Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-07-04, 12:47
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den sista kända kontakt som den då 30-årige Cato Solberg hade var när han skickade ett SMS till en moster den 4 januari 2010. SMS:et skickades troligtvis från hans bostad på Schweigaards gate 60 i Oslo.

Den försvunne var välbyggd, 185 cm lång och pratade med en östlandsdialekt. Hans liv blev åtminstone från 2007 något struligt då hans flickvän lämnade honom. Han hade rökt hasch och hade också emellanåt känt sig deprimerad. Hans far avled 1999 och detta hade tagit honom hårt.

Solberg hade en hund som han var mycket förtjust i. Husse och hunden hängde alltid ihop. Detta var en hund av rasen Amstaff som var vit med bruna fläckar i pälsen och lystrade till namnet King. Han hade köpt hunden då den var nyfödd 2003 och var alltså inne på sitt sjunde år då hans husse försvann.

När Cato Solberg inte hörde av sig till vare sig sin mor, bror eller moster åkte familjemedlemmarna till det rum han då bebodde den 8 januari 2010. Rummet var då tömt på alla hans personliga tillhörigheter.

Veckorna går och både Solberg och hans hund är försvunna. Då händer något. Den 28 januari 2010 kommer en sjuksköterska på väg till sitt arbete i Ryen. Hon ser då en svart-grå hund som står bunden vid en busskur vid Esso i Ryen. Det är kallt ute och hunden verkar inte trivas där han står. Sjuksköterskan frågar då en annan person hur länge hunden kan ha stått där varvid hon får till svar att den hade i a f stått där i flera timmar.

Hon tar då med hunden till sitt arbete. Hunden är märkt och den visar sig tillhöra Cato Solberg. Honom kan inte sjuksköterskan få tag på, men får istället tag på hans mor. När modern ser den svart-grå hunden, som är en Amstiff, så tror hon först att det är fel hund. Hunden däremot, som är King, blir istället glad och känner omedelbart igen henne.

Någon hade alltså färgat om King till att få en svart-grå päls! Varför? Var någonstans befann sig hunden under tiden den 4 - 28 januari 2010?

Anhöriga anmäler Cato som saknad först den 15 februari 2010 som saknad och polisen börjar sina efterforskningar i mars samma år. Ett tips som inkommer säger att de skall söka vid Ormsundskaia i Oslo. King som då tas till Ormsundskaia visar intresse för platsen.

När King får gå med tillbaka till husses f.d. bostad på Schweigaards gate i april 2013 visade hunden tydliga tecken på att det var obehagligt att vara där.

King tas numera omhand av den försvunnes bror.

Mera att läsa om hans försvinnande: http://www.savnetinorge.org/58-savne...-fra-2010.html

Någon som har hört talats om detta försvinnande förut? Vad tror ni hände honom? Mord? Självmord?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-04 kl. 13:33.
Citera
2014-07-04, 18:42
  #2
Medlem
Ördögs avatar
Efter alla de tack jag fått av TS för mina egna trådstarter är det dags att besvara vänligheterna ... Tack, Skaraborgarn, för en redogörelse för ett intressant fall, som jag hittills inte hört om.

Inte ens norska medier tycks ha visat något överdrivet intresse för Solbergs försvinnande. Den artikel TS länkar till innehåller - så vitt jag kan se - hänvisningar till alla de viktigaste medierapporterna om fallet. Därtill hittade jag denna artikel, som NRK publicerade i maj i fjol. Då hette det att nya dykningar inom kort skulle inledas vid Ormsundkaia. Några nyare rapporter har jag inte lyckats vaska fram.
Citera
2014-07-04, 19:55
  #3
Medlem
Skaraborg2s avatar
King spelar en central i hans husses försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Efter alla de tack jag fått av TS för mina egna trådstarter är det dags att besvara vänligheterna ... Tack, Skaraborgarn, för en redogörelse för ett intressant fall, som jag hittills inte hört om.

Inte ens norska medier tycks ha visat något överdrivet intresse för Solbergs försvinnande. Den artikel TS länkar till innehåller - så vitt jag kan se - hänvisningar till alla de viktigaste medierapporterna om fallet. Därtill hittade jag denna artikel, som NRK publicerade i maj i fjol. Då hette det att nya dykningar inom kort skulle inledas vid Ormsundkaia. Några nyare rapporter har jag inte lyckats vaska fram.

Tack för din uppskattning!

