• 1
  • 2
2014-07-15, 18:18
Medlem
Zero-Limitations avatar
God kväll fb:are!

Har hamnat i en jätte knippa och behöver pengar nu akut
Eller, inte jag då.. Ska gå rak till sak. Min morsa blev lurad ordentlig av en av dem där scam mails. Hon hade haft kontakt med nån snubbe från "militären" som lurade henne ordentlig med historier o annat shit om att han skulle komma hit men behövde pengar först och att efter att anlända och skriva på papper skulle han få sin pension eller nåt som skulle täcka för alla hennes kostnader och mer etc etc...

Skamligt men så var det, nu har vi ingen bra kontakt emellan oss i huset så jag fick inte reda på det här förrann ca. 2 månader sen och då från en moster som var orolig över alla lån min morsa verkar vara djup skuldsatt in nu.
Sen dess har jag sökt jobb som en galning (obs. att jag hade bestämt mig för att ta några månaders semester efter sista jobbet då jag alltid kört på utan att ta semester, iaf inte längre än 1-2 veckor) och nu har jag fått 2 mycket lovande jobb men båda skulle inte börja fram tills 1a augusti
Förutom dom har jag vart på en del intervju o så men det tar tid tills man börjar se pengarna rulla in.

Nu fick jag reda på att hon har inte betalat en lån även fast hon fått påminnelser o inkasso brev då det helt enkelt inte räckt till med alla andra lån och utgifter (jaa.. dålig prioriterat också kanske? ) och hörde att om hon inte betalar denna skuld fram till den 21a denna månad kommer dem komma o beslagta saker av värde.
Det oroar mig till max då det är jag som äger dom saker av mest värde hemma tror jag (tv's, hemdatorn, spelkonsoler, dator tillbehör, bil, o annat elektronik)

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, tog över morsans konto när jag först fick reda på allt det här o har försökt hjälpa till med att löse allt denna med dem pengar jag hade sparade också men nu kommer det inte att räcka med denna "nya" skuld...
Det här är verkligen en lyxfällan-situation och jag skäms så mycket över det som hänt men måste försöka lösa det här på nåt sätt....

spanar in på grannar.se för att se om jag hittar nånting. Hörde också om google sniper, vad tycker ni om det?
Sen såg jag också på en tråd här någon som rekommenderade http://www.ipsos.se/observer-telefonintervjuer

Jag är desperat och gör nästan vad som helst, behöver samla minst 4 lax akut fram till 21:a så vi kan betala det o få lite mera tid o fixa situationen..
Några förslag?
Senast redigerad av Zero-Limitation 2014-07-15 kl. 18:28.
Citera
2014-07-15, 18:26
Medlem
Om det inte du som är skuldsatt, be din moder skriva över alla möbler och värdefulla saker på dig så kan de inte ta någonging, det köper er åtminstonde lite tid. Alla sätt att tjäna pengar på som är lagliga tar tid i början men om du är intresserad av olagliga saker så vet du nog ett och annat redan. Rekommenderar dock att försöka lösa det på lagligt vis. Inga vänner eller släktingar som ni kan låna av tills vidare?
Citera
2014-07-15, 18:33
Medlem
Zero-Limitations avatar
Jag vet inte... hon har tydligen redan lånat ut från familj och kompisar förut åt denna scam då så dom fronter är också stängda nu.
Det är nästan så att man funderar på något svart... frågan är bara hur riskfyllt och värt det är i längden?

Ska kolla upp det om hur man skriver över allt värdefullt till en annan person, tack.
Citera
2014-07-15, 18:36
Medlem
TS - sälj allt du har utom din dator, hjälp din mamma med hennes ekonomi, sätt sedan igång och plugga på universitet eller yrkeshögskola och skaffa dig efter några år ett bra jobb. Under denna tid behöver du inget annat än en dator. I framtiden kommer du förstå hur bra detta val var och se att det som hände som en vink att ta tag i ditt liv.
Citera
2014-07-15, 18:38
Medlem
Expels avatar
Sälj saker du äger.
Tjäna pengar genom att arbeta eller erbjud tjänster som du kan göra åt folk.
Citera
2014-07-15, 18:40
Medlem
Virrigasts avatar
Först och främst, ge fan i att ta något annat snabb-lån, t.ex. SMS-lån. Temporär lösning, men ränta och diverse kostnader kommer att kosta mer än den nuvarande skulden.

