2014-07-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Mallen är väl tämligen banal och hyfsat självklar för vad man vill veta om en organisation och vad dom pysslar med. Frågan är vad Bosse hade koll på av de punkterna. Han hade väl ( om min minnesbild är korrekt) ingen framträdande roll i skp, så det är tveksamt om han hade så mycket att bidra med förutom när och var han sålde tidningar och eventuella möten som rörde honom. Ekbergs infiltrationer i vänsterorganisationer är välkänd men han var ib-agent med uppdrag att infiltrera.

Dina värdeomdömen och din minnesbild är långt större mysterier än Bosses försvinnande (Välkommen tillbaka!).

Bosse var sekreterare och satt i styrelsen, anordnade utlandsresor för grupper och hade flera internationella kontakter. Hur banalt det än kan vara.
Citera
2014-07-14, 17:55
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Dina värdeomdömen och din minnesbild är långt större mysterier än Bosses försvinnande (Välkommen tillbaka!).

Bosse var sekreterare och satt i styrelsen, anordnade utlandsresor för grupper och hade flera internationella kontakter. Hur banalt det än kan vara.

Tack för ditt vänliga välkomnande. Var Bosse sekreterare i SKP och anordnade utlandsresor ? Är du helt säker på det eller är det din läsförståelse som spökar igen
Citera
2014-07-14, 18:26
Bannlyst
Det känns rätt otroligt att han skulle kunna vara medlem i SKP, sälja Gnistan, vara engagerad i svensk-albanska föreningen, gått språkutbildning i f.d Jugoslavien och gjort ett gäng resor till Albanien och andra f.d öststater utan att SÄPO skulle ha en enda notering i sina register.
Någon har rensat hos SÄPO, man såg till att den värsta sopan inom kåren utsågs till förundersökningsledare och att det leder till att absolut inget utredningsarbete blev gjort ö.h.t
Citera
2014-07-14, 18:49
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Det känns rätt otroligt att han skulle kunna vara medlem i SKP, sälja Gnistan, vara engagerad i svensk-albanska föreningen, gått språkutbildning i f.d Jugoslavien och gjort ett gäng resor till Albanien och andra f.d öststater utan att SÄPO skulle ha en enda notering i sina register.
Någon har rensat hos SÄPO, man såg till att den värsta sopan inom kåren utsågs till förundersökningsledare och att det leder till att absolut inget utredningsarbete blev gjort ö.h.t

Vad menar du med att det är otroligt, SÄPO hade honom registrerad naturligtvis, framgår av tråden.
Vad menar du med den värsta sopan inom kåren ? Varför tror du att Säpo inte hade honom i sina register ? Vilka är man ? och varför skulle "man" sett till någonting ?
Citera
2014-07-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Tack för ditt vänliga välkomnande. Var Bosse sekreterare i SKP och anordnade utlandsresor ? Är du helt säker på det eller är det din läsförståelse som spökar igen

Som vanligt har du fel och jag rätt

https://www.flashback.org/sp45349190
Citera
2014-07-14, 20:16
Medlem
Stubbstocks avatar
Ni som verkar pålästa om det här fallet kan kanske svara på en fråga som dök upp hos mig: Gjorde Bosse någonsin värnplikt? Om så; som vad och vart?

Kan vara intressant att veta med tanke på många saker i detta fallet.

Hade Bosse några politiskt säkerhetsmässigt känsliga personer i sin brevutdelningsdistrikt? Kanske svårt att svara på så här på rak arm men hans runda var väl inne i city va?

Hur fick han den där lägenheten egentligen? Den som han bodde i när han försvann syftar jag nu på. Jag läste långt bak i tråden att han skulle ha tagit över den från någon anhörig etc. Det kanske inte var så svårt att få en lägenhet på den adressen som i dag eller hade han helt enkelt ställt sig i bostadskön?
Citera
2014-07-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbstock
Ni som verkar pålästa om det här fallet kan kanske svara på en fråga som dök upp hos mig: Gjorde Bosse någonsin värnplikt? Om så; som vad och vart?

Hade Bosse några politiskt säkerhetsmässigt känsliga personer i sin brevutdelningsdistrikt? Kanske svårt att svara på så här på rak arm men hans runda var väl inne i city va?