Ja det är ett mycket intressant fall som jag heller aldrig hade hört talats innan jag läste om det för någon vecka sedan.

Nej det verkar inte ha varit något överdrivet intresse från norska mediers sida ang. Solbergs försvinnande. Man får nog lov att fråga sig följande: Vem var Cato Solberg? Vilket liv levde han? I vilken miljö levde han i? Åtminstone efter 2007.

Den här länken från den 12 juni 2013 berättar bl. a. om att sökandet efter Solberg vid Ormsundskaia blev tyvärr resultatlöst: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6704012.ece

När King hittades bunden vid den gula busskuren (ev. bunden i en lyktstolpe intill busskuren) hade han ett okänt halsband på sig.

Min teori är att Solberg lär ha avlidit en mycket kort tid efter det sista livstecknet från honom den 4/1-10. Var befann sig hunden fram till den 28/1? Vem tog hand om den under dessa ca 24 dagar? Varför färgades hans päls svart? Varför fick han ta på sig ett okänt halsband? Vem (ev. vilka) samt varför gjorde sig någon (ev. flera personer) allt detta besvär?

Det kan inte ha varit för att ingen skulle kunna spåra hundens ägare för King var chipmärkt. Varför vänta så länge med att "lämna tillbaka" King?

Den försvunnes hund spelar en central roll i hans husses försvinnande. Tyvärr kan inte King själv berätta om vad han varit med om under dessa dryga tre veckor innan han återfanns.

Upptäckte att jag i trådstarten skrivit hundrasens namn felaktigt på ett ställe. King är alltså en Amstaff.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-04 kl. 20:23.
Citera
2014-07-08, 02:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Min teori är att Solberg lär ha avlidit en mycket kort tid efter det sista livstecknet från honom den 4/1-10. Var befann sig hunden fram till den 28/1? Vem tog hand om den under dessa ca 24 dagar? Varför färgades hans päls svart? Varför fick han ta på sig ett okänt halsband? Vem (ev. vilka) samt varför gjorde sig någon (ev. flera personer) allt detta besvär?

Det kan inte ha varit för att ingen skulle kunna spåra hundens ägare för King var chipmärkt. Varför vänta så länge med att "lämna tillbaka" King?

En chipmärkning syns ju inte på utsidan och det är inte alla som känner till hur märkning av hundar fungerar, så jag tror nog att anledningen till att färga hunden måste vara just att den inte skulle kunna identifieras. Den som gjorde visste kanske inte att King var märkt.

Spekulationer följer:
Hunden har uppenbarligen tagits om hand av någon under denna tid, det borde väl vara så att den som haft hunden varit inblandad i försvinnandet på något sätt. Man kan förstås tänka sig att det hänt en olycka, t ex drunkning, och hunden sedan hittats av någon som velat ha en hund och sedan ångrat sig, men det känns väl lite mindre troligt...

Skulle gissa att han träffat någon, något har hänt, ett slagsmål som gick värre än det var tänkt, en olycka som någon råkar orsaka, en överdos, något som inte är helt "rumsrent" och som gör att vederbörande inte kontaktar ambulans/polis. Den inblandade skaffar undan kroppen på något sätt. Är inte tillräckligt kallblodig för att ha ihjäl och skaffa undan hunden, men vill inte heller bli sedd med en eftersökt persons hund, och färgar därför King för att inte grannar ska känna igen hunden från bilder i tidningar osv (nu blir det ju inga bilder i tidningarna på ett tag eftersom Cato inte saknas, men det kan ju inte personen veta då). Kan tänka mig någon som inte riktigt vet vad den ska göra med King, inte vill lämna honom åt sitt öde och inte törs lämna till polis eller djurskydd, och så småningom lämnar honom där man tror att han kommer att hittas och bli omhändertagen...

"Turid får noen andre til å slippe henne inn hoveddøra, og en renholder åpner til slutt da hun ringer på døra til bokollektivet i første etasje. Vaskehjelpen sier han er der for å rengjøre naborommet til Cato" "Bokollektiv" med rum, han hade alltså ingen vanlig lägenhet? Någon har alltså gått dit och tömt rummet? Har inte andra boende sett någon där?

"Cato var definitivt ikke en del av et såkalt belastet miljø. Han holdt seg stort sett for seg sjøl, sier han." Men han hade dopat sig och använt hasch, och borde väl då ha kommit i kontakt med någon sorts kriminella åtminstone. Han hade också behandlats för psykiska besvär och, om jag släpper lös fördomarna, ser lite värstingaktig ut. Känns inte osannolikt att han kan ha varit i alla fall ytligt bekant med någon som helst håller sig undan polisen.

