2014-06-11, 00:09
Medlem
Varför finns det massor av forum sektioner om pseudovetenskap i vetenskapssektionen? Borde inte dessa separeras totalt? Om inte annat så är väll pseudovetenskapen till Samhälle eller livsstil, men inte fan e det vetenskap.
Citera
2014-06-11, 00:16
Medlem
Vetenskap & humaniora heter det.
Citat:
Humaniora är de ämnen som studerar människan som kulturell varelse. Hit räknas ämnen som etnologi, filosofi, historia, idéhistoria, estetik, konstvetenskap, retorik, språk och litteraturvetenskap. Till humanvetenskaperna räknas dessa samt även sociologi, pedagogik, kulturantropologi och psykologi. Vidare räknas ibland även religionsvetenskap eller teologi till humaniora, även om dessa ämnen vid svenska universitet har egna fakulteter i Uppsala. Vid Lunds universitet tillhör de samma fakultet sedan 2010. Humaniora kännetecknas av kvalitativ forskning och ett hermeneutiskt förhållningssätt i en tradition som ursprungligen kommer från teologin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Humaniora
Senast redigerad av Endofin 2014-06-11 kl. 00:28.
Citera
2014-06-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Vetenskap & humaniora heter det.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Humaniora

"Humaniora kännetecknas av kvalitativ forskning" - din wiki länk. Just pseudovetenskap är ju just typisk för att att den saknar riktig forskning.. Klarspråk: Pseudovetenskap är varken vetenskap eller humaniora!

Står inte heller något om att pseudovetenskap skulle ingå i detta.. Vilket det såklart inte gör. Vidare borde även religions forumet därav kallas för Teologi.

Sedan ser jag bara att den delen heter "vetenskap" och inte Vetenskap & Humaniora. Men det är i sig inget problem anser jag, de får gärna klumpa ihop både naturvetenskap och humaniora, dock ut med Pseudovetenskapen, för den har inget som helst att göra där. Sätt den i ett eget forum för just pseudovetenskap.
Citera
2014-06-12, 22:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelsander
"Humaniora kännetecknas av kvalitativ forskning" - din wiki länk. Just pseudovetenskap är ju just typisk för att att den saknar riktig forskning.. Klarspråk: Pseudovetenskap är varken vetenskap eller humaniora!

Står inte heller något om att pseudovetenskap skulle ingå i detta.. Vilket det såklart inte gör. Vidare borde även religions forumet därav kallas för Teologi.

Sedan ser jag bara att den delen heter "vetenskap" och inte Vetenskap & Humaniora. Men det är i sig inget problem anser jag, de får gärna klumpa ihop både naturvetenskap och humaniora, dock ut med Pseudovetenskapen, för den har inget som helst att göra där. Sätt den i ett eget forum för just pseudovetenskap.

Det är bara vad som står i menyfältet, forumets fulla namn är just Vetenskap & humaniora.

Det med religion håller jag inte med om, alla religioner är ju inte teistiska och "teologi" är väl läran om religion, inte religionen i sig?
Citera
2014-06-13, 00:32
Medlem
Citat:
Men kvalitativ forskning är ju inte "äkta" vetenskap.
Citat:
Kvalitativa forskare kritiseras för att deras resultat inte är upprepningsbara eller att resultatens rimlighet inte kan kontrolleras, och för att de inte alltid definierar begrepp på ett otvetydigt sätt, eftersom de inte beskriver data i väldefinierade kategorier.
Citera
2014-06-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det med religion håller jag inte med om, alla religioner är ju inte teistiska och "teologi" är väl läran om religion, inte religionen i sig?

Jo fast om det handlar om Humaniora så bør inte titteln på forumet vara "Religion", snarare bør det vara just "Teologi". Ska det finnas en religions sektion så bør den flyttas till tex Samhælle, livsstil eller kultur sektionen istællet før Vetenskap och Humaniora. Då kanske man får lite bættre diskussioner i Teologi tråden, och inte bara massor av trådar dær folk skriver hur mycket de hatar religion och inte førstår varfør det finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Endofin
Men kvalitativ forskning är ju inte "äkta" vetenskap.

Formulerade mig dåligt. Dock finns det inga korekt utførda studier som stødjer pseudovetenskap så det ær varken Kvalitativ eller kvantitativ forskning det handlar om dær.

