2014-07-13, 19:23
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det verkar inte som intagningarna till medialinjer på högskolorna minskar, utan intresset är kvar på samma höga nivå. Efter ett tag söker de in på andra utbildningar och går 6 år eller mer på högskolan.

Vad många inte förstår är vilken oerhörd, gigantisk jävla business det här med utbildningar till "hipsterjobb" är.

Jag vill inte outa mig för mycket men jag har jobbat på en högskola där man har ett större antal hipsterutbildningar. Skulle man verkligen ta reda på hur många som fått ett relevant jobb efter en sådan utbildning så skulle siffrorna visa på katastrof. Samtidigt, om högskolan skulle dra in dessa utbildningar så skulle den gå under av den ekonomiska förlusten. Jag försökte lite försiktigt lyfta frågan när jag jobbade där och det var inte populärt.

Att inte detta debatteras mer är för mig en gåta. Jag ser det som en av de största svindlerierna i närtid. Att lura naiva ungdomar att gå fleråriga "utbildningar" som sällan betyder ett skit när dom vill in i branschen. Sen är utbildningarna i sig också helt värdelösa i många fall, men det är kanske OT.

Hur jäkla bra start på vuxenlivet är det att ha studieskulder på flera hundra tusen för en "mediautbildning" som inte betyder ett skit i verkligheten?
Citera
2014-07-14, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattlandet
Vad många inte förstår är vilken oerhörd, gigantisk jävla business det här med utbildningar till "hipsterjobb" är.

Jag vill inte outa mig för mycket men jag har jobbat på en högskola där man har ett större antal hipsterutbildningar. Skulle man verkligen ta reda på hur många som fått ett relevant jobb efter en sådan utbildning så skulle siffrorna visa på katastrof. Samtidigt, om högskolan skulle dra in dessa utbildningar så skulle den gå under av den ekonomiska förlusten. Jag försökte lite försiktigt lyfta frågan när jag jobbade där och det var inte populärt.

Att inte detta debatteras mer är för mig en gåta. Jag ser det som en av de största svindlerierna i närtid. Att lura naiva ungdomar att gå fleråriga "utbildningar" som sällan betyder ett skit när dom vill in i branschen. Sen är utbildningarna i sig också helt värdelösa i många fall, men det är kanske OT.

Hur jäkla bra start på vuxenlivet är det att ha studieskulder på flera hundra tusen för en "mediautbildning" som inte betyder ett skit i verkligheten?
Vad är det för hipsterutbildningar? Harry Potter-kunskap?
Citera
2014-07-14, 07:28
Medlem
Starvids avatar
Citat:

Detta beror på otyget "new public management" som infiltrerat staten. I stället för att staten i planekonomisk anda efter konsultation med fack och näringsliv slår fast hur många utbildningsplatser som ska finnas får universiteten själva bestämma vilka utbildningar de ska erbjuda, och de får betalt per student som söker. I teorin borde detta fungera bra, men eftersom studenter inte tar hänsyn till hur arbetsmarknaden ser ut (på grund av ointresse, okunskap, och så vidare) är resultatet en massiv felallokering av offentliga resurser och studenternas tid. Ett klassiskt marknadsmisslyckande.
Citera
2014-07-14, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Vad tycks om Masterutbildning i genusvetenskap vid Umeå universitet? De flesta universitet och högskolor med självaktning har utbildning både till kandidat och master.

Det är kompetens som verkligen efterfrågas på arbetsmartknaden.....men som lyckas fylla platserna varje år vad jag vet.

Annars andra skräputbildningar som kandidat i religonsvetenskap kunde man ju åtminstone kompletterta med ett pedagogiskt år och bli gymnasielärare; men vad gör man med genusvetare? Annat än riksdagsledamot för Fi eller Mp?
Citera
2014-07-14, 08:31
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vad tycks om Masterutbildning i genusvetenskap vid Umeå universitet? De flesta universitet och högskolor med självaktning har utbildning både till kandidat och master.

Det är kompetens som verkligen efterfrågas på arbetsmartknaden.....men som lyckas fylla platserna varje år vad jag vet.

Annars andra skräputbildningar som kandidat i religonsvetenskap kunde man ju åtminstone kompletterta med ett pedagogiskt år och bli gymnasielärare; men vad gör man med genusvetare? Annat än riksdagsledamot för Fi eller Mp?

