• 1
  • 2
2014-07-14, 00:28
Medlem
Hej har en tid funderat på att sälja min befintliga bostadsrätt och köpa två mindre istället. Efter försäljningen kommer jag ha ca 1500 000:- plus.

Avgifterna för dessa kommer ligga på ungefär per lgh på 2-2400:- till brf.

Min inkomst idag är väldigt låg men jag kommer eventuellt få 35k i månaden framöver beroende på vissa besked inom en kort period.

Är det omöjligt att få ett lån på 5 miljoner med min kontantinsats som är ungefär dubbelt så mycket än vad som krävs vid standard lån? jag förstår givetvis att problematiken kan vara den "låga" lönen men jag vore tacksam om jag kunde få lite feedback på detta innan jag inom ca 4 månader eventuellt sitter med dessa siffror i hamn och bokar ett möte med banken.

Tack på förhand Mvh
Citera
2014-07-14, 00:37
Medlem
Ja, utan en fast inkomst blir det svårt, och 5 miljoner i lån på 35 k kommer du inte få, inte ens med en större insats. Max 4 tippar jag. Men du kan ju räkna på SBABs hemsida tex så ser du vad du landar på. Låtsas att det är en lägenhet med dubbelt så hög avgift.

Sen vet jag inte om det formellt finns nåt som hindrar att du får bolån på flera bostäder men det kanske nån annan kan svara på.
Citera
2014-07-14, 01:11
Medlem
tack för infon, jag gjorde en uträkning där och den angav att jag max fick låna 3.1 milj på en kontantinsats på 1.5 milj och en lön på 35k.

Jag måste säga att jag tycker det låter väldigt lite. Jag menar jag har med den lönen och den kontantinsatsen på 1.5 milj och ett eventuellt lån på 5 milj råd att betala 2% högre ränta än vad som anges för att leva och ha två kostnader för boenden.

När jag gjorde uträkningen på handelsbanken med dessa siffror så skulle mitt lån ligga på 5691:- och sen plus två avgifter på mellan 2-2400:- detta skulle ge totalt en kostnad på 10491:- och det klarar jag med god marginal med en inkomst på 35k i månaden och jag har dessutom råd att spara x antal tusen med denna kalkyl.

Är min tankegång för optimistiskt och jag möjligtvis har en felaktig bild av hur pass mycket man får låna med respektive förutsättningar?

Tack igen för svaret, uppskattar all info jag kan få inom detta ämne mvh
Citera
2014-07-14, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leifgp
Jag kollade dina förutsättningar med SBAB, vid köp av brf-lgh och den tänkta månadsavgiften 4800 kr, lönen (jag antog att du angett bruttobeloppet) och höftade till med medelålders, und wuppdich: 2.94 milj bagare är bolånetaket. Så det belopp du angav som SHB:s tak verkar vara i paritet.
Citera
2014-07-14, 07:27
Medlem
Citat:
tack för infon, jag gjorde en uträkning där och den angav att jag max fick låna 3.1 milj på en kontantinsats på 1.5 milj och en lön på 35k.

Jag måste säga att jag tycker det låter väldigt lite. Jag menar jag har med den lönen och den kontantinsatsen på 1.5 milj och ett eventuellt lån på 5 milj råd att betala 2% högre ränta än vad som anges för att leva och ha två kostnader för boenden.

När jag gjorde uträkningen på handelsbanken med dessa siffror så skulle mitt lån ligga på 5691:- och sen plus två avgifter på mellan 2-2400:- detta skulle ge totalt en kostnad på 10491:- och det klarar jag med god marginal med en inkomst på 35k i månaden och jag har dessutom råd att spara x antal tusen med denna kalkyl.

Är min tankegång för optimistiskt och jag möjligtvis har en felaktig bild av hur pass mycket man får låna med respektive förutsättningar?

Tack igen för svaret, uppskattar all info jag kan få inom detta ämne mvh
Du inser att vi har extremt låga räntor just nu?
Citera
2014-07-14, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Du inser att vi har extremt låga räntor just nu?

Ja givetvis det är därför jag är mycket angelägen om att få ta ett så pass högt lån för att anskaffa mig två lgh, detta är om det inte framgår i spekulationssyfte.

Pris 5000 000:-

Kontantinsats 1500 000:-

Med en ränta på 6% räknat som är den maximala räntan av vad jag klarar av blir kostnaden för lånet 13825:- i månaden. Utöver det tillkommer två avgifter på ca 4800:- totalt. Detta ger en månadskostnad på boendet 18625:-.