Hur fick han den där lägenheten egentligen? Den som han bodde i när han försvann syftar jag nu på. Jag läste långt bak i tråden att han skulle ha tagit över den från någon anhörig etc. Det kanske inte var så svårt att få en lägenhet på den adressen som i dag eller hade han helt enkelt ställt sig i bostadskön?

Bosse fick uppskov med värnplikten i några år och gjorde den på I 5 i Östersund 1972-1973. Lägenheten tog han över efter att hans föräldrar gått bort. Flera skribenter i tråden har efterlyst en sammanfattning och det är inte utan att jag håller med. Tråkigt nog känns det som att samma frågor ältas gång på gång.
Citera
2014-07-14, 21:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bosse brevutdelningsdistrikt var Södermalm 1975-76.

[quote=Stubbstock|49579552]Ni som verkar pålästa om det här fallet kan kanske svara på en fråga som dök upp hos mig: Gjorde Bosse någonsin värnplikt? Om så; som vad och vart?

Hur fick han den där lägenheten egentligen? Den som han bodde i när han försvann syftar jag nu på. Jag läste långt bak i tråden att han skulle ha tagit över den från någon anhörig etc. Det kanske inte var så svårt att få en lägenhet på den adressen som i dag eller hade han helt enkelt ställt sig i bostadskön?[/QUOTE]

Bosses brevutdelningsdiskrikt var där han bodde. Alltså i trakterna runt Folkungagatan på Södermalm. Om han hade delat ut post i enbart detta distrikt under sin tid som postanställd vet jag inte. Om det fanns några politiskt säkerhetsmässigt känsliga personer i hans brevutdelningsdistrikt vet jag inte heller men detta är ju inte helt uteslutet.

Det var även under 1970-talet mycket svårt att få ett förstahandskontrakt på en sådan attraktiv adress som t. ex. Folkungagatan. Det som stod till buds innanför tullarna var i bästa fall andra- och tredjehandskontrakt.

En av skribenterna i tråden, 51Ersa, gjorde sin värnplikt ihop med Bosse.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-14 kl. 21:35.
Citera
2014-07-15, 00:15
Medlem
Stubbstocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotfuchs
Bosse fick uppskov med värnplikten i några år och gjorde den på I 5 i Östersund 1972-1973. Lägenheten tog han över efter att hans föräldrar gått bort. Flera skribenter i tråden har efterlyst en sammanfattning och det är inte utan att jag håller med. Tråkigt nog känns det som att samma frågor ältas gång på gång.
Ett infaneriregemente då med andra ord. Hmm, du vet inte vad han utbildades till?

Var det verkligen så att uttalade kommunister fick militär utbildning i Sverige under kalla krigets kallaste dagar? Jag vet en man som blev avskedad från sitt jobb som anställd vid ett marinmuseum i Karlskrona då han var medlem i KPML(r), detta skedde på SÄPOS order. Då, på sjuttiotalet, så angavs uppsägningskälen till något uppdiktat trams bara för att bli av med honom. Långt senare så kunde han läsa i SÄPOS register om denna händelse och faktiskt få reda på vad som hade hänt. Det har stått om detta i tidningarna och han ställde upp på intervjuer och krävde upprättelse för det som hade inträffat. Hans arbete var inte ens i närheten av att vara säkerhetsklassat, han guide väl grupper eller nått runt i det militärmarina museet men SÄPO ville inte ha en organiserad kommunist där.

Så min fråga i ljuset utav detta är alltså: Fick uttalade kommunister verkligen betald utbildning i krigföring? Eller hade han inte hunnit utvecklas så mycket i sin ideologiska övertygelse vid tiden för sin militära grundutbildning? Kallades han verkligen in för repmånad efter det att han hade varit bakom järnridån i Albanien och träffat regeringsministrar? MUST borde väl ha fått hicka vid blotta tanken.
Citera
2014-07-15, 00:31
Medlem
Stubbstocks avatar
[quote=Skaraborg2|49580497]
Citat:

Hur fick han den där lägenheten egentligen? Den som han bodde i när han försvann syftar jag nu på. Jag läste långt bak i tråden att han skulle ha tagit över den från någon anhörig etc. Det kanske inte var så svårt att få en lägenhet på den adressen som i dag eller hade han helt enkelt ställt sig i bostadskön?[/QUOTE]

Bosses brevutdelningsdiskrikt var där han bodde. Alltså i trakterna runt Folkungagatan på Södermalm. Om han hade delat ut post i enbart detta distrikt under sin tid som postanställd vet jag inte. Om det fanns några politiskt säkerhetsmässigt känsliga personer i hans brevutdelningsdistrikt vet jag inte heller men detta är ju inte helt uteslutet.

