Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-12, 23:28
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Här nedan följer några exempel på andra fall som blivit morddomar men som jag inte någonstans kan se att de varit mer planerade än det fall vi diskuterar i Askersund.

Läs exempelvis FUP:en om "Mordet på Ida Fässberg i Trollhättan" och kom sedan och påstå att "Morot" planerat det mycket noggrannare än vad Jonna gjort.

Mordet på Elin Krantz som sannolikt varit en våldtäkt och sedan mord, inte speciellt planerat väldigt länge.

Hallandsåsmorden med Eddie Jönsson - en bilstöld och misshandel som gått fel. (jag har för mig att han dömdes för mord men kan ha fel där).

Mordet på Jens Janzon verkar inte alltför planerat i förväg utan han blev strypt i stundens ingivelse.

Hur planerat tror du mordet på Nancy Tavsan var?? Hade mördaren planerat det länge?

För att ta några exempel från de FUP jag har på datorn.

Istället för att bara rapa upp ett antal fall som domen har blivit mord i, så skulle du behövt göra jämförelsen med detta fall. Men hur skulle detta gå till? Vi har ju inte facit i detta fall.
Men du fortsätter ditt korståg i samma anda.
Eller vet du exakt vad som hänt i detta fall och därmed kan göra jämförelsen?
Att rada upp en massa andra fall som domen blivit mord i, hade jag kunnat göra själv.
Men nu var ju inte det frågan.
Citera
2014-07-12, 23:39
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isocksnow
Ok, är det bättre att grannar vid JHs hem ser en bil som kan kopplas till mordoffer?? Även utan regnr skulle Volvon(?) med modell och färg kunna kopplas till LL om fler omständigheter styrker det. Skulle åtminstone kunna bli besvärande. Jag tror inte ens att hon bor så till att grannar har fri sikt till deras gård och kan se besöksbilar stå. Därför kan hon lugnt anv. offrets bil i närheten av hemmet och framför allt i närheten av BP.

Svampar nä tack. Men tack för omtanken.

Det är märkligt att hon valde att ta LLs bil. Det var en stor risk. Dels för att hon kunde träffat på en släkting eller vän till LL på vägen dels för att hon därigenom ytterligare knöts till händelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av attog
En del pratar om mord. Det är det inte, innan JH är dömd till det.
Jag tror inte att det blir mord i en fällande dom. Möjligen dråp.
Inte troligt att det stannar vid vållande till annans död.
Om det ska bli mord, måste det finnas uppsåt.
Om det fanns uppsåt, finns det detaljer som borde ha varit planerade. Bättre planerade eller planerade överhuvudtaget.
Mycket löstes under vägen av JH, som verkar vara påhittig och inte helt tappad. Så om detta var planerat, borde denna påhittiga JH planerat mera i förväg.
Tror detta var något som gick över styr.
Inte planerat mord.

Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Det kommer att bli dråp. Det är för många grejer som verkar vara impulshandlingar i detta fall. Det går säkert inte att bevisa att hon hade några planer att döda i huvudtaget. En hammare är i första hand ett verktyg och inte ett vapen samt att knivarna redan fanns på plats i lägenheten. Dessutom hade hon inte styckningsverktygen eller sprutan med sig första gången. Att döda någon och att sedan återvända till brottsplatsen flera gånger samma dag är dessutom ovanligt om det varit planerat. Det spelar ju inte någon roll vad man tror, om hon hade en riktigt avancerad plan, om det inte går att bevisa.

Åklagaren har fått henne häktad för mord på sannolika skäl så och än så länge har de inte ändrat rubriceringen. Att ta med hammare när man tänkt mörda någon är inget nytt. Det finns fler fall ex mordet på MK i Gislaved där gärningsmännen hade hammare med sig. Som nämnt är uppsåtfrågan gällande både vid mord och dråp.
Att hon använt kniv talar mer för mord. Går man hem till en person med en hammare som man drar i huvudet på personen tills hen stupar och sedan tar till kniv för att "försäkra sig" om att personen dör är inget annat än mord. Hon har där emellan haft möjlighet att sansa sig.
Det räcker att det varit likgiltighetsuppsåt, exempelvis ringde hon inte SOS alarm.
Citera
2014-07-12, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Istället för att bara rapa upp ett antal fall som domen har blivit mord i, så skulle du behövt göra jämförelsen med detta fall. Men hur skulle detta gå till? Vi har ju inte facit i detta fall.
Men du fortsätter ditt korståg i samma anda.
Eller vet du exakt vad som hänt i detta fall och därmed kan göra jämförelsen?
Att rada upp en massa andra fall som domen blivit mord i, hade jag kunnat göra själv.
Men nu var ju inte det frågan.

