Citat:
sakDu har missförstått lite här...
Det du tar upp, är ju något som tillhör en sedvanlig diskussion. Utan ifrågasättande - ingen diskussion.
Det som är OT, i ett forum för det som det inte finns vetenskapligt bevis för (det paranormala), är att tjata efter bevis och klandra folk för att dom inte kan ge bevis - för det som det inte finns (eller kan finnas)bevis (det paranormala).
Det är lika korkat, som att gå in i skoaffärer och fråga efter färsk lax (OT), och klandra personalen för att dom inte säljer lax.
Det du tar upp, är ju något som tillhör en sedvanlig diskussion. Utan ifrågasättande - ingen diskussion.
Det som är OT, i ett forum för det som det inte finns vetenskapligt bevis för (det paranormala), är att tjata efter bevis och klandra folk för att dom inte kan ge bevis - för det som det inte finns (eller kan finnas)bevis (det paranormala).
Det är lika korkat, som att gå in i skoaffärer och fråga efter färsk lax (OT), och klandra personalen för att dom inte säljer lax.
Kyckling-i-rymden var lite inne på det här också, även om jag misstänker att hen inte vill föra resonemanget lika långt som jag.
Jag håller med dig - OM det handlar om saker jag tror och som inte gäller fysiska/kausala orsakssamband. Jag tror på gud/älvor/tomtar/troll och vill diskutera min tro. Fine - det är OT att kräva fysiska bevis. Men i den stund jag övergår till att hävda att jag VET att dessa saker existerar (för att jag "upplevt" saker eller "känner det starkt inom" mig) så har jag gjort en utsaga om hur verkligheten är beskaffad. Alla utsagor om verkligheten har man rätt att kräva bevis för - det kan aldrig någonsin bli OT i en diskussion.
Nu försöker ju folk som vill tro på kristallterapi, healing etc gärna att rädda sig undan detta för dem så förargliga krav genom att hävda att deras metoder visst har effekt - den kan bara inte fastslås genom vetenskapliga experiment! Det är lite som Lotta på Bråkmakargatan som visst kunde cykla - i smyg. Healing funkar - det går bara inte att mäta det. Men det här är givetvis nys. För även om jag inte kan motbevisa att healing eller kristaller har effekt i ett enskilt fall så kan jag lätt föreslå ett upplägg av en vetenskaplig studie där vi mäter på en större grupp människor. En sån studie är givetvis inte fri från mätproblem och knepiga överväganden av olika slag, men rent principiellt är den fullt möjlig att genomföra. Om vi då inte hittar någon signifikant skillnad mellan dem som fick healing och dem som inte fick det finns bara två tänkbara förklaringar:
- Healing har ingen effekt
- Healing har en positiv effekt i vissa fall, men en negativ i andra som balanserar upp den positiva så att den samlade effekten är plus/minus noll.
... i ingetdera fallet låter det som att healing är något att rekommendera
Ser du? Det är fullt möjligt att mäta om kristallterapi eller healing funkar eller inte. Det är inte utanför den hypotesprövande, vetenskapliga metodens område och därmed är det heller inte OT.