En annan klassisk arbetslöshetsgenerator är IMER vid Malmö Högskola. I snart 20 år har denna utbildning spottat ut totalt oanställbara studenter. Inga av de som läst detta skit i min bekantskapskrets har fått jobb där deras kompetens varit en avgörande faktor.

http://www.mah.se/imer/imer

(FB) IMER i Malmö ( jobb )
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-07-14 kl. 08:51.
Citera
2014-07-14, 09:15
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Vad tycks om Masterutbildning i genusvetenskap vid Umeå universitet?
En del av dem (och alla de andra pysselsattningsutbildningarna som IMER, folkhogskolor, humanekologer osv osv) gar till var jag borjat tanka pa som det kulturmarxistiska industriella komplexet. Allt fran kommunala jamstalldhetssamordnare, via politiker, kulturinstitutioner, fack, medier och journalister till djungeln av arvsfondsfinansierade varldsforbattrar-NGOs. Nastan alltihop betalt med skattepengar, direkt eller indirekt.

Varje gang nagon stoppar nagon utredning eller reform eller "satsning" i gapet pa den kulturmarxistiska kravmaskinen nar den skriker om krafttag mot ditten eller datten sa hander tva saker:

1. Folk med helt vardelosa utbildningar far hittepajobb.

2. Det kulturmarxistiska industriella komplexet vaxer och kraver mer.

Det ar ett sjalvforstarkande och for samhallet ytterst skadligt fenomen.
Citera
2014-07-14, 10:06
Medlem
Citat:

Det är värre än så. Eftersom ingen frivilligt efterfrågar dessa skräpmänniskor som gått skräputbildningar så använder man sina kontakter inom statsmakten för att kräva LAGSTIFTNING som beordrar i första hand offentlig förvaltning, i andra hand alla företag; att skriva genus-rapporter, räkna snoppar på arbetsplatsen etc. En verksamhet som givetvis bara tillåts ske av en examinerad genusvetare.
Citera
2014-07-14, 10:22
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
En del av dem (och alla de andra pysselsattningsutbildningarna som IMER, folkhogskolor, humanekologer osv osv) gar till var jag borjat tanka pa som det kulturmarxistiska industriella komplexet. Allt fran kommunala jamstalldhetssamordnare, via politiker, kulturinstitutioner, fack, medier och journalister till djungeln av arvsfondsfinansierade varldsforbattrar-NGOs. Nastan alltihop betalt med skattepengar, direkt eller indirekt.

Varje gang nagon stoppar nagon utredning eller reform eller "satsning" i gapet pa den kulturmarxistiska kravmaskinen nar den skriker om krafttag mot ditten eller datten sa hander tva saker:

1. Folk med helt vardelosa utbildningar far hittepajobb.

2. Det kulturmarxistiska industriella komplexet vaxer och kraver mer.

Det ar ett sjalvforstarkande och for samhallet ytterst skadligt fenomen.

Hursomhelst så verkar all IMER-studenter har svårt att få jobb.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/55786105-ni-som-last-manskliga-rattigheter-pa-hogskola-vad-jobbar-ni-med-idag/2

Citat:
Jag har en del vänner som läst MR och de har alla svårt att få jobb innom sitt område. Men du kan ju alltid jobba med CSR på företag tex.

De flesta utbildningar på IMER låter ju väldigt bra och de är nytänkande. Problemet är bara att de är lite för inovativa, arbetsmarknaden har inte riktigt hunnit med.
Dessutom är de rätt flummiga har jag hört och har ett rätt dåligt rykte på arbetsmarknaden

http://lokaltidningen.se/sandra-soker-20-jobb-i-manaden-/20090806/artikler/258976901

Citat:
Måste ha pengar
Sandra Nyman har en filosofie magisterexamen i IMER, Internationell Migration och Etniska Relationer, efter fyra års studier på Malmö högskola.
– Men vad hjälper det, jag får inget jobb i alla fall, säger hon.
Sandra Nyman uppskattar att hon i genomsnitt söker 20-25 jobb i månaden.
– Någon månad har det varit upp till 30, en annan kanske bara 15. Det varierar ganska mycket och nu på sommaren har det varit riktig annonstorka.

Har du varit på någon intervju?
– Ja, en. På Folkuniversitetet i Lund, de sökte en utbildningsadministratör. Men jag fick det inte.

Sandra Nyman söker jobb i hela Skåne, även i Halland och Småland.
– Jag kan tänka mig att pendla, men inte flytta för tillfället. Vi har hus och min sambo har jobb i Svalöv.
Sandra Nyman har sommarjobbat i sex år som lagerarbetare på Tetra Pak i Lund.
– Jag söker sådana jobb också. Men jag vill ju helst ha något som har med min utbildning att göra. Det känns tråkigt att ha studerat i fyra år och inte få något arbete inom det man studerat. Å andra sidan måste man ju ha pengar, och självklart är det bättre att jobba än att gå arbetslös.