Således bør dessa grupper tas bort från Vetenskap & Humaniora sektionen: Paranormala fenomen, ockultism, ufologi, Alternativ medicin, Drømmar. De har inget dær att gøra.
Citera
2014-06-13, 19:28
Medlem
Citat:
Formulerade mig dåligt. Dock finns det inga korekt utførda studier som stødjer pseudovetenskap så det ær varken Kvalitativ eller kvantitativ forskning det handlar om dær.

Således bør dessa grupper tas bort från Vetenskap & Humaniora sektionen: Paranormala fenomen, ockultism, ufologi, Alternativ medicin, Drømmar. De har inget dær att gøra.
Det finns många studier som delvis stödjer det du kallar för pseudovetenskap. Dock inga vetenskapliga studier som bevisar något, alltså experiment som går att kopiera och redovisa full ut.

I den alternativa medicin-delen så finns väldigt mycket som har stöd inom vetenskapen, och även sånt som har dåligt stöd, men som är uppbackat av anekdotiska bevis och mindre djupgående studier.
Ockultism är också en form av vetenskap, men samma sak där, inget som man kan kopiera och redovisa fullt ut. Där handlar det om subjektiva upplevelser.

Men jag tror inte det spelar någon roll ändå? Den sortens forskning går ju till på ett helt annat sätt.
Citat:
Den kvalitativa forskningen är starkare kopplad till vetenskapligsfilosofier som kritisk realism och konstruktivism, det vill säga ontologin (hur världen är beskaffad) om att det åtminstone inom vissa discipliner inte finns en objektiv och observerbar verklighet, utan data är i hög grad beroende av betraktarens subjektiva tolkning, som påverkas av observatörens grupptillhörighet, värderingar, fördomar och kunskaper.
Senast redigerad av Endofin 2014-06-13 kl. 19:39.
Citera
2014-06-13, 23:36
Medlem
Det enda som borde bort från vetenskapssektionen är det paranormala, som jag inte förstår vad det gör där. Jag hade nog lagt det under livsstil eller möjligen samhälle alt kultur istället.
Citera
2014-06-15, 09:28
Medlem
KimNeilJungs avatar
Det finns visserligen goda argument för att flytta ut Paranormalt. Skulle det nu göras så får vi som jag ser det ett problem till - vem skall avgöra vad som är paranormalt, pseudovetenskap eller "riktig" vetenskap? Har vi mods kunskapen inom alla vetenskapliga områden det berör för att korrekt bedöma på vilken sida gränsen en tråd skall placeras? Jag är tveksam till att det låter sig göras på ett bättre sätt än vad som görs idag och jag känner att jag för egen del ibland skulle bli väldigt osäker. Som det är nu är nuvarande struktur till hjälp för mig som moderator och mina egna åsikter är inte det primära verktyget för att göra en bedömning.
Citera
2014-06-15, 12:18
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Varför inte lägga paranormala-fenomen forumet i övrigt?
Citera
2014-06-15, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Varför inte lägga paranormala-fenomen forumet i övrigt?
Vore nästan bättre om man delade upp det såhär.
Ufologi under Astronomi och Rymdfart
Paranormala fenomen under Fysik, matematik och teknologi

Ufologi passar i Astronomi och Rymdfart då nästan allt i ufologi handlar om astronomi och rymdfart

Paranormala fenomen kan förklaras i så gott som alla fall med matte, fysik och med teknologi och bör därför finnas under under Fysik, matematik och teknologi
Citera
2014-06-15, 13:00
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vore nästan bättre om man delade upp det såhär.
Ufologi under Astronomi och Rymdfart
Paranormala fenomen under Fysik, matematik och teknologi

Ufologi passar i Astronomi och Rymdfart då nästan allt i ufologi handlar om astronomi och rymdfart

Paranormala fenomen kan förklaras i så gott som alla fall med matte, fysik och med teknologi och bör därför finnas under under Fysik, matematik och teknologi
Jo men då ligger det ju fortfarande i vetenskap och det är väl det som är problemet.
Alla diskussioner i paranormala fenomen handlar inte om att förklara den paranormala händelsen vetenskapligt.
Med det i åtanke så tycker jag att övrigt känns som ett åsiktsneutralt alternativ till just paranormala fenomen.

Att Ufoligi passar i Astronomi och Rymdfart är jag helt på din linje med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in