Min ev lön efter skatt 26800. 26800-18625 = 8175. På ett överskott på 8175:- klarar jag mig mycket bra på då jag ej har bil och pendlar kommunalt och lever väldigt snålt i övrigt för att nå mina mål.

Ärligt talat så ser jag att denna kalkyl är ytterst orimlig då jag inte tror att räntan kommer höjas så pass mycket på 3 år men även så klarar jag en så pass "hög ränta" om det skulle ändras.

Är mina uträkningar helt fel så får ni gärna säga det men som jag ser det nu så är det en rätt så säker affär på banken. Nån på flashback borde väl arbeta som en bolånehanterare på banken?

Tack till er två som tagit del utav tråden och gett svar, uppskattar verkligen all hjälp som fås. Mvh Leifgp
Citera
2014-07-14, 19:00
Medlem
Nån måste väl ändå arbeta inom bank/kunskap inom detta ämne?

Mvh
Citera
2014-07-14, 19:07
Medlem
Pershagen76s avatar
Du kommer inte att fa lanet du vill av tva enkla anladningar:

1) Din lon ar pa tok for lag for att passa bankernas riskmarginal.
2) Banken ger inte bolan dar dom kan se att du koper i rent spekulationssyfte.
Citera
2014-07-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du kommer inte att fa lanet du vill av tva enkla anladningar:

1) Din lon ar pa tok for lag for att passa bankernas riskmarginal.
2) Banken ger inte bolan dar dom kan se att du koper i rent spekulationssyfte.

Tack så mycket för svaret, ungefär hur pass hög inkomst brutto måste inkomsten ligga på för att det ska vara rimligt?

Mvh
Citera
2014-07-14, 19:16
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Tack så mycket för svaret, ungefär hur pass hög inkomst brutto måste inkomsten ligga på för att det ska vara rimligt?

Mvh

Du far inte lana i spekulationssyfte oavsett lon, dom kommer krava ett rimligt svar pa varfor du behover 2 lagenheter och det kan inte vara att du ska hyra ut den ena.

Du bor nog ha en lon pa iaf 65'-75' for att fa lana ett sa stort belopp oavsett hur mycket du kan lagga till pa toppen av det.
Citera
2014-07-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du far inte lana i spekulationssyfte oavsett lon, dom kommer krava ett rimligt svar pa varfor du behover 2 lagenheter och det kan inte vara att du ska hyra ut den ena.

Du bor nog ha en lon pa iaf 65'-75' for att fa lana ett sa stort belopp oavsett hur mycket du kan lagga till pa toppen av det.

Okej det där med spekulationssyfte skulle jag självklart inte använda som argument för banken men det är ifl i det syftet. Okej då förstår jag att det var helt orimligt det beloppet jag ville ha.

Idag har jag lån på ett bostadsrätt på 1500 000:- och den kan säljas för 2.9-3.2 milj. Om jag absolut inte vill sälja den här lgh men ändå köpa en till lgh på ett lån på 2-2.5 milj är det då omöjligt att få det beviljat på inte allt för hög lön tex 35-45k i månaden? om vi bortser ifrån att jag lyckas övertyga banken att det ej är i spekulationssyfte och att jag slänger in en 500 000:- i kontantinsats?

Tusen tack för hjälpen uppskattar det mycket. mvh
Citera
2014-07-14, 19:41
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Okej det där med spekulationssyfte skulle jag självklart inte använda som argument för banken men det är ifl i det syftet. Okej då förstår jag att det var helt orimligt det beloppet jag ville ha.

Idag har jag lån på ett bostadsrätt på 1500 000:- och den kan säljas för 2.9-3.2 milj. Om jag absolut inte vill sälja den här lgh men ändå köpa en till lgh på ett lån på 2-2.5 milj är det då omöjligt att få det beviljat på inte allt för hög lön tex 35-45k i månaden? om vi bortser ifrån att jag lyckas övertyga banken att det ej är i spekulationssyfte och att jag slänger in en 500 000:- i kontantinsats?

Tusen tack för hjälpen uppskattar det mycket. mvh

Som sagt jag tror det blir valdigt svart men inget ar ju omojligt. Kom dock ihag att fa foreningar tillater uthyrning i 2:a hand, du kan ofta fa ett ar eller tva om du kan visa att du ska jobb/plugga utomlands men inte mer an sa, och du maste ha deras godkannande. Jag har min bfr uthyrd pa tre ar men da var jag ocksa vise ordforande i styrelsen i det huset.

Det har ar Sverige, det ska vara svart att tjana pengar ;-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in