venlafaxin.Det var hemskt.Jag fick influensa symtom tex feber,värk i kropp och leder,darrade och svettades floder.Jag låg sjuk i 2 veckor,2 hemska veckor med värk och svettningar.Aldrig mer venlafaxin.
Citera
2015-09-05, 17:10
Medlem
Jag har slutat med Venlaflaxin över sommaren. Pga ett missförstånd när den sattes in för ett år sedan åt jag den absolut lägsta dosen. När jag insåg för några månader sedan att det var samma sak som Efexor ville jag sätta ut den direkt pga allt jag läst om den.

Så det har tagit en sommar för att sluta från 37,5. Har inte talat med läkare så jag har skött det själv. Har försökt stå ut så länge jag kunnat och sedan tagit den när jag inte stått ut längre. Gått och lagt mig för att försöka pressa några timmar extra genom sömn osv. Har jag haft något planerat så har jag dock fått ta den dagen innan för jag har inte funkat som människa. Har levt på sparpengar för jobba har det inte varit tal om.

Har gått med svagström genom kroppen hela sommaren. Yrsel, BRAINZAPPS(!!!), illamående, inte kunnat äta vissa dygn. Sjukdomskänsla i kroppen osv. Och ändå tycker jag att det har gått oförskämt bra.

Strax över tre veckor sedan jag tog någon nu och skulle inte få för mig att ta någon. Fortfarande småyr mest hela tiden men det är hanterbart.

Men KÄNSLOR!! Jävlar vad blödig jag har blivit. Jag gråter för ta mig fan vad som helst. Och när sambon stryker mig över armen står allt hår givakt. Riktigt känslig. Vet inte om det ska kännas så här utan depression och medeciner, eller om det fortfarande är nå utsättningstjaffs.
Citera
2015-09-08, 22:14
Medlem
Smellmysockss avatar
Fick reda på lite fakta angående Venaflaxin och när man försöker vänja sej av med den, av en läkare idag. Han beskrev skiten som "klibbigt" vilket gör att det kan, i förhållande till andra alternativ var mycket svårt att bli av med skiten. Fattade knappt hälften, men det han sa var att en stor del av de som använder medicinen inte klara att sluta. Ångest, pirr, svettningar med mera vilket gör att det är mycket vanligt att en del personer måste fortsätta med skiten, trots de negativa effekterna av medicinerna. Sket inte i brallorna (hade inga..skojar) men ställde frågan varför man inte får den infon innan. Jag kan bara tolka svaret som att det är sista utvägen och att läkemedelsföretagen bakom är väldigt aggressiva att bara fördelarna lyfts fram (om några). I och med det, tar jag bort min rekommendation tidigare att sluta tvärt. Nikotin är svårt att vänja sej av med, men har pratar vi effekter på arvsmassa. Fy fan. Att det kan vara lagligt att luras så äckligt mycke.
Citera
2015-09-09, 09:02
Medlem
Mitt snabba uttrapningsschema:
Startdos 150 mg depot
5 dagar 75 mg
-> framåt 0 mg

Fick och andra sidan väldigt hemska utsättningssymtom:
Brain zaps
Huvudvärk
Nedstämdhet
Illamående
Influensaliknande symtom.

Gick över på 2 veckor efter jag gick från 75 till 0.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in