2014-07-14, 10:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
DNA via blod eller annat DNA också? Har hon själv haft med rullen och tejpat ex en tofs borde det funnits annat DNA också.
Det är otydligt på sid 323:
Citat:
Tejperna var rikligt blodbesudlade och proven för DNAanalys säkrades där blodet bedömdes vara i mindre mängd.
Citera
2014-07-14, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Instämmer. Eftersom inga blodspår hittats i skogen har hon sannolikt hämtas upp/tvingats in i en bil och ja det kan definitivt ha varit en skåpbil.

Om hon blev knivhuggen och mördad i skåpbilen är svårt att avgöra. Eftersom att kroppen var så ren och avsköljd misstänker jag att styckningen har skett i ett stort kök eller liknande med tillgång till vassa knivar, lite större slangar/kranar samt ordentlig avrinning.

Vad för typ av kniv/verktyg krävs för att stycka? Mordvapnet vet vi ju ungefär hur det såg ut men hur såg kniven?/knivarna ut? Går det att avgöra vad de är för typ av verktyg/knivar som hon har styckats med?
Vass kniv. Såg (förslagsvis bågfil) alt stämjärn, hammare/slägga. Tid och nerver av stål.
Senast redigerad av P-o-beln 2014-07-14 kl. 11:02.
Citera
2014-07-14, 11:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Det stärker vittnets trovärdighet att hon dessutom lagt märke till VBs mörka kläder.
Det finns dock en viktig aspekt som gör att vittnesiakttagelsen starkt kan ifrågasättas: Utsagan hinner ändras mellan förhören; enligt den första versionen skulle tjejen ha varit på väg i samma riktning som vittnet. Vittnet gör sig också skyldig till ett felslut och hänger upp sig på att hon sett tjejens ansikte (vilket man gör när man passerar en gångtrafikant som hör motorljud och ofelbart då vrider på såväl kropp som huvud.
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 195ff
De passerar tjejen med bilen och C vet att hon tänkte bara inte tjejen blir rädd nu när de kommer och kör förbi henne med bilen den här tiden. C säger att hon tror att de passerade tjejen för annars skulle hon inte funderat kring om tjejen skulle ha blivit rädd.

C är inte säker men tror att tjejen gick i riktning mot deras hus, alltså mot Åbergsleden och Bodsvedjan. Tjejen gick efter Lejonbacksvägen för hade hon svängt ned efter Lorvenvägen hade C inte sett henne.
/…/
C beskriver tjejen som ganska liten och nätt, finlemmad. /…/ Det såg ut som om hon liksom var på väg någonstans [busshållplatsen på Sävastvägen?].
/…/
C säger att hon i tidigare förhör uppgivit att kvinnan rört sig i motsatta riktningen men är nu säker på att de mötte henne på det sätt som anges i detta förhör. C menar att hon tydligt såg kvinnans ansikte och detta var bara möjligt om de mötte kvinnan.
/…/
C säger att kvinnan befann sig på vägen och passerade eller skulle precis passera en mindre anslutningsväg till elljusspåret vilket finns i närheten. Denna väg finns alltså till höger sett ur C:s bil perspektiv precis bakom fastigheten nummer 2A.
Summa summarum: Det är osannolikt att vittnet sett VB.
Citera
2014-07-14, 11:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns dock en viktig aspekt som gör att vittnesiakttagelsen starkt kan ifrågasättas: Utsagan hinner ändras mellan förhören; enligt den första versionen skulle tjejen ha varit på väg i samma riktning som vittnet. Vittnet gör sig också skyldig till ett felslut och hänger upp sig på att hon sett tjejens ansikte (vilket man gör när man passerar en gångtrafikant som hör motorljud och ofelbart då vrider på såväl kropp som huvud. Summa summarum: Det är osannolikt att vittnet sett VB.
Lyssna på förhöret i TR och upprepa det där.
Citera
2014-07-14, 11:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lyssna på förhöret i TR och upprepa det där.
”Jag såg inte jättenoga för vi tittade ju bara till.” – ”Jag tror att hon var på väg mot…” – ”Den [examensbilden] tyckte jag inte var jättelikt.” – ”Jag kan inte utesluta nånting.” – ”Min upplevelse var att det var i svans för jag tyckte ändå att jag såg ansiktet.” – ”Vi passerade bara med bilen.” – ”Jag är inte jättebra på väderstreck.”
Citera
2014-07-14, 11:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
”Jag såg inte jättenoga för vi tittade ju bara till.” – ”Jag tror att hon var på väg mot…” – ”Den [examensbilden] tyckte jag inte var jättelikt.” – ”Jag kan inte utesluta nånting.” – ”Min upplevelse var att det var i svans för jag tyckte ändå att jag såg ansiktet.” – ”Vi passerade bara med bilen.” – ”Jag är inte jättebra på väderstreck.”
Det var ingen tvekan om att hon var på väg västerut och mötte kvinnan.
Citera
2014-07-14, 11:31
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:

