2014-07-12, 10:29
Medlem
Flottig är inte detsamma som flott...

I övrigt: den klassiska överklassen har alltid sett till att inte skryta med sina tillgångar, då detta inte ses som socialt accepterat. Ofta ser dessa ner på så kallade "nyrika", som gjort en "klassresa" och helt plötsligt har råd med en massa dyra bilar och fritidsintressen. Det är dessa som skryter om det nya golfsettet som de köpte igår medan adelsmannen de spelar med använder klubbor från 70-talet och kör en äldre men välskött Mercedes.

Visst generaliserar jag men jag håller inte med om din premiss. Det är snarare den övre medelklassen som "framhäver sin ekonomiska status", inte överklassen.

Edit: Jan Guillou förklarar det bättre än jag: https://www.youtube.com/watch?v=HDw33iLMKS8
Senast redigerad av Grillo 2014-07-12 kl. 10:32.
Citera
2014-07-12, 13:12
Medlem
Celenos avatar
Gäller väl lika mycket medel och "underklass". Nästan alla bor så dyrt de kan, kör så dyra bilar de har råd med, och har aldrig några pengar över i slutet av månaden.

Det kallas "att man måste leva lite också", har jag hört.

Själv bor jag i en etta och har inte haft bil på ett halvt decennium.
Citera
2014-07-12, 17:05
Medlem
Benziinas avatar
Överklass bor i en flott villa för de har råd med det och mycket mera. Däremot de som står under överklass ekonomiskt sätt och bor på ett sätt de inte ha råd med vill kanske visa en 'halvrik' fasad utåt för de tror de inte duger som de är. Detta har bland annat med tvivelaktigt självförtroendet att göra med.

Sedan ska man inte glömma med att alla som bor fint behöver inte vara belånade upp till öronen. Så länge man har råd att bo som man gör och att man inte är tvungen att jobba dygnet runt för det så är det väl OK.
Citera
2014-07-12, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Gäller väl lika mycket medel och "underklass". Nästan alla bor så dyrt de kan, kör så dyra bilar de har råd med, och har aldrig några pengar över i slutet av månaden.

Det kallas "att man måste leva lite också", har jag hört.

Själv bor jag i en etta och har inte haft bil på ett halvt decennium.

"Nästan alla"? Det får du gärna visa en källa på. Jag skulle tro att den allra största majoriteten av Sveriges befolkning har åtminstone ett visst buffertsparande, även om jag säkert kan tänka mig att personer upp till 25 som bara lever för dagen har det såhär.

Själv mår jag dåligt om jag har under 5000 kr på kontot kvar när nästa lön kommer, och då är jag ändå låginkomsttagare.
Citera
2014-07-12, 21:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Har länge funderat på varför (1.) en del i överklassen alltid ska framhäva sig med flottiga villor. Och (2) varför ska en del underskatta dom som inte har det lika bra ställt ekonomiskt, men som som jobbar lika mycket?
(3) Varför väljer en del av överklassen att skicka sina barn till skolor, som t.ex. Lundsbergs skola?

1. Att ha mycket pengar, och bo i en flott villa visar på bra status.
2. Alla underskattar inte alla med lägre inkomst, men vissa gör det. Och dom som gör det, gör det för att dom andra inte är tillräckligt fina.
3. Att gå på en kommunal skola är inte tillräckligt fint, därför skickas deras barn till Lundsberg istället, för det anses fint att gå där.
Den verkliga överklassen bryr sig inte om vad folk tycker om deras villor eller lägenheter.

Svar på 2: jadu, det finns människor med mindervärdeskomplex och bekräftelsebehov i alla samhällsklasser.

Om man är verklig överklass så skickar man inte ungen någonstans, ungen får själv välja vad han/hon studerar och var han/hon studerar. Det är som sagt inget "spel för gallerierna" om man är rik, det är bara skitnödiga medelklass-svenssons med överbelånade villor som håller på med sådant.

Källa: Känner ett flertal i min nära umgängeskrets som är från adliga släkter och har bekvämt med pengar, även personer som varit företagsamma och på så sätt lyckats tjäna rejäla förmögenheter.. Inget av det du nämnde stämmer in på dem.
Senast redigerad av anonym.hedonist 2014-07-12 kl. 21:58. Anledning: edit
Citera
2014-07-12, 21:56
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
"Nästan alla"? Det får du gärna visa en källa på. Jag skulle tro att den allra största majoriteten av Sveriges befolkning har åtminstone ett visst buffertsparande, även om jag säkert kan tänka mig att personer upp till 25 som bara lever för dagen har det såhär.

