2014-07-01, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Är det brist på tunnelbaneförare idag eller är konkurrensen hård?
Ja och ja, MTR anställer för lite förare så en viss brist finns dock så när MTR väl lyser ut förartjänster så är det hyfsat många sökande per plats så ja det är trots brist en hård konkurrens. Dock har du väl blivit förare så är det hur lätt som helst att jobba extra...
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Får man ha glasögon eller linser?
Ja, så länge som du har fullgod syn med hjälp av korrigering (glasögon eller linser) så är det lugnt.
Citera
2014-07-13, 16:48
Medlem
boxyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Bryr många av Er inte om passagerarna särskilt mycket? Jag tänker på alla de av Er som inte bryr sig om att man kastas fram och tillbaka som vantar inne i vagnarna mellan T-Centralen och Kungsträdgården.

Körningen påverkas så mycket av banan och signalsystemet (oväntade L-signaler t ex), bortom ens kontroll som förare, att en slutar bry sig efter en ganska kort tid.

Jag kör, i den mån jag kan, så att det är bekvämt för mig och då är det bekvämt för resterande. Är det pga faktorer jag inte rår över obekvämt för mig blir jag snarare irriterad över tankarna trafikanterna måste ha om min körning pga bristande insyn. Ibland är jag sugen på att hålla mini-föreläsningar mellan stationerna, för allas skull. "God eftermiddag! Om det är någon som undrar varför det känns som att vi färdas i en aktiv vulkan på ett stormande hav så beror det på ett primitivt, segt och bångstyrigt signalsäkerhetssystem, vänligen rikta era klagomål till SL och/eller MTR."
Citera
2014-07-13, 16:52
Medlem
boxyourselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ricin
Har MTR sagt någonting öht när det kommer till att få använda mobil under körning?
Såg häromdagen, när jag skulle åka mot Akalla att en chaufförer kommer in med tåget vid tce och var mer intresserad över att kolla på mobilen än på spåret. Jävla stolpskott till chaufför!
Kan inte finns mycket hjärnceller i pallet på den där snubben när man kör in med ett tåg, där flera hundra ser vad du gör

Det är väldigt, väldigt förbjudet men många gör det. De flesta har dock vett att låta bli vid infart på station (av flera skäl än att bli påkommen hoppas jag). Jag möter dock ofta kollegor på banan som inte hälsar tillbaka just för att de har blicken riktad neråt mot en skärm.
Citera
2014-07-13, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av boxyourself
Det är väldigt, väldigt förbjudet men många gör det. De flesta har dock vett att låta bli vid infart på station (av flera skäl än att bli påkommen hoppas jag). Jag möter dock ofta kollegor på banan som inte hälsar tillbaka just för att de har blicken riktad neråt mot en skärm.
Efter mitt första inlägg om detta så har jag allt sett alt fler förare syssla med detta. Sist var ba för någon dag sedan, då föraren stänger dörrarna och går direkt och kollar på mobilen och kör iväg. Hade en sån jävla lust att kasta en colaflaska mot förarhytten för att få honom att reagera, men tanken slog mig snabbt att snubben då inte skulle veta vad han hade kört på, och det hade förmodligen bara skapat onödiga förseningar...
Citera
2014-07-15, 01:00
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Efter mitt första inlägg om detta så har jag allt sett alt fler förare syssla med detta. Sist var ba för någon dag sedan, då föraren stänger dörrarna och går direkt och kollar på mobilen och kör iväg. Hade en sån jävla lust att kasta en colaflaska mot förarhytten för att få honom att reagera, men tanken slog mig snabbt att snubben då inte skulle veta vad han hade kört på, och det hade förmodligen bara skapat onödiga förseningar...

Spontant tänker jag att föraren ville förvisa sig om avgångstiden. Det är mig veterligen inte förbjudet att använda mobilens klocka emedan det är strängt förbjudet med dylikt under färd då tåget framförs, då skall förarens fulla uppmärksamhet vara riktad mot spåren med omnejd.

Vidare förstår jag inte varför du som civilperson skall engagera dig i om föraren begår reglementsvidriga handlingar som strider mot Tunnelbanans egna förordningar om liv inte är i fara, det är inte Svea Rikes lag som kränkts här. Jag vill minnas att du sökt jobbet men inte blivit antagen, om din första tanke är att kasta en colaflaska på någon som du misstänker gör fel så förklarar det varför. På det bedrövlliga vis trafikanter uppvisar skulle du säkerligen inte bli långvarig, förarna skall ha stort konsekvenstänkande vara lugna och inte ge efter för första bästa impuls.

Jag har själv inte varit förare, men har arbetat i deras direkta närhet.
Citera
2014-07-15, 01:02
Medlem
colabulles avatar
Såg Beck spår i mörker här om dagen.

Ser ni mkt eller ens någon springa omkring i T-bane tunnlarna när ni kör? skuggor siluetter etc?
eller är det lika dött som på en kyrkogård?
Citera
2014-07-15, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av colabulle
Såg Beck spår i mörker här om dagen.

Ser ni mkt eller ens någon springa omkring i T-bane tunnlarna när ni kör? skuggor siluetter etc?
eller är det lika dött som på en kyrkogård?

Det är en film så tro inte på den.

Nej, de enda som normalt rör sig i tunnlarna är behörig personal. Om någon skulle se någon obehörig så kommer det att rapporteras till trafikledningen och saken kommer att undersökas.

