Flashback bygger pepparkakshus!
2014-07-14, 07:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Blir det inte Rättspsykiatrisk vård då? Inte dråp.

Inte nödvändigtvis, men här är andra förustättningar.
(FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.
Citera
2014-07-14, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Blir det inte Rättspsykiatrisk vård då? Inte dråp.

Vad menar du?
Citera
2014-07-14, 10:33
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Kommer man att bedöma det som att LL blivit överfallen i sitt hem.
Utgångsläget är att LL inte har befunnit sig i sitt hem, eftersom hon inte var skriven där. Sen kan åklagaren försöka hävda att JA:s hem de facto också var LL:s. För att lyckas med det bör h*n visa att LL tillbringat en majoritet av dygnsvilan där under mer än ett par veckor.

Citat:
[Om jag förstått rätt kan brottet i så fall bedömas grövre.
Ja, så är det.
Citera
2014-07-14, 10:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Vilken nedlagd misshandel?? Eftersom det lagts ner så har det väl förmodligen inte gått att bevisa att Jonna blivit misshandlad?

I så fall har heller ingen misshandel ägt rum.
Beviskraven är högre för att döma någon för misshandel än för att använda en misshandel som förmildrande omständighet. Det är alltså inte på minsta sätt omöjligt för försvaret att andra en anmälan om misshandel som inte lett till åtal som förmildrande omständighet.
Citera
2014-07-14, 10:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Förutsättningen att förövaren här ska kunna komma undan med dråp torde enligt min
mening vara att det kan konstateras att en allvarlig psykisk störning förelåg vid
gärningstillfället och kvarstod vid de inledande förhören.
Om allvarlig psykisk störning förelåg eller ej har inte mycket att göra med brottsrubriceringen.

Citat:
Annars lär det nog klubbas igenom en mordrubricering på detta ruskiga ärende i Askersund.
En hel del tyder på det. Men det finns massor som vi inte vet hur det gick till, utan bara gissar, och jag avvaktar för min del FUP innan klämmer ur mig en åsikt om brottsrubricering och lämplig strafflängd.
Citera
2014-07-14, 11:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hansbertil
Nej fängelse blir inte aktuellt om man konstaterar allvarlig psykisk störning vid dådet. I Rödeby-målet slapp den åtalade påföljd helt (förutom skadestånd) av den anledningen, även om han blev dömd för dråp.
Den tilltalade i Rödeby-målet slapp fängelse, men påföljd fick han - annars hade han inte kunnat dömas till skadestånd; man kan inte dömas till bara skadestånd i ett brottmål. Vad som gäller om den tilltalade har haft en allvarlig psykisk sjukdom vid gärningstillfället, men inte vid domen, är att det å ena sidan föreligger fängelseförbud, och att den tilltalade å andra sidan inte kan dömas till rättspsykiatrisk vård. Däremot finns inga hinder för att döma till villkorlig dom och/eller skyddstillsyn, och det var villkorlig dom med skyddstillsyn som gärningsmannen fick.
Citera
2014-07-14, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Den tilltalade i Rödeby-målet slapp fängelse, men påföljd fick han - annars hade han inte kunnat dömas till skadestånd; man kan inte dömas till bara skadestånd i ett brottmål. Vad som gäller om den tilltalade har haft en allvarlig psykisk sjukdom vid gärningstillfället, men inte vid domen, är att det å ena sidan föreligger fängelseförbud, och att den tilltalade å andra sidan inte kan dömas till rättspsykiatrisk vård. Däremot finns inga hinder för att döma till villkorlig dom och/eller skyddstillsyn, och det var villkorlig dom med skyddstillsyn som gärningsmannen fick.

Nej? Rätta mig gärna igen men jag hittar inget annat än att han gick fri från påföljd. Det som krävs för att vara skadeståndsskyldig i brottmål är väl att man blir fälld, inte att man får en påföljd.

"I valet mellan att döma mannen till annan påföljd än de nämnda, i första hand skyddstillsyn eller villkorlig dom, eller att förklara honom vara fri från påföljd enligt 30 kap. 6 § andra punkten brottsbalken, har hovrätten stannat för det senare alternativet."

http://www.domstol.se/templates/DV_Press____9114.aspx
Citera
2014-07-14, 16:07
Medlem
Kexet65s avatar
Jag har precis varit förbi lägenheten. Den är fortfarande avspärrad och alla persienner helt neddragna när man ser lgh utifrån. På lgh-dörren sitter skylt AVSPÄRRAD enl ... osv.
Undrar varför det tar sån tid?
Citera
2014-07-14, 16:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Jag har precis varit förbi lägenheten. Den är fortfarande avspärrad och alla persienner helt neddragna när man ser lgh utifrån. På lgh-dörren sitter skylt AVSPÄRRAD enl ... osv.

Kan kanske bero på att man behöver tillgång till en orörd lägenhet för att under utredningens gång vid behov kunna göra undersökningar som verifierar vad som kommer fram i förhör.
Citera
2014-07-14, 16:36
Medlem
Citat:

1 Polisen kanske inte har lyckats binda GM till BP tekniskt. 2 Sen kan man inte utesluta att förhören ger fler MGM som i sin tur måste bindas eller uteslutas från gärning. 3 Utredningen är inte avsutad.
Citera
2014-07-14, 17:24
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
Inte nödvändigtvis, men här är andra förustättningar.
(FB) Askersund: kvinna gripen för mord på en annan kvinna.

Det var ett extraordinärt beslut.
Många besvärliga bakrunder.
Det är så speciellt att det går inte att bedöma om man kommer hitta någon jämförbart
i fallet med JH. Detta fall, alltså.
Vi får se.
Citera
2014-07-14, 17:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Vad menar du?

Normalt, jag säger normalt då mypenisattrap hade länk på ett fall som hade annorlunda utgång, döms man inte till mord eller dråp om man döms till rättspsykiatriska vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in