Själv mår jag dåligt om jag har under 5000 kr på kontot kvar när nästa lön kommer, och då är jag ändå låginkomsttagare.
Problemet är att buffertsparandet också äts upp när bilen går sönder eller när huset måste renoveras. Det är ytterst få svenskar som faktiskt tänker efter förrän de spenderar sina pengar. Man behöver inte lika mycket prylar som reklambilderna vill få dig att tro, men ändock faller nästan alla konsumenter för tricket...hur var det nu med spridningen av intelligens bland befolkningar.
Citera
2014-07-12, 22:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:

En av många: http://cornucopia.cornubot.se/2014/0...r-200-000.html
Citera
2014-07-13, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
En av många: http://cornucopia.cornubot.se/2014/0...r-200-000.html

Nu är det ju lite skillnad på att han en ekonomi som går ihop på kronan varje månad och att ha 200 000 kr i sparkapital... Jag är inte heller i närheten av att ha 200 000 sparat men för den delen behöver inte det betyda att jag lever på marginalerna. Hade varit mer intressant om gränsen hade lagts vid runt 10-20 000 kr som nog är ett rimligare sparkapital hos majoriteten.

Kan ju passa på att poängtera att en medelinkomsttagare som får ut runt 20 000 i månaden och kanske har utgifter på 15 000 varje månad måste spara i över tre år för att få ihop 200 000. Bara en höginkomsttagare som inte har någon koll på hur normalt folk lever kan anse att det är lite pengar.
Senast redigerad av Grillo 2014-07-13 kl. 02:36.
Citera
2014-07-13, 03:07
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Nu är det ju lite skillnad på att han en ekonomi som går ihop på kronan varje månad och att ha 200 000 kr i sparkapital... Jag är inte heller i närheten av att ha 200 000 sparat men för den delen behöver inte det betyda att jag lever på marginalerna. Hade varit mer intressant om gränsen hade lagts vid runt 10-20 000 kr som nog är ett rimligare sparkapital hos majoriteten.

Kan ju passa på att poängtera att en medelinkomsttagare som får ut runt 20 000 i månaden och kanske har utgifter på 15 000 varje månad måste spara i över tre år för att få ihop 200 000. Bara en höginkomsttagare som inte har någon koll på hur normalt folk lever kan anse att det är lite pengar.

En person som får ut 20.000 kr efter skatt och är lite vettig får ihop 200.000 kr på mindre än 2 år. Har man jobbat några år är man garanterat rikare än 95% av befolkningen. När man är 65 år och jobbat större delen av sitt vuxna liv med ett vanligt jobb är man mångmiljonär och har kunnat gå i pension sedan länge. Det är självklart att man sparar 10.000+ kr av lönen varje månad. För att kunna ha utgifter för 15.000 kr i månaden måste man göra som Gudrun Schyman och bränna en stor del av sina pengar på bål.
Citera
2014-07-13, 03:47
Medlem
RoaldDahls avatar
De är förledda av Maya?
Citera
2014-07-13, 04:18
Bannlyst
Citat:

Anders Borg gick ut häromdagen och berättade att vi skulle förbereda oss för en finanskris, som enligt honom kanske kommer år 2018. Det är väl ett jävla bra bevis på att folk är väldigt högt belånade i dagsläget, och att detta nästan gäller alla.
Citera
2014-07-13, 04:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av latexxxss
Har länge funderat på varför (1.) en del i överklassen alltid ska framhäva sig med flottiga villor. Och (2) varför ska en del underskatta dom som inte har det lika bra ställt ekonomiskt, men som som jobbar lika mycket?
(3) Varför väljer en del av överklassen att skicka sina barn till skolor, som t.ex. Lundsbergs skola?

1. Att ha mycket pengar, och bo i en flott villa visar på bra status.
2. Alla underskattar inte alla med lägre inkomst, men vissa gör det. Och dom som gör det, gör det för att dom andra inte är tillräckligt fina.
3. Att gå på en kommunal skola är inte tillräckligt fint, därför skickas deras barn till Lundsberg istället, för det anses fint att gå där.
1. Jaha, och vad är problemet?

2. Jag bor själv på Lidingö och har träffat en hel del som är rika, och ingen av dom har sett ner på arbetare till 100%. Visst, dom kan säker dra till med något nedvärderande skämt om arbetare, men det är inget dom själva tycker/tror på till 100%. Vi ska komma ihåg att dom själva har varit arbetare en gång i tiden!

3. Många elever som t.ex går på Lundsberg har föräldrar som kanske är diplomater, och det är det väldigt svårt att sätta dessa elever på en kommunal skola, då föräldrarna är ute och reser hela tiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in