2014-07-14, 07:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Väsentligen beror det på just det, ja.
Jag vet att flera här tror att man kommit att överdriva skriken som hörts, att de kan ha
kommit från den där filmen som visades vid tidpunkten för dessa skrik, "Charlies änglar".
Skriken eller om det nu rörde sig om bara ett - osäker där - följdes väl omedelbart efter
av att ett fönster stängdes i KJ:s lägenhet. ( Av någon som tydligen uppvisade viss skäggväxt.
Borde vara KJ. På somliga foton jag sett av honom så är där lite som kan uppfattas
som skägg minsann.)

Skrik och fönster som stängs - ja, det bådar inte gott. Nånting har sannolikt hänt dessa
ögonblick. Nånting mycket allvarligt.

Ja, lutar fortfarande åt att Vatchareya inte lämnat den lägenheten den kvällen i ett
levande skick.

Men visst - ni kan ha rätt, det kan vara VB som promenerat där på Lejonbacksvägen.
Och även om så vore fallet alltså så utesluter det långtifrån KJ som flickans baneman därmed.

Slutligen: Kände KJ "Schlangenkraft" eller vad hen kallade sig, figuren med de osmakliga
bilderna som postats några gånger här i tråden?

Skriken kom kanske från KJ granne vägg i vägg, han som KJ vittnar om spelade rockmusik som vanligt den där kvällen, möjligheten finns att KJ stängde fönstret för att slippa höra den möjligtvis skrikiga rockmusiken när KJ och VB hade sex.
Citera
2014-07-14, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
I så fall hade polisen inte behövt jaga honom tidigare när han körde runt i rondellen. Hur vanligt är det i Sverige att polisen använder GPS-sändare i misstänktas bilar? Jag har då ingen aning. I varje fall användes de inte i fallet KJ.
Polisen har väl ingen orsak att gå ut och tala om vilka spaningmetoder de använder, en GPS sändare är ett bra komplement till annan spaning.
Efter några dagar kunde inses att något allvarligt hade hänt VB och att hon sannolikt blivit mördad, finns väl ingenting som skall hindra polisen att använda effektiva spaningmetoder mot personer som är misstänkta, när det gäller ett så grovt brott som det här misstänktes var frågan om.
Citera
2014-07-14, 08:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Var inte kroppsdelarna placerade redan före 20 maj i Gula Huset? Var polisen effektiv i sin dygnetruntspaning från den 20 maj? Var det inte så att KJ hittades först senare?
Lyssna själv.
Citera
2014-07-14, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Polisen har väl ingen orsak att gå ut och tala om vilka spaningmetoder de använder, en GPS sändare är ett bra komplement till annan spaning.
Efter några dagar kunde inses att något allvarligt hade hänt VB och att hon sannolikt blivit mördad, finns väl ingenting som skall hindra polisen att använda effektiva spaningmetoder mot personer som är misstänkta, när det gäller ett så grovt brott som det här misstänktes var frågan om.
Jag undrar om polisen verkligen får använda GPS-sändare hur som helst i vems bil som helst innan det ens konstaterats att ett brott blivit begånget? Vad är det för polissamhälle vi lever i? Man blir ju mörkrädd. I varje fall har GPS-sändare INTE använts i fallet KJ och det är det som är det viktiga.
Senast redigerad av Vierstein 2014-07-14 kl. 08:31.
Citera
2014-07-14, 08:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skriken kom kanske från KJ granne vägg i vägg, han som KJ vittnar om spelade rockmusik som vanligt den där kvällen, möjligheten finns att KJ stängde fönstret för att slippa höra den möjligtvis skrikiga rockmusiken när KJ och VB hade sex.
Grannen BI hörde skriken. Hans sambo tittade på TV i rummet bredvid och hörde inget. Tittade hon på Charlies Änglar, måntro?
Citera
2014-07-14, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lyssna själv.
Hävdar du att dygnetruntspaning bedrevs den kritiska tidpunkten för benens placering i Gula Huset.
Det är ju det som är det viktiga.
Citera
2014-07-14, 08:05
Medlem
Citat:
Dygnetruntspaning påbörjades på morgonen 20 maj.