Fallet i Askersund är i sig unikt då vi aldrig förr haft en svensk kvinnlig styckmörderska och så väldigt få andra fall där just hammare använts som vapen (skriver inte mordvapen då vi inte vet om hammaren är det som dödat). Därför finns det inget annat specifikt fall att jämföra med men det var inte heller det som diskussionen handlade om, den handlade om mord vs dråp och om ett mord behöver ha varit planerat eller inte.

Du ville att jag skulle komma med förslag på fall där det dömts för mord UTAN ATT HA VARIT SPECIELLT PLANERAT och ingenting annat.

Samtliga fall jag tog upp har blivit mord men ingenting tyder på att dem varit speciellt planerade, alltså går det att döma för mord även om det är en hastigt uppkommen situation.
Citera
2014-07-12, 23:54
Bannlyst
Citat:
Krogbråket! Har LL gett sig på JH tidigare så kan det anses vara en förmildrande omständighet, precis som när en misshandlad fru slår tillbaka mot sin man som hämnd (och inte självförsvar).

Absolut, det här är ett komplicerat triangeldrama, med rätt advokat kan man komma långt i bedömningen. Bodenfallet är ett exempel, om än med helt andra faktorer. Jag vet inget om Jonnas advokat, men något säger mig att hon kommer byta ut henne till HR...

Citat:
Själv skulle jag anse att det snarare är en försvårande omständighet att hon dödar Lovisa hemma hos hennes pojkvän, ett ställe där Lovisa ska kunna känna sig trygg precis som i sitt egna hem.

Vi vet inget om hur det eg. var mellan Jonna och JA eller när. LL var kanske den som sov i fel säng?
JA kan varit för feg för att ta konflikten med Jonna och därför uppstod "crime passionell"?
Citera
2014-07-13, 00:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Åklagaren har fått henne häktad för mord på sannolika skäl så och än så länge har de inte ändrat rubriceringen. Att ta med hammare när man tänkt mörda någon är inget nytt. Det finns fler fall ex mordet på MK i Gislaved där gärningsmännen hade hammare med sig. Som nämnt är uppsåtfrågan gällande både vid mord och dråp.
Att hon använt kniv talar mer för mord. Går man hem till en person med en hammare som man drar i huvudet på personen tills hen stupar och sedan tar till kniv för att "försäkra sig" om att personen dör är inget annat än mord. Hon har där emellan haft möjlighet att sansa sig.
Det räcker att det varit likgiltighetsuppsåt, exempelvis ringde hon inte SOS alarm.

Japp. Dråp kräver uppsåt, precis som mord, där finns ingen skillnad.

Kan LL hotat Jonna efter hammarslaget? typ "jag skall döda dig din jävel om jag får tag i dig!" fastän hon var ur stridbart skick?

Hur skulle det påverka rubricering?

.
Citera
2014-07-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap

Kan LL hotat Jonna efter hammarslaget? typ "jag skall döda dig din jävel om jag får tag i dig!" fastän hon var ur stridbart skick?

.

Min spontana gissning är att det inte borde påverka alls, den enda som kan säga någonting om det är Jonna och tror inte man ska fästa för stor vikt vid det i så fall.

Däremot vore det intressant att höra vad grannen/grannarna har att säga om skriken de säger sig ha hört, har det varit mer Tarzanskrik "aaaaa" eller har det skrikits saker som man kan höra som "du ska dö din jävla hora" osv.
Citera
2014-07-13, 00:17
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

.

Jag har mycket svårt att tro att hon skulle hotat JH efter hammarslag. Möjligen att hon försökt försvara sig. LL har knappast varit inställd på att bli attackerad och om hon hann reagera blev hon nog chockad.

Om man blir hotad har man rätt att värja sig hotet, man kan till och med ta till mer våld än nöden kräver (nödvärnsexcess).
Citera
2014-07-13, 00:30
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att få veta vad LL dog av. Det kan ju vara så att hammaren var det som orsakade LL:s död och då blir knivhuggen helt ointressanta. Knivhuggen kan till och med förklaras med att JH ville avsluta LL: lidande eller nått, som när man avlivar ett påkört döende djur. Förmildrande omständigheter kan vara krogbråket (beroende på vad som hände där egentligen). JH blev ju antagligen provocerad av den händelsen. Provokationen behöver nog inte ha hänt samma dag som själva dödandet.

