Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-13, 18:48
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Söka upp folk med en hammare i näven får du, använda hammaren får du däremot inte.

Det beror lite på syftet med att ha med hammaren.
Har folket bett dig om hjälp typ att spika är det nog okej, annars kan den andra parten uppfatta det som ett hot.
Hotas får man inte aja baja.
Citera
2014-07-13, 18:58
Medlem
Snobbs avatar
Vad har vi för teorier om varför JH valde att konfrontera LL i JA:s lägenhet? Om JH hade velat mörda LL så är det nog lättare att döda LL i LL:s lägenhet ju. Då får JH mer tid på sig dessutom. JA verkade ju bo rätt opraktiskt till med mycket insyn, trappa och grannar.
Citera
2014-07-13, 19:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Vad har vi för teorier om varför JH valde att konfrontera LL i JA:s lägenhet? Om JH hade velat mörda LL så är det nog lättare att döda LL i LL:s lägenhet ju. Då får JH mer tid på sig dessutom. JA verkade ju bo rätt opraktiskt till med mycket insyn, trappa och grannar.
Hur ofta var hon i sin lägenhet? Den som blir sambo provar ofta först, och behåller sin gamla lägenhet under prövotiden, och kvarstår som skriven där.
Citera
2014-07-13, 19:03
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Söka upp folk med en hammare i näven får du, använda hammaren får du däremot inte.

Nu handlade det ju om ifall det var en förmildrande omständighet. Jag har aldrig påstått att man inte får ta med en hammare. Blir lite märkligt när du plockar saker ur sitt sammanhang
Citera
2014-07-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Du har helt rätt såklart.
Den här flaskan tog klockrent i tinningen, god natt direkt.

Ja slag i tinningen brukar vara effektiva.
Citera
2014-07-13, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenneMelon
Det beror lite på syftet med att ha med hammaren.
Har folket bett dig om hjälp typ att spika är det nog okej, annars kan den andra parten uppfatta det som ett hot.
Hotas får man inte aja baja.

Nej man får ju inte det, därför jag tycker "olaga hot" låter så roligt. Vad är egentligen laga hot?

Och om man istället ger någon ett löfte kan man då komma undan?

"Är det ett hot"??

"Nej det är ett löfte"....
Citera
2014-07-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb

Sannolikt enklare att döda Lovisa i hennes egna hem om hon velat komma undan med det, hon hade inte ens behövt ha samma behov att göra sig av med kroppen och kunde ha gått tillväga på helt annat sätt.

Jonna kanske litar på sin förmåga att "snyfta" och satsar på att hon ska bli bedömd som psykiskt sjuk?

Någon som vet hur sånt fungerar?

Om du bedöms som psykiskt sjuk så döms du i regel till sluten psykiatrisk vård men om du däremot endast bedöms ha varit psykiskt sjuk just när brottet begicks så döms du väl i regel istället till fängelse om du anses vara frisk just nu?

Hon kanske siktar på rättspsykiatrisk vård och att sen komma ut så snabbt som möjligt?

Det finns ju möjlighet att bli dömd till rättspsyk och sen bli friskförklarad inte allt för många år senare och då också bli släppt.
Citera
2014-07-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Hur ofta var hon i sin lägenhet? Den som blir sambo provar ofta först, och behåller sin gamla lägenhet under prövotiden, och kvarstår som skriven där.

Ja det kan ju vara som Quarrel skriver här.

En granne säger sig ha sett Jonna utanför huset (vad jag tolkar det som flera gånger tidigare) och kanske hon då kommit fram till att Lovisa spenderar de flesta nätter hos JA?

En granne ska ju ha sagt (enligt poliskällan) att hon sett Jonna sitta i sin (eller pappans bil) utanför huset några dagar tidigare med papper och penna och då har hon nog inte suttit och författat egna korsord kan jag misstänka.

Kan vara som så att hon kartlagt vilka tider JA respektive Lovisa lämnat lägenheten/kommit hem osv?
Citera
2014-07-13, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Nu handlade det ju om ifall det var en förmildrande omständighet. Jag har aldrig påstått att man inte får ta med en hammare. Blir lite märkligt när du plockar saker ur sitt sammanhang

Att söka upp en person beväpnad med en hammare kan inte vara en förmildrande omständighet så länge det inte går att visa att personen du sökt upp varit beväpnad den med. Förmildrande omständighet skulle jag säga är att Jonna slagit Lovisa i huvudet med hammaren EFTER det att Lovisa knivhuggit henne alternativt Lovisa dragit vapen och viftat med och får en hammare i huvudet.

Att sen hämta kniv och börja hugga när den andra ligger ner tror jag varken Silbersky, Peter Ahltin eller någon av de andra höjdarna skulle kunna få till förmildrande omständighet.