Öde som en kyrkogård är det dock sällan då det sker relativt mycket underhåll nattetid samt sker en del transporter mellan depåerna och en massa andra saker.
Citera
2014-07-15, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Spontant tänker jag att föraren ville förvisa sig om avgångstiden. Det är mig veterligen inte förbjudet att använda mobilens klocka emedan det är strängt förbjudet med dylikt under färd då tåget framförs, då skall förarens fulla uppmärksamhet vara riktad mot spåren med omnejd.

Vidare förstår jag inte varför du som civilperson skall engagera dig i om föraren begår reglementsvidriga handlingar som strider mot Tunnelbanans egna förordningar om liv inte är i fara, det är inte Svea Rikes lag som kränkts här. Jag vill minnas att du sökt jobbet men inte blivit antagen, om din första tanke är att kasta en colaflaska på någon som du misstänker gör fel så förklarar det varför. På det bedrövlliga vis trafikanter uppvisar skulle du säkerligen inte bli långvarig, förarna skall ha stort konsekvenstänkande vara lugna och inte ge efter för första bästa impuls.

Jag har själv inte varit förare, men har arbetat i deras direkta närhet.
Borde inte en klocka finnas i förarhytten när tiden faktiskt är så viktig, som den är inom detta yrke? Sen finns väl klockor på perrongen, så varför ska mobilen vara så viktig?

Vad jag har sett så handlar det inte om att kolla vad klockan ens är, och om du har någon annan erfarenhet så får väl det självfallet stå för dig. Sen när fick lokförare köra tåg samtidigt som dom sitter och surfar på mobilen? Vad jag vet så har man suttit och diskuterat samma sak i lokförartråden, och det är lika förbjuder för lokförare som för tågförare.

Sökt har jag allt gjort, och antagen har jag då inte blivit men jag är inte bitter för det. Det går flera tåg. Vad förklarar mitt "colabeteende"? tanken är väl fri, vad jag vet!
Citera
2014-07-15, 15:04
Medlem
Citat:
Borde inte en klocka finnas i förarhytten när tiden faktiskt är så viktig, som den är inom detta yrke? Sen finns väl klockor på perrongen, så varför ska mobilen vara så viktig?

Vad jag har sett så handlar det inte om att kolla vad klockan ens är, och om du har någon annan erfarenhet så får väl det självfallet stå för dig. Sen när fick lokförare köra tåg samtidigt som dom sitter och surfar på mobilen? Vad jag vet så har man suttit och diskuterat samma sak i lokförartråden, och det är lika förbjuder för lokförare som för tågförare.

Sökt har jag allt gjort, och antagen har jag då inte blivit men jag är inte bitter för det. Det går flera tåg. Vad förklarar mitt "colabeteende"? tanken är väl fri, vad jag vet!

Dock så finns det ingen tillförlitlig klocka i hytten, på C(x) tågen finns ingen klocka alls och på C20 så finns det en klocka men den misstämmer med i bästa någon minut men kan även gå en timme fel...
Plattformsklockorna går även dem ibland fel och ofta sitter dem dåligt placerade så man ser dem dåligt. Det är om de ens går att använda vilket många inte gör då de saknar sekundvisare. Men oftast är den egna klockan den bästa tidmätaren du har tillgång till och för många har numera mobilen ersatt armbandsuret.

Vad gäller tiden, så ja den är extremt viktig vilket borde räcka att kommentera med att våra turlistor innehåller halvminuter...

Men nej, vi får inte sitta och pilla på mobilen under färd, dock när vi står stilla på station så får vi även om det ser dåligt ut.
Senast redigerad av pajas357 2014-07-15 kl. 15:07.
Citera
2014-07-16, 00:38
Medlem
colabulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Det är en film så tro inte på den.

Nej, de enda som normalt rör sig i tunnlarna är behörig personal. Om någon skulle se någon obehörig så kommer det att rapporteras till trafikledningen och saken kommer att undersökas.

Öde som en kyrkogård är det dock sällan då det sker relativt mycket underhåll nattetid samt sker en del transporter mellan depåerna och en massa andra saker.

Nej nej tror inte på filmen, Undrade bara, man hör ju ibland om stockholms tunnlar och urbanexploration då blir man ju lite nyfiken på om folk springer runt i T-bane tunnlarna.
Vet att det har hänt ett väldigt fåtal gånger att vissa studenter ifrån andra länder på fyllan gått på spåren i T-banan.
Citera
2014-07-16, 00:44
Medlem
U-166s avatar
Citat:

C20 har en klocka som i regel inte fungerar, på det äldre modellerna saknas detta helt. Det klockorna du syftar på som hänger i taken är inte alltid lämpligt placerade, ibland hamnar föraren bakom klockan eller får sikten skymd.

Menar du på fullaste allvar att klockan inte är viktigt för tunneltågförarna? De utrustas med en lista, där återfinns stationer med klockslag som dessa måste hålla sig till. Om du läser mitt inlägg igen så skriver jag precis det, att det är strängt förbjudet under färd.

När jag jobbade inom tunnelbanan stötte vi ofta på typer av din karaktär som inbillade sig veta bättre trots sin ringa bildning inom branchen. Det stör mig något fruktansvärt. I regel gör förarna ett mycket gott jobb, de behöver inte få någon colaflaska kastad efter sig för att någon stolle intalar sig själv att de gör ett misstag.
Citera
2014-07-16, 01:31
Medlem
Nyanpasus avatar
Hur ofta händer det att ett tåg åker för långt vid en station och missar stationen? När jag åkte i en c20 för ett par år sedan på röda linjen missade föraren plattformen med två dörrpar och tåget tvärnitade och blev tvunget att backa tillbaka.

Edit, var på Östermalmstorg i riktning ropsten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in