Har ni pratat med en bank, eller borgenären om någon form av avbetalningsplan?
Citera
2014-07-15, 18:55
Medlem
Jobba. Hitta ett svartjobb om du måste.
Citera
2014-07-15, 20:19
Medlem
Isnatts avatar
Besvärligt. Otroligt att folk fortfarande går på sånt. 'Förblindade av kärleken' brukar det heta i efterhand, '-mådde lite dåligt'

Men hur stora skulder har hon dragit på sig? Försök att leta reda på alla skulder då folk som är valhänta med ekonomin och drar på sig stora omotiverade skulder ofta har ett beteende som en missbrukare när det gäller sin ekonomi. Jag skriver det inte för att vara elak utan för att det är så.
Dom brukar vara extremt duktiga på att låna från alla som lånar ut och göra av med pengar utan att det upptäcks och när det väl upptäcks så är det för att telefonen stängs av, kronofogden kommer och tar bilen eller liknande, när det verkligen inte GÅR att dölja det längre. Och även efter det kan det senare rassla in fler bevis på lån dom tagit som dom 'just ja, det hade jag glömt'.
Dom kan ofta spela naiva och lättlurade men egentligen vara knivskarpa när det gäller att hitta ställen att få in pengar från.

Hoppas att det löser sig.
Citera
2014-07-15, 20:21
Medlem
CaMaRo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zero-Limitation
Det oroar mig till max då det är jag som äger dom saker av mest värde hemma tror jag (tv's, hemdatorn, spelkonsoler, dator tillbehör, bil, o annat elektronik)

(

Sälj av en del av dessa prylar? Det går ju alltid att köpa tillbaks dessa i framtiden och man lär kunna leva utan en tv när du själv skriver att pengarna kommer rulla in, om du nu är i behov av snabba cash.
Citera
2014-07-15, 20:21
Medlem
KonstapelKushs avatar
Haha det här är väl något tragiskt försök till att lura oss hederliga svenskar på Pengar, då TS förmodligen sett den där nyhetsartiklen om en snubbe som gav 150k för att flyga hem någon Gäri som var fast i något land..

Haha, 10000kr på att OM någon snäll duude skulle försöka hjälpa han, fråga han så mycket frågor och ge han så mycket tips på allt möjligt, så kommer TS bara snacka skit och säga att det ena eller det andra inte går på grund av skumma jävla anledningar
Citera
2014-07-15, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KonstapelKush
Haha det här är väl något tragiskt försök till att lura oss hederliga svenskar på Pengar, då TS förmodligen sett den där nyhetsartiklen om en snubbe som gav 150k för att flyga hem någon Gäri som var fast i något land..

Haha, 10000kr på att OM någon snäll duude skulle försöka hjälpa han, fråga han så mycket frågor och ge han så mycket tips på allt möjligt, så kommer TS bara snacka skit och säga att det ena eller det andra inte går på grund av skumma jävla anledningar

GÄRI???
Citera
2014-07-15, 21:11
Medlem
CannonDorfs avatar
Först och främst så behöver din mor omyndigförklaras om hon lånar pengar, i sådan grad att hon inte ens klarar att betala tillbaka, för att ge en random mail scammare. Hon är helt uppenbart inte kapabel att sköta sin egen ekonomi.

Det du får göra är att ringa kronofogden och be om en avbetalningsplan. Är det bara 4 000 kr som står mellan att ni klarar er och en utmätning, så är jag helt övertygad om att ni slipper utmätning om du bara ringer och pratar med dem och förklarar situationen.

Vill du inte bli av med dina elektronikprylar så får du väl ställa dem hos en polare i några veckor och säga till fogden att ni redan sålt allt sånt för att försöka betala av skulden. Säg att de är sålda kontant och utan kvitto om de nu skulle be om bevis för att det är sålt. Alternativt så kan du ju faktiskt bara pantsätta prylarna hos en pantbank och klara avbetalningarna tills du fått ditt jobb och sedan köpa tillbaka dem.

Hur mycket pengar är det egentligen vi pratar om ifall det måste fram 4 000 kr i räntebetalningar? Hon måste ju lånat hur jävla mycket som helst om hon även lånat av släkt och vänner.
Senast redigerad av CannonDorf 2014-07-15 kl. 21:14.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in