Om du hade kommit hit och ringt på med en hammare i handen så hade jag sannolikt öppnat, gasat dig med pepparspray, knäat dig i huvudet och sen släpat in dig i lägenheten och gjort processen väldigt kort med dig. Dvs, sannolikt dråp/mord.

Förmildrande omständighet hade det nog varit om jag endast öppnat med en kniv, huggit dig och avväpnat dig och sen gett dig spö och skickat ut dig genom dörren till trapphuset och ringt 112 och sagt att jag blivit överfallet i mitt egna hem.

Det tycker jag tyder på att Jonna inte ringt på dörren utan istället väntat på att Lovisa öppnat för att vara på väg ut.

Kanske det är så pass lyhört att om du står utanför JA´s dörr och trycker örat mot dörren så kan du höra personen i hallen innanför när den går runt och släcker lampor, skramlar med nycklar osv och då gör dig redo för att knocka direkt när hen öppnar?
Citera
2014-07-13, 19:26
Medlem
Maloms avatar
Citat:
Nej man får ju inte det, därför jag tycker "olaga hot" låter så roligt. Vad är egentligen laga hot?

Och om man istället ger någon ett löfte kan man då komma undan?

"Är det ett hot"??

"Nej det är ett löfte"....
Det "löfte" som du åsyftar förmodar jag är av våldskaraktär, och är då att jämställa med olaga hot om det är riktat till den hotade.

Däremot kan man t.ex. hota med att göra en polisanmälan. Det är inte olaga hot.

BrB 4 kap. 5 § handlar om olaga hot.

En kommentar:
Citat:
Ett olaga hot innefattar dels att hota någon med vapen, dels genom att hota att utföra ett brott mot någon så länge som hotet är allvarligt menat.
Även om hotet inte uttalas direkt till den hotade utan till någon i dennes bekantskapskrets kan det vara straffbart om det var tänkt att offret skulle få ta del av denna information.
Hotet kan även förmedlas som en indirekt åsiktsyttring genom bärande av emblem eller uppträdande i viss klädsel, se RH 2004:70 där en jacka med emblem som utvisade på medlemskap i en MC-organisation ansågs förmedla ett visst budskap.

Om den hotade inte bryr sig om hotet eller vet kan skydda sig själv genom att avstyra det utgör det inget olaga hot.
Om däremot den hotade inte blir skrämd för att den hotade inte förstår allvaret kan det utgöra ett olaga hot.
Att i allmänna ordalag säga "jag skall döda X när jag ser honom" utgör inget olaga hot om det inte var tänkt att X skulle få reda på vad som sagts. Inte heller utgör en varning om att något är nära förestående ett brott.
Dock dömdes i Svea hovrätts dom B 8859-10 från den 2010-12-29 dömdes en person vilken vid flera tillfällen i uppretat tillstånd viftat med kniv framför sin far för olaga hot därför att den tilltalades agerande varit ägnat att hos fadern framkalla allvarlig fruktan för egen säkerhet till person trots att fadern inte kände någon omedelbar fruktan.
Citera
2014-07-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Det "löfte" som du åsyftar förmodar jag är av våldskaraktär, och är då att jämställa med olaga hot om det är riktat till den hotade.

Däremot kan man t.ex. hota med att göra en polisanmälan. Det är inte olaga hot.

BrB 4 kap. 5 § handlar om olaga hot.

En kommentar:

Det du klippte in tycker jag är rätt så roligt. T ex: Är det inte den som ska ha blivit misshandlad som ska bedöma ifall hen blivit misshandlad?

Om jag är ute på krogen och hamnar i slagsmål med någon och denna person får in en lyckoträff på min näsa så blodet forsar så kan någon annan göra en anmälan om misshandel även om jag själv inte anser mig ha blivit misshandlad utan tycker det varit slagsmål på lika villkor.

Det bör väl ändå vara den som ska ha blivit utsatt för brottet (när det går) som bör avgöra ifall hen har blivit utsatt för ett brott eller inte?
Citera
2014-07-13, 19:46
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Att söka upp en person beväpnad med en hammare kan inte vara en förmildrande omständighet så länge det inte går att visa att personen du sökt upp varit beväpnad den med.

Alltså, om du söker upp en person så är det ju just du som söker upp den....med en hammare...Ska man påstå att man ringt innan och frågat om personen är beväpnad...eller hur menar du? Förmildrande hade väl varit om LL kommit beväpnad till JH och JH drämt till henne.

Angående det där med boende så tror jag att jag skrev i mitt första inlägg här att jag någonstans läst (ngn av kvällstidningarna antar jag) att LL i princip bodde hos JA nu och att när JH fått veta det hade flippat eftersom hon trodde LL var ute ur bilden. Men jag fann aldrig den där texten igen sen så jag kan också fattat fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in