Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
.. Jag ser inga tecken på att myndighetsutövningen är känslostyrd i detta fall, det jag ser är att agerandet river upp känslor hos Assange-anhängarna men det är något helt annat....
På den punkten håller jag med Dig. Åklagarmyndigheten styr kallhamrat processen i informellt samförstånd med valda delar av regeringskansliet. "I nationens intresse" kan man gissa.
Marianne Ny visar ingen empati med vare sig målsägare eller anklagad. I Annas och Sofias intresse borde ju ligga att förhöret genomförs och förundersökningen avslutas. Varför gjorde Marianne Ny inget försök att förhöra Assange under 18-månadersperioden från 7 december 2010 till juli 2012. Assange infann sig som bekant (?) varje dag under perioden på brittisk polisstation (förutom veckan efter den 7 december 2010 då han satt inspärrad i isoleringscell). Tacksam om Du kan upplysa mig på den punkten.
Att några av oss är upprörda över det halsstarriga agerandet från svensk sida kan väl knappast läggas oss till last? De flesta människor, i Sverige liksom i England, som känner till vad som hänt har goda skäl att var moraliskt upprörda. Det handlar inte i främsta rummet om att man slösat bort 75 miljoner kr på polisbevakning i London utan främst om att man kör över de tre personer som är närmast inblandade genom att tillåta en stillastående förundersökning under 3.5 år. Vedervärdigt beteende faktiskt.