Antar att anledningen till att han först inte saknas är att han lever ett ganska instabilt liv, inga fasta hållpunkter som jobb/studier, flickvän, eller annat där man förväntas dyka upp eller höras av. När det sedan börjar letas har han redan varit borta länge och det är kanske därför det inte blir så mycket drag i rapporteringen och sökandet? Antingen kan han stuckit självmant, eller så har han varit borta i veckor och i inget av fallen handlar det om att rädda hans liv med ett snabbt upphittande. Man vet inte heller vad han gjort eller i vilket område han varit, så det finns ingen uppenbar plats eller väg att börja söka från, som man kan göra om någon försvinner på väg hem från krogen t ex.

Man önskar ju verkligen att sådant där djurprateri hade fungerat i verkligheten!

(citat från http://www.dagbladet.no/2010/09/27/m...berg/13581723/)
Citera
2014-07-08, 15:23
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Spekulationer ang. Solbergs försvinnande.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
En chipmärkning syns ju inte på utsidan och det är inte alla som känner till hur märkning av hundar fungerar, så jag tror nog att anledningen till att färga hunden måste vara just att den inte skulle kunna identifieras. Den som gjorde visste kanske inte att King var märkt.

Spekulationer följer:
Hunden har uppenbarligen tagits om hand av någon under denna tid, det borde väl vara så att den som haft hunden varit inblandad i försvinnandet på något sätt. Man kan förstås tänka sig att det hänt en olycka, t ex drunkning, och hunden sedan hittats av någon som velat ha en hund och sedan ångrat sig, men det känns väl lite mindre troligt...

Skulle gissa att han träffat någon, något har hänt, ett slagsmål som gick värre än det var tänkt, en olycka som någon råkar orsaka, en överdos, något som inte är helt "rumsrent" och som gör att vederbörande inte kontaktar ambulans/polis. Den inblandade skaffar undan kroppen på något sätt. Är inte tillräckligt kallblodig för att ha ihjäl och skaffa undan hunden, men vill inte heller bli sedd med en eftersökt persons hund, och färgar därför King för att inte grannar ska känna igen hunden från bilder i tidningar osv (nu blir det ju inga bilder i tidningarna på ett tag eftersom Cato inte saknas, men det kan ju inte personen veta då). Kan tänka mig någon som inte riktigt vet vad den ska göra med King, inte vill lämna honom åt sitt öde och inte törs lämna till polis eller djurskydd, och så småningom lämnar honom där man tror att han kommer att hittas och bli omhändertagen...

"Turid får noen andre til å slippe henne inn hoveddøra, og en renholder åpner til slutt da hun ringer på døra til bokollektivet i første etasje. Vaskehjelpen sier han er der for å rengjøre naborommet til Cato" "Bokollektiv" med rum, han hade alltså ingen vanlig lägenhet? Någon har alltså gått dit och tömt rummet? Har inte andra boende sett någon där?

"Cato var definitivt ikke en del av et såkalt belastet miljø. Han holdt seg stort sett for seg sjøl, sier han." Men han hade dopat sig och använt hasch, och borde väl då ha kommit i kontakt med någon sorts kriminella åtminstone. Han hade också behandlats för psykiska besvär och, om jag släpper lös fördomarna, ser lite värstingaktig ut. Känns inte osannolikt att han kan ha varit i alla fall ytligt bekant med någon som helst håller sig undan polisen.

Antar att anledningen till att han först inte saknas är att han lever ett ganska instabilt liv, inga fasta hållpunkter som jobb/studier, flickvän, eller annat där man förväntas dyka upp eller höras av. När det sedan börjar letas har han redan varit borta länge och det är kanske därför det inte blir så mycket drag i rapporteringen och sökandet? Antingen kan han stuckit självmant, eller så har han varit borta i veckor och i inget av fallen handlar det om att rädda hans liv med ett snabbt upphittande. Man vet inte heller vad han gjort eller i vilket område han varit, så det finns ingen uppenbar plats eller väg att börja söka från, som man kan göra om någon försvinner på väg hem från krogen t ex.

Man önskar ju verkligen att sådant där djurprateri hade fungerat i verkligheten!

(citat från http://www.dagbladet.no/2010/09/27/m...berg/13581723/)

Tack för ditt intressanta samt mera djupgående inlägg.