Fem år senare...

http://sandranyman.se/

Citat:
Just du har hittat hit, till min blogg! Sandra heter jag, en skånsk 30-årig fototokig mamma och fru. Jag har en fil.mag i IMER men är just nu arbetslös - vet du ett jobb som hade passat mig? Maila mig!
Citera
2014-07-14, 10:50
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Detta beror på otyget "new public management" som infiltrerat staten. I stället för att staten i planekonomisk anda efter konsultation med fack och näringsliv slår fast hur många utbildningsplatser som ska finnas får universiteten själva bestämma vilka utbildningar de ska erbjuda, och de får betalt per student som söker. I teorin borde detta fungera bra, men eftersom studenter inte tar hänsyn till hur arbetsmarknaden ser ut (på grund av ointresse, okunskap, och så vidare) är resultatet en massiv felallokering av offentliga resurser och studenternas tid. Ett klassiskt marknadsmisslyckande.

Klockren beskrivning. Det är ganska mycket pengar per student vi pratar om. Jag skulle dock inte lägga hela skulden på studenten som söker dessa hipsterutbildningar, dom är ofta unga och naiva och har hela sitt liv fått höra att dom ska "satsa på det som känns roligt" och "du är unik".

Nej, skulden ligger även hos skolorna själva som marknadsför dessa utbildningar med glassiga bilder och löften om en gräddfil in i en glamourös och lättsam yrkeskarriär. Som inte existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Tja, var ska jag börja? Jag ska väl börja med att säga att jag personligen inte är fientligt inställd till kultur och humaniora eftersom jag själv delvis verkar i detta fält, men jag är samtidigt realist och pragmatiker.

Hur många skådespelarutbildningar behöver vi i förhållande till hur marknaden för betalda jobb ser ut? Hur många journalistutbildningar? Hur många filmvetare? Hur många musiker och ljudtekniker? Hur många cirkusclowner? Hur många dansare? Fotografer? Jag skulle kunna göra en lista på flera sidor men jag tror du hajjar.

Exempel: Min väns son ska i höst börja på en högskola som har någon någon märklig "dataspelsutbildning". Jag läste igen programmet eftersom jag delvis jobbar inom detta område och det verkade vara ett jävla skämt uppriktigt sagt. Och killen har ingen som helst förkunskap förutom att han "gillar att spela dataspel". Kom han in? Självklart. Han ska alltså skuldsätta sig för för många, många år framåt pga detta? Bedrägeri säger jag.

Nu kanske vi är lite OT men jag skulle ändå säga att detta har med gammelmediadöden att göra i ganska stor grad. Man marknadsför något som i verkligheten är bankrut och döende till naiva ungdomar. Som sagt, hur många journalister behöver utbildas varje år i förhållande till hur många betalda jobb det finns?
Senast redigerad av Nattlandet 2014-07-14 kl. 11:12.
Citera
2014-07-14, 11:09
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy

http://www.familjeliv.se/forum/thread/55786105-ni-som-last-manskliga-rattigheter-pa-hogskola-vad-jobbar-ni-med-idag/2

http://lokaltidningen.se/sandra-soker-20-jobb-i-manaden-/20090806/artikler/258976901

Fem år senare...

http://sandranyman.se/

Klockrent exempel på det jag snackar om! Hur många personer med den här bakgrunden, skuldsatta och arbetslösa, driver det omkring i samhället?

Edit: Och typiskt: Den enda intervju hon kallats till har varit på en annan utbildningsinstitution.
Senast redigerad av Nattlandet 2014-07-14 kl. 11:36.
Citera
2014-07-14, 11:24
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Klockrent exempel på det jag snackar om! Hur många personer med den här bakgrunden, skuldsatta och arbetslösa, driver det omkring i samhället?
Kulturvetarlinjen är väl också en arbetslöshetsgenerator av klassiskt snitt.
Citera
2014-07-14, 12:11
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Jo, lyckligtvis lyckas komplexet inte gapa at sig alla pengar som skulle behovas for att suga upp alla som gar diverse godhetsapostelutbildningar. De arbetslosa behover skattebetalarna bara halla med a-kassa, socialbidrag eller sjukbidrag. Vore dyrare om de skulle hallas med lon, lokaler och hittepajobb. Da skulle de dessutom gora mer skada.

Fast det groteska sloseriet inom professionell "godhet" far vi nog flytta till nagon annan trad/delforum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in