Hur tänker du nu? Du tror väl inte att man kan avsluta en människas liv för att förkorta lidandet?
Varför skulle knivhuggen bli ointressanta? Om man slår någon med en hammare i syfte att sänka personer och sedan hämtar knivar gör man det mest sannolikt på grund av att man vill ta livet av/vara säker på att personen är död.
Om hon blev provocerad av händelsen på krogen kan hon inte använda det som skäl för att döda någon flera månader senare som hämnd eller vedergällning.
Citera
2014-07-13, 00:57
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

.
Somliga tycks inte inse hur livsfarligt ett enda hammarslag kan vara i huvudet på en
människa. Det räcker med ett slag på en känslig punkt i skallen så är det adjöss
på direkten. Och beroende på kraften bakom slaget också förstås.

Går man alltså till angrepp mot någon med en hammare och siktar in sig på knoppen
så får man allt räkna med att detta kan vara direkt dödande om det vill sig illa.

Och någon som fått träffar i skallen av en hammare, det kan räcka med en, har nog
svårligen förmågan i behåll att uttrycka några vildsinta dödshot mot den som attackerat.

Nu kanske LL avled redan av hammarslagen. Men det visste inte JH helt säkert och
därför tog hon sig för att gå ut i köket och förse sig med en kniv för att "avsluta jobbet".
Ett huggande som då alltså kan ha varit onödigt eftersom offret redan dött.

Eller var JH behärskad av en sån blodtörst och ett sånt intensivt hat så hon bara ville
göra offret ännu mera illa och skändat. Vad vet man?

Ett av många fall där hammare brukats för att döda:
http://www.expressen.se/gt/16-ars-fangelse-efter-dodande-hammarslag/
Citera
2014-07-13, 01:03
Bannlyst
Citat:
Fallet i Askersund är i sig unikt då vi aldrig förr haft en svensk kvinnlig styckmörderska och så väldigt få andra fall där just hammare använts som vapen (skriver inte mordvapen då vi inte vet om hammaren är det som dödat). Därför finns det inget annat specifikt fall att jämföra med men det var inte heller det som diskussionen handlade om, den handlade om mord vs dråp och om ett mord behöver ha varit planerat eller inte.

Du ville att jag skulle komma med förslag på fall där det dömts för mord UTAN ATT HA VARIT SPECIELLT PLANERAT och ingenting annat.

Samtliga fall jag tog upp har blivit mord men ingenting tyder på att dem varit speciellt planerade, alltså går det att döma för mord även om det är en hastigt uppkommen situation.
Maria Kisch styckade maken och Schürrer använde hammare som mordvapen, så helt unikt är det inte. Om man inte menar så specifika påståenden som "den första kvinna under 22 som använt hammare som mordvapen och därefter styckat sitt offer.
Vad gäller mord kan man, som du säger, bli dömd för det även om det inte föregås av planering. På samma sätt är det möjligt att bli dömd för dråp trots planering.
Citera
2014-07-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag har mycket svårt att tro att hon skulle hotat JH efter hammarslag. Möjligen att hon försökt försvara sig. LL har knappast varit inställd på att bli attackerad och om hon hann reagera blev hon nog chockad.

Om man blir hotad har man rätt att värja sig hotet, man kan till och med ta till mer våld än nöden kräver (nödvärnsexcess).

Jag tror själv att om man fått ett slag av en hammare i huvudet och fortfarande är vid medvetande så har man förmodligen ganska ont och håller huvudet för där man fått slaget och är nog inte direkt så kaxig och käftar emot/hotar.
Citera
2014-07-13, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Maria Kisch styckade maken och Schürrer använde hammare som mordvapen, så helt unikt är det inte. Om man inte menar så specifika påståenden som "den första kvinna under 22 som använt hammare som mordvapen och därefter styckat sitt offer.
Vad gäller mord kan man, som du säger, bli dömd för det även om det inte föregås av planering. På samma sätt är det möjligt att bli dömd för dråp trots planering.

Maria Kirsch är fortfarande inte svenska, hon är rumänska men begick brottet i Sverige, så Jonna är fortfarande den första svenska styckmörderskan.

Ja Christine Schürrer använde sig också av en hammare, jag hoppas jag inte använde ordet unikt för det är det inte men det är absolut ovanligt jämfört med många andra "vapen" och hammare är nog mer kvinnligt att använda sig av.

Jag har för mig att Jonna är 24 och att Lovisa var 22.

Självklart kan man bli dömd för mord utan att det är planerat, annars hade massor av de dödsfall som orsakas av annans hand inte kunnat bli mord om man verkligen inte kan visa på ett uppsåt och det är nog inte det enklaste att visa på alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in