Citat:
Ursprungligen postat av
Starvid
Detta beror på otyget "new public management" som infiltrerat staten. I stället för att staten i planekonomisk anda efter konsultation med fack och näringsliv slår fast hur många utbildningsplatser som ska finnas får universiteten själva bestämma vilka utbildningar de ska erbjuda, och de får betalt per student som söker. I teorin borde detta fungera bra, men eftersom studenter inte tar hänsyn till hur arbetsmarknaden ser ut (på grund av ointresse, okunskap, och så vidare) är resultatet en massiv felallokering av offentliga resurser och studenternas tid. Ett klassiskt marknadsmisslyckande.
Klockren beskrivning. Det är ganska mycket pengar per student vi pratar om. Jag skulle dock inte lägga hela skulden på studenten som söker dessa hipsterutbildningar, dom är ofta unga och naiva och har hela sitt liv fått höra att dom ska "satsa på det som känns roligt" och "du är unik".
Nej, skulden ligger även hos skolorna själva som marknadsför dessa utbildningar med glassiga bilder och löften om en gräddfil in i en glamourös och lättsam yrkeskarriär. Som inte existerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Olepeter
Vad är det för hipsterutbildningar? Harry Potter-kunskap?
Tja, var ska jag börja? Jag ska väl börja med att säga att jag personligen inte är fientligt inställd till kultur och humaniora eftersom jag själv delvis verkar i detta fält, men jag är samtidigt realist och pragmatiker.
Hur många skådespelarutbildningar behöver vi i förhållande till hur marknaden för betalda jobb ser ut? Hur många journalistutbildningar? Hur många filmvetare? Hur många musiker och ljudtekniker? Hur många cirkusclowner? Hur många dansare? Fotografer? Jag skulle kunna göra en lista på flera sidor men jag tror du hajjar.
Exempel: Min väns son ska i höst börja på en högskola som har någon någon märklig "dataspelsutbildning". Jag läste igen programmet eftersom jag delvis jobbar inom detta område och det verkade vara ett jävla skämt uppriktigt sagt. Och killen har ingen som helst förkunskap förutom att han "gillar att spela dataspel". Kom han in? Självklart. Han ska alltså skuldsätta sig för för många, många år framåt pga detta? Bedrägeri säger jag.
Nu kanske vi är lite OT men jag skulle ändå säga att detta har med gammelmediadöden att göra i ganska stor grad. Man marknadsför något som i verkligheten är bankrut och döende till naiva ungdomar. Som sagt, hur många journalister behöver utbildas varje år i förhållande till hur många betalda jobb det finns?