Citat:
Ursprungligen postat av
Etirdet
Det "verkliga livet" kan såklart kosta en hel del om man gör som alla andra, dvs köpa ett gigantiskt hus och en bil för över 300.000 kr som inte har ett större riktigt värde än en bil för 30-50.000 kr. Men allt handlar om prioriteringar. Vill man vara lika dum som vanligt folk som lever det "verkliga livet" så är det fritt fram.
Att göra en prioritering som du inte håller med om är inte "dumt". Vad är poängen med att samla pengar på hög om man aldrig någonsin tänkt använda dem?
Personligen är jag låginkomsttagare utan lån (förutom studielån som jag betalar av på) och skulle aldrig få för mig att låna till något annat än en bostad, en situation som troligen väldigt många sitter i. Nu har jag turen att vara ensamstående, så jag kan åtminstone i teorin oftast spara runt 3-5000 per månad, men sitter man i min situation som exempelvis ensamstående förälder kan man bara drömma om att lyckas samla ihop 200 000 kronor i kontanter hur lång tid man än har på sig.
Men det är väl klart att varenda användare som hänger på Flashbacks privatekonomiforum är snorrik, det framgår ju av alla "jag har elva snorkiljoner att investera, hur får jag bäst avkastning?"-trådar... Eller så är det det vanliga kukmätandet.