Vad anser du om skriken som grannarna hörde?
Citera
2014-07-14, 11:46
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
I FUP omnämns en grön flygoverall som KJ ska ha burit vid eftersöken och (som bilderna visar) vid airsoftspelet den 11 maj (s. 118, 134, 1387). Jag utgår från att det är den han bär på bilderna. Men som jag kan se har den inte beslagtagits av polisen. Eller tar jag fel? Detta har ju viss relevans för diskussionen om klädbyten som krävts vid hanteringen av kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Tror den låg i hans bil.

Citat:
På sid 312 ligger "kamouflagedräkt (mössa och jacka)" i bagageutrymmet. Det kan vara den.

Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Nej det kan det inte.

Citat:
Och varför inte det då?

Jag lutar åt husvagnens slutsats. Varför beskriva en grön overall som en kamouflagedräkt bestående av mössa och jacka? Det låter mer som den "guilly-suit" som enligt den dömdes uppgift låg i bagageutrymmet:

"F: Kan du berätta lite grand hur…hur det ser ut i din bagagelucka, den här lördagen, vad du
har i…i ?
H: Jaa, en vapenväska…
F: I bagaget?
H: …och en Guilly-suit eller en Guilly-mantel och så har lillasyrran sitt täcke där i och
någon kudde och så är det nå skräp och sånt…det ligger huller om buller där." (FUP, s. 1762)

Så var är den gröna flygoverallen?
Citera
2014-07-14, 12:16
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
Vad anser du om skriken som grannarna hörde?
Att de härrörde från VB.
Citera
2014-07-14, 12:20
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det var ingen tvekan om att hon var på väg västerut och mötte kvinnan.
Det råder stor tvekan om detta; dels för att det då blir fullständigt obegripligt vart VB varit på väg i den sena timmen, och dels för att signalementet som vittnet avger endast synes stämma in på "asiatiskt" utseende och "mörka" kläder. VB kan knappast definieras som "liten och nätt"; bara det tyder på att det varit en kvinna runt max 160 cm som vittnet sett.
Citera
2014-07-14, 12:32
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Att de härrörde från VB.

Kanske skulle kolla lika nära på grannarnas vittnesmål som CBs då.
Du kanske inte har läst BIs förhör att han inte hörde något från KJs lägenhet 4/5 men att detta minne växer sig större och större med tiden.

Om du nu litar på BI så kommer han med riktigt intressanta uppgifter om att KJs pappa JJ gjort VB med barn...

Att folk lägger större tilltro till BI än CB är bedrövligt.
Citera
2014-07-14, 12:35
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag lutar åt husvagnens slutsats. Varför beskriva en grön overall som en kamouflagedräkt bestående av mössa och jacka? Det låter mer som den "guilly-suit" som enligt den dömdes uppgift låg i bagageutrymmet:

"F: Kan du berätta lite grand hur…hur det ser ut i din bagagelucka, den här lördagen, vad du
har i…i ?
H: Jaa, en vapenväska…
F: I bagaget?
H: …och en Guilly-suit eller en Guilly-mantel och så har lillasyrran sitt täcke där i och
någon kudde och så är det nå skräp och sånt…det ligger huller om buller där." (FUP, s. 1762)

Så var är den gröna flygoverallen?

Så du tror KJ mördade eller åtminstone styckade henne efter 11 maj 2013?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in