Citat:
Ursprungligen postat av
Ricin
Borde inte en klocka finnas i förarhytten när tiden faktiskt är så viktig, som den är inom detta yrke? Sen finns väl klockor på perrongen, så varför ska mobilen vara så viktig?
Vad jag har sett så handlar det inte om att kolla vad klockan ens är, och om du har någon annan erfarenhet så får väl det självfallet stå för dig. Sen när fick lokförare köra tåg samtidigt som dom sitter och surfar på mobilen? Vad jag vet så har man suttit och diskuterat samma sak i lokförartråden, och det är lika förbjuder för lokförare som för tågförare.
Sökt har jag allt gjort, och antagen har jag då inte blivit men jag är inte bitter för det. Det går flera tåg. Vad förklarar mitt "colabeteende"? tanken är väl fri, vad jag vet!
Dock så finns det ingen tillförlitlig klocka i hytten, på C(x) tågen finns ingen klocka alls och på C20 så finns det en klocka men den misstämmer med i bästa någon minut men kan även gå en timme fel...
Plattformsklockorna går även dem ibland fel och ofta sitter dem dåligt placerade så man ser dem dåligt. Det är om de ens går att använda vilket många inte gör då de saknar sekundvisare. Men oftast är den egna klockan den bästa tidmätaren du har tillgång till och för många har numera mobilen ersatt armbandsuret.
Vad gäller tiden, så ja den är extremt viktig vilket borde räcka att kommentera med att våra turlistor innehåller halvminuter...
Men nej, vi får inte sitta och pilla på mobilen under färd, dock när vi står stilla på station så får vi även om det ser dåligt ut.