Citat:
Ursprungligen postat av
WhichWitch
Nu handlade det ju om ifall det var en förmildrande omständighet. Jag har aldrig påstått att man inte får ta med en hammare. Blir lite märkligt när du plockar saker ur sitt sammanhang
Att söka upp en person beväpnad med en hammare kan inte vara en förmildrande omständighet så länge det inte går att visa att personen du sökt upp varit beväpnad den med. Förmildrande omständighet skulle jag säga är att Jonna slagit Lovisa i huvudet med hammaren EFTER det att Lovisa knivhuggit henne alternativt Lovisa dragit vapen och viftat med och får en hammare i huvudet.
Att sen hämta kniv och börja hugga när den andra ligger ner tror jag varken Silbersky, Peter Ahltin eller någon av de andra höjdarna skulle kunna få till förmildrande omständighet.
Om du hade kommit hit och ringt på med en hammare i handen så hade jag sannolikt öppnat, gasat dig med pepparspray, knäat dig i huvudet och sen släpat in dig i lägenheten och gjort processen väldigt kort med dig. Dvs, sannolikt dråp/mord.
Förmildrande omständighet hade det nog varit om jag endast öppnat med en kniv, huggit dig och avväpnat dig och sen gett dig spö och skickat ut dig genom dörren till trapphuset och ringt 112 och sagt att jag blivit överfallet i mitt egna hem.
Det tycker jag tyder på att Jonna inte ringt på dörren utan istället väntat på att Lovisa öppnat för att vara på väg ut.
Kanske det är så pass lyhört att om du står utanför JA´s dörr och trycker örat mot dörren så kan du höra personen i hallen innanför när den går runt och släcker lampor, skramlar med nycklar osv och då gör dig redo för att knocka direkt när hen öppnar?