Det var även under 1970-talet mycket svårt att få ett förstahandskontrakt på en sådan attraktiv adress som t. ex. Folkungagatan. Det som stod till buds innanför tullarna var i bästa fall andra- och tredjehandskontrakt.

En av skribenterna i tråden, 51Ersa, gjorde sin värnplikt ihop med Bosse.
Okej, bra info.

Ska försöka kolla på en karta och försöka se vilka kända personer som bodde i hans utdelningsdistrikt.

Angående lägenheten så var det alltså så som någon nyss skrev att han ärvde denna efter sina föräldrar? Ja, då faller det sig ju naturligt att han bosätter sig där.

Vet någon vad för typ av musiksmak han hade? Han var ju enligt uppgift mycket mån och intresserad av sin skivsamling och som jag har uppfattat det så var det ju ganska lågt i tak på denna tid inom vänsterörelsen kring vad man förväntades lyssna på. Amerikansk rockmusik eller kommersiell pop var ju inte att tänka på om man ville vara renlärig och just Albanien och den ideologin de stod för ska ju ha varit bland de mest hårdföra av alla de kommunistiska riktningar (och många riktningar fanns det) vid denna tid. Till och med vissa ackordföljder ansågs politiskt inkorrekta. Därför blir det intressant att veta vad Bosse hade i sin samling om man ser det i ljuset av detta.
Citera
2014-07-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ett infaneriregemente då med andra ord. Hmm, du vet inte vad han utbildades till?

Var det verkligen så att uttalade kommunister fick militär utbildning i Sverige under kalla krigets kallaste dagar? Jag vet en man som blev avskedad från sitt jobb som anställd vid ett marinmuseum i Karlskrona då han var medlem i KPML(r), detta skedde på SÄPOS order. Då, på sjuttiotalet, så angavs uppsägningskälen till något uppdiktat trams bara för att bli av med honom. Långt senare så kunde han läsa i SÄPOS register om denna händelse och faktiskt få reda på vad som hade hänt. Det har stått om detta i tidningarna och han ställde upp på intervjuer och krävde upprättelse för det som hade inträffat. Hans arbete var inte ens i närheten av att vara säkerhetsklassat, han guide väl grupper eller nått runt i det militärmarina museet men SÄPO ville inte ha en organiserad kommunist där.

Så min fråga i ljuset utav detta är alltså: Fick uttalade kommunister verkligen betald utbildning i krigföring? Eller hade han inte hunnit utvecklas så mycket i sin ideologiska övertygelse vid tiden för sin militära grundutbildning? Kallades han verkligen in för repmånad efter det att han hade varit bakom järnridån i Albanien och träffat regeringsministrar? MUST borde väl ha fått hicka vid blotta tanken.

Jag minns inte vad han utbildades till. Det är möjligt att det finns någon anteckning i de papper som jag fått från Rekryteringsmyndigheten. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla upp det nu. 51Ersa har skrivit om Bosses värnplikt i inlägg 451.

Det finns anteckningar redan från slutet på 1960-talet i Säpos personakt. Myndigheten var alltså säkerligen medveten om hans politiska åsikter innan han gjorde värnplikten. Han blev bland annat dömd i Stockholms rådhusrätt för ohörsamhet mot ordningsmakten vid en demonstration utanför US Trade Center. Se till exempel inlägg 1303.

Vad jag minns så uppmanades maoister och kinavänner att göra värnplikten för att så att säga förbereda sig för revolutionen. Inom andra delar av vänstern fanns det en tradition av värnpliktsvägran, medan man här såg det som ett bra tillfälle att lära sig hantera vapen.
Senast redigerad av Rotfuchs 2014-07-15 kl. 07:03.
Citera
2014-07-15, 07:57
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Typohesus
Som vanligt har du fel och jag rätt

https://www.flashback.org/sp45349190

Återigen visar du din brist på läsförståelse, din länk går till en redogörelse för Bosses arbete inom Svensk- Albanska, inte SKP. Det är två olika organisationer förstår du. Svensk-Albanska pysslade med Albanien medan SKP var en vänsterextremistisk organisation som arbetade för en revolution i Sverige med maoistiska förtecken. Det är om den senare organisationen som sou:n skriver om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in