Citat:
Ursprungligen postat av
Denkmal
Du inser att vi har extremt låga räntor just nu?
Ja givetvis det är därför jag är mycket angelägen om att få ta ett så pass högt lån för att anskaffa mig två lgh, detta är om det inte framgår i spekulationssyfte.
Pris 5000 000:-
Kontantinsats 1500 000:-
Med en ränta på 6% räknat som är den maximala räntan av vad jag klarar av blir kostnaden för lånet 13825:- i månaden. Utöver det tillkommer två avgifter på ca 4800:- totalt. Detta ger en månadskostnad på boendet 18625:-.
Min ev lön efter skatt 26800. 26800-18625 = 8175. På ett överskott på 8175:- klarar jag mig mycket bra på då jag ej har bil och pendlar kommunalt och lever väldigt snålt i övrigt för att nå mina mål.
Ärligt talat så ser jag att denna kalkyl är ytterst orimlig då jag inte tror att räntan kommer höjas så pass mycket på 3 år men även så klarar jag en så pass "hög ränta" om det skulle ändras.
Är mina uträkningar helt fel så får ni gärna säga det men som jag ser det nu så är det en rätt så säker affär på banken. Nån på flashback borde väl arbeta som en bolånehanterare på banken?
Tack till er två som tagit del utav tråden och gett svar, uppskattar verkligen all hjälp som fås. Mvh Leifgp