Synd bara att det råkade bli dygnetruntspaning på fel person!
Citera
2014-07-14, 08:07
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Hävdar du att dygnetruntspaning bedrevs den kritiska tidpunkten för benens placering i Gula Huset.
Det är ju det som är det viktiga.
Nej, jag hävdar att du har fel i det fetstilta.
Citat:
Glöm det där med alibi och spaning. Kom ihåg att ärendet bara var ett försvinnande. Det var inte ett mordärende även om man misstänkte brott. Jag tror inte att spaning bedrevs 24 timmar om dygnet. Så mycket resurser har inte polisen när man inte ens visste om det förelåg något brott.
Dessutom visste KJ om tidigare spaning på sig så han var på sin vakt. Att förfölja någon med bil mitt i natten i Boden utan att bli upptäckt är omöjligt speciellt om objektet är medveten om spaningen. Dessutom är KJ Commander och har stor erfarenhet av att upptäcka faror. Han har "krigserfarenhet" så att säga.
Dygnetruntspaning påbörjades på morgonen 20 maj, oavsett om de visste var KJ var eller inte. Det går inte åt mindre resurser att leta efter någon än att spana på någon.
Citera
2014-07-14, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
När man ser till vittnet på Lejonbacksvägen att det sannolikt var VB hon mötte där, när vittnet satt som passagerare i en bil, bör man se till helheten.
VB kontaktade KJ och önskade komma studera hos honom, som han accepterade och hämtade henne från bostaden i sin bil.
Vid 21.00 tiden beslutar VB att hon skall åka hem och innan har hon haft massor med kommunikation med sin mobil. KJ erbjuder att skjutsa hem henne därför det är lång väg till hennes hem, men VB avböjer och som ursäkt säger hon att han druckit en pilsner på burk. Jag anser att skulle VB haft planer att åka hem hade hon accepterat skjutsen som KJ erbjöd.
Vid 21.30 tiden är det ett vittne som möter en asiatisk ung kvinna på Lejonbacksvägen, vittnet kommer från Luleå och möter kvinnan på samma sida som vittnet sitter, vid mötet måste hon ha varit alldeles i närheten av den asiatiska kvinnan, de körde bilen endast i ca 30 km tim och den tiden i Boden var det ljust och hon kunde se kvinnan kanske på 100 m avstånd.
Vittnet uppger signalementet på den unga asiatiska kvinnan, som stämmer in helt på att det var VB. Lejonbacksvägen är en återvändsväg med mycket lite bebyggelse och nästan aldrig gångtrafikanter. Därifrån den asiatiska unga kvinnan kom kan man inte köra in med bil, därför är det ingen bil som följt henne. Man kan säga att Lejonbacksvägen är en ödeväg fram till Torpgärdesleden, dit vägen går fram. Om den asiatiska kvinnan kommit fram till Torpgärdesleden hade hon mycket sannolikt blivit observerad av andra trafikanter.
Jag anser att någonting händer för den asiatiska kvinnan från den plats där hon oberveras av vittnet och fram till Torpgärdesleden. Sannolikt är det en kidnappning med skåpbil som stått och väntat in henne på någon avtagsväg från Lejonbackvägen, som sedan kör fram och kidnappar det som sannolikt är VB, att genomföra en sådan operation fordars 2 gärningsmän och en chaufför.
Jag är helt övertygad att tjejen vittnet möter och ser på Lejonbacksvägen som den unga asiatiska tjejen är VB och ingen annan.
Alla de som av någon orsak skall ha KJ till gärningsmannen måste förneka att VB gick efter Lejonbacksvägen 21.30, eftersom om hon gjorde det kan inte KJ vara gärningsmannen.

Visst är det så.. hon skulle möta upp någon. MB var väl den enda hon haft kontakt med den kvällen?

Antagligen ville hon inte göra KJ orolig och berätta vem hon skulle träffa.

I exakt vad för typ av bil anser du att mordet har begåtts i? och i Vems?
Citera
2014-07-14, 08:14
Medlem
Citat:
Nej, jag hävdar att du har fel i det fetstilta.
Dygnetruntspaning påbörjades på morgonen 20 maj, oavsett om de visste var KJ var eller inte. Det går inte åt mindre resurser att leta efter någon än att spana på någon.
Bra, då kan vi konstatera att någon dygnetruntspaning inte har bedrivits mot KJ den kritiska tidpunkten för benens utplacering i Gula Huset. Samtidigt kan vi påstå att spaningen inte ger alibi för KJ att han INTE kan ha placerat benen i Gula Huset. är vi överens? Jag har egentligen bara försökt motbevisa Lagros tvärsäkra uttalande att spaningen gav 100% alibi för KJ för tiden vid benens utplacering.
Senast redigerad av Vierstein 2014-07-14 kl. 08:16.
Citera
2014-07-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zemixon
Visst är det så.. hon skulle möta upp någon. MB var väl den enda hon haft kontakt med den kvällen?
Antagligen ville hon inte göra KJ orolig och berätta vem hon skulle träffa.
I exakt vad för typ av bil anser du att mordet har begåtts i? och i Vems?
Jag anser den skåpbilen som ett vittne uppger på sidan 78 i förundersökningen kan vara intressant.
Citera
2014-07-14, 09:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Bra, då kan vi konstatera att någon dygnetruntspaning inte har bedrivits mot KJ den kritiska tidpunkten för benens utplacering i Gula Huset. Samtidigt kan vi påstå att spaningen inte ger alibi för KJ att han INTE kan ha placerat benen i Gula Huset. är vi överens? Jag har egentligen bara försökt motbevisa Lagros tvärsäkra uttalande att spaningen gav 100% alibi för KJ för tiden vid benens utplacering.
KJ:s vistelse är klarlagd för nästan hela dagen. Hans pappa och LSS ger alibi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in