I det första fetade avsnittet så har du troligtvis rätt i det du skriver. Dock om det var en person alt. flera personer som kände den försvunne Solberg kan de ha känt till att King var chipmärkt.

Ja, någon/några har haft hand om hunden under dryga tre veckor. Han måste ha fått mat och dryck av dessa någon/några. Samt någonstans att sova.

Även jag gissar på att han träffade någon/några och att detta möte, av någon anledning, slutade med att Solberg försvann. Jag tror också att den försvunne kom att avlida en mycket kort tid efter att han skickade sitt SMS till sin moster. King kan mycket väl själv ha sett detta när husse blev ev. dödad. Det behöver inte vara mord. Det kan även vara dråp eller olycka. Självmord tror jag inte på, även om han hade varit deprimerad och hade behandlats för sina besvär.

Det scenario du skriver kan mycket väl ha varit på detta sätt då han försvann. Eftersom ingen verkar ha velat göra hunden något illa, så skulle det ev. kunna tyda på att den kände den här personen alt. dessa personer. I s f så tänkte personen/personerna i fråga helt riktigt när de band King vid en busskur i Ryen. Han kom då helt riktigt att bli omhändertagen. Samt därefter överlämnad till den försvunnes mor.

Jag får också den uppfattningen att Solberg levde ett instabilt liv. Åtminstone efter 2007. Detta år går bl. a. flickvännen ifrån honom och sedan verkar det ha rasat utför.

Att Solberg skulle ev. ha stuckit själv tror jag inte. Hunden verkar ha varit hans allt och honom skulle han i s f bara ha lämnat efter sig bunden vid en busskur. King och hans husse skall ha varit oskiljaktiga.

Eftersom han både hade rökt hasch samt dopat sig är möjligheten stor att han hade kommit i kontakt med kriminella personer även om han själv inte skulle ha varit det.

Som jag har uppfattat det, men det behöver inte vara riktigt, så hade han först en egen lägenhet och därefter skall han ha flyttat in på detta bokollektiv. Två adresser nämns. Schweigaards gate 60 och Schweigaards gate 96.

Någon måste helt enkelt gått in på hans rum och tömt detta efter den 4/1 men före den 8/1, 2010. Nu vet ingen med säkerhet att detta SMS skickades från Solbergs bostad den 4 januari men man tror det. Antar att ingen heller kan säga med säkerhet att det var Solberg själv som skickade detta?

Jag vet inte hur noga dessa personer i bokollektivet hördes. Det som har framkommit verkar inte vara så mycket. Ingen verkar emellertid veta något vilket i s f är mycket märkligt. Någon måste ju ha märkt när Solbergs rum tömdes tycker man?

Nej man vet tyvärr inte var han befann sig när han försvann. Man vet inte heller vad han kan ha gjort efter att han hade skickat sitt sista SMS.

Ett mycket svårlöst fall som tyvärr har alla möjligheter att förbli ett olöst försvinnande. King har troligtvis varit vittne till vad som hände hans husse men kan tyvärr inte berätta något. Att ingen gjorde King något illa kan också ha berott på att han var ett ofarligt vittne.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-08 kl. 15:30.
Citera
2014-07-13, 15:03
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ingen verkar emellertid veta något vilket i s f är mycket märkligt. Någon måste ju ha märkt när Solbergs rum tömdes tycker man?
Det beror väl på vad som räknades som personliga ägodelar och hur mycket han hade. Var det ett möblerat rum han hyrde kan det ha varit rätt lite egna prylar han hade, det kanske rymdes i en resväska eller i ett par bärkassar.
Citera
2014-07-14, 12:42
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Solberg och hans personliga ägodelar.

Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Det beror väl på vad som räknades som personliga ägodelar och hur mycket han hade. Var det ett möblerat rum han hyrde kan det ha varit rätt lite egna prylar han hade, det kanske rymdes i en resväska eller i ett par bärkassar.

Det har du ju förstås rätt i. Det verkar som om Solberg ev. kan haft ett garage där han kan ha haft en del av sitt bohag magasinerat.

Hans sista boende var på detta boendekollektiv där han hade ett eget rum. Hur många som bodde på det kollektiv vet jag inte? Han kan mycket väl ha hyrt rummet möbelerat?

Han kan alltså ha haft ganska litet av egna prylar där. Han måste i a f haft en del kläder, skor, toalettartiklar, hundens skålar m.m. Vet ej heller om han hade TV och dator på rummet?

Även om så var fallet att han inte hade mera prylar där än vad som rymdes i en resväska eller två, så tycker jag ändå att det är något märkligt att ingen på detta boendekollektiv verkar ha vetat något.

Jag undrar även över vart tog hans mobil vägen? Användes denna efter Solbergs försvinnande? Gjorde polisen något försök att spåra den?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-14 kl. 13:04.
Citera
2014-07-15, 14:34
  #8
Medlem
Orm Ondes avatar
Min gissning är att Sohlberg var deprimerad, kanske missbrukade också, och själv bestämde sig för att försvinna från allt och börja ett nytt liv. Eftersom han inte hade så mycket pengar att röra sig med, hade han dock inte råd att bege sig utomlands. Han beslöt då att ändra utseende för att inte bli igenkänd och eftersom han brukade raka inte bara ansiktet utan även håret, kunde han ju lätt förändra sitt utseende bara genom att hår och skägg växa. Men eftersom han tyckte så mycket om sin hund ville han inte göra sig av med den. Han färgade då om pälsen på den för att han inte skulle bli igenkänd av någon som kände igen hunden.

Min spekulation grundas på att det torde vara ganska besvärligt att färga om en hund som gör motstånd; jag är ingen hundexpert, men av de gånger jag varit med om att schamponera och bada hundar som inte gillar detta, så drar jag slutsatsen att det borde vara ganska svårt för en person som hunden inte litar på att färga om pälsen. En amstaff är väl också en ras som kan försvara sig väl om den känner sig hotad.

En sådan plan som jag beskrivit är kanske inte direkt särskilt smart, men som jag ser det fullt tänkbart att en person som är i mentalt dåligt skick skulle kunna tänka ut. Den förklarar också omfärgningen av hunden.

Min gissning är att den "nye" Cato råkade ut för någon olycka i sällskap med personer som var hans vänner eller bekanta, i ett sådant sammanhang att dessa inte kunde berätta om omständigheterna för polisen. Kanske han tog en överdos, kanske det var ett gräl i fyllan eller i påtänt skick, där Cato fick ett hårdare slag än vad som var meningen. I vart fall stod gärningsmannen och eventuella andra inblandade där med hunden och ett lik. En kallblodig mördare skulle säkert ha dödat hunden, men detta var personer som egentligen inte ville Cato - eller hans hund - något illa. Därför lämnas hunden vid busskuren, där oddsen är stora att den kommer att tas om hand. På grund av att dödsfallet skedde i samband med omständigheter av ljusskyggt svag, vågar ingen gå till polisen och Catos kvarlevor gömmer man någon annan stans.

Idel vilda spekulationer, men vi lär nog knappast komma längre...



Han var ju renrakad och rakade också håret
Citera
2014-07-15, 17:32
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
King och teorier.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Min gissning är att Sohlberg var deprimerad, kanske missbrukade också, och själv bestämde sig för att försvinna från allt och börja ett nytt liv. Eftersom han inte hade så mycket pengar att röra sig med, hade han dock inte råd att bege sig utomlands. Han beslöt då att ändra utseende för att inte bli igenkänd och eftersom han brukade raka inte bara ansiktet utan även håret, kunde han ju lätt förändra sitt utseende bara genom att hår och skägg växa. Men eftersom han tyckte så mycket om sin hund ville han inte göra sig av med den. Han färgade då om pälsen på den för att han inte skulle bli igenkänd av någon som kände igen hunden.

Min spekulation grundas på att det torde vara ganska besvärligt att färga om en hund som gör motstånd; jag är ingen hundexpert, men av de gånger jag varit med om att schamponera och bada hundar som inte gillar detta, så drar jag slutsatsen att det borde vara ganska svårt för en person som hunden inte litar på att färga om pälsen. En amstaff är väl också en ras som kan försvara sig väl om den känner sig hotad.

En sådan plan som jag beskrivit är kanske inte direkt särskilt smart, men som jag ser det fullt tänkbart att en person som är i mentalt dåligt skick skulle kunna tänka ut. Den förklarar också omfärgningen av hunden.

Min gissning är att den "nye" Cato råkade ut för någon olycka i sällskap med personer som var hans vänner eller bekanta, i ett sådant sammanhang att dessa inte kunde berätta om omständigheterna för polisen. Kanske han tog en överdos, kanske det var ett gräl i fyllan eller i påtänt skick, där Cato fick ett hårdare slag än vad som var meningen. I vart fall stod gärningsmannen och eventuella andra inblandade där med hunden och ett lik. En kallblodig mördare skulle säkert ha dödat hunden, men detta var personer som egentligen inte ville Cato - eller hans hund - något illa. Därför lämnas hunden vid busskuren, där oddsen är stora att den kommer att tas om hand. På grund av att dödsfallet skedde i samband med omständigheter av ljusskyggt svag, vågar ingen gå till polisen och Catos kvarlevor gömmer man någon annan stans.

Idel vilda spekulationer, men vi lär nog knappast komma längre...



Han var ju renrakad och rakade också håret

Visst är detta vi tar upp i tråden enbart spekulationer men så är det också ett ouppklarat försvinnande som också tyvärr kan förbli ouppklarat. Man hoppas ju ändå att det skulle kunna bli en uppklaring av något slag.

Har precis som du också tänkt i dessa banor ang. detta med att hunden blev färgad. King kan knappast ha tyckt om detta. Definitivt kan en Amstaff försvara sig om den känner sig hotad. Dessutom ordentligt om det skulle behövas. Dock skulle ev. omfärgningen ha kunnat blivit gjord av personer som King kände väl och litade på.

Om det var Solberg själv som färgade om hunden så visste han att det skulle framkomma vem som ägde honom. Den var chipmärkt. Nära vänner till den försvunne kan också mycket väl ha känt till märkningen.

Det scenario som du tar upp tycker jag låter intressant. Naturligtvis inte alls omöjligt att det skulle kunna ha gått till på detta sätt. Eller på ett snarlikt sätt?

Jag känner mig "säker" på att Solberg efter sitt försvinnande inte kan ha varit i livet länge. Som jag har skrivit förut så behöver inte hans död ha varit något planerat mord. Han kan ha omkommit genom olycka eller dråp. Det kan t. ex. ha varit ett fylleslagsmål.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-15 kl. 17:39.
Citera
2014-07-15, 18:30
  #10
Medlem
En skum historia denna här, och bra inlägg av Wildebeest och Orm Onde. Några reflektioner:
1. Hunden Kings andrahandsvärde var knappast högt. Hundstallet.se har fullt med diverse vuxna Amstaff-hundar och korsningar för omplacering.
2. King var en vit Amstaff med diskreta bruna markeringar. Hur färgar man effektivt om en sådan? Kanske med hårfärgningsmedel avsett för gråhåriga människor? Att hunden själv blev gråhårig på kuppen kan förklaras av en feldosering av färgningsmedlet, eller [mera sannolikt] av att effekten avtagit med tiden.
3. En retad Amstaff är värd respekt och torde inte gilla att bli omfärgad. Den hundnappare som inte har munkorg tillgänglig kan dock låta en medbrottsling klämma fast hunden i en dörr. Detta kan förklara att hundens [tandbeväpnade] huvud och hals var betydligt ljusare än resten av kroppen.
4. Den som färgat om King saknar kunskaper om hur en Amstaff skall se ut. En hundkännare eller raserfaren person skulle genast inse att hunden blivit 'doktorerad'.

Man skulle kunna spekulera att de som [kanske i misshugg] slagit ihjäl Cato tyckte att nog blod hade flutit, tog hand om hunden och färgade om den för att ingen skulle kunna se att det var Catos hund. Efter tre veckor tyckte de kanske att det kostade för mycket att hålla en hund av denna storlek, och övergav den vid busskuren.
Citera
2019-01-06, 16:52
  #11
Medlem
WatchDoges avatar
9 år, nästan på dagen sedan detta försvinnande.
Försökte googla lite, men knappast något nytt som dök upp.

Någon annan som vet något som man inte kan finna via google?
Citera
2019-01-06, 20:14
  #12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Cato Solberg har nu varit försvunnen i 9 år.

Citat:
Ursprungligen postat av WatchDoge
9 år, nästan på dagen sedan detta försvinnande.
Försökte googla lite, men knappast något nytt som dök upp.

Någon annan som vet något som man inte kan finna via google?

Ja, nu är det 9 år sedan Solberg försvann.

Med mycket stor sannolikhet så kommer hans försvinnande att förbli ouppklarat. Jag tror att han kort tid efter att han skickade sitt SMS till en moster 2010-01-04 så kom den försvunne att bli mördad. Därefter fördes hans kropp av GM, en eller flera, till något okänt ställe där den mycket väl kan befinna sig än idag efter 9 år.

Tyvärr vet jag inget mera